Het heeft eventjes op zich laten wachten maar bij dezen komt er een update van de wagen.
Vorig jaar heeft de e36 een hoop minder gereden dan gepland, namelijk 1 uurtje zolder en 1 trackday op mettet. Het was de eerste maal met de AR1's en ik had er ook een setje M3 3.0-stabi's onder geplaatst.
De e36 heeft het perfect uitgehouden en ik heb me bezig gehouden met zoeken van de juiste afstelling. Héél veel grip maar het laatste stukje onderstuur kreeg ik er niet uit.
Het zat al even in mijn hoofd (kan je lezen in de "werkplaats" van het forum) en met het aanblijvende onderstuur heb ik dan toch een roll center-correctiekit gekocht bij MRT. Bij wijze van experiment. Samen met nog enkele andere zaken die de laatste maand werden gemonteerd:
- enkelmassa-vliegwiel (3.8kg) met s38 m5-koppeling
- meteen ook de hulpkoppelingcilinder vervangen
- achterste camberstangen (met de originele camberregeling kon de wagen niet lager zonder de geometrie nadelig te beïnvloeden)
- Coolerworx-shifter
- m52-uitlaatcollectoren (lichter)
Daarna volgde een uitlijning bij PSG in Geel.

(met 80kg in bestuurderszetel + halve tank)
+- 1160 kg is zeker al niet mis maar ik zou er toch graag nog wat goedkope kilo's uit krijgen.Wat er alvast nog zal gebeuren:
- leeggemaakt kofferdeksel
- lichtere uitlaat
De huidige BMW-uitlaat heeft al een y-stuk waar 2 buizen samenkomen (om daarna raar maar waar weer te splitsen naar de cats (why?))
wat het makkelijk zou maken om van daar met 2 buis verder te gaan tot de achterste pot. De bedoeling is om met een V-band te werken waardoor ik makkelijk het originele stuk terug kan plaatsen voor de keuring, en een simpele en lichte performance-uitlaat te hebben.
Ik vermoed dat ik op de plaats van de cats ook een middendemper zal willen om het schappelijk te houden.
Iemand die ertegen is om 1 buis ipv 2 te gebruiken?
Daarbij heb ik nog een set e46 330i-klauwen liggen die er binnenkort onder moeten. Ik twijfel nog ze alle 4 te gebruiken of eerst enkel de vooras. Idealiter gebruik je 330i's vooraan en 328i'is achteraan lees ik. Gezien de huidige gewichtsverdeling lijkt het me wel nog logisch achteraan standaard te laten.
Beide ingrepen zullen dus alweer de gewichtsverdeling verder naar een zware voorkant duwen. Daarom mijn vraag: hebben jullie nog ideetjes om in de neus nog gewicht kwijt te spelen?
Alles was maar net op tijd klaar voor de eerste test van het jaar: Spa Francorchamps afgelopen zaterdag. Veel foto's werden er niet getrokken van de e36 maar hierbij toch een sfeerbeeld:
De wagen deed het heel goed. Het begon koud en nat wat de nodige voorzichtigheid vroeg op de ijskoude semi's. Naarmate de dag vorderde werd het droger en kon ik wat temperatuur in de banden krijgen, om dan in de namiddag nog stevig te kunnen knallen.
De versnelde stuur-ratio die de MRT-kit geeft in combinatie met het origineel e36-sturhuis was perfect.
Ik heb de dempers van helemaal zacht naar 2/3 hard verzet naarmate de grip toenam. Het voelde allemaal heel goed, met minder onderstuur dan vorig jaar. En toch moet dat laatste stukje onderstuur er nog uit.
Achteraf bekeken had ik nog wat meer moeten experimenteren met de demping maar ik nam tegen 16u de beslissing om op veilig te spelen, genoegen te nemen met de dag en de wagen te laten staan om zonder problemen nog naar huis te rijden.
Het is nu de bedoeling om minder te zullen sleutelen en meer te rijden. De Nordschleife heb ik in '22 niet gezien en dat hoort anders. Ook zouden we (vrienden met andere e36's) graag nog een ander circuit leren kennen. Eventueel Zandvoort of iets in Noord Frankrijk, Engeland, ... Laat maar weten.
Ik ben dus op zoek naar nog ene tikkeltje meer grip op de vooras om de balans perfect te krijgen, hopende dat het niet inherent is aan de niet meer perfecte gewichtsverdeling + manieren om nog wat gewicht kwijt te spelen en dan zeker vooraan. Alle suggesties zijn welkom.