Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09
Ziektekosten bij modaal zijn circa 250 euro per maand. Inderdaad 18,30 bijdrage 'NPO' per maand (budget van de omroepen in Duitsland is met 8 miljard euro per jaar letterlijk 10x zo hoog als NL). Pensioenverzekering/AOW bijdrage etc. is een nog exorbitanter bedrag.
Omroep is wel 8 keer zo goed. Als ik tegenwoordig NLs televisie bekijk, krijg ik oogkanker.
AOW bijdrage is hoog. Wat je aan AOW krijgt ook. Dat gaat nav. inleg. Wat dus 3-4 keer zoveel kan zijn als in NL....
Koophuizen en -woningen zijn onbetaalbaar, schaars en in grote delen van het land simpelweg onhaalbaar voor mensen die geen hoog dubbel inkomen hebben. Om het nog eens erger te maken moet je ongv. 15% bijkomende kosten rekenen, die niet te lenen zijn.
Hangt ervan af waar je zit. De rentes zijn lager als in NL. Je hoeft geen makelaar te nemen. Kosten varieren per Bundesland. Etc etc. En als ik mijn buurt vergelijk (Frankfurt) met Amsterdam (net zo groot/rijk) is Frankfurt nog steeds goedkoper.
De bureaucratie verpest een heleboel. Auto overschrijven betekent of in het 'inloopuurtje' in de rij staan, waarbij in steden en drukke gebieden 4-6 uur wachten doodgewoon is. Als je geen vrije dag wil opnemen, kun je ook een afspraak maken. Wachttijd meestal 3-6 weken.
Hangt ervan af. Woon in een erg druk gebied en ik moet een weekje wachten. Vergeleken met NL is het irritant, dat zeker.
Rijbewijs/paspoort aanvragen zelfde verhaal. Het stadhuis hier in de wijk gaat om 7.30 open voor vrije inloop. De eerste mensen staan rond 6.45 in de rij.
Hier is het stadhuis op zaterdag open en altijd vrije inloop. Wachttijd : 0.
Slechte wegen, een totaal gebrek aan fietspaden, openbaar vervoer zo waardeloos dat het NL'se goedkoop en stipt lijkt, zwervers op elke hoek van de straat, etc etc.
Fietsinfrastuctuur is klote, dat zeker. Wegen zijn ook minder als in NL. OV vind ik hetzelfde. Zwervers : eens.
Je hebt hier wel *leuke* wegen. Wat in Nederland compleet ontbreekt.
De kerk die nog veel macht heeft, woke-gekte die Amerikaanse vormen aanneemt (geloof me, NL is er niks bij), politici die nog onbetrouwbaarder zijn dan de NL'se.
Kerkmacht neemt af. Heel veel mensen gaat uit de kerk nu. 219a wordt afgeschaft, het gaat de geode kant op. Woke gekte : wellicht in Berlijn maar hier niet....
Politici : oneens. In mijