Nu een huis kopen
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Nu een huis kopen
Dat gaat voor mij niet op. Meedoen aan het spel, is het spel in stand houden.
Als iedereen er mee stopt, stopt ook het spel. Dan maar even niet verhuizen.
Als iedereen er mee stopt, stopt ook het spel. Dan maar even niet verhuizen.
- JP
Straks is je energierekening hoger dan je hypotheek elke maand 

- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Tja, maar hoe is het begonnen he? Tuurlijk pesten 'ze' een ander niet (direct), maar het is wel eigenbelang. Bij 'mij' ook.Martijn_bmw schreef: 14 sep 2022, 12:34Alsof “die mensen” dat doen omdat ze het leuk vinden of een ander te pestenMParallel schreef: 14 sep 2022, 12:29 Zal al die mensen leren om maar idioot over te bieden en maximaal te lenen.
En vervolgens te werken om net je huis te kunnen betalen.![]()
Is gewoon uit nood geboren, een huis willen bemachtigen en geen andere optie hebben om er zo tussen te komen![]()
Aan huizen 'verdienen' zien/zagen velen wel als iets lucratiefs. 'Daar kun je nooit tegen werken, wat m'n huis nu opeens waard is' hoor ik vaak. Etc etc.
Dat aan OG 'verdienen' is al zo oud als de mensheid, de huizenbezittende NL burger weet dat sinds begin deze eeuw(en de dip van 2008-2013/14) als geen ander.
Als er na het betalen van je hypotheek en kosten maar genoeg voor jouw koopkracht overblijft doe je het goed. In het algemeen.
Maar blijven zitten waar je zit heeft ook z'n voordelen toch?
- Bert ///M3
Crux is alleen dat als je je huis met winst verkoopt je ook duurder aan wat anders moet.
Bij een crash wachten tot ze goedkoper worden kan ook maar dan krijg je weer minder financiering rond dus blijf je rond hetzelfde levensstandaard hangen.
Ik ken wel stellen die een opknapper kochten, er werk van gemaakt hebben (man + schoonvader zijn zelf timmerman) en weer verkocht, maar dan moet je voor de gein ook je eigen uren eens gaan uitrekenen tegen uurtarief en dan valt je winst ook tegen.
Bij een crash wachten tot ze goedkoper worden kan ook maar dan krijg je weer minder financiering rond dus blijf je rond hetzelfde levensstandaard hangen.
Ik ken wel stellen die een opknapper kochten, er werk van gemaakt hebben (man + schoonvader zijn zelf timmerman) en weer verkocht, maar dan moet je voor de gein ook je eigen uren eens gaan uitrekenen tegen uurtarief en dan valt je winst ook tegen.
-
Tja, als ze daarmee voor 30 jaar een lage rente hebben vastgezet weet ik niet wie er nou slimmer is..MParallel schreef: 14 sep 2022, 12:29 Zal al die mensen leren om maar idioot over te bieden en maximaal te lenen.
En vervolgens te werken om net je huis te kunnen betalen.
Weleens berekent wat de impact op je maandlasten is van 1,5 naar 4% vs een 10% lagere aankoopprijs?
-
De echte spekkopers hebben 3 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht wat begin dit jaar is opgeleverd. Rente laag, nieuwprijs nog stuk lager en dan het oude huis op de top verkocht.Bert ///M3 schreef: 14 sep 2022, 13:15 Crux is alleen dat als je je huis met winst verkoopt je ook duurder aan wat anders moet.
De minder gelukkigen hebben datzelfde 2 jaar geleden gedaan, en komen nu niet meer van hun huis af voor de prijs die ze in gedachten hadden

-
Zeker gaan mensen er last van hebben, ziekte, inkomen, scheiding etc. Er zijn altijd mensen de klos.Jan Terwolde schreef: 14 sep 2022, 12:17Tjah een ander huis nodig hebben is niet altijd een keuze dus dan gaan er mensen last van krijgen.Emiel schreef: 14 sep 2022, 12:08 En als iemand (persoon/bedrijf/overheid) het maar vaak genoeg herhaalt gaan we het nog geloven ook.
We gaan het wel zien. Onder water is niet erg, als je maar gewoon blijft zitten waar je zit.
Veel bedrijven weten wel precies dat ze een goede crisis niet moeten vermijden/verspillen en er veel geld te verdienen valt.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Dat is ook idd een punt, maar niet voor iedereen weggelegd blijkbaar. Eigenbelang wat ik al riep. En daar wordt een nog grotere groep een beetje de dupe van. Massahysterie?:)KoenM schreef: 14 sep 2022, 13:33Tja, als ze daarmee voor 30 jaar een lage rente hebben vastgezet weet ik niet wie er nou slimmer is..MParallel schreef: 14 sep 2022, 12:29 Zal al die mensen leren om maar idioot over te bieden en maximaal te lenen.
En vervolgens te werken om net je huis te kunnen betalen.
Weleens berekent wat de impact op je maandlasten is van 1,5 naar 4% vs een 10% lagere aankoopprijs?
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
De maandlasten zijn één ding maar als je wil verhuizen maakt overwaarde ook een hoop uit.
- martll
En dat is nou net hetgeen dat wachtende mensen nog eens een trap extra geeft.KoenM schreef: 14 sep 2022, 13:33
Huizenprijzen stijgingen van 10-20% per jaar zijn "normaal" gebleken. Maar jij als verstandige hollander die even wacht en niet mee doet aan die gekte....
Dan komt de pijn nog wat harder aan als de prijzen niet instorten, maar heel licht corrigeren en er 10% afgaat (wat anderen instorten noemen) terwijl de huizen een jaar terug ook die prijs hadden. En dan wel tegen een verschil in rente van 1,5 of 4%.
Dus nog steeds 0 kans voor de meeste starters.
-
Overwaarde helpt zeker als je niet ruim boven je max gaat zitten maar het gebruikt om goedkoper te wonen.
Nu is dat voor vele lastig met de rente standen van nu maar je kan overwaarde wel in een nieuwer huis steken met mech. ventilatie, zonnepanelen, warmtepomp/hybride pomp, etc.
Ik verhuis 100km maar ga wel proberen een jonger huis te kopen of een huis meteen te voorzien van extra ventilatie, isolatie, zonnepanelen, airco, etc.
Enige struikelblok is van goedkope regio naar duurdere regio en garage eis.
Misschien paar jaar huren en kijken wat er gebeurd.
Starters met 1x modal of stellen met 2x modaal zijn sowieso al fucked.
Nu is dat voor vele lastig met de rente standen van nu maar je kan overwaarde wel in een nieuwer huis steken met mech. ventilatie, zonnepanelen, warmtepomp/hybride pomp, etc.
Ik verhuis 100km maar ga wel proberen een jonger huis te kopen of een huis meteen te voorzien van extra ventilatie, isolatie, zonnepanelen, airco, etc.
Enige struikelblok is van goedkope regio naar duurdere regio en garage eis.
Misschien paar jaar huren en kijken wat er gebeurd.
Dit.
Starters met 1x modal of stellen met 2x modaal zijn sowieso al fucked.
-
Doordat je vaak een nieuw energiecontract moet aangaan bij verhuizen, zijn ook veel mensen de sjaak. Dat maakt het voor starters helemaal ondoenlijk:
https://www.geenstijl.nl/5166813/ook-da ... ningmarkt/
https://www.geenstijl.nl/5166813/ook-da ... ningmarkt/
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik ben 2x binnen hetzelfde contract verhuisd; koop->huur->koop. Mss heeft niet elke aanbieder die mogelijkheden maar ik heb die ervaring iig niet.
-
OnlineMartijn_bmw
Hier zelfde ervaring. Maar misschien dat energie boeren nu een paar kleine letters in het contract opduikelen om bij verhuizen van het contract af te kunnen.Arthur schreef: 14 sep 2022, 16:00 Ik ben 2x binnen hetzelfde contract verhuisd; koop->huur->koop. Mss heeft niet elke aanbieder die mogelijkheden maar ik heb die ervaring iig niet.
Dat was afgelopen jaren geen issue natuurlijk en nu ineens wel
-
Precies, je leest dat energiemaatschappijen nu van alles bedenken om zich in te dekken tegen de hogere inkoopkosten van gas en elektriciteit. Terugleververgoedingen worden versobert en meenemen/voortzetten van gunstige contracten vermoeilijkt. En vooral starters zijn de pineut als ze zich, vanuit het ouderlijk huis, nog moeten aanmelden bij een energieleverancier voor hun nieuw te betrekken huur- of koopwoning.
-
Straks... een collega van mij heeft al een hypotheek die slechts 50€ per maand hoger is dan z'n energievoorschot...

Weliswaar een lage hypotheek voor een eenvoudige starterswoning, maar toch... Bijna 1200 euro aan vaste lasten voor G/L en hypotheek voor een heel simpel woninkje 150km buiten de randstad.
-
OnlineMartijn_bmw
Wut dat is echt een bizar voorschotZed240 schreef: 14 sep 2022, 17:28Straks... een collega van mij heeft al een hypotheek die slechts 50€ per maand hoger is dan z'n energievoorschot...![]()
Weliswaar een lage hypotheek voor een eenvoudige starterswoning, maar toch... Bijna 1200 euro aan vaste lasten voor G/L en hypotheek voor een heel simpel woninkje 150km buiten de randstad.

-
De echte spekkopers hebben 3 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht wat begin dit jaar is opgeleverd. Rente laag, nieuwprijs nog stuk lager en dan het oude huis op de top verkocht.
Kan nog leuker hoor
Kan nog leuker hoor

- Arthur
Volgens mij Gas/licht/hypotheek voor 1200,-?Martijn_bmw schreef: 14 sep 2022, 18:31Wut dat is echt een bizar voorschotZed240 schreef: 14 sep 2022, 17:28Straks... een collega van mij heeft al een hypotheek die slechts 50€ per maand hoger is dan z'n energievoorschot...![]()
Weliswaar een lage hypotheek voor een eenvoudige starterswoning, maar toch... Bijna 1200 euro aan vaste lasten voor G/L en hypotheek voor een heel simpel woninkje 150km buiten de randstad.![]()
![]()
-
OnlineMartijn_bmw
Oh idd verkeerd gelezen ik dacht 1.200 aan energieArthur schreef: 14 sep 2022, 20:57Volgens mij Gas/licht/hypotheek voor 1200,-?Martijn_bmw schreef: 14 sep 2022, 18:31Wut dat is echt een bizar voorschotZed240 schreef: 14 sep 2022, 17:28
Straks... een collega van mij heeft al een hypotheek die slechts 50€ per maand hoger is dan z'n energievoorschot...![]()
Weliswaar een lage hypotheek voor een eenvoudige starterswoning, maar toch... Bijna 1200 euro aan vaste lasten voor G/L en hypotheek voor een heel simpel woninkje 150km buiten de randstad.![]()
![]()

Incl hypotheek valt wel mee, die is bij mij alleen al meer dan 1.200

- Arthur
Als je maar genoeg verdient maakt dat bedrag ook niet uit 

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Ik verdien zat, ik krijg het alleen niet. 

- Arthur
Oké, fixed

-
Dat zou wel heel extreem zijn haha. Maar alsnog, 1200 netto alleen als hypotheek en G/L voor een simpele woning van ruim onder de 2 ton... Op een salaris van 2k netto best pittig.Martijn_bmw schreef: 14 sep 2022, 21:01Oh idd verkeerd gelezen ik dacht 1.200 aan energie![]()
Incl hypotheek valt wel mee, die is bij mij alleen al meer dan 1.200![]()
-
OnlinePhilipoo
Waar koop je een huis voor ruim onder de 2 ton?Zed240 schreef: 15 sep 2022, 12:19Dat zou wel heel extreem zijn haha. Maar alsnog, 1200 netto alleen als hypotheek en G/L voor een simpele woning van ruim onder de 2 ton... Op een salaris van 2k netto best pittig.Martijn_bmw schreef: 14 sep 2022, 21:01Oh idd verkeerd gelezen ik dacht 1.200 aan energie![]()
Incl hypotheek valt wel mee, die is bij mij alleen al meer dan 1.200![]()