F1 Seizoen 2022 - Kalender & teams in de OP.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
JP

Re: F1 Seizoen 2022 - Kalender & teams in de OP.

Bericht door JP » 30 jul 2022, 09:14

Ik moet meteen aan de post van Ybo denken. Alleen omdat het de laatste races wat oproer was, dat meteen alle oranjetokkies over 1 kam geschoren moeten worden. We weten allemaal dat media de laatste tijd graag dingen opblaast. Toen de GP van Oostenrijk was afgelopen, kwam opeens overal beelden van (oranje natuurlijk) supporters die borden langs de baan en weg stonden te slopen.
Toen ik in 1998 tot 2000 als leverancier voor Do&Co Catering dagelijks in Spa kwam, was het een slagveld, zeker na de race. Zelfs kraampjes met merchandise werden door uitbaters leeg achtergelaten, want na de race werden ze helemaal gesloopt. Waan van de dag, normaal...... Max-fans ? De grote VIP's in de tenten bij La Source en het restaurant onderin Eau Rouge....die stonden gewoon overal letterlijk tegenaan te pissen. Restaurant Eua Rouge had te toiletten in de kelder, nou ze zeken gewoon de trap af....hé want vip !
Ybo schreef: 11 jul 2022, 12:27 Vannacht teruggekomen uit Oostenrijk. Mooi weekendje weer, was met het gezin naar F1 Monaco geweest dit voorjaar en nu met kameraden naar deze GP. Wel leuk om op twee totaal verschillende manieren van de sport te genieten.

Maar goed. Wat een hypocriet gezeur zeg, over het juichen en over het wangedrag van supporters. Voor Engelsen is Verstappen de grote rivaal, voor Nederlanders is dat Lewis en dat wordt gevoed door alle controverses. Bij Sainz z'n uitvallen werd ook gejuicht, (want Verstappen schuift een plekje op) maar direct daarna ook applaus toen ie op et scootertje langskwam. Zou ook bij Leclerc het geval zijn denk ik, totdat er over een tijdje een keer goed heibel tussen Leclerc en Verstappen komt en et kampioenschap spannend is. Dan is dat applaus ook weg.

Italianen waren blij als Häkkinen uitviel, floten Vettel uit. Engelsen legden zelfs een boom op de rallyproef zodat Sainz geen wereldkampioen kon worden toch? En die juichen nu als Verstappen eraf vliegt. Hoort bij de sport en hoort bij alle sporten.

En over het wangedrag. Er waren 100.000 man op het circuit, zaterdag én zondag. De organisatie doet z'n uiterste best om iedereen zoveel mogelijk bier te laten drinken. Een aantal zijn van donderdag t/m zondag bezopen. Ik las het hier ook al, daar zitten logischerwijs een aantal klootzakken tussen. Net als op elke zaterdagavond en een willekeurige stad in het uitgaanscentrum. Ik kijk sinds de begin jaren '90 F1 en ben ook sindsdien op circuits jaarlijks, de rivaliteit en daardoor juichen en uitfluiten, het is van alle tijden. Net als het wangedrag van idioten. Alleen het melden is nu wat makkelijker, iedereen ziet et ook en filmt het en vervolgens moet elke coureur en elk team een statement erover maken, anders worden zij weer gefileerd.

Denk wel dat Nederlanders, en Engelsen ook, wat heftiger feest vieren dan bijvoorbeeld Duitsers. De Schumachermania in de Ferrari tijd was daardoor wat beschaafder denk ik, maar ook op Hockenheim heb ik in die tijd wel straalbezopen Duitsers gezien die niet hele aardige dingen riepen.

ErikS

Bericht door ErikS » 30 jul 2022, 09:20

tomgtr schreef: 30 jul 2022, 09:04 Vettel was zijn drive al tijdje kwijt, ik denk niet dat hij graag naast Max zou zitten in RB en dan te kakken gezet zou worden. Hamilton was die drive een paar maanden kwijt maar lijkt die toch aardig hervonden te hebben? Ik vind het een kwal eerste klas maar lijkt me wel mooi als Mercedes met updates komt en zich bij RB rn Ferrari voegt bij de strijd om de winst.

Wat betreft de tokkies die zich nu misdragen tijdens F1 wedstrijden, heel vervelend maar met alleen de “echte fans” (lekker elitair) had Zandvoort en de nederlandse racerij dus nooit op het niveau gezeten waar het nu zit. Dan neem ik de irritatie over de zich misdragende tokkies en de zich niet misdragende maar wel feestende blinde Max fans op de koop toe.
Is gewoon bullshit, ja er zijn meer 'Oranje fans' maar vroeger gingen de lawinepijlen ook gewoon op z'n kop de grond in in Spa hoor.
Het wordt gewoon slim gespeeld door Hammie & de Engelse fans.

Proberen de 'tegenstander' in een kwaad daglicht te zetten.
Het lompe feestje is van alle tijden, want als je F1 wil zien kan je beter thuis op de TV kijken.

k33z

Bericht door k33z » 30 jul 2022, 09:44

Robin schreef: 30 jul 2022, 08:14
k33z schreef: 29 jul 2022, 22:31 Ik keek vorige week op vakantie F1 met een stel NL camping gasten in het Restaurant. Tenenkrommend moet ik zeggen...

De haat tegen Hamilton, het gejuich toen Leclerc uitviel, ik snap er werkelijk niets van. Een liefhebber van de sport ziet toch het liefst een mooie race en een spannend seizoen? Als Verstappen aan het einde wint, ja dan vind ik dat mooi. Maar als ik moet kiezen tussen een saai seizoen waar Verstappen kampioenw wordt, of een spannend seizoen waar iemand anders wint... dan kies ik voor het laatste.

Wel leuk om een gesprekje aan te gaan met deze Max fans. Als je dan eens wat doorvraagt, dan kom je er snel achter dat ze weinig kaas gegeten hebben van een klein beetje geschiedenis (bijvoorbeeld over het talent van Lewis, dat hij al succes had voor Mercedes, etc).
Ik weet wat je bedoelt, maar jij steekt ook niet onder stoelen of banken dat je nog steeds van Lewis gecharmeerd bent Kees :kikker:
En dikgedrukt gebeurde jarenlang met Lewis.

'Half Nederland' is sinds Max F1 fan. En dat is niet altijd even leuk, maar het neemt niet weg dat nu Seb het veld ruimt, Lewis hopelijk ook binnenkort aan de beurt is. Al is het alleen maar om de 'fans' wereldwijd onderling.
Natuurlijk steek ik niet onder stoelen of banken dat ik nog gecharmeerd ben van de coureur Lewis Hamilton. Voor mooie sport is strijd nodig en helden, de beste van de wereld die tegen elkaar strijden. Ik schaar Lewis als beste of een van de beste in het F1 veld, ook op dit moment. En daarnaast is het natuurlijk lekker om een beetje tegengas te geven aangezien heel NL Lewis als staatsvijand heeft gemaakt.

En dat ik gecharmeerd ben van een bepaalde coureur betekent niet dat ik geniet van een suprematie van een bepaalde coureur of team. Het Ferrari tijdperk met Schumi was saai, het Mercedes tijdperk met Hamilton was ook saai. Zit zeker niet te wachten op een Red Bull tijdperk met Max was saai is.

Zo ver is het nog lang niet, maar dat was een beetje mijn punt. De feestvierende Max kijkers hebben mijns inziens geen moeite met een Red Bull tijdperk dat Max alles wint voor een aantal seizoenen. Ik zit daar anders in.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 jul 2022, 09:47

Tja JP en ErikS wel mee eens inderdaad. Ik was voor het laatst in 2013 bij F1 op Spa VIP trbune voor start finish. Bij start en doorkomst ging iedereen staan. Binnen een paar seconden heibel onderling dat 'iedereen moest gaan zitten want ik sta te filmen'. Vloeken en razen tegen elkaar en allemaal vips met 'centjes'. Max was bijna nog niet eens geboren:)

Wat ErikS ook zegt, het wordt door de (vooral Britse) media en Lewis aanhang mooi(vals) gespeeld. Lewis aanhang is tranentrekkend in UK en op fora, nog steeds te janken over laatste race vorig jaar. Enorme woede.

En kijk Lewis nu.
Hij komt alleen maar op 't podium door uitval van RB en Ferrari.....Kees! :)

Robin

Bericht door Robin » 30 jul 2022, 09:50

Ik ben trouwens veel minder écht Max fan dan de gemiddelde Nederlander. Ik kom uit de tijd van Jody Scheckter(wie?????)
Ik gun het LEC, Sainz, maar Lewis echt niet(meer).

JP

Bericht door JP » 30 jul 2022, 09:55

Wat k33z al aangaf, er is meer in een race dan de eerste 3. Midfield verandert elke race. Haasjes in de punten….ik vindt goed!
Niemand zit te wachten op een hegemonie van 7 jaar aaneengesloten. Dat hadden we bij Bogaard, van Barneveld, nu van Gerwen en nu een Verstappen zou te saai worden

Robin

Bericht door Robin » 30 jul 2022, 09:58

Ik vind dat middenveld nu ook steeds interessanter inderdaad.
We riepen het hier al vaker. Elke F1 auto gelijk en dan kijken....dat is natuurlijk een Utopie.
Alonso(wel wat mijn held geworden terwijl ik 'm vroeger totaal niet mocht) zei het al: 80% de auto, 20% de rijder.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 jul 2022, 10:02

@Robin: Alan Jones staat me bij?
als je F1 wil zien kan je beter thuis op de TV kijken.
Geldt voor bijna alle sporten natuurlijk. Niet voor de sfeer, wel om alles te zien. Ben wel eens bij een voetbalwedstrijd geweest, zit je net de andere kant op te kijken als er gescoord wordt. WK schaatsen Thialf ook, geweldige sfeer, maar helft van het schaatsen gemist :)

Arthur

Bericht door Arthur » 30 jul 2022, 10:06

Robin schreef: 30 jul 2022, 09:50 Ik ben trouwens veel minder écht Max fan dan de gemiddelde Nederlander. Ik kom uit de tijd van Jody Scheckter(wie?????)
Ik gun het LEC, Sainz, maar Lewis echt niet(meer).
Ik meen ook geen oranje bril te hebben, maar gun het Verstappen wel als Nederlander. En ja, ik kon een kreet ook niet onderdrukken toen Leclerc van de baan ging. Wel jammer voor de strijd maar goede punten voor Verstappen. Want die heeft ‘ie nog nodig want ik denk dat de combi Ferarri/Leclerc sneller is. Sainz is ook snel maar op 1 of andere manier zal Verstappen hem wel de baas baas blijven. Zal wss door hun Toro Rosso verleden komen.

Robin

Bericht door Robin » 30 jul 2022, 10:10

Je moet je afvragen wie die winnaars mentaliteit heeft in de huidige F1. Dat zijn Lewis, Max, Knulletje Russell, Alonso(te oud nu) en LEC en Sainz weet ik net niet, de rest zie ik dat niet hebben.

Ja Jones, Pironi, Tambay, Arnoux, Laffite, Villeneuve.... Lauda Hunt eigenlijk nét voor mijn tijd, Lauda later wel weer natuurlijk:)

Nog steeds grootste fan van Mansell btw. Williams mid 80s. Skitterend. Maandagochtend op middelbare school de race analyseren met m'n maten....

Frank_Sch
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Bericht door Frank_Sch » 30 jul 2022, 11:30

Vroegah hadden we de TT met Boet van Dulmen, Wil Hartog en Jack Middelburg. Ben een keer wezen kijken, trok ook allemaal tuig aan.
Dus nee, het is niet van de laatste tijd en het gebeurt bijna overal waar 50.000+ mensen op een kluitje gaan kijken. Wel altijd die 1% raddraaiers die het verpesten.

