Er was eens een lange, warme en sneeuwvrije winter, niet zo lang geleden toen een jongen aan het einde van z'n twintiger jaren aan het bedenken was wat hij met z'n vrije tijd moest doen. Zijn nieuw bestelde motor en tal van onderdelen liepen door een scheve boot in een kanaal hier wel ver weg vandaan vertraging op en dat zorgde voor een lege schuur en lege bouwagenda.
Wat te bouwen? Wat te kopen? Wat te prutsen? Wat is leuk? Wat is zelf te doen?
Een vrachtwagen!
Heel m'n leven ben ik al gek van Scania (ik tel 2 spreekbeurten, 1 vakantie met het gezin naar Södertalje en een MSN naam als "Scaniaboy" even als voldoende "Liefhebbers-punten": om dit standpunt te verdedigen. Dus de zoektocht gestart.
Zo zo, Rutger. Jij bedenkt in een winter gewoon dat je een vrachtwagen wilt kopen? En wat ga je er dan mee doen?
Nou, eigenlijk, precies helemaal niks. Niet het meest uitvoerbare en doordachte plan ooit, maar het is een idee! En ik ben al heel lang liefhebber, dat kan ik aantonen met bovenstaande 3 punten. Dus het is in ieder geval geen bevlieging! Zoektocht gestart!
Wat vind ik mooi?
- Scania
- 3 assige trekker, met boogie (starre, liftbare achterste as)
- V8
- Handbak
- Laag dak
- Alcoa's
- Origineel van binnen
Probleem?
Die vind de hele wereld mooi. En daar betaal je dus rustig 1,5x - 2x zo veel voor als een gewone 4x2.
En met een groot gedeelte van m'n geld in de motor die er nog niet was, de zoektocht maar op een laag pitje gezet en weer verder gaan nadenken over wat ik nu wil. Daarnaast, op het werk heb ik al een Scania V8 met handbak, alcoa's en die origineel van binnen is, dus echt 'nodig' heb ik het ook niet.
Het 'grootste' probleem aan mijn hobby auto's (ik heb nog 3 verdwaalde volvo's staan) is dat de hobbylocatie op het werk is. Ik zit tegenwoordig steeds vaker op één van de drie vestigingen van ons bedrijf en met 50km van huis dat niet heel fijn om 's avonds even door te doen. En omdat ik toch wel wat meer uren dan 40 per week op de zaak zit, hoef ik ook niet zo nodig ook m'n vrije zondag nog op het werk te besteden voor de hobby. Dus liever een hobby die ik thuis kan uitvoeren.
Motor bouwen! Ja, dat zou ik gaan doen. Maar dat zat vast in het kanaal zoals ik eerder al zei.
Dus het nieuwe 'idee/project' had nu 2 eisen.
- Betaalbaar
- Thuis uit te voeren
Op een verstrooide avond zat ik wat op youtube te loeren en toen kwam ik op een filmpje waar ze een 2takt Yamaha Banshee quad aan het restaureren waren, en dat zag er ook wel heel cool uit!
In m'n basisschooltijd verschillende quads gehad, wat een super leuke hobby was. En zo'n tweetakt herbouwen is ook wel leuk / simpel / gedachtenloos werk. Kan vrij goedkoop! en is een keer wat anders dan een 4-takt.
Nou, ik weet niet of jullie ooit de prijzen van een 350cc 2 cilinder 2 takt Banshee hebben gezien. maar mijn goede god wat vragen ze daar een geld voor. Dat werd hem ook niet.
Vervolgens kwam ik een video tegen van een vent die zelf een cross-buggy aan het bouwen was. En dat zag er wel heel interessant uit!
Op het werk heb ik toegang tot Solidworks, lasapparaten, pijpenbuigers, staal, aluminium en een lastafel. Dus vrij realistisch!
Het plan werd gemaakt, de eerste schetsen gemaakt en op zoek gegaan naar mogelijke donoren voor een motorblok / fusee's / remmerij etc. We schrijven nu medio november en toen maakte ik een zeer kostbare mis-schatting zoals aangegeven in mijn Supermotard topic (onder motoren).
Voor de mensen die het topic niet kennen, kort samengevat: Mijn oorspronkelijke budget voor de supermotard rekte ik maar liefst met 66% op onder de noemer: "Eens en nooit weer". En dus toen was het geld voor de buggy ook weer op! Terug naar de tekentafel dus!
Nou, dat ik heb ik dus letterlijk gedaan.
Ik kwam het volgende Youtube kanaal namelijk tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=Xmlf24l ... =KJRaycing
En die beste man heeft de eerste, goed uitziende, huis-tuin-en-keuken crossbuggy gebouwd naar mijn mening, en hij verkoopt de bouwtekeningen ook nog! Een simpele 50,- dollar verder en ik had 'concrete' bouwplannen om de komende winter niet meer chagrijnig door te komen.
Eerste nadeel: alles is in de Amerikaanse Cups of freedom per square mcdonalds-eenheden. Dus de eerste avonden ben ik al bezig geweest om alles om te rekenen naar Millimeters. Materiaalsoorten aanpassen van 1,5" tube naar 40mm etc. (is toch allemaal wat anders qua leverbare diameters).
Tweede nadeel: De onderdelenlijst die hij erbij verkoopt (voor 20,- dollar) schrijft ook alles voor in inches en gebruikt veelal in de USA goed verkrijgbare donor-onderdelen, zoals de vering en fusees van een Polaris quad etc. Dat moet allemaal gewijzigd worden naar in Europa verkrijgbare onderdelen.
Om niet te verstrikken in een project dat niet van de grond komt, omdat elke zoektocht naar een geschikt onderdeel duurder en langer duurt dan vooraf geplanned, heb ik besloten om het project eerst in Solidworks vorm te geven. Zodat ik op voorhand al een heel aantal zaken kan uitzoeken / ontwerpen op een normale maatvoering en met onderdelen die hier goed verkrijgbaar zijn.
En dat is nu precies waar ik mij bevind. Ik ben op dit moment bezig met het uitwerken van de 3D tekening voor het te buigen/lassen frame, waarna ik een begin wil maken om de te gebruiken onderdelen in te tekenen / uit te werken. Want hoe vet de buggy in de youtube serie ook is, het is wel van een heel hoog "één op het oog" en "2 laspuntjes hier, lasprikje daar, etc". Het is qua routing van kabels en leidingen niet heel erg hoogstaand, en dat wil ik graag beter doen en eerst digitaal uitwerken zodat het uiteindelijke fysieke project gestaag door kan gaan.
Maar waarom open je dan nu al een topic?
Nou ik wil het graag bijhouden en 40 ogen zien meer dan mijn eigen twee. En jullie kunnen mooi helpen zoeken naar geschikte donors

Concrete plan is dus:
- Buggy frame 3D ontwerpen
- Randzaken als Draagarmen, motorsteunen, pedalbox, stuurinrichting etc ontwerpen
- Buizen laten laseren / buigen
- Frame lassen op het werk
- Alles meenemen naar huis en daar afbouwen in de winter
- Als die 'klaar' is weer uit elkaar halen, aflassen en frame spuiten op het werk.
- Thuis afmonteren.
Huidige stand van zaken:


Dit is de eerste ruwe mock-up van het frame, gemaakt met de informatie die ik gekocht heb. (je krijgt geen 3D tekening of gedetailleerd bouwboek, je moet het doen met een excel-lijst aan onderdelen (52 unieke delen) en 2 foto's van het frame waarin staat welk onderdeel waar hoort te zitten. Voor de rest is het dus allemaal heel veel uitzoekwerk.
De uiteindelijke solidworks-tekening zal dus ook gemaakt worden met alle uitsparingen en pen/slot in de buizen, zodat het als het ware in elkaar valt en het echt een bouwpakket wordt. Daar heb ik de komende weken (mijn vakantie is gister begonnen) mooi de tijd voor, dus ik verwacht de komende tijd best wat digitale updates te kunnen doen.
Doel is om november toch wel echt te kunnen beginnen met bouwen/verzamelen.