Na lange tijd weer eens een update. De Elise is inmiddels bij VanSten geweest voor een motorische upgrade. De kop is geflowed en er zijn andere nokkenassen in gekomen:
160 PK @ 6950 tpm
180 Nm @ 5470 tpm
Deze metingen zijn op een geijkte rollenbank gedaan, gemeten op de achterwielen. (Dus geen krukas-pk's)
Deze van Sten Engineering kit bestaat uit een gemodificeerde cilinderkop. Niet alleen zijn de in -en uitlaatpoorten geflowd, ook de verbrandingsruimte is gemodificeerd.
Er wordt gebruik gemaakt van z.g. milde nokkenassen. Deze zorgen uiteraard voor een vermogenstoename, maar zijn vooral bedoeld om op een zo laag mogelijk toerental zo veel mogelijk koppel op te bouwen..
Het standaard motormanagement blijft aanwezig, op die manier blijft de motor netjes lopen bij stationair, slaat de motor snel aan en blijven zaken als de imobilizer volledig in tact.
Montage is inclusief:
* distributieriem,
* spanrol
* olie en oliefilter
* bougies
* verdeelkap & rotor (indien van toepassing)
In combinatie met een Hurricane inductiekit of K&N sportfilter en een sportuitlaat komt het vermogen rond de 160 pk. Kenmerkend van deze set is dat er vooral gezocht is naar koppel. Elise eigenaren prijzen deze set vanwege de bijzonder prettige 'driveability'.
Er rijden in Nederland al enkele jaren Elise's naar volle tevredenheid met deze kit. Een enkeling is de 100.000 km al probleemloos gepasseerd! Betrouwbaarheid staat bij de van Sten kit dan ook voorop!!
Na korte tijd rijden met deze aanpassingen was ik er voor m'n gevoel al snel achter dat de beloofde pk's niet aanwezig waren. Zodoende de auto op de dyno gezet om te meten en mijn vermoedens werden inderdaad bevestigd:
[IMG:836:691]
http://i27.tinypic.com/20qj6eq.jpg[/img]
De blauwe lijn geeft aan wat het vermogen na de modificaties was en de rode lijn van voor de modificaties.
Hier ben ik uiteraard mee terug naar VanSten gegaan en dit is ook allemaal netjes opgelost, de uitlaatnokkenas bleek niet goed te staan.
Helaas heb ik niet meer de mogelijkheid om gebruik te maken van de rollerbank waarop de 2 vorige metingen hebben plaats gevonden. Voor mijn gevoel pakt de auto een stuk sneller op en trek veel beter door dan voorheen. Harde cijfers heb ik niet maar ik verwacht dat het vermogen nu rond de 170pk zit.
De eerder genoemde remschijven, blokken en rvs leidingen zijn nog niet gemonteerd. De huidige blokken willen maar niet slijten

Die liggen dus nog netjes te wachten tot het zover is.
Tevens heb ik zojuist een 2e hands Emerald plug&play stand alone ECU gekocht. Ik loop al tijden met de plannen om een setje throttle bodies te monteren en dit is de eerste stap in de goede richting