M'n vierpitter loopt aardig hoogtoerig, zeker sinds het 3.73 diff. En underdrive pulley's leken me wel wat, maar die kitjes zijn vaak voor zescilinders en heel duur. Laatst kwam ik in de mood toen ik de dynamo vervangen heb, en van 52 naar 62mm was al zo'n 20% underdrive en klonk de motor vooral door de nieuwe dynamolagers rustiger.
Ook had K&K nog wel een 80mm vrachtwagenpulley liggen en omdat de voltages/praktijk bij 20% niets uitmaakten durfde ik dat wel te testen, en dat in combinatie met een delete van de stuurbekrachtigingspomp

Het was even zoeken omdat de spanrol eigenlijk ook kleiner moest dan de standaard 60mm. Daar had ik een 50mm exemplaar voor gevonden, en geloof het of niet, het past dus precies:)

Ik heb wel even moeten zoeken naar de juiste riemlengte en meermaals een riem gemonteerd en teruggestuurd. Zo met tape en spanrol in de juiste positie en aftekenen heb ik dan de 6PK1580 gevonden.

Zo heb ik dus een week gereden om het te testen, en de voltages zijn rijdend hetzelfe (14.1V, tot stationair, dan is het 13.6V, maar nog wel voldoende). Maar dus zonder stuurbekrachtiging .. en dat was wel echt heel gaaf, wat een gevoel met het wegdek en de last op de wielen. Totdat je je oprit op moet rijden, dan moet je 2x steken. Dat wordt 'm dus niet..
Maar het had wel een reden, en dat is dat een vriend met een racer wél zonder zijn bekrachting wil gaan rijden, en ik zijn geslaagde experiment met een Opel Astra elektrische stuurpomp! En daar lilgt ie

De oude pomp kon er dus af, en omdat de hogedruklijn gewoon in de Astra pomp schroeft, en de retourlijn er met een klemmetje op te klemmen is, is het 'redelijke plug en play.' Althans zo optimisch had mijn vriendelijke vriend het beleefd bij zijn installatie. Uiteindelijk zijn we wel 3 uur bezig geweest en was het geluk wil dat ik inmiddels een tapsetje heb, een 10mm staalboor, een lasapparaat (eerste keer gebruikt..) en nog wat technisch spul dat nu z'n nut bewezen heeft.
En daar hangt ie dan, met 3 beugeltjes (toch wel een zware jongen) vastgezet aan het motorblok, met een voedingskabel op de plus van de dynamo geschroefd, een min/aarde op het blok, en een signaalkabel die 'reageert' zodra een relais in de relaisbox op contact staat.

Zo is mijn dynamo dus van 5 naar 8 centimeter diameter gegaan, 60% underdrive, en heb ik een poelie 100% uitgeschakeld die toch nonstop flinke hydraulische 'parasitic drag'/pompverlies gaf. Niet slecht! En dat voel je ook wel, vooral in de stationairloop en en onderin toeren. Het electrotolletje stijgt op als een straaljager, maar dat hoor je alleen met de motorkap open, binnen hoor je 'niets.' En de bekrachtiging is ook heel natuurlijk, niet te zwaar, en niet vergezeld van zo'n maf electrogeluid dat je weleens hoort bij stadsautootjes.
Ook is de auto zuiniger geworden. Over een paar maanden wil ik dat nog eens speciificeren, maar de eerste paarduizend kilometer lijken tankbeurten van 1op13,4 makkelijk op 14,2 uit te komen, en ruim 5% zal het ook wel zijn.
Past perfect bij de BudgetBimmer (en bij de huidige brandstofprijzengekte).