Verder heb ik niks met Ham, ik vind hem zo fake dat ik er uitslag van krijg. Das geen haat, meer weerzin. Ik zie het liefst dat de nieuwe generatie met elkaar strijd levert. Max, Sainz, Leclerc, Russell, Norris. Hopelijk sluit Piastri snel aan. Maar als Max fan zie ik hem graag nog wat WKs scoren, met veel weerstand en spanning.
Ik denk overigens dat Leclerc en Sainz geen WK materiaal zijn. Te veel fouten. En het team (strategie en betrouwbaarheid auto) werkt ook niet in hun voordeel.

k33z

Bericht door k33z » 30 jul 2022, 11:51

Ik denk dat LeClerc in de fase zit waar Max in 2020 zat. Super snel, maar nog te veel fouten. Ik zie hem dit jaar geen kampioen worden, maar denk wel dat hij net als Max nog gaat groeien om constant te worden. De Max van 2020 was ook nooit kampioen geworden en in 2021 stond hij er helemaal.

Voor een WK rijden is toch anders kwa druk dan gewoon voor een overwinning rijden.

Robin

Bericht door Robin » 30 jul 2022, 11:53

Arthur

Bericht door Arthur » 30 jul 2022, 11:56

Ze moeten wat hè :)

Tom

Bericht door Tom » 30 jul 2022, 12:03

Ik denk dat Leclerc ook een hele goede coureur is. Verschil is wel dat hij bij Ferrari zit.
Bij RBR wisten ze ook wat ze te doen stonden om die auto en betrouwbaarheid naar een hoger niveau te krijgen, dat ging ook niet geheel vlekkeloos (overgang van Renault naar Honda) maar was wel een goed gevormd team dat het klaar kon maken. Dat is bij Ferrari wel anders. Denk dat de techneuten daar de uitzondering op zijn (betrouwbaarheid is niet wat het moet zijn maar ten opzichte van vorig seizoen hebben ze wel geleverd en doen ze weer mee in de top), maar onderling en met name strategie is te vaak nog van Peppi en Kokki-niveau.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 jul 2022, 13:07

VT3 in de regen.

Robin

Bericht door Robin » 30 jul 2022, 13:23

Arthur schreef: 30 jul 2022, 13:07 VT3 in de regen.
No shit, Paulusma:)

Arthur

Bericht door Arthur » 30 jul 2022, 13:24

Ik denk; de rest ziet dat anders niet, ff melden :)

Hielke

Bericht door Hielke » 30 jul 2022, 13:48

Merk dat ik de spins van Leclerc al normaal vind. Hele aardige vent, maar met z'n stijl van rijden niet het materiaal voor wereldkampioenen.

WJ

Bericht door WJ » 30 jul 2022, 14:04

Latifi the Goat.

DFJEF

Bericht door DFJEF » 30 jul 2022, 14:11

WJ schreef: 30 jul 2022, 14:04Latifi the Goat.
Dat was ie toch al sinds Abu Dhabi vorig jaar...... :mrgreen: :wink:

Enrico

Bericht door Enrico » 30 jul 2022, 15:02

DFJEF schreef: 30 jul 2022, 14:11
WJ schreef: 30 jul 2022, 14:04Latifi the Goat.
Dat was ie toch al sinds Abu Dhabi vorig jaar...... :mrgreen: :wink:
Dit hangt hij op thuis, groot foto van de eindstand P3 Hungaroring.

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 30 jul 2022, 16:43

Perez doet echt mee om de titel dit jaar.. :blabla:

Enrico

Bericht door Enrico » 30 jul 2022, 16:49

Wout309t schreef: 30 jul 2022, 16:43 Perez doet echt mee om de titel dit jaar.. :blabla:
Suck mij y balls op de apex in turn two en RB denk niet na hem 2 laps te laten rijden na dat hij tijdelijk een onterechte time delete krijgt.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 30 jul 2022, 17:02

Wtf?!

Plaats reactie