Brandstof, de prijzen.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik moet een kleine vrachtwagen, een Twingo, de Superb met aardig flinke tank en heel soms de M3 volgooien. Dat tikt toch aardig aan nu, ben alleen al aan brandstof tussen de €200 en €250 extra kwijt per maand. Om maar te zwijgen over boodschappen...
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Hou op schei uit. Inderdaad!Joël D. schreef: 03 jun 2022, 07:40En reken dan nog eens de hogere energieprijzen bij. En dan alle producten die duurder worden door hogere transport/energiekosten. En doe dan de berekening nog eens. Ik denk dat een modale Nederlander dan op 250 Euro per maand uitkomt.Robin schreef: 01 jun 2022, 10:31 Ik zat even snel te rekenen wat die absurde waanzinnige klote prijsverhoging (want slecht voor koopkracht en een overheid die zoals gewoonlijk wegkijkt hier!) mij nou per maand extra kost. Van een €1.90 voor 98 naar €2.50 'nu' zou dat mij nog geen 90 euro extra kosten (uitgaande van 1 op 7 voor mijn auto) per maand. Voor velen net dat extraatje/veel geld. I know
Dan heb ik het nog niet over het Peugeotje van m'n zoon/vrouw.Dat is misschien '50' euro....
Dus ik merk er niet veel van in mijn situatie(sorry!), maar de maatschappij dus wel!
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Ik ben blij dat ik dat oude huis niet had gekocht. Nu van 30 naar 80 Euro per maand in mijn nieuwbouwappartement.
- Martijn_bmw
Ben ook benieuwd hoe snel de omslag gaat komen dat iedereen een jaren 30 huis wil...
Met deze energieprijzen wil je zo'n tochthok echt niet meer lijkt mij

- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Haha bij m’n ouders is het andersom, vooral mijn moeder krijg je niet in een nieuwbouwhuis. “Te krakterloos”. Dat ze weet ik veel hoeveel aan stookkosten kwijt zijn (kachel staat zomerdags ook aan want moeder heeft het het altijd koud) nemen ze op de koop toe. Ze wonen in een (wel grondig gerenoveerde) woonboerderij van bijna 100 jaar oud. Lekker man
had ik anders gedaan geloof ik.

-
Rationeel gezien wilde je al nooit een jaren 30 huis natuurlijk. Maarja, de emotie he..Martijn_bmw schreef: 03 jun 2022, 08:37Ben ook benieuwd hoe snel de omslag gaat komen dat iedereen een jaren 30 huis wil...
Met deze energieprijzen wil je zo'n tochthok echt niet meer lijkt mij![]()
Ik denk dat je hier met name in het buitengebied last van gaat krijgen, waar je mega grote huizen krijgt voor relatief weinig geld. Dan zijn die extra stookkosten ineens een flinke kostenpost.
-
OnlineSabberjoch
- Auto: 981C S
Heeft ze ergens wel een punt, in de gemiddelde nieuwbouwwoning zit 0 karakter. Vooral als er 55 naast elkaar staan en alle buren dezelfde lynck&co rijdenEeuwe schreef: 03 jun 2022, 09:02 Haha bij m’n ouders is het andersom, vooral mijn moeder krijg je niet in een nieuwbouwhuis. “Te krakterloos”. Dat ze weet ik veel hoeveel aan stookkosten kwijt zijn (kachel staat zomerdags ook aan want moeder heeft het het altijd koud) nemen ze op de koop toe. Ze wonen in een (wel grondig gerenoveerde) woonboerderij van bijna 100 jaar oud. Lekker manhad ik anders gedaan geloof ik.

Maar met de huidige stookkosten blijf ik lekker in mijn jaren 80 huisje, isolatieboer mag zijn best komen doen

Gister nog even de GTE getankt, woon 5 minuten van de grens. Maar ik zag minimaal 30 auto's in de rij staan, dus toen heb ik 500 meter in Nederland de tank maar vol gegooid. Stond ook een duitser die uiteraard begon over de "blöde Holländer", en voor deze keer was ik het zowaar met hem eens.
- Knot
Weet iemand waar je goede goedkope jerrycans kan halen? De aanbieding van de week ergens?
- Martijn_bmw
KoenM schreef: 03 jun 2022, 09:11Rationeel gezien wilde je al nooit een jaren 30 huis natuurlijk. Maarja, de emotie he..Martijn_bmw schreef: 03 jun 2022, 08:37Ben ook benieuwd hoe snel de omslag gaat komen dat iedereen een jaren 30 huis wil...Joël D. schreef: 03 jun 2022, 08:20
Ik ben blij dat ik dat oude huis niet had gekocht. Nu van 30 naar 80 Euro per maand in mijn nieuwbouwappartement.
Ik denk dat je hier met name in het buitengebied last van gaat krijgen, waar je mega grote huizen krijgt voor relatief weinig geld. Dan zijn die extra stookkosten ineens een flinke kostenpost.
Eeuwe schreef: 03 jun 2022, 09:02 Haha bij m’n ouders is het andersom, vooral mijn moeder krijg je niet in een nieuwbouwhuis. “Te krakterloos”. Dat ze weet ik veel hoeveel aan stookkosten kwijt zijn (kachel staat zomerdags ook aan want moeder heeft het het altijd koud) nemen ze op de koop toe. Ze wonen in een (wel grondig gerenoveerde) woonboerderij van bijna 100 jaar oud. Lekker manhad ik anders gedaan geloof ik.
Dat zijn idd altijd de gehoorde argumenten maar toch ben ik benieuwd hoe lang die stand blijven houden.
Je kan wel willen maar alles wordt duurder en je kan je euro maar 1x uitgeven.
Als je eerst 2500m3 gas tegen 60cent verstookte = 125EUR pmnd aan gas
en dat wordt nu 2500m3 tegen 3EUR = 625EUR pmnd aan gas.
Die 500EUR kosten stijging absorberen in je maandlast is lang niet voor iedereen weggelegd...
-
Niet aankomen met de MParallel oliehandel bus.MParallel schreef: 03 jun 2022, 02:12 Ai hoe ga je dat eigen gebruik aantonen?
Hoewel, wie eist bewijst dus scratch that.
- JP
Misschien weet jij dat dan, maar hoe kan het dan dat “98” sneller stijgt dan “95” ? Die verschillen waren eerst 8-10cent en nu soms al 26 cent duurder)tomgtr schreef: 22 mei 2022, 07:54 De prijzen van producten worden grotendeels maar niet alleen bepaald door de ruwe olie prijs. Rusland produceert heel veel diesel die aan euronormen voldoet. Benzine niet zo, dat is toch veel wat mindere grades die voor US of Afrika als blend component gebruikt worden. De sancties of meer de twijfel wat nog kan en mag met Russische producten had daarom in Europa meer een initiële schok op de dieselprijs dan op de benzineprijs.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Martijn_bmw schreef: 03 jun 2022, 09:41KoenM schreef: 03 jun 2022, 09:11Rationeel gezien wilde je al nooit een jaren 30 huis natuurlijk. Maarja, de emotie he..Martijn_bmw schreef: 03 jun 2022, 08:37
Ben ook benieuwd hoe snel de omslag gaat komen dat iedereen een jaren 30 huis wil...
Ik denk dat je hier met name in het buitengebied last van gaat krijgen, waar je mega grote huizen krijgt voor relatief weinig geld. Dan zijn die extra stookkosten ineens een flinke kostenpost.Eeuwe schreef: 03 jun 2022, 09:02 Haha bij m’n ouders is het andersom, vooral mijn moeder krijg je niet in een nieuwbouwhuis. “Te krakterloos”. Dat ze weet ik veel hoeveel aan stookkosten kwijt zijn (kachel staat zomerdags ook aan want moeder heeft het het altijd koud) nemen ze op de koop toe. Ze wonen in een (wel grondig gerenoveerde) woonboerderij van bijna 100 jaar oud. Lekker manhad ik anders gedaan geloof ik.
Dat zijn idd altijd de gehoorde argumenten maar toch ben ik benieuwd hoe lang die stand blijven houden.
Die 500EUR kosten stijging absorberen in je maandlast is lang niet voor iedereen weggelegd...
Ja eens hoor. Maar ze kunnen het betalen dus het interesseert ze ook niet. Vind het zelf zo zonde in deze tijd.
Vorig jaar heb ik zonnepanelen aangeschaft, heb die ouwe gevraagd of ‘t ook niks voor hem was, “oh ja doe maar”. Heeft nu 22 panelen op de boerderij maar geen idee wat ze eigenlijk doen en wat hij er mee kan. Interesseert ze eigenlijk te weinig. Recent voor mijzelf een warmtepomp boiler in België besteld, meteen voor die oudjes van mij ook maar één meebesteld. Wil ze toch wat helpen om van dat dure gas af te gaan. Nu moeten ze nog wat verder over op (semi-)elektrisch verwarmen

- Philipoo
Ik zou ook niet in een willekeurige nieuwbouwwijk dood gevonden willen worden. Afgrijselijk als je op huisnummer moet gaan kijken waar je ook alweer woont!Eeuwe schreef: 03 jun 2022, 09:02 Haha bij m’n ouders is het andersom, vooral mijn moeder krijg je niet in een nieuwbouwhuis. “Te krakterloos”. Dat ze weet ik veel hoeveel aan stookkosten kwijt zijn (kachel staat zomerdags ook aan want moeder heeft het het altijd koud) nemen ze op de koop toe. Ze wonen in een (wel grondig gerenoveerde) woonboerderij van bijna 100 jaar oud. Lekker manhad ik anders gedaan geloof ik.
-
Met 2500 m3 heb je ook wel een redelijke keet. Lijkt me wel een issue als je die voor €400k om noord Groningen koopt, maar minder wanneer je die voor €1,5m in de randstad koopt.Martijn_bmw schreef: 03 jun 2022, 09:41KoenM schreef: 03 jun 2022, 09:11Rationeel gezien wilde je al nooit een jaren 30 huis natuurlijk. Maarja, de emotie he..Martijn_bmw schreef: 03 jun 2022, 08:37
Ik denk dat je hier met name in het buitengebied last van gaat krijgen, waar je mega grote huizen krijgt voor relatief weinig geld. Dan zijn die extra stookkosten ineens een flinke kostenpost.Eeuwe schreef: 03 jun 2022, 09:02 Haha bij m’n ouders is het andersom, vooral mijn moeder krijg je niet in een nieuwbouwhuis. “Te krakterloos”. Dat ze weet ik veel hoeveel aan stookkosten kwijt zijn (kachel staat zomerdags ook aan want moeder heeft het het altijd koud) nemen ze op de koop toe. Ze wonen in een (wel grondig gerenoveerde) woonboerderij van bijna 100 jaar oud. Lekker manhad ik anders gedaan geloof ik.
- Joop
Laten wij nou net een keet met karakter uit 1915 gekocht hebben, waar we in oktober in kunnen (en nog een energieleverancier voor moeten vinden)…
…we gaan het wel zien. Wel bijzonder dat de prijzen zo hoog zijn en blijven op dit moment. Ieder negatief segment valt in omgekeerd exponentiële stijging in prijs uit qua speculaties. Het is daarentegen ook heel slecht uit te leggen dat het prijsverschil met Duitsland zo gigantisch is en nog nooit zo extreem als nu het geval is.

