verrast door een 123d !

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

verrast door een 123d !

Bericht door RVV » 06 okt 2007, 23:49

Niet een heel spannend verhaal, maar de moeite van het vermelden waard.. Zat op een rotonde eind van de middag reed een splinternieuwe 1 serie met xenon net voor mij erop, ik wacht.. laat hem voorgaan, en beide draaien de snelweg op.. in het bochie zat ik op zijn bumper, maar toen gaf hij gas.. En spoot rap weg, mijn olie was nog niet echt op temperatuur, dus redlinen zat er even niet in.. Ondertussen verdween de 1 serie rap uit zicht.. stond geen type plaatje op maar kentekencheck leverde dus 123d op. Ik was trouwens in de veronderstelling dat het een 120d was, wist niet dat de 123d al rondreed.

Anyway ik pak je zo wel even terug dacht ik nog.. maar die 123d was zo rap weg dat ik nog op de invoegstrook zat en hij zeker honderden meters voor me, en toen trok me er ook nog een sukkelaar voor.. dus die eerst laten gaan en toen even serieus gasgeven, maar zelfs bij 2x 100 liep ik nog maar weinig op hem in.. pas toen die van het gas afging en dan praat ik echt over kilometers verder zat ik hem op de bumper.


Ik had natuurlijk even heel gek kunnen doen qua snelheid en richting 2x 140 kunnen gaan maar daar was het te druk voor, dus dat liet ik wel uit mijn hoofd. Mede omdat ik wel merkte dat ie echt aan het trappen was om een M3 voor te blijven.

Daarna nog een tijdje achter hem gereden, maar alleen in de 4e versnelling rijdend kon ik voorkomen dat hij op me uitliep,ik liep natuurlijk wel gelijk dik op hem in maar ik wilde ook niet gaan bumperkleven.. in de 5 of 6 was ie zeker bij me weggelopen.


Kortom RAP ding zo'n 123d..

IRL snelheid doet ie niet heel veel onder voor een 130i denk ik.


Bij lege snelweg en juiste olietemp. was het natuurlijk no contest geweest.. Maar in het gewone hollandse snelweg verkeer... is zo'n dingetje echt megavlot.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 06 okt 2007, 23:56

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 6&cache=no

Inderdaad vanaf september leverbaar, wist ik ook niet.

6,9sec naar de 100 standaard voor een dieseltje, met chippie naar 250pk zal er bijna een sec. af gaan :shock:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 07 okt 2007, 00:03

Denk dat zijn tussensprintjes voor een behoorlijk groot wagenpark dodelijk snel zijn met dat koppel :twisted:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9059
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 07 okt 2007, 01:59

Het koppel van dergelijke auto's is idd funest voor de M3-rijder (maar ook andere snelle auto's).

Ook een 330d maar zeker een 335d zal een M3 er op de tussensprints ten alle tijde uit rijden. Eenmaal boven de 250 is het voor de meeste diesels ook gebeurt en kun je er pas langs... Niet in NL dus.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 07 okt 2007, 10:36

Lijkt inderdaad een bom op wielen te zijn, in ieder geval in zijn klasse de ongekroonde koning. Op tussensprints zal alleen de 135i iets in te brengen hebben, en ik denk dat je met je S3 of Cupra uberhaupt flink zult moeten trappen om hem voor te blijven. GTItjes zijn kansloos.

Trouwens, waarom heeft Rico het niet gewoon over 200 en 280 maar wordt er eufemistisch 2 x 100 gebruikt? Schaam je je toch een beetje voor die snelheden? :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 okt 2007, 10:44

Daniel, dat is gewoon patsergedrag. Even laten weten dat je goed bent in hoofdrekenen. :wink:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 07 okt 2007, 11:04

Afgelopen woensdag heb ik al met de 123d gereden.

Het waren echter maar een paar kleine stukjes, denk, in totaal een km of 3. Maar was daarmee al erg onder de indruk. De kracht die hij onderin levert is echt fenomenaal. Ik heb al verschillende diesels gereden. Maar zelfs een 530d gaf niet dit gevoel. Hij geeft je eigenlijk hetzelfde gevoel als dat je met een 535d op pad bent.

