In opperste beste stemming zaterdag naar de Ring. Auto laatste puntjes op de i gezet en voldeed 100%.
Wilde nog voor in te checken bij het hotel nog even een eerste rondje voor het sluiten van de Ring.
Had thuis na een jaar de semi's niet te hebben gebruikt toch de moeite genomen deze te monteren. Dus op volle oorlogssterkte.
Onder de slagboom door en daarna vol op het gas. Voordat ik de baan op ging had ik er voor gekozen de bandenspanning op 2,5 straat gebruik te laten en het afstellen van de juiste bandenspanning uit te stellen naar de volgende morgen met hele dag rijden.
Omdat ik dus op de semi's reed dacht ik nog even langer op het gas te blijven alvorens te liften voor de eerste serie bochten aan het einde van het rechte stuk. Trok nog even door naar boven de 220 alvorens van het gas te gaan en in te sturen.
Tot mijn verrassing deden de slicks het nog slechter dan de straatbanden waar ik meestentijds op de Ring reed.
Achteraf geen wonder want semi's waren koud en veel te hard.
Enfin, toen ik merkte dat de gewenste stuur reactie uit bleef ging ik vol op de rem, maar ging natuurlijk veel te hard rechtdoor gaan en schoof over de curbs in de tweede bocht links eerst tegen de bandenstapel en daarna langs de vangrail. (als de vangrail een halve meter meer naar links had gestaan was er niets gebeurd)
Merkte dat ik met die snelheid echt niets kon doen en dat alles zo meedogeloos hard en onvermijdbaar gebeurde. Dus ik wist wat er er ging komen, wat een bijzonder onprettig gevoel is omdat je niets kan doen.
Omdat ik uiteindelijk meer in de lengte richting tegen de vangrail knalde werd de klap enigszins verzacht. Oke ik stootte mijn hoofd onzacht tegen de linker zijruit maar dat was het en de airbags waren niet afgegaan. Dus de impact was door de rem- en slipweg en het glijden langs de rail cruciaal afgenomen.
De ravage aan de auto toen ik uitstapte was er niet minder om. De linkerkant voor zag er uit alsof iemand met een blikopener bezig was geweest. Idem de zijkant van de auto waar de gaten in het plaatwerk zaten en helemaal van voor tot achterwiel ingedrukt en open geschraapt. De achterwielen stonden elk niet meer hetzelfde in hun wielkasten en de veerpoten voor stonden naar achter en de motorkap wa half open en geblokkeerd in de voetgangers beschermings stand.
Gek genoeg kon ik gewoon de motor starten.
Met Daniel Lenz van het abschlepbetrieb gesproken over de schade. Was aanvankelijk twijfel of chassis krom was en auto dus total loss, maar bij nadere inspectie onder de auto was chassis nog kaarsrecht. Wel de spoorstangen achter verbogen, maar die zijn eenvoudig te vervangen.
Dus in zoverre opluchting maar dat het duur zo worden bleef wel overeind.
Blijkt Daniel ook een Diplom auto mechaniker te zijn plus nog 8 andere auto opleidings titels. Hij bood me zelfs nog aan mijn auto herstellen, maar dat zou niet meer voor de winter kunnen .......... maar wel goedkoper dan in NL.
Hij nam me nog mee naar achter waar een soort van auto kerkhof was en waarvan enkelen toch weer tot leven gewekt dienden de worden.
In de werkplaats zag ik nog meer slachtoffers van de Ring, waaronder BMW M2, Mercedes en nieuwe Porsche 911. Ook met nog zwaardere schade dan bij mijn auto. Moet zeggen Porsche herstel was klaar en zag er weer uit als nieuw.
Woensdag afgesproken te bellen om zijn offerte te horen. Kan ik rustig over nadenken en naast die uit NL leggen.
Enfin, sla nu rest over, maar lang verhaal kort. Ik thuis en auto thuis in garage.
Auto is niet meer rijdbaar. Maar wil graag schade rapport van schade herstellers van BMW uiteraard, maar ook van Gijsbertsen, Procar, Offenga ea. Auto moet daar eigenlijk op de brug, maar dat gaat niet lukken. En met oplegger schade herstellers langs te rijden gaat me te ver.
Hoe doe ik dat en hoor graag adviezen en aanbevelingen en goede ervaringen. Kan me niet schelen of het nieuwe of gebruikte onderdelen zijn gaat me alleen om de prijs en natuurlijk goed werk.
Dan kan ik op basis daarvan kijken wat ik ga doen. Laten maken of zo laten en verkopen wrak of onderdelen, want > 90% auto is nog goed.
Sowieso aan rechterzijde. Ook upgraded chargecooler, hybride turbo setup en vele vele andere zaken.
De ANWB en verzekeraar doen niets heb ik na een zaterdag avond eindeloos en tevergeefs bellen ondervonden. ANWB kon ik bereiken en verzekeraar niet. Maar uitkomst was eigenlijk al van te voren bekend, zo werd ook door ervarings deskundige Daniel Lenz bevestigd.
Inmiddels abschlepkosten en abfahrkosten naar NL gehad beiden door fa. Lenz uitgevoerd. En uiteraard peperduur.
Maar de grootste kosten moeten nog komen.
Schattingen lopen toch op tot 20K of meer. Wordt een lastige beslissing op een auto met een waarde van 30-40K.
Al met al zou ik het ontzettend jammer vinden als ik afscheid zou moeten nemen van mjin auto die na jaren van aanpassingen en fijnslijperij eigenlijk nu helemaal perfect voor me was.

Theo