…we gaan het wel zien. Wel bijzonder dat de prijzen zo hoog zijn en blijven op dit moment. Ieder negatief segment valt in omgekeerd exponentiële stijging in prijs uit qua speculaties. Het is daarentegen ook heel slecht uit te leggen dat het prijsverschil met Duitsland zo gigantisch is en nog nooit zo extreem als nu het geval is.
- tomgtr
Het maken van 98 was vroeger heel makkelijk. Heul vroeger meer lood. Toen lood niet meer mocht kwamen zuurstofhoudende verbindingen zoals MTBE (methyl tertiar butyl ether voor wie het boeit). Dat was wel weer een dingetje want kwam toen veel in oppervlaktewater (en maakt impotent bij veel blootstelling. Dus dat moest minder. Er is nog een tijdje ETBE als biofuel toegestaan (mits het van bio ethanol werd gemaakt maar dat is ook voorbij. Ook aromaten zorgen voor een hoog octaangetal. Echter verbranden die niet zo schoon dus ook dat is aan banden gelegd. De componenten die een hoog octaangetal hebben worden dus steeds lastiger. Het kan zijn dat op dit moment die componenten schaarser zijn wat 98 duurder maakt. Ook betaal je in 98 deels de logistiek van meer ethanol in 95 mengen waardoor er minder of geen in de 98 gaat. Wat me wel opvalt dat het verschil tussen 98 en 95 hier vaak groter is dan in landen om ons heen dus vermoed ook dat de oliebedrijven gewoon lekker wat meer winst op het spul maken hier.JP schreef: 03 jun 2022, 10:21Misschien weet jij dat dan, maar hoe kan het dan dat “98” sneller stijgt dan “95” ? Die verschillen waren eerst 8-10cent en nu soms al 26 cent duurder)tomgtr schreef: 22 mei 2022, 07:54 De prijzen van producten worden grotendeels maar niet alleen bepaald door de ruwe olie prijs. Rusland produceert heel veel diesel die aan euronormen voldoet. Benzine niet zo, dat is toch veel wat mindere grades die voor US of Afrika als blend component gebruikt worden. De sancties of meer de twijfel wat nog kan en mag met Russische producten had daarom in Europa meer een initiële schok op de dieselprijs dan op de benzineprijs.
- Sander
Ondertussen hebben we weer een record. Het nu duurder dan voor de prijsverlaging..
(Niet vergeten dat de verlaging van tijdelijke aard is tot eind dit jaar..)
https://nos.nl/artikel/2431269-benzinep ... g-verdampt
(Niet vergeten dat de verlaging van tijdelijke aard is tot eind dit jaar..)
https://nos.nl/artikel/2431269-benzinep ... g-verdampt
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Ook in Duitsland zijn de prijzen alweer goed gestegen lees ik overal.
Iets met vraag en aanbod, bij Coevorden de grens over is de prijs volgens de berichten alweer 25 cent gestegen ten opzichte van 1 juni...
Iets met vraag en aanbod, bij Coevorden de grens over is de prijs volgens de berichten alweer 25 cent gestegen ten opzichte van 1 juni...
-
ik zal er geen Underberg minder om drinken:)
- Fasteddie2
precies !
(alcohol is a hell of a drug)
Zal er geen liter diesel minder om tanken
Is dat tanktoerisme sowieso niet een dagbesteding voor de gemiddelde 65+-er ?....zijn wel erg veel van die "events" de laatste tijd.....
(alcohol is a hell of a drug)
Zal er geen liter diesel minder om tanken

Is dat tanktoerisme sowieso niet een dagbesteding voor de gemiddelde 65+-er ?....zijn wel erg veel van die "events" de laatste tijd.....
-
OnlineWout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Ik ben ontzettend blij dat ik vorig jaar een GTE gekocht heb. Nog maar 2 tanks leeggereden dit jaar. Helaas einde dit jaar pas zonnepanelen maar voorlopig nog 20ct/KWh.
Maar het zijn dure tijden ja.
Zeker voor de mensen die all-in voor een oude woonboerderij zijn gegaan inderdaad...
Maar het zijn dure tijden ja.
Zeker voor de mensen die all-in voor een oude woonboerderij zijn gegaan inderdaad...
-
Ah mijn grote vriend heeft weer wat te melden....
https://nos.nl/artikel/2431255-eu-wil-v ... vanaf-2027
https://nos.nl/artikel/2431255-eu-wil-v ... vanaf-2027
- JP
Net helemaal naar de Ring gereden voor wat goedkope peut, Aral 102 voor €2.17. Valt nog tegen, maar dat broodje bockworst heelt wonden. €2.20 ohne senf.
- MParallel
- Auto: BMW
Nou leek niet zo lang geleden de €2 de magische grens, de €3 begint ook al snel te naderen.
To the moon!
Oh shit, verkeerde topic
Gelukkig gaat het aandeel Shell evenredig hard mee omhoog.
To the moon!
Oh shit, verkeerde topic
Gelukkig gaat het aandeel Shell evenredig hard mee omhoog.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat is dan wel weer prettig.