Voor mij was het überhaupt die dag de eerste keer dat ik in een 1-serie reed, en heb er in totaal in 4 verschillende gereden. De 120i, waar ik te weinig mee heb gereden om een goed oordeel over te geven. De 118i, die ik echt heel erg traag vond. Daar zit echt geen pit in. Zelfs wanneer je hem volledig intrapt, is de versnelling echt gering. Stond ik echt verbaast van dat dit zo traag was. Voor mijn gevoel doet de 1.6 FSi van VW meer op dat gebied. Ook heb ik nog gereden met de 118d, die was gewoon rustig en erg lekker soepel, maar om een vergelijking te maken, deed mij qua snelheide en kracht over het hele bereik erg veel denken aan de VW/Audi 2.0 TDi (140pk).

Tenslotte nogmaals de 123d. Zeer zeer aangenaam verrast van deze auto. Ik heb daar ook direct gezegd tegen mijn collega's dat ze hem wel in mochten pakken. Nee serieus, een echt hele goede auto. Veel vermogen al vanaf een laag toerental. Ik reed zelf met zo'n hard blauwe (Rico's kleur), die was voorzien van een M-exterieur en interieur. Heerlijke lederen stoelen. Echt heel lekker. Zit zelden in stoelen die zo lekkere steun geven. En wat mij ook opviel hoe perfect de zitpositie in een 1 is. Geweldig. Naast de fantastische stoelen, was ook het stuurtje heerlijk. Een aan de onderkant afgevlakt stuurtje, dat echt heerlijk in de handen lag. Hij was verder voorzien van alle gemakken en van een handbak, die zeer uitstekend schakelde.

Iets wat ik met deze auto ook heb getest is het nieuwe systeem van BMW dat ze vanaf nu op alle auto's kunnen leveren, Efficient Dynamics. BMW's voorzien van een handgeschakelde bak kunnen efficiënter rijden door bij een stoplicht de bak in vrij te zetten, en de voet van de koppeling te halen. De motor slaat in dat geval uit, en zodra je weer oprijdt, slaat hij weer aan. Systeem werkt perfect, en je merkt niets van een vertraging of iets dergelijks. Alleen is dit niet voor mij weggelegd, want op die manier sta ik zelden stil. Heb het getest in de 118i, de 123d, de 320i Cabrio en de 520i, en in alle auto's werkt het prima. Maar of dit nu echt die stap voorwaarts is in het milieu....

Al met al. De 123d is een must-have. Ik was er zeer zwaar van onder de indruk en zou om deze reden graag eens met een 130 en 135 willen rijden. Ben na mijn ritjes woensdag nog meer gecharmeerd geraakt van de BMW 1-serie!!!

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 07 okt 2007, 11:27

Het is gewoon een kwestie van powerband;123d heeft al een berg koppel vanuit de kelder en hoeft in principe alleen maar gas te geven vanuit laag toerental om op een golf van koppel naar 4K rpm te surfen.
maar alleen in de 4e versnelling rijdend kon ik voorkomen dat hij op me uitliep,ik liep natuurlijk wel gelijk dik op hem in maar ik wilde ook niet gaan bumperkleven..
Maar hier zit jij in de goede powerband en heeft de diesel geen kans meer;in 5e of 6e verzet zit je bij een E46 M3 al op veel hogere snelheden in de goede powerband,dus pak je hem van te voren in de 4.
Was je in Duitsland en kon je doorgaan,dan had je hem doorschakelend naar 5 en 6 op enorme achterstand gezet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 okt 2007, 11:31

Lijkt wel of ze bij jullie alle nieuwe bommetjes als eerste hebben rijden zeg, maar leuke vergelijking!

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 07 okt 2007, 11:37

allen schreef:Daniel, dat is gewoon patsergedrag. Even laten weten dat je goed bent in hoofdrekenen. :wink:
:lol:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 07 okt 2007, 11:38

Hmm toch te snel de 118d besteld :wink: :lol:
Nee geintje, de 123d moet wel bijna een bom (voor een diesel dan) zijn met dat vermogen.

Laatst had ik een 120d mee als leenwagen, 2007 model. Gaat ook een stuk sneller vooruit dan de 118d van mij. Zou ik het verschil qua vermogen kunnen merken met als ik die van mij ga chippen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 07 okt 2007, 11:40

Weet het wel zeker!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 07 okt 2007, 11:41

Mark Nauta schreef:Ben na mijn ritjes woensdag nog meer gecharmeerd geraakt van de BMW 1-serie!!!
116i viel mij ook tegen, raar dat een 118i ook tegenvalt. 118d was overigens wel een prima auto. En een 130i met Andre achter het stuur is helemaal top.

Die 123d zou ik ook wel eens willen rijden na de verhalen hierboven :)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 07 okt 2007, 11:56

Jurriaan schreef:
Mark Nauta schreef:Ben na mijn ritjes woensdag nog meer gecharmeerd geraakt van de BMW 1-serie!!!
116i viel mij ook tegen, raar dat een 118i ook tegenvalt. 118d was overigens wel een prima auto. En een 130i met Andre achter het stuur is helemaal top.

Die 123d zou ik ook wel eens willen rijden na de verhalen hierboven :)
Nu ga ik twijfelen Jurriaan, dat bij mij kan ook zeer goed de 116i geweest zijn.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 07 okt 2007, 12:09

Vorig weekend met een 116i op pad, Ik had gedacht wel een beetje te kunnen gaan driften maar dat zit er echt niet in, zelfs niet op nat asfalt. De wagen heeft veel te veel grip (of te weinig power natuurlijk).

Ook het dashboard van de nieuwste generatie's zijn echt enorm verbeterd tov. de 2004-2005 modellen.

http://www.youtube.com/watch?v=k0FfHLZxYnY

Met de 3 euro Lidl zuignap op de deur :D

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 07 okt 2007, 13:53

Mark Nauta schreef:Nu ga ik twijfelen Jurriaan, dat bij mij kan ook zeer goed de 116i geweest zijn.
Zal haast wel, anders ben je wel erg verwend ;)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 07 okt 2007, 17:54

Jurriaan schreef:
Mark Nauta schreef:Nu ga ik twijfelen Jurriaan, dat bij mij kan ook zeer goed de 116i geweest zijn.
Zal haast wel, anders ben je wel erg verwend ;)
haha....dat wordt ik de laatste tijd ook hoor. :P Maar ik vergeleek hem keurig met een Golf 1.6 FSi ;)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 07 okt 2007, 18:46

moet je ook niet doen, is appels met peren vergelijken.....

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 07 okt 2007, 20:14

Diesels zijn tegenwoordig idd niet leuk meer.
Pas geleden kwam ik op de autobaan tussen Den Bosch en Kaatsheuvel een spiksplinternieuwe 330d tegen.
Ding losrijden vergeet het maar van 80-200 won ik mischien met 1 autolengte en meer dus echt niet. (in zijn 3 van 80-120 pakte ik dus die winst omdat dat hok van mij daar retesnel is).
We hebben de hele weg kunnen testen als een vrachtauto weer eens ging inhalen zodat we weer achter elkaar zaten.
Start ik in zijn 3 dan win ik het met 1 autolengte en start ik in zijn 4 dan zijn we even snel.
Stond erzelf van te kijken.
Een standaard sub GTT word echt compleet weggereden door zo'n ding.
Of dat ding gechipped was geen idee snel was hij wel.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 07 okt 2007, 22:08

Een 120D lijkt me al top helemaal met een chip erin. Een 123D lijkt me über 8)

maar dan niet in coupe vorm

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 okt 2007, 10:26

Ach, die 123d heeft maar 35Nm meer aan koppel dan die M3
Wel in hele andere toeren gebieden.
Zolang die benzine uitvoeringen ook in de juiste versnellingen rijden maken die diesels echt niet zomaar overal gehakt van.
Zitten ze in gelijke versnellingen dan wordt het anders.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 08 okt 2007, 10:31

hoeveel pk/nm heeft die .23d ook alweer?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 okt 2007, 10:34

204pk/4400tpm
400Nm/2000tpm.

Bron: AutoWeek :wink:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 08 okt 2007, 10:39

Is dat nou zo bijzonder ?

Toyota's D-CAT trekt er ook 400nm uit, wel tegen 177pk maar heb ze ook weleens met chip gereden, zo bijzonder is dat allemaal niet.

M3 maakt ronduit gehakt van zo'n diesel.

En we hebben het hier nogal vaak over verkeerde versnellingen in een sprint, welke mongool doet dat nou, dan is het ook geen sprint natuurlijk.

Tuurlijk, als de 123d in 1 vertrekt en een m3 in zen 3, jah, dan kan de 123d weleens sneller zijn jah :roll:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 okt 2007, 10:40

Ik zeg het alleen iets genuanceerder :D :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten