Toen ik in 1998 tot 2000 als leverancier voor Do&Co Catering dagelijks in Spa kwam, was het een slagveld, zeker na de race. Zelfs kraampjes met merchandise werden door uitbaters leeg achtergelaten, want na de race werden ze helemaal gesloopt. Waan van de dag, normaal...... Max-fans ? De grote VIP's in de tenten bij La Source en het restaurant onderin Eau Rouge....die stonden gewoon overal letterlijk tegenaan te pissen. Restaurant Eua Rouge had te toiletten in de kelder, nou ze zeken gewoon de trap af....hé want vip !
Ybo schreef: 11 jul 2022, 12:27 Vannacht teruggekomen uit Oostenrijk. Mooi weekendje weer, was met het gezin naar F1 Monaco geweest dit voorjaar en nu met kameraden naar deze GP. Wel leuk om op twee totaal verschillende manieren van de sport te genieten.
Maar goed. Wat een hypocriet gezeur zeg, over het juichen en over het wangedrag van supporters. Voor Engelsen is Verstappen de grote rivaal, voor Nederlanders is dat Lewis en dat wordt gevoed door alle controverses. Bij Sainz z'n uitvallen werd ook gejuicht, (want Verstappen schuift een plekje op) maar direct daarna ook applaus toen ie op et scootertje langskwam. Zou ook bij Leclerc het geval zijn denk ik, totdat er over een tijdje een keer goed heibel tussen Leclerc en Verstappen komt en et kampioenschap spannend is. Dan is dat applaus ook weg.
Italianen waren blij als Häkkinen uitviel, floten Vettel uit. Engelsen legden zelfs een boom op de rallyproef zodat Sainz geen wereldkampioen kon worden toch? En die juichen nu als Verstappen eraf vliegt. Hoort bij de sport en hoort bij alle sporten.
En over het wangedrag. Er waren 100.000 man op het circuit, zaterdag én zondag. De organisatie doet z'n uiterste best om iedereen zoveel mogelijk bier te laten drinken. Een aantal zijn van donderdag t/m zondag bezopen. Ik las het hier ook al, daar zitten logischerwijs een aantal klootzakken tussen. Net als op elke zaterdagavond en een willekeurige stad in het uitgaanscentrum. Ik kijk sinds de begin jaren '90 F1 en ben ook sindsdien op circuits jaarlijks, de rivaliteit en daardoor juichen en uitfluiten, het is van alle tijden. Net als het wangedrag van idioten. Alleen het melden is nu wat makkelijker, iedereen ziet et ook en filmt het en vervolgens moet elke coureur en elk team een statement erover maken, anders worden zij weer gefileerd.
Denk wel dat Nederlanders, en Engelsen ook, wat heftiger feest vieren dan bijvoorbeeld Duitsers. De Schumachermania in de Ferrari tijd was daardoor wat beschaafder denk ik, maar ook op Hockenheim heb ik in die tijd wel straalbezopen Duitsers gezien die niet hele aardige dingen riepen.