Mini versus VW Pheaton

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rebel

Mini versus VW Pheaton

Bericht door Rebel » 04 okt 2007, 00:25

Pas op voor de Volkswagen Phaeton …

Vraag: hoe raakt een Duitser het snelst van zijn geld af? Antwoord: laat hem een nieuwe Phaeton kopen. Volgens het Duitse onderzoeksbureau Schwacke is het topmodel van Volkswagen de auto waar je het meeste op afschrijft. Koop nu een Phaeton en u krijgt er over 2 jaar nog maar 49,2 % voor terug. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Mini, waarvoor u na 2 jaar nog 82,2 % van het oorspronkelijke aanschafbedrag kunt vangen. Is deze auto u te krap, dan doet u met de Audi A3 (waardevastheid 72,2 %) ook een goede investering. Een klasse hoger gaat de Mercedes-Benz C-klasse met 67,5 % aan kop. In het zogeheten E-segment is de BMW 5-serie qua afschrijving de verstandigste aanschaf. Dit model levert na 2 jaar nog 70,5 % van zijn nieuwprijs op. Kiest u de Touring uitvoering, dan kunt u zelfs rekenen op 73,8 % van het oorspronkelijke bedrag. Voor een waardevaste toplimousine moet u dus niet bij Volkswagen zijn, maar ook niet bij één van de Duitse premiummerken. De afschrijvinglasten zijn het laagst als u opteert voor de Lexus LS, die na 2 jaar nog 63,6 % van de nieuwprijs waard is.

Bij de SUV modellen gaat de BMW X3 aan kop (restwaarde 79,4 %) en bij de roadsters de Mercedes-Benz SLK (77,6 %). Wilt u een MPV, dan zit u afschrijvingtechnisch het lekkerst in een Peugeot. Schwacke heeft berekend dat een 807 na 2 jaar nog 65,6 % van zijn nieuwwaarde doet. Aan de ene kant opvallend want Peugeot behoort niet tot de premiummerken, maar door het gebrek aan concurrentie van statusrijkere merken is de leeuw in het MPV rijk qua afschrijving dus koning. Zeker BMW, dat in het onderzoek van Schwacke de modellen met de gemiddeld laagste afschrijving heeft, laat hier kansen liggen. Het is daarom jammer dat de Beierse fabrikant een rode streep door de ‘V5’ heeft gehaald. In mijn eerstvolgende volumn in vakblad Automobiel Management (publicatie: 12 oktober a.s.) besteed in nader aandacht aan deze omissie.
Hoewel je op de Mini dus het minst afschrijft, zijn roadsters het meest waardevaste autotype. Gemiddeld vangen eigenaren van een dergelijke auto na 2 jaar nog 72,6 % van het aankoopbedrag. SUV modellen zorgen ook voor relatief weinig financiële pijn (71,1 % restwaarde), maar bij toplimousines bedraagt de halfwaardetijd amper meer dan 2 jaar. Koopt u nu een dergelijke auto, dan zal de dealer er in 2009 gemiddeld niet meer dan 56,6 % van de oorspronkelijke prijs voor terug willen geven.

Draaien we deze cijfers, voor mensen die occasion willen/moeten rijden, om dan is die Phaeton juist een uitstekende aanschaf. Topkwaliteit voor de helft van de prijs, wie wil dat niet? Het kopen van een tweedehands Mini is weinig zinvol. Okay, het scheelt wel wát geld, maar je krijgt nooit precies die uitvoering die je gekozen zou hebben als je hem zelf mocht samenstellen. De genoemde percentages hebben overigens betrekking op de Duitse markt, maar de grote lijnen gelden zeker ook voor Nederland.

RVV

Bericht door RVV » 04 okt 2007, 01:38

Ja Mini is erg waardevast.. BMW M3 een stuk minder :roll:

Hoorde laatst iets over 75000 euro afschijven op een M5 in 2 jaar tijd :roll:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 04 okt 2007, 07:53

Ze kijken zeker naar de waarde waarvoor die weer in de showroom staat :? Laatst even een offerte laten maken voor de nieuwe Mini Clubman nieuwprijs €44457,- :shock: en de GP inruilen en in januari rijden dan is de GP 1jaar en 4maanden oud.. inruilprijs €31000,- :?:
Deze kost kost nieuw €44500,- afschrijving van €13500,- Die gasten zijn niet goed wijs! Dus hoe ze aan die 82,2% komen is mij een raadsel weet wel dat ik voorlopig in de GP blijf rijden..

Mini prijst zich trouwens voorledig uit de markt.. elk half jaar is er een prijsverhoging en die dingen zijn al belachelijk duur en de R56 is nog lelijk ook :twisted: (kortom ik ben een beetje klaar met Mini)

Daniel

Bericht door Daniel » 04 okt 2007, 10:18

Let wel dat de GP een lastig te verkopen model is door de betrekkelijk hoge prijs en het ontbreken van enige praktische bruikbaarheid, Jan de Jong in Hilversum heeft er ook al maanden eentje staan.

Een gewone Cooper of Cooper S heeft een behoorlijk hoge restwaarde, onze Cooper Park Lane is nu twee jaar oud, destijds toen ie een half jaar oud was 25k voor betaald. Vergelijkbare modellen van ongeveer dezelfde leeftijd en kilometerstand staan nog steeds voor 22-24k te koop.

RVV

Bericht door RVV » 04 okt 2007, 11:29

GP is denk ik ook een vreemde eend in de bijt, het ontbreken van de achterbank is wel stoer als die hard auto,, maar ik vind persoonlijk die achterbank een absolute must, met kids koop ik gewoon geen 2 persoonsauto.. en heel veel mensen hebben kids..

Ik heb zelfs al enige keren een GP overwogen maar het loopt gewoon vast op die onpraktische kant.

Daarnaast is de hoge nieuwprijs ook niet echt meewerkend voor de restwaarde.. een Mini mag eigenlijk niet meer dan 30 a 35k nieuw kosten. Alles daarboven zie je niet meer terug in eeh hogere restwaarde.

Een GP 2e hands voor 40K zou onverkoopbaar zijn, hoe bijzonder die ook is, het is een oud model, onpraktisch en te hard core..

Als DF prachtig, als handel gewoon kut.

overigens loop ik met mijn M3 CS tegen dezelfde muur aan hoor. Alleen is die nog wel praktisch inzetbaar.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 04 okt 2007, 16:16

Hij is juist super praktisch.. past echt veel in.. who needs an Clubman :lol:

en je bent nooit BoB!

Plaats reactie