Metchu's quest voor een nieuwe auto... (clio?)

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Metchu's quest voor een nieuwe auto... (clio?)

Bericht door Metchu » 24 sep 2007, 00:30

En in die quest ben ik tegen een renault clio 1.8 16V aangelopen. Persoonlijk leek het me een pittig autootje, tijdelijk voor ik aan een groter project kan beginnen.

( deze dus: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 0&cache=no )

het is klein, relatief veel fun (denk ik). Alleen ik heb totaal geen ervaring met deze auto's.
Zijn er mensen die ervaringen/tips hebben of eventueel alternatieven ? Is het bijvoorbeeld leuk op het circuit? Zijn er bekende kwaaltjes? Dat soort dingen. Mijn zus had 2 jaar geleden wel een 1.2RN en daar heb ik vaak met plezier in gereden. Dat is het enige wat me bij is gebleven van de auto. Dus ik was benieuwd of er iemand op het forum me een beetje wegwijs kon maken. (ik ben namelijk nooit into franse auto's geweest)


tnx

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/6/71a ... 3be596.jpg[/img]
[img:415:303]http://members.lycos.nl/rielnotermans/Royke.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22281
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 sep 2007, 00:34

Goeie keus maarrrr kijk wel uit wat je koopt. Zeker een lekkere "GTI" om mee te rijden 8)

Behoort in de categorie "zo worden ze niet meer gemaakt" :!: Volgens mij is alleen de 1.9 205 nog lekkerder als het gaat om bruutheid en sportiviteit maar de Clio is een hele lekkere..

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 24 sep 2007, 19:29

.....
Laatst gewijzigd door Pascal op 27 sep 2007, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 24 sep 2007, 22:39

Het zijn echt hele leuke auto's! Het is nog heel puur autorijden! Probeer er voor op het circuit een zonder stuurbekrachtiging te vinden! Vind ik lekkerder, beter gevoel en iets directer! Let verder heel goed op roest! Ze roesten echt allemaal bij de achterschermen! Verder gaat er nog wel is iets elektrisch stuk;-) Motorblok is daarintegen erg sterk!


Mocht je meer vragen hebben laat maar weten!

Groetjes Ivar
(Eigenaar van een Clio 16v)

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 25 sep 2007, 00:44

ik ga binnekort maar is een testritje maken in een 16V en wil ook wel even een rsi proberen. Ik krijg het gevoel dat menigen zich al uitgeleefd hebben op deze auto en dat een redelijk goede niet echt makkelijk te vinden is ...

Ik wil er in ieder geval toch in gereden hebben en even voelen en met eigen ogen kijken, dat lijkt me wijs. Maar ben er nog niet helemaal over uit en gerust op (terwijl het me een leuke auto lijkt).

ps ivar, je komt toevallig als geroepen :lol:

ik had op het moment deze op het oog: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... zwart.html

of deze:
http://www.speurders.nl/autos/renault/3 ... _drs_.html

of zit er aan die 2e echt teveel werk en is het het niet waard?

heb op het renault forum wel al gekeken waar er op gelet moet worden bij aanschaf, maar dat maakt me alleen maar getergder :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 25 sep 2007, 08:05

Die eerste lijkt iig het stuur schuin te hebben staan en wordt aangeboden door iemand met "schadeautos.nl" als URL. ;)

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 25 sep 2007, 12:14

Heb jaren in zowel een 16v als een Williams gereden,wegligging is gewoon goed,kunt er erg veel plezier mee hebbben.
Williams is een stuk krachtiger,rijdt echt veel lekkerder,ook door de vergrote spoorbreedte voor t.o.v. een 16v,maar dan betaal je dan ook meer voor,ook vanwege het beperkte aanbod.
Helaas komt roestvorming bij de achterschermen (net boven de achterwielen) toch nogal eens voor.
Clio RSi komt ook erg goed vooruit,maar een 16V is wel leuker om mee te rijden.
RSi rijdt je meer op koppel,de andere zijn meer toerenmachine's.
Oja,olieverbruik wil bij de 16V's wel eens voorkomen.

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 25 sep 2007, 16:51

Hoi Metchu!

Zoals Dennis al schreef is een Williams het fijnst, daarna een 16v en dan pas een RSI. Een echte Williams is inmiddels een zeldzame verschijning en daar is de prijs dan ook naar! Het aanbod 16v's is een stuk groter maar er zit heel veel zooi tussen! Wat is je budget een beetje??

Een RSI vind ik persoonlijk niks! je betaalt er bijna net zoveel voor als voor een 16v en die geeft je met zijn uitgebouwde schermen, aangepast onderstel en zo nog wat dingtjes veel meer het gevoel in iets speciaals te rijden!

Mocht je specifieke vragen hebben, laat maar weten!

Groetjes Ivar

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 01 okt 2007, 09:21

Een vriend van me heeft er 1.

Heb al een keer een kopwissel gedaan ivm gebroken distributieriem.
Riem was aangetast door een olie lekkage, dus helaas pech.
En de versnellingsbak is daarna een keer vast geslagen. Dus ook vervangen. Schijnen niet al te sterk te zijn? In deze zat zelfs een dikke scheur in de behuizing vd bak.

Het is een leuk bakkie, deze is gechipt, gaat door tot 8000 toeren. Olie verbruik is wel wat fors daardoor.

Achterschermrandjes zijn inmiddels ook al gelast.
Qua electra is er nog nooit wat voorgevallen.

Wat wel een probleem is en daar kom je wel achter bij een kop wissel en bak wissel.
Het blok is veel te groot voor die kleine auto, ruimte om te sleutelen heb je niet echt. :lol:

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 01 okt 2007, 20:06

Hahaha@ Jeroen T sleutelen is inderdaad niet echt lekker nee! Probeer is het oliefilter te verwisselen! Wat een drama!

@Metchu, ik ben 17 oktober op Zandvoort (vrijrijden, tussen 17 en 19.00 uur) als je tegen die tijd nog niks gevonden hebt en je wil een rondje mee moet je het maar ff laten weten

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 01 okt 2007, 21:52

Ivar schreef:Hahaha@ Jeroen T sleutelen is inderdaad niet echt lekker nee! Probeer is het oliefilter te verwisselen! Wat een drama!

@Metchu, ik ben 17 oktober op Zandvoort (vrijrijden, tussen 17 en 19.00 uur) als je tegen die tijd nog niks gevonden hebt en je wil een rondje mee moet je het maar ff laten weten
Even offtopic, maar lullig als je de 17e voor een gesloten deur staat, de tijden zijn aangepast:

TIJDSCHEMA ziet er als volgt uit:
RACE KLASSE:09:00 - 10:00 - 11:00 - 13:00 - 14:00 - 15:00 - 16:00
TOER KLASSE:09:20 - 10:20 - 11:20 - 13:20 - 14:20 - 15:20 - 16:20
SPORT KLASSE:09:40 - 10:40 - 11:40 - 12:40 - 13:40 - 14:40 - 15:40 - 16:40
PAUZE:12:00 tot 12:40

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 01 okt 2007, 22:29

dank je Mex, maar ik ga via gummen, dus het klopt wel!

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 02 okt 2007, 11:19

Ik ben er de 17e ook van 17-19 uur. Maar eerst m'n eigen hok maar is fixen van het weekend. Staat ook alweer 2 weken stil.

Mex jij bent er dan toch ook bij? Dacht dat je je ook had opgegeven.

Idd Ivar, radiateur of een koplamp half uitbouwen om ergens bij te komen is vaak voorgekomen.

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 02 okt 2007, 15:09

ik ben juist van plan om voor komende vrijrijden met een eigen auto op de proppen te komen :D bedankt voor het aanbod. Mocht het niet lukken sta ik als eerste bij je passiegersdeur!

maar er zijn wat vorderingen op dit moment voor een gooi en smijt auto voor o.a. op het circuit ;)

hoop echt dat er binnekort eentje voor de deur staat, begint namelijk te kriebelen om tenminste IETS te doen.

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 04 okt 2007, 00:38

Vandaag een zooitje clio's getest (3). De eerste 2 konden me echt niet bekoren. Eentje was echt afgetrapt gewoon en die man stond erop dat ik niet zelf mocht testrijden, ja dan houd het voor mij al erg snel op. De tweede had een blok waarbij de kleppen niet goed afgesteld waren en wat roest en inbraakschade. Dat was dus ook niets. De derde was wel leuk goede motor alleen de koppeling zat me niet helemaal lekker. Het rijden was niet erg lekker. De laatste zijn we dus ook niet uitgekomen vanwege o.a. de prijs.

