Inderdaad, is niet iets heel geks, al heel vaak gezien.D20VT schreef: 27 aug 2022, 15:35 Heeft ook te maken met runflats icm de low profile banden. Heb dit al op meerdere BMWs gezien. De binnenkanten helemaal aan flarden terwijl de buitenzijde nog profiel zat heeft.
440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
- Fabian
- Berichten: 7240
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
- Ferdi
- Berichten: 3091
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Maar toch zou je dat met uitlijnen wel flink moeten kunnen verhelpen.
Ik heb ook met laag profiel banden gereden (geen run flat) en die deden dit toch echt niet.
Ik heb ook met laag profiel banden gereden (geen run flat) en die deden dit toch echt niet.
-
- Berichten: 2243
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Tjee, dat ziet er niet prettig uit. Ook zonde van een band die verder nog voldoende profiel heeft. Voor wat het waard is, ik heb geen runflat banden op de B3. Zie er het voordeel niet van opwegen.
Mijn bandjes zijn ook bijna 40k oud, zal eens kijken naar de randen. Hoewel, vorige week nog door de tüv gekomen, dus 40k met een auto met veul pks moet gewoon kunnen. Ik heb er ps4s op liggen en die zijn voor gewoon gebruik (er wordt niet gedrift ofzo) uitstekend.
Mijn bandjes zijn ook bijna 40k oud, zal eens kijken naar de randen. Hoewel, vorige week nog door de tüv gekomen, dus 40k met een auto met veul pks moet gewoon kunnen. Ik heb er ps4s op liggen en die zijn voor gewoon gebruik (er wordt niet gedrift ofzo) uitstekend.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik schrik er persoonlijk ook niet echt van... Heb dit beeld ook wel bij meerdere auto's van mezelf gezien. Vooral het negatief camber is daar voor een groot deel debet aan. Uitlijning kan een deel voorkomen en een iets gelijkmatiger slijtagebeeld geven, al zal dit toch de basis zijn.
De Bridgestone Potenza R050's in RFT hadden daar echt veel last van. Daar is toen een verbeterde merkspecifieke band voor gekomen (RE050A met stermarkering); maar goed deze band is inmiddels denk ik al uit de handel aangezien de S001 de opvolger is.
Met de zachtere Michelins had ik hier overigens bijna geen last van. Alleen op de Z4 had ik er met de set voor met Pilot Super Sports ook dit slijtagebeeld.
Uitlijnen deed ik altijd bij iedere bandenwissel als ik het gevoel had dat de auto niet meer 100% spoorde, anders om en om. Is ook een beetje aanvoelen en slijtage in de gaten houden.
De Bridgestone Potenza R050's in RFT hadden daar echt veel last van. Daar is toen een verbeterde merkspecifieke band voor gekomen (RE050A met stermarkering); maar goed deze band is inmiddels denk ik al uit de handel aangezien de S001 de opvolger is.
Met de zachtere Michelins had ik hier overigens bijna geen last van. Alleen op de Z4 had ik er met de set voor met Pilot Super Sports ook dit slijtagebeeld.
Uitlijnen deed ik altijd bij iedere bandenwissel als ik het gevoel had dat de auto niet meer 100% spoorde, anders om en om. Is ook een beetje aanvoelen en slijtage in de gaten houden.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
40k met de banden? 


- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
40k vind ik ook veel…
… ze zijn bij mij vaak binnen de 15k km tot slicks gereden. Zeker met de Z4, maar de 435i/440i net zo.
… ze zijn bij mij vaak binnen de 15k km tot slicks gereden. Zeker met de Z4, maar de 435i/440i net zo.
- Arthur
- Berichten: 43128
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Meestal maak ik geen 40kkm met een auto 

- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik had hetzelfde met dezelfde banden op mijn 435i cabrio.
Zou lekker afstappen van runflat. Ik was qua comfort, grip en geluid heel tevreden met Michelin pilot sport 4s..
Zou lekker afstappen van runflat. Ik was qua comfort, grip en geluid heel tevreden met Michelin pilot sport 4s..
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28586
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Haha hier hetzelfde

En ik zou ook geef RFT meer nemen, PS4(s) non-rft was bij mij de beste ervaring op diverse bmw’s
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ligt ook aan de banden hoor, ik reed op de E36 met 2,5gr negatief voor en de Hankook Ventus v12 evo had ik tot 1mm profiel weggereden maar geen canvas te zien na 25.000km.
- veejay
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dank voor de reacties, ik ga ieder jaar sowieso misschien wel 2x per jaar uitlijning laten controleren. En ook de banden goed in de gaten houden.
Ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren op de Autobahn, want ik zou zeker lange tijden op top rijden in Duitsland.
Misschien gaan ze zolang mee vanwege Xdrive? Mijn f30 328 rwd achterbanden (Pirelli P7) haalden de 25k nooit.
Ik denk dat geen rft geen optie is op een cabrio (kofferruimte).
Ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren op de Autobahn, want ik zou zeker lange tijden op top rijden in Duitsland.
Misschien gaan ze zolang mee vanwege Xdrive? Mijn f30 328 rwd achterbanden (Pirelli P7) haalden de 25k nooit.
Ik denk dat geen rft geen optie is op een cabrio (kofferruimte).
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Je kunt toch gewoon de auto af laten slepen of een bekende met een wiel laten komen? Hoe vaak per jaar heb je een lekke band waarmee je niet door kunt rijden?
-
- Berichten: 2243
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Mijn b3 is ook een cabrio en daarvoor de Z4 ook. Das 10+ jaar cabrio zonder runflat en tevens pakweg 200kkm als het niet meer is.
Ook geen xdrive op de b3.
Ook geen xdrive op de b3.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28586
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Eens, of spuitsetje in de achterbak had ik altijd voor echte noodKnot schreef: 28 aug 2022, 22:25 Je kunt toch gewoon de auto af laten slepen of een bekende met een wiel laten komen? Hoe vaak per jaar heb je een lekke band waarmee je niet door kunt rijden?
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Daarmee verkloot je wel meteen je hele velg van binnen, het is echt de grootste troep. Kan je als er binnen een (paar) km een afrit is nog beter stapvoets met een lege band op de wang doorrollen.
- Arthur
- Berichten: 43128
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Gewoon RFT eronder. Ik ondervind er totaal geen hinder van.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Ik had op de 120i ook nieuwe RFT gekocht om door te kunnen op de wang met wat meer gemak mocht je toch lek rijden.
Goodyear F1 AS3 RFT waren wel lekker stil maar ik vond er weinig gevoel in zitten en een (voor mij) te zachte wang.
Goodyear F1 AS3 RFT waren wel lekker stil maar ik vond er weinig gevoel in zitten en een (voor mij) te zachte wang.
- veejay
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dank voor alle reacties, goed om meerdere inzichten te hebben!
Vanuit mijn ervaringen het volgende:
Ik heb met deze auto al een keer een lekke band gehad en kon ermee rustig 50km weer naar huis rijden en de band werd een paar dagen later gerepareert. Het was in de avond na een lange dag, dus was blij dat ik gewoon naar huis kon zonder gedoe.
Ik heb geen vriend met een reservewiel en al helemaal niet met breedset maten.
, spuitbussen wil ik liever niet aan beginnen. Wel heb ik BMW pechservice maar ik vraag mij af of deze ter plekke non-rft banden kunnen (of willen!) repareren? Anders moet de auto getransporteerd worden en ik vraag mij af wie dat transport betaald en hoe ik dan thuiskom (zeker wanneer ik ver van huis ben).
Komende vanuit de F30 328i, daar merkte ik dat banden/grip belangrijk was, zeker met wat vochtig weer wilde de auto maar al te graag een stap opzij zetten of tractie verliezen bij vlot optrekken. Dus bij een RWD kan ik me voorstellen dat je hele goede banden wilt.
Met de huidige auto merk ik qua grip helemaal geen problemen bij nat en qua comfort (wellicht door het adaptieve onderstel?) heb ik niks te klagen.
Ik wil best geloven dat een Pilot Sport 4 non RFT geweldige rondetijden neerzet en lekkerder aanvoelt, maar ik denk als ik alles bij elkaar optel voor mij RFT's de beste optie is. Ik ga wel scherper letten op slijtage.
Voor de leuk nog een plaatje, ik vind dat Tansanite Blau echt een hele fraaie kleur.
Vanuit mijn ervaringen het volgende:
Ik heb met deze auto al een keer een lekke band gehad en kon ermee rustig 50km weer naar huis rijden en de band werd een paar dagen later gerepareert. Het was in de avond na een lange dag, dus was blij dat ik gewoon naar huis kon zonder gedoe.
Ik heb geen vriend met een reservewiel en al helemaal niet met breedset maten.

Komende vanuit de F30 328i, daar merkte ik dat banden/grip belangrijk was, zeker met wat vochtig weer wilde de auto maar al te graag een stap opzij zetten of tractie verliezen bij vlot optrekken. Dus bij een RWD kan ik me voorstellen dat je hele goede banden wilt.
Met de huidige auto merk ik qua grip helemaal geen problemen bij nat en qua comfort (wellicht door het adaptieve onderstel?) heb ik niks te klagen.
Ik wil best geloven dat een Pilot Sport 4 non RFT geweldige rondetijden neerzet en lekkerder aanvoelt, maar ik denk als ik alles bij elkaar optel voor mij RFT's de beste optie is. Ik ga wel scherper letten op slijtage.
Voor de leuk nog een plaatje, ik vind dat Tansanite Blau echt een hele fraaie kleur.
- Arthur
- Berichten: 43128
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Hele mooie kleur!
- Martijn M
- Berichten: 3652
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Inderdaad prachtig die kleur!
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Had je dit bij 1 achterband of bij allebei? Mijn ervaring is dat het meer door verkeerde sporing dan door camber veroorzaakt wordt. Het kan ook ergens speling in de wielophanging zijn, waardoor de sporing verandert onder belasting.
- veejay
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dit is de andere band, speling komt niet aan het licht bij uitlijnen?Marc Sierra schreef: 29 aug 2022, 12:20 Had je dit bij 1 achterband of bij allebei? Mijn ervaring is dat het meer door verkeerde sporing dan door camber veroorzaakt wordt. Het kan ook ergens speling in de wielophanging zijn, waardoor de sporing verandert onder belasting.
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Op die foto is de binnenkant van de band net niet goed genoeg te zien. Het lijkt wel een stuk minder erg, maar durf zo niet te zeggen of dat echt zo is.
Speling vinden ze niet bij uitlijnen. Dan staat er nergens kracht van de aandrijving/remmen op en staat in een bepaalde stand waarin hij goed uitgelijnd staat. Maar als je vervolgens gaat rijden kan het zijn dat de kracht van de aandrijving het wiel scheef drukt waardoor de sporing dan toch niet klopt.
Om speling te vinden moet je met een wringijzer ofzo gaan voelen of het (te veel) beweegt. Maar 40k km is niet weinig. Ik zou denk ik eerst eens gaan uitlijnen en kijken wat er uit komt. Mogelijk kan je ook met wat minder camber op de achterwielen rijden. Ik heb het idee dat de moderne BMW's standaard nogal veel hebben op de achteras en dat is ook niet direct goed voor je bandenslijtage.
Speling vinden ze niet bij uitlijnen. Dan staat er nergens kracht van de aandrijving/remmen op en staat in een bepaalde stand waarin hij goed uitgelijnd staat. Maar als je vervolgens gaat rijden kan het zijn dat de kracht van de aandrijving het wiel scheef drukt waardoor de sporing dan toch niet klopt.
Om speling te vinden moet je met een wringijzer ofzo gaan voelen of het (te veel) beweegt. Maar 40k km is niet weinig. Ik zou denk ik eerst eens gaan uitlijnen en kijken wat er uit komt. Mogelijk kan je ook met wat minder camber op de achterwielen rijden. Ik heb het idee dat de moderne BMW's standaard nogal veel hebben op de achteras en dat is ook niet direct goed voor je bandenslijtage.
- Knot
- Berichten: 40202
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Wel voor de grip!
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)
Dat wel. Maar als ze standaard allemaal zo staan afgesteld zoals mijn E90 hebben ze vooral meer grip nodig op de vooras. En dan zou je dus best met wat minder camber op de achteras kunnen rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten