Optimizers..... Overrated, je kunt van een drolletje geen taartje maken.Jan Terwolde schreef: 15 aug 2022, 13:39 Als de saldering er af is alsnog maar optimizers... Had die zonnepaneelboer niet ff kunnen zeggen dat dat nodig was?
Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
-
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Is dat zo ja. ik heb zelf micro omvormers gelukkig danElise schreef: 16 aug 2022, 09:09Optimizers..... Overrated, je kunt van een drolletje geen taartje maken.Jan Terwolde schreef: 15 aug 2022, 13:39 Als de saldering er af is alsnog maar optimizers... Had die zonnepaneelboer niet ff kunnen zeggen dat dat nodig was?

- Knot
Misschien is dat wel wat voor mij dan, Zonneplan energie.... de hele dag plannen om eurotjes te verdienen.
- Gert-jan
Als ik zo lees van jou wat er voorbij komt denk ik het wel haha. Wel heb je een slimme meter nodig aangezien je zo’n dongel van hun krijgt om de app van info te voorzien.Knot schreef: 16 aug 2022, 10:23 Misschien is dat wel wat voor mij dan, Zonneplan energie.... de hele dag plannen om eurotjes te verdienen.
Verder is het maandelijks opzegbaar dus als het toch tegen staat kun je er zo weer vanaf. Ik vergelijk af en toe toch nog om te kijken of ik niet beter iets kan nemen wat vast is aangezien je hier wel mee bezig bent maar dan zit ik hier toch nog steeds voordeliger.

Nu voor het eerst dat de kwh prijs overdag en s’avonds zo hoog is. Hoger dan €0,70 had ik hem nog niet gezien en overdag zit hij vaak rond de €0,30-€0,35. In het weekend in de middag het goedkoopst, afgelopen weekend nog een paar uurtjes €0,05 per kwh. Enige nadeel is dat je dat dan dus ook krijgt voor je terug geleverde stroom, dus dan moet je je eigen stroom wel echt gaan gebruiken dan.
Kan ook zonder zonnepanelen, mijn ouders zitten er ook bij en hebben geen panelen in het bos op hun rieten dak

Laatst gewijzigd door Gert-jan op 16 aug 2022, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Knot is nog van de ouderwetse draaischijvenGert-jan schreef: 16 aug 2022, 10:57Als ik zo lees van jou wat er voorbij komt denk ik het wel haha. Wel heb je een slimme meter nodig aangezien je zo’n dongel van hun krijgt om de app van info te voorzien.Knot schreef: 16 aug 2022, 10:23 Misschien is dat wel wat voor mij dan, Zonneplan energie.... de hele dag plannen om eurotjes te verdienen.

- Gert-jan
Haha, dan word het een lastig verhaal ja. Die had ik liever ook nog gehad maar kwam er helaas niet onderuit.
- Knot
Alleen als ik er echt wat mee kan winnen/verdienen neem ik die slimme meter maar het is echt een rekenmodel en partij gedoe wat je dan krijgt zeg.
Had ik vannacht om 02:00 wel voordelig ovenhapjes kunnen maken die 1kw die je dan verbruikt.
Had ik vannacht om 02:00 wel voordelig ovenhapjes kunnen maken die 1kw die je dan verbruikt.
- Martijn_bmw
Ik denk vooral zinvol als je een elektrische auto hebt.
Laadpaal instellen op laden vanaf 0.00uur en je druppelt goedkoop in de nacht je accu vol.
Nog mooier zou zijn als die laadpaal communiceert met de app van zonneplan max tarief invullen en alleen laden als die onder dat tarief zit
Laadpaal instellen op laden vanaf 0.00uur en je druppelt goedkoop in de nacht je accu vol.
Nog mooier zou zijn als die laadpaal communiceert met de app van zonneplan max tarief invullen en alleen laden als die onder dat tarief zit

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Er zijn genoeg laadpalen die bijv alleen met zonnestroom laden overdag. Dan zit er communicatie tussen de slimme meter en de laadpaal.
- Martijn_bmw
Ik heb me er eigenlijk nog niet in verdiept misschien kan mijn paal dat ook wel.matthyssie schreef: 16 aug 2022, 12:27 Er zijn genoeg laadpalen die bijv alleen met zonnestroom laden overdag. Dan zit er communicatie tussen de slimme meter en de laadpaal.
De paal zit iig verbonden met de p1 poort van de meter (in ieder geval om overbelasting tegen te gaan, zodat ik nooit hoef op te letten wat er allemaal aangaat in huis icm auto aan de paal)
- Gert-jan
Zijn ze inderdaad ook mee bezig, Zonneplan Charge gaat dat heten zag ik in de app. Als je dan ook nog de zonnepanelen van hun hebt dan communiceert alles met elkaar.Martijn_bmw schreef: 16 aug 2022, 12:16 Ik denk vooral zinvol als je een elektrische auto hebt.
Nog mooier zou zijn als die laadpaal communiceert met de app van zonneplan max tarief invullen en alleen laden als die onder dat tarief zit![]()
-
OnlineRS-Ron
Das lekker dan, schroeft Eneco het teruglevertarief even terug van 0.31 naar 0.9 eurocent. Vanaf 5 september.
Gr Ron
Gr Ron
- Martijn_bmw
0,31 naar 0,09 bedoel je denk ik? 
Lever je netto nog terug dan? Met 2 EV’s zou je toch prima alle stoom die je opwekt op jaarbasis opmaken zou ik zeggen?

Lever je netto nog terug dan? Met 2 EV’s zou je toch prima alle stoom die je opwekt op jaarbasis opmaken zou ik zeggen?
- Arthur
- Auto: Nr.51
En anders de stroom wel, Martijn 

-
OnlineRS-Ron
Sorry, 0 vergeten. Ik heb, naar verwachting nog rond de 1000kw/u over die ik teruglever met de 2 EV’s. Staat nu tot november 0.31 in contract, maar dat wordt even aangepast. Ik gaat eens ff googelen op een alternatief.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2022, 18:58 0,31 naar 0,09 bedoel je denk ik?
Gr Ron
- JP
Planten kweken ?
- Martijn_bmw

Dan heb je een best bakkie panelen erop liggen

20kwh/100km > 20.000km pjr (aanname) = 4.000kwh per EV en dan nog je huis

-
Nu je overschot na saldering laten uitbetalen á 31 cent en overstappen naar eentje waar de gasprijs het laagst is (prijs elektra niet belangrijk)RS-Ron schreef: 23 aug 2022, 19:14 Ik heb, naar verwachting nog rond de 1000kw/u over die ik teruglever met de 2 EV’s. Staat nu tot november 0.31 in contract, maar dat wordt even aangepast. Ik gaat eens ff googelen op een alternatief.
Dan de meterstanden goed in de gaten houden en zodra je saldering weer een overschot laat zien direct weer overstappen.
Enige addertje in het gras is als ze je saldering niet op jaarbasis afrekenen (wat wettelijk verplicht is), dat is momenteel wel een heikel punt.
Ik kreeg bij de Juli afrekening van Eneco nog 0,58556 per kwh

Edit:
https://www.telegraaf.nl/financieel/556 ... onnestroom
- Martin van der Zwaard
Gisteren hele dag de airco thuis aan gehad.
9kwh verbruik maar de panelen hebben 19kwh opgebracht. Kijk....dat is lekker. Laat het zonnetje maar schijnen.
Ze liggen er nu een maand op en heb inmiddels 602kwh opgewekt.
9kwh verbruik maar de panelen hebben 19kwh opgebracht. Kijk....dat is lekker. Laat het zonnetje maar schijnen.
Ze liggen er nu een maand op en heb inmiddels 602kwh opgewekt.
- Knot
9kwh alleen van de airco of in totaal?
- JP
Als die energiemaatschappijen nu de huizen van de mensen vol leggen met een redelijk overschot. Dat overschot nemen ze gratis terug (jij hebt de panelen voor niks) en de opgewonnen stroom kunnen ze dan doorverkopen aan mensen zonder panelen…. Is toch een win-win ?
- RJK
Midden oktober krijg ik de jaarafrekening. Hoewel de panelen pas sinds midden-mei liggen is het hele verbruik sinds vorig jaar oktober al terug geleverd plus 1000 kWh extra. Ik neem aan dat op de jaarafrekening de extra geleverde kWh verrekend worden met de terugleververgoeding. Op zich prima natuurlijk, hoewel ik het een fijner idee zou vinden de extra kWh "mee te nemen" de winter in en daar lekker de kachel op te laten draaien.
Maar goed, die stroom lever je voorjaar/zomer 2023 wel weer terug dan natuurlijk.

- Knot
Precies hierom wil ik die oude meter houden en verloopt mijn jaar eind feb, kan ik mooi terugstoken naar de 0-stand en weten ze er zo min mogelijk van.RJK schreef: 24 aug 2022, 11:09 hoewel ik het een fijner idee zou vinden de extra kWh "mee te nemen" de winter in en daar lekker de kachel op te laten draaien.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Martin van der Zwaard