Bleek achteraf dat het beter is volgende keer eerste een 3e auto te kopen want nu moesten we wat lenen om beiden mobiel te blijven en kids naar/uit school te kunnen halen. Heb me dagenlang suf gezocht, van 1000 euro tot 50k maar kon gewoon niks leuks vinden of het was idioot geprijsd (de markt is naar mijn mening te ver verziekt momenteel). Nog even een S60 overwogen van 5k maar dingen wegen ook 1400kg en als je 1 op 10 haalt mag je blij zijn plus kans op aanzienlijke onderhoudskosten als je er pech mee hebt. Recente BMW 330i van 2019 vragen ze gewoon 47k voor en blijft 3 jaar oud, zelfde voor een beetje Audi A3 met S-line, ze doen alsof er een nieuwe RS3 staat. Mercedes A met de nieuwe neus niet anders, 40k is niks voor een paar jaar oud ding.
Bij de kleine autotjes vond ik de Seat het fraaiste ogen van wat er te krijgen is. Zelf wilde ik graag een panoramadak, en mevrouw een trekhaak, heb uiteindelijk het dakje laten schieten. Nog even het model 2017 overwogen (6F) en bij 2 auto's gaan kijken, 18k of meer was het en ook niet helemaal in topstaat. Dat model kan wel fraai in de opties zitten met panoramadakje, beats audio, full LED, adaptive cruise, adaptief onderstel etc.
Gaan zoeken naar een 6P model van 2016 omdat daar de FR Connect van was, graag nog een beetje sportieve tint en navi scherm erin, die kale instapuitvoeringen ben ik niet van. Met dakje zijn deze vrijwel niet te vinden, trekhaak wel (al had het ook achteraf gekund maar kost je weer 6 a 700 euro). Voor 9k had je een import met een ton erop, voor 10k een NL met een ton erop, tot ik deze vond verlaagd van 13.950 naar 12.500 van de eerste eigenaar met 26.000km en alle boekjes en papieren erbij. Mevrouw reageerde netjes op de app met allemaal foto's en het complete verhaal, doet ze een stuk beter dan menig dealer

De Ibiza's van dit model die ik bekeken had zaten onder de krassen, of boekjes kwijt of op C-merk banden etc. Deze auto was redelijk netjes, paar krasjes rondom en een vuil interieur (3 kinderen), laatste heb ik doorheen gekeken alle koekresten en andere troep/plak en heb m na een kort rondje rijden meteen meegenomen. Dat schoonmaken was nog wel een klusje zeg, interieur helemaal stofzuigen, troep en plak tussen/van de stoelframes halen met inbussleutels, vochtige doekjes, stofzuiger met kwastje etc, bekleding flink reinigen, laten drogen en nogmaals flink reinigen, daarna buiten helemaal wassen, binnenkant deuren, motorruimte, kofferbakranden etc, kost je een hele dag van je tijd maar dan is hij wel weer redelijk fris. Motorruimte maakt echt niemand schoon, plastic kappen en slangen helemaal onder stof/troep/plak, even aanpakken en ziet er 10x frisser uit. Slangetjes allemaal weer in hun clipjes wat de VW monteurs waarschijnlijk vergeten zijn na wisselen van het luchtfilter in 2020....

Alsnog veel geld voor een kleine auto van 6 jaar oud maar onder de streep rij ik zuiniger, rustiger en ruim 10k terug in de gordijnen. Zijn geen recaro stoelen zoals van de Ford maar zitten prima, stuurtje ligt fijn in de hand, schakelwegen stuk langer maargoed een betere handbak als van de Fiesta ST is er eigenlijk niet en mag je hem ook niet mee vergelijken. Fijn dat er weer een olietemperatuurmeter is (zouden ze bij meer auto's moeten doen ipv alleen koelvloeistof of soms zelfs helemaal niks). Stoelverwarming is extreem snel warm, zo rap heb ik het nog niet in een auto gezien, ook de Golf7 TDI met stoffen sportstoelen duurde het aanzienlijk langer. Audio is mwah, gelukkig wel tweeters in de A stijl, geen Beats oid, nog wel een equalizer om wat bij te regelen (5bands ofzo). Verder PDC voor en achter, Xenon lampjes, Cruise, Climate control, lichtsensor, regensensor, alle standaard zaken die je nodig hebt.
Heb je hem 105 op de cruise doet hij met gemak 1 op 20, en dat is waar ik naar op zoek was, prijzen aan de pomp zullen voorlopig wel zo blijven en dan is dit net even lekkerder tanken dan je S60 van 70liter die na 700km ook weer leeg is. Motor reageert in het begin wat traag, daarna is er "wat" koppel en bij 4500 is de fut er alweer uit. Die initieele reactie is met chippen wel op te lossen maar heb het idee dat deze mevrouw nooit boven de 4000 toeren geweest is, voel alsof de auto nog los gereden moet worden, of er nooit echt volgas gegeven is. Onderstel is lekker comfy, al hadden de dempers iets stugger gemogen, nu is er net wat meer nodig dan 1 slag om hem stil te krijgen.
Kosten natuurlijk prachtig, ding weegt 995kg dus 36 euro MRB in zuidholland, verzekring WA+ is 24 euro dus voor 60 staat ie klaar elke maand en toch veel meer auto dan een Cuore.
Waar je bij de Golf7 de navigatiekaart kon updaten via een USB (had de Discover Pro) of bij de Discover Media mappen downloaden op je SD kaart, is het hier niet (meer) mogelijk, je moet een nieuwe SD kopen voor 50 euro zoiets omdat er een versleuteld bestand op staat wat moet matchen met je navigatie unit, iemand die hier een trucje voor weet?
Video speelt hij ook niet af, kon bij de Golf wel, pakt wel de audio van een 480p mp4 bestand maar geen beeld, ook niet stilstaan. Misschien kan het niet maar als het met een update kan wel zo fraai voor lange ritten.
Eerst even los rijden paar duizend km, dan oliebeurtje en daarna eens kijken voor chippen. Kan er een fabrieksupdate op zetten van 95pk/160nm naar 115pk/200nm voor € 249 of naar stage1 135pk/225nm voor € 549. Gaat mij meer om die gasreactie vanaf stilstand eigenlijk dus weet niet of die fabrieksupdate dat op gaat lossen. Er was ook een 110pk versie die had een 6bak maar werd vrij weinig gekozen. Neem aan dat de 5bak van de 95pk versie de krachten van 135pk/225nm ook wel kan hebben.
https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/s ... -tsi-95pk/
Helaas geen dikke auto met sperdifferentieel maar die komt er wellicht na de zomer als motor/scooter seizoen voorbij is en de markt weer tot bedaren komt. Budget is ruimschoots voorhanden maar het voelt voor mij niet goed om zulke prijzen voor auto's te betalen zoals momenteel gangbaar is.