440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
-
- Berichten: 5163
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Als je veel bochtige wegen/binnendoor rijdt. Het rechterwiel draait vaker rond dan het linkerwiel omdat wij in Europa rechts rijden. Aangezien de aandrijving (voornamelijk) achter is kan dat voor een deel de snellere slijtage veroorzaken.
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Waarom zou het rechterwiel vaker rond draaien omdat we rechts rijden? De gemiddelde weg zal toch even veel bochten naar links als naar rechts hebben, dus ik zie het verband niet.
-
- Berichten: 5163
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Omdat een bocht naar links een grotere omtrek heeft dan een bocht naar rechts vanwege de plaatsing op de weg. Niet te vergeten alle rotondes die je tegen de klok in neemt waardoor je rechterwielen meer afstand afleggen.
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dat van de rotondes geef ik je gelijk in, al kan ik me niet voorstellen dat je dat in je bandenslijtage zou merken.
Maar je andere punt ben ik het toch niet mee eens. Een bocht naar links heeft inderdaad een grotere omtrek dan een bocht naar rechts. Maar beide wielen moeten die grotere bocht naar links maken en beide wielen maken ook de kleinere bocht naar rechts, dus netto heft dat elkaar weer op wat betreft de afstand die beide wielen hebben afgelegd.
Wat eerder een verschil zou geven omdat we rechts rijden is denk ik dat de weg normaal gesproken naar rechts afloopt om het water weg te laten lopen, waardoor er altijd net iets meer gewicht op de rechter wielen staat. Maar ook daar vraag ik me af of dat merkbare invloed zal hebben.
Maar je andere punt ben ik het toch niet mee eens. Een bocht naar links heeft inderdaad een grotere omtrek dan een bocht naar rechts. Maar beide wielen moeten die grotere bocht naar links maken en beide wielen maken ook de kleinere bocht naar rechts, dus netto heft dat elkaar weer op wat betreft de afstand die beide wielen hebben afgelegd.
Wat eerder een verschil zou geven omdat we rechts rijden is denk ik dat de weg normaal gesproken naar rechts afloopt om het water weg te laten lopen, waardoor er altijd net iets meer gewicht op de rechter wielen staat. Maar ook daar vraag ik me af of dat merkbare invloed zal hebben.
- veejay
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
De dealer vraagt 277 euro incl. btw voor uitlijnen en afstellen assistentiesystemen (?) voor een X-Drive en net geen 1300 euro voor 4 Goodyear F1 RFT banden incl montage.
Voor het eerst dat ik dit hoor mbt uitlijnen, maar dit is ook de eerste X-drive die ik heb. Ik wacht op meer info van de service adviseur wat ie precies bedoelt met assistentie systemen. Iemand hier ervaring mee?
Voor het eerst dat ik dit hoor mbt uitlijnen, maar dit is ook de eerste X-drive die ik heb. Ik wacht op meer info van de service adviseur wat ie precies bedoelt met assistentie systemen. Iemand hier ervaring mee?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Pff idioot bedrag… gewoon naar een goede uitlijner gaan ben je <100eur klaar met uitlijnen.
En die kan vast ook voor minder 4x vers rubber er onder zetten
Assistentie systemen bedoeld ie denk ik al die ADAS stumperhulpjes.
En die kan vast ook voor minder 4x vers rubber er onder zetten
Assistentie systemen bedoeld ie denk ik al die ADAS stumperhulpjes.
- D20VT
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Als je aan de uitlijning gaat verstellen moet je ADAS ook gekalibreerd worden. Tegenwoordig een hele dure bedoeling geworden , zelfde bij een voorbumper of koplamp loshalen bij sommige merken.
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4885
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Banden doen bij de dealer betekent vooral heel erg hard bukken. Beter naar specialist gaan.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Vind dat wel wat overdreven hoor, zolang je de uitlijning laat controleren en eventueel laat corrigeren terug naar fabrieksinstellingen dan lijkt mij dat ADAS kalibreren erg overdreven.D20VT schreef: 29 aug 2022, 19:41 Als je aan de uitlijning gaat verstellen moet je ADAS ook gekalibreerd worden. Tegenwoordig een hele dure bedoeling geworden , zelfde bij een voorbumper of koplamp loshalen bij sommige merken.
Ga je de uitlijning qua waarden aanpassen tov de fabrieksinstellingen dan kan ik er wel in komen.
Betreft schade / loshalen carrosserie delen klopt maar dan komen de ADAS sensoren ook fysiek los en moeten die dus uitgelijnd worden net zoals je al sinds jaar en dag doet bij het los halen en/of vervangen van onderstel delen.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik vind de prijs hier nog wel meevallen voor 4 stuks eigenlijk.sitechris schreef: 29 aug 2022, 19:50 Banden doen bij de dealer betekent vooral heel erg hard bukken. Beter naar specialist gaan.
Geen flauw idee wat die rft’s normaal doen maar had verwacht dat 4 banden in serieuze maat bij de dealer wel 2k zouden doen..
- Martijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Snelle blik op autobandenmarkt vergelijker geeft voor A merk (pirelli, conti, Bridgestone, etc) RFT achterbanden zo’n 180eur per stuk aan.Emilio schreef: 29 aug 2022, 20:01Ik vind de prijs hier nog wel meevallen voor 4 stuks eigenlijk.sitechris schreef: 29 aug 2022, 19:50 Banden doen bij de dealer betekent vooral heel erg hard bukken. Beter naar specialist gaan.
Geen flauw idee wat die rft’s normaal doen maar had verwacht dat 4 banden in serieuze maat bij de dealer wel 2k zouden doen..
- veejay
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dat van dat ADAS wist ik niet, dank voor de uitleg. Dit zijn de maten: - 21Z 19 inch lichtmetalen M wielen Dubbelspaak (styling 704 M)* in Ferric Grey.** Voor: 8 J x 19 banden 225/40 R19, achter: 8,5 J x 19 banden 255/35 R19. (21Z alleen i.c.m. 258 - banden met noodloopeigenschappen)
Ik heb even gekeken naar een oude email van de Belgische dealer naar mij uit 2020, die gaf aan dat de 4 banden bij 49K waren vervangen. Ik heb nu 97K op de teller dus er is maar liefst 48K mee gereden (!). Dat vind ik best knap met 1920 kilo schoon aan de haak (en 360pk/550NM). Als de volgende set nou ook zolang meegaat..
Wat betreft de bandenkosten, ik kreeg net een app van een kennis met een garage (nivo Kwikfit/Euromaster/Profile) dat hij de banden voor 1250 kan leveren met alles erop en eraan (geen ADAS gebeuren). Een turkse meneer met bandenhandel die ik zaterdag sprak, kon Pirelli P zero's rft leveren met montage en balanceren voor net geen 1000 euro (balanceren 45 euro). Ik heb nog garantie en laat de auto graag ophalen en brengen, dus heb net akkoord gegeven voor die 1500 euro.
Vorig maand ook al 1500 kwijt voor lak schade aan de bumper (eigen schuld) en detailing, hobby mag best wat kosten maar dit moet niet elke maand zo doorgaan. Maar goed de afgelopen anderhalf jaar geen onvoorziene kosten gehad en de banden wist ik dat ze eraan zaten te komen.
Ik krijg morgen een specificatie van alle werkzaamheden.
Ik heb even gekeken naar een oude email van de Belgische dealer naar mij uit 2020, die gaf aan dat de 4 banden bij 49K waren vervangen. Ik heb nu 97K op de teller dus er is maar liefst 48K mee gereden (!). Dat vind ik best knap met 1920 kilo schoon aan de haak (en 360pk/550NM). Als de volgende set nou ook zolang meegaat..
Wat betreft de bandenkosten, ik kreeg net een app van een kennis met een garage (nivo Kwikfit/Euromaster/Profile) dat hij de banden voor 1250 kan leveren met alles erop en eraan (geen ADAS gebeuren). Een turkse meneer met bandenhandel die ik zaterdag sprak, kon Pirelli P zero's rft leveren met montage en balanceren voor net geen 1000 euro (balanceren 45 euro). Ik heb nog garantie en laat de auto graag ophalen en brengen, dus heb net akkoord gegeven voor die 1500 euro.
Vorig maand ook al 1500 kwijt voor lak schade aan de bumper (eigen schuld) en detailing, hobby mag best wat kosten maar dit moet niet elke maand zo doorgaan. Maar goed de afgelopen anderhalf jaar geen onvoorziene kosten gehad en de banden wist ik dat ze eraan zaten te komen.
Ik krijg morgen een specificatie van alle werkzaamheden.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
In deze maat? (Lijkt me 245/19 nog wat)? Inclusief montage? En juiste coderingen etc?Martijn_bmw schreef: 29 aug 2022, 20:07Snelle blik op autobandenmarkt vergelijker geeft voor A merk (pirelli, conti, Bridgestone, etc) RFT achterbanden zo’n 180eur per stuk aan.Emilio schreef: 29 aug 2022, 20:01Ik vind de prijs hier nog wel meevallen voor 4 stuks eigenlijk.sitechris schreef: 29 aug 2022, 19:50 Banden doen bij de dealer betekent vooral heel erg hard bukken. Beter naar specialist gaan.
Geen flauw idee wat die rft’s normaal doen maar had verwacht dat 4 banden in serieuze maat bij de dealer wel 2k zouden doen..
Lijkt me erg cheap..
- Martijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Zonder montage maar dat zal zo’n 20eur per band zijn:Emilio schreef: 29 aug 2022, 21:13In deze maat? (Lijkt me 245/19 nog wat)? Inclusief montage? En juiste coderingen etc?Martijn_bmw schreef: 29 aug 2022, 20:07Snelle blik op autobandenmarkt vergelijker geeft voor A merk (pirelli, conti, Bridgestone, etc) RFT achterbanden zo’n 180eur per stuk aan.Emilio schreef: 29 aug 2022, 20:01
Ik vind de prijs hier nog wel meevallen voor 4 stuks eigenlijk.
Geen flauw idee wat die rft’s normaal doen maar had verwacht dat 4 banden in serieuze maat bij de dealer wel 2k zouden doen..
Lijkt me erg cheap..

- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Wat een bizar bedrag voor uitlijnen zeg. Ik ben ermee gestopt telkens stond mijn stuur niet 100% recht die wielstanden boeide me daarna al niet eens meer
- Martijn_bmw
- Berichten: 28580
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik vind het hele bedrag bizar…Knot schreef: 29 aug 2022, 21:29 Wat een bizar bedrag voor uitlijnen zeg. Ik ben ermee gestopt telkens stond mijn stuur niet 100% recht die wielstanden boeide me daarna al niet eens meer
Zie screenshot, ik had lekker online 4 banden besteld af laten sturen naar een montage partner in de buurt daar ook de uitlijning regelen ben je voor Max 900piek klaar…
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Volgens mij vergelijk je nog steeds appels met peren. Dit zijn allemaal “instapbanden” volgens mij. Iig de sportcontact 5 is al lang vervangen door de sport contact 6. Lijken ook geen “high load” XL banden wat wel nodig is voor zo’n 2000kg zwaar monster.Martijn_bmw schreef: 29 aug 2022, 21:17Zonder montage maar dat zal zo’n 20eur per band zijn:Emilio schreef: 29 aug 2022, 21:13In deze maat? (Lijkt me 245/19 nog wat)? Inclusief montage? En juiste coderingen etc?Martijn_bmw schreef: 29 aug 2022, 20:07
Snelle blik op autobandenmarkt vergelijker geeft voor A merk (pirelli, conti, Bridgestone, etc) RFT achterbanden zo’n 180eur per stuk aan.
Lijkt me erg cheap..
![]()
Ik neem aan dat je bij bmw de juiste codering (inclusief *) krijgt en recente banden die passen bij je model.
Dan zit er vast nog wel €200 tussen Maargoed daarvoor krijg je goede koffie en een aai over je bol

- D20VT
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Andersom werkt het ook, ADAS afstellen kan pas als je weet dat de uitlijning goed staat. Dus voor het afstellen doen je eerst officieel de wieluitlijning te controleren/ af te stellen.Martijn_bmw schreef: 29 aug 2022, 19:50Vind dat wel wat overdreven hoor, zolang je de uitlijning laat controleren en eventueel laat corrigeren terug naar fabrieksinstellingen dan lijkt mij dat ADAS kalibreren erg overdreven.D20VT schreef: 29 aug 2022, 19:41 Als je aan de uitlijning gaat verstellen moet je ADAS ook gekalibreerd worden. Tegenwoordig een hele dure bedoeling geworden , zelfde bij een voorbumper of koplamp loshalen bij sommige merken.
Ga je de uitlijning qua waarden aanpassen tov de fabrieksinstellingen dan kan ik er wel in komen.
Als je bijvoorbeeld een voorbumper van een Skoda Fabia, Seat Ibiza, VW Polo/Golf loshaalt haal je de voorste afstand sensor niet los, want die zit niet aan de bumper, maar aan de frontbalk geschroefd. Is het wel voorgeschreven door de fabrikant om dynamisch te kalibreren. (Niet afstellen, maar rijdend kalibreren).Martijn_bmw schreef: 29 aug 2022, 19:50
Betreft schade / loshalen carrosserie delen klopt maar dan komen de ADAS sensoren ook fysiek los en moeten die dus uitgelijnd worden net zoals je al sinds jaar en dag doet bij het los halen en/of vervangen van onderstel delen.
Komt een hoop bij kijken tegenwoordig en de meeste dealer bedrijven zullen de fabrieks voorschriften hanteren om mogelijke aansprakelijk te voorkomen.
Dus als er in de werkinstructie staat na uitlijnen moet je de ADAS systemen controleren / kalibreren dan zullen ze dat ook doen.
Dat je dat overdreven vind dat kan, alleen we gaan steeds meer naar veiligheid en aansprakelijkheid.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
1300eu voor een setje rondom?
Ik was meestal rond de 750/800eu klaar (PS4/PS4S die hoek). En dan nog niet eens bij de goedkoopste online shop maar gewoon bij de Euromaster.
Dat was ook de reden waarom ik de merkdealer geen banden laat wisselen. Vaak besteden die het ook uit aan de bandenboer om de hoek als je niet oppast.

Ik was meestal rond de 750/800eu klaar (PS4/PS4S die hoek). En dan nog niet eens bij de goedkoopste online shop maar gewoon bij de Euromaster.
Dat was ook de reden waarom ik de merkdealer geen banden laat wisselen. Vaak besteden die het ook uit aan de bandenboer om de hoek als je niet oppast.
- JP
- Berichten: 34322
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Wat Joop zegt. Is me eigenlijk nog nooit opgevallen dat een merkdealer maar een bandenmonteer machine heeft. Al zeker niet met uitlijnen erbij.
Ps uitlijnen, moet je dat reserveren tegenwoordig? Zie ze bij de bandenboeren zeker 95% alleen maar balanceren en nooit uitlijnen.
Ps uitlijnen, moet je dat reserveren tegenwoordig? Zie ze bij de bandenboeren zeker 95% alleen maar balanceren en nooit uitlijnen.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
850 euro voor 4x ps4s incl uitlijnen naar voor mij een fijnere afstelling op de TCR toen.Joop schreef: 29 aug 2022, 22:35 1300eu voor een setje rondom?![]()
Ik was meestal rond de 750/800eu klaar (PS4/PS4S die hoek). En dan nog niet eens bij de goedkoopste online shop maar gewoon bij de Euromaster.
Dat was ook de reden waarom ik de merkdealer geen banden laat wisselen. Vaak besteden die het ook uit aan de bandenboer om de hoek als je niet oppast.
Maarja, 48k met banden doen & dan klagen over de kosten.

- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Pff mooi gezeuk dit, alles om maar die pegels binnen te halen. Vanaf wat voor bouwjaar is dit?D20VT schreef: 29 aug 2022, 19:41 Als je aan de uitlijning gaat verstellen moet je ADAS ook gekalibreerd worden. Tegenwoordig een hele dure bedoeling geworden , zelfde bij een voorbumper of koplamp loshalen bij sommige merken.
-
- Berichten: 2243
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Welke maten waren dat Erik? Ik kreeg een prijsopgave van 1400€ voor mijn ps4s. En dat was bij een goedkoop adres. Verder blijft de vervanging van banden een stevig bedrag, ook als je er 50kkm mee rijdt.ErikS schreef: 29 aug 2022, 23:12850 euro voor 4x ps4s incl uitlijnen naar voor mij een fijnere afstelling op de TCR toen.Joop schreef: 29 aug 2022, 22:35 1300eu voor een setje rondom?![]()
Ik was meestal rond de 750/800eu klaar (PS4/PS4S die hoek). En dan nog niet eens bij de goedkoopste online shop maar gewoon bij de Euromaster.
Dat was ook de reden waarom ik de merkdealer geen banden laat wisselen. Vaak besteden die het ook uit aan de bandenboer om de hoek als je niet oppast.
Maarja, 48k met banden doen & dan klagen over de kosten.![]()
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
225-19-45 uit mijn hoofd?Frank_Sch schreef: 30 aug 2022, 10:55Welke maten waren dat Erik? Ik kreeg een prijsopgave van 1400€ voor mijn ps4s. En dat was bij een goedkoop adres. Verder blijft de vervanging van banden een stevig bedrag, ook als je er 50kkm mee rijdt.ErikS schreef: 29 aug 2022, 23:12850 euro voor 4x ps4s incl uitlijnen naar voor mij een fijnere afstelling op de TCR toen.Joop schreef: 29 aug 2022, 22:35 1300eu voor een setje rondom?![]()
Ik was meestal rond de 750/800eu klaar (PS4/PS4S die hoek). En dan nog niet eens bij de goedkoopste online shop maar gewoon bij de Euromaster.
Dat was ook de reden waarom ik de merkdealer geen banden laat wisselen. Vaak besteden die het ook uit aan de bandenboer om de hoek als je niet oppast.
Maarja, 48k met banden doen & dan klagen over de kosten.![]()
tcr gti maten.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik 1250 voor mijn m2. Ik denk dat er veel zit in de markeringen (echte BMW met * en XL) of ps4s algemeen. Zag een interessant filmpje op youtube dat er serieus verschil zit tussen die 2 banden (standaard en met * voor bmw). Schijnbaar zelfs 2,5 jaar extra ontwikkelingstijd voor die bmw banden.Frank_Sch schreef: 30 aug 2022, 10:55Welke maten waren dat Erik? Ik kreeg een prijsopgave van 1400€ voor mijn ps4s. En dat was bij een goedkoop adres. Verder blijft de vervanging van banden een stevig bedrag, ook als je er 50kkm mee rijdt.ErikS schreef: 29 aug 2022, 23:12850 euro voor 4x ps4s incl uitlijnen naar voor mij een fijnere afstelling op de TCR toen.Joop schreef: 29 aug 2022, 22:35 1300eu voor een setje rondom?![]()
Ik was meestal rond de 750/800eu klaar (PS4/PS4S die hoek). En dan nog niet eens bij de goedkoopste online shop maar gewoon bij de Euromaster.
Dat was ook de reden waarom ik de merkdealer geen banden laat wisselen. Vaak besteden die het ook uit aan de bandenboer om de hoek als je niet oppast.
Maarja, 48k met banden doen & dan klagen over de kosten.![]()
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Godspeed en 6 gasten