De snelheid op zich viel me erg mee, de beleving dus ook. Alleen het rijgedrag was toch even iets anders, vooral met de versnellingen had ik het gevoel dat ik aan het "roeren" was. Dus ik weet niet of de 16V de juiste keus is voor mij...

Dus misschien moet dit topic verplaatst worden naar algemeen. Want ik ben eventueel op zoek naar alternatieven. Of ik moet straks een leuke goede clio tegenkomen waarbij de rij-ervaring wat prettiger is. Het kan ook aan mij of de geselecteerde auto's liggen. Maar vooral bij die laatste had ik het NET NIET gevoel ... (die 1e 2 vielen al redelijk snel af). vooral voor het bedrag wat de verkoper er voor vroeg...

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 04 okt 2007, 13:06

He Metchu!

Jammer dat het niks was! Maar ja, het is inderdaad goed zoeken naar een goede! Helaas staat die van mij voorlopig bij de dealer, maar anders kom je daar is mee rijden! Weet je meteen of de auto's die je gereden hebt niet bevielen of dat het om de Clio in het algemeen gaat.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 04 okt 2007, 13:14

Ivar schreef:He Metchu!

Jammer dat het niks was! Maar ja, het is inderdaad goed zoeken naar een goede! Helaas staat die van mij voorlopig bij de dealer, maar anders kom je daar is mee rijden! Weet je meteen of de auto's die je gereden hebt niet bevielen of dat het om de Clio in het algemeen gaat.
En waarom staat ie bij de dealer :P ?

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 04 okt 2007, 13:29

Ivar schreef:He Metchu!

Jammer dat het niks was! Maar ja, het is inderdaad goed zoeken naar een goede! Helaas staat die van mij voorlopig bij de dealer, maar anders kom je daar is mee rijden! Weet je meteen of de auto's die je gereden hebt niet bevielen of dat het om de Clio in het algemeen gaat.
dat is wel een goede idd :) Als dat niet al te ver van nu is dan wil ik dat zeker een keer graag proberen ... Ben erg benieuwd of het idd nou aan de auto's lag of aan mij. Heb jij dat niet dan dat je een redelijk "stugge" koppeling hebt en de pook eigenlijk zwemt in de versnellingen ... of dat je de koppeling volledig moet intrappen of iets dergelijks ?

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 04 okt 2007, 13:31

Metchu schreef:
Ivar schreef:He Metchu!

Jammer dat het niks was! Maar ja, het is inderdaad goed zoeken naar een goede! Helaas staat die van mij voorlopig bij de dealer, maar anders kom je daar is mee rijden! Weet je meteen of de auto's die je gereden hebt niet bevielen of dat het om de Clio in het algemeen gaat.
dat is wel een goede idd :) Als dat niet al te ver van nu is dan wil ik dat zeker een keer graag proberen ... Ben erg benieuwd of het idd nou aan de auto's lag of aan mij. Heb jij dat niet dan dat je een redelijk "stugge" koppeling hebt en de pook eigenlijk zwemt in de versnellingen ... of dat je de koppeling volledig moet intrappen of iets dergelijks ?
Koppeling volledig intrappen is natuurlijk nog niet zo gek :wink: Dat roeren in de versnellingsbak kan ik je nu al vertellen dat dat bij al die auto's is. Bakken zijn enorm zoekerig en gevoelloos.

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 04 okt 2007, 13:32

Slechts een verse APK maar hij staat bij een bevriende dealer en die doet em "ff tussendoor" :-)

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 04 okt 2007, 13:53

@Metchu

Ik weet niet precies wanneer ie weer terug is. Maar ik denk dat het wel pas volgende week is. Roeren in de bak is redelijk normaal. zeker als er nog de originele bak onder zit na al die jaren! Zolang de bak niet kraakt als je schakeld is het goed. Koppeling gaat altijd redelijk zwaar!

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 05 okt 2007, 11:17

Zo! Clio is weer voorzien van een verse APK inclusief steekproef! Moest wel een stukje dorpel ingelast worden maar voor de rest niks bijzonders! Auto is vanavond weer terug in Rotterdam dus als je volgende week weer is in de buurt bent moet je het maar ff laten weten!

Groetjes Ivar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten