Aanhanger banden
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2022, 09:02
- Auto: Toyota
Aanhanger banden
Beste mensen,
Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een oud draadje op het internet tegen kwam over aanhanger banden. Nu dacht ik hier zitten een hele boel enthousiastelingen bij elkaar met ongetwijfeld een enorme schat aan kennis.
Komt ie:
Enige tijd geleden heb ik een aardig aanhangertje op de kop getikt. 1000kg, dus kenteken en oplooprem.
Nu wil ik het ding een beetje opknappen, te beginnen met de remmen en banden. De banden die er nu opzitten is goodyears 6.40 13 inch. Ik heb zo het vage vermoeden dat die al een paar jaar oud zijn. Ik kan de zelfde maat nog wel krijgen maar ik wil eigenlijk meet mainstream bandjes hebben.
Nu is de ruimte tussen de zijkant van de band en de bak maar een halve cm of zo. Dit lijkt me wel heel erg weinig vooral als de aanhanger een beetje beladen is over een hobbelige weg. Door vervorming van de band ben ik bang dat ie tegen de bak aan schuurt of is dit onzin en is de vervorming van de band verwaarloosbaar?
6.40 inch is iets van 163 mm, dus in principe zou een band 165c het dichts bij die 6.40 komen, maar gezien mijn bezorgdheid over de krappe speling band/bak overweeg ik 155c te kopen. Wat is jullie idee hier over?
De et waarde van de velgen is +33 maar dit is volgens mij redelijk standaard voor aanhanger velgen.
Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een oud draadje op het internet tegen kwam over aanhanger banden. Nu dacht ik hier zitten een hele boel enthousiastelingen bij elkaar met ongetwijfeld een enorme schat aan kennis.
Komt ie:
Enige tijd geleden heb ik een aardig aanhangertje op de kop getikt. 1000kg, dus kenteken en oplooprem.
Nu wil ik het ding een beetje opknappen, te beginnen met de remmen en banden. De banden die er nu opzitten is goodyears 6.40 13 inch. Ik heb zo het vage vermoeden dat die al een paar jaar oud zijn. Ik kan de zelfde maat nog wel krijgen maar ik wil eigenlijk meet mainstream bandjes hebben.
Nu is de ruimte tussen de zijkant van de band en de bak maar een halve cm of zo. Dit lijkt me wel heel erg weinig vooral als de aanhanger een beetje beladen is over een hobbelige weg. Door vervorming van de band ben ik bang dat ie tegen de bak aan schuurt of is dit onzin en is de vervorming van de band verwaarloosbaar?
6.40 inch is iets van 163 mm, dus in principe zou een band 165c het dichts bij die 6.40 komen, maar gezien mijn bezorgdheid over de krappe speling band/bak overweeg ik 155c te kopen. Wat is jullie idee hier over?
De et waarde van de velgen is +33 maar dit is volgens mij redelijk standaard voor aanhanger velgen.
-
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Aanhanger banden
Normaal staat er een DOT code op. Dan kun zou je de leeftijd van de banden kunnen achterhalen. Die zou ik als eerste even controleren.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2022, 09:02
- Auto: Toyota
Re: Aanhanger banden
De enige info op de band is : goodyear custom g8, 4 pr, tubeless, 82p, nb07, al1484, als er iets van een leeftijd in deze codes verwerkt zou zitten kan ik alleen de laatste code bedenken: week 14, 1984…… bouwjaar aanhanger is ook 1984….zouden dit de originele bandjes zijn?
-
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Aanhanger banden
Misschien ook de binnenkant van de band checken ? Soms wordt deze enkel aan een zijde verwerkt. Waarschijnlijk wat lastiger om te controleren. Anders zou ik sowieso gewoon het wiel eraf halen en de band goed nalopen. Als deze haarscheurtjes / droogtescheurtjes vertonen, dan niet onverstandig om de banden uit te wisselen.
Als ze nu al relatief weinig speelruimte hebben, dan inderdaad een tikkie smaller en hoger (dus zelfde omtrek behouden).
Als ze nu al relatief weinig speelruimte hebben, dan inderdaad een tikkie smaller en hoger (dus zelfde omtrek behouden).
-
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Aanhanger banden
Optie is om bij de bandenboer langs te gaan voor de beschikbare/Gangbare maten. Nieuwe banden voor een aanhangwagen zijn geen overbodige luxe, er rijdt zo veel troep rond met alle gevolgen van dien bij een lekke band.
Anderzijds de maat velg / wiel / band maten vergelijken op https://www.wheel-size.com/calc/ zodat je precies weet of je uitkomt met de nieuwe maat en type banden. (En de juiste load index kiest)
Anderzijds de maat velg / wiel / band maten vergelijken op https://www.wheel-size.com/calc/ zodat je precies weet of je uitkomt met de nieuwe maat en type banden. (En de juiste load index kiest)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2022, 09:02
- Auto: Toyota
Re: Aanhanger banden
Zou het een probleem zijn om een band met een kleinere wielomtrek te gebruiken? De as / aanhanger komt dan natuurlijk wel lager te liggen. Die hoogte verhouding van een diagonaal band 6.4 inch is standaard 0,85 uit mn hoofd terwijl die van een radiaal band ( aanhanger ) standaard 0.8 is, dus om van 6.4” * 0,85 naar 155*0,8 te gaan is natuurlijk wel een verschilletje. Als ik het goed uit reken van komt de as 1,5cm lager uit. Het zou dus kunnen dat de aanhanger iets (meer) achter over komt te liggen. Dat zou ik even moeten uit proberen.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50
Re: Aanhanger banden
Als gewicht en hoogte verder geen issue is dan lekker 155R13 er onder monteren idd.
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Aanhanger banden
Een band vervormd toch voornamelijk waar ie belast wordt?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2022, 09:02
- Auto: Toyota
Re: Aanhanger banden
Beste TLRS, bedoel je te zeggen dat de band alleen vervormd op het wegdek?
-
- Berichten: 5041
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Aanhanger banden
Waar anders?
- Ferdi
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Aanhanger banden
Hier staat het spul op CargoMax banden.
Speciaal voor aanhangers en extra verstevigd.
Speciaal voor aanhangers en extra verstevigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten