Joy schreef: 12 aug 2022, 06:35
Bij installatie van de panelen afgelopen december werd er 4.400 kwh voorspeld als jaarlijkse opbrengst. Maar dat getal hebben we gisteren al aangetikt. Is dat bij iedereen zo afwijkend?
Op basis waarvan is dat voorspeld? Gewoon dikke duimen werk met globale percentages? Ook de genoemde 85% raakt kant noch wal en is van vele factoren afhankelijk zoals Elise al aangeeft. Ik zit t/m vandaag op 80% van de gemiddelde jaaropbrengst dus die voorspelde 4.400 kWh is te laag en ligt ergens rond de 5.500 kWh
Via
deze link die Elise ook al aangaf kun je vrij nauwkeurig voorspellen wat je panelen opleveren. Tevens rollen daar de te verwachten opbrengsten per maand uit waardoor je zelfs terug kunt gaan naar een gemiddelde dagopbrengst (ook al verschilt die wat in de 30/31 dagen die een maand kent). Zodoende kun je dus ook uitrekenen of je "voor ligt" op het gemiddelde of niet.
Mijn systeem zou van 1 jan 2022 t/m 12 aug 2022 zo'n 9.757 kWh op moeten leveren volgens bovenstaande link. Inmiddels staat de teller dit jaar op 11.043 kWh wat dus 13,1% hoger is dan de verwachte opbrengst. Niet zo gek want iedere maand scoort beter dan gemiddeld muv januari en februari, maar da's in absolute zin peanuts. Toppers waren maart, mei en juli die respectievelijk 50%, 12% en 11% hoger scoorden dan gemiddeld. Ook augustus gaat goed waarbij de teller nu op +47% staat (903 kWh opbrengst versus 612 kWh gemiddeld).
De hitte doet de panelen inderdaad geen goed maar de verschillen zijn hier niet zo groot als bij Fabian. Hoogste dagscore dit jaar is 14 juni met 94,3 kWh, maar ook 17 april deed het goed met 91,0 kWh. Nu zit ik gemiddeld over de laatste 5 dagen op 82,7 wat dus zo'n 12% lager is dan de hoogste dagscore.
JeroenT schreef: 12 aug 2022, 16:26
Hoe zijn jullie temperaturen vandaag?
Mijn dakpannen zijn 60-64graden.
De zonnepanelen zitten er 10 graden onder.
Geen idee wat ze vandaag zijn, maar tijdje terug op een erg hete dag zaten ze op 58,1 graden zoals je in mijn post van 19 juli kunt zien. Zal morgen nog eens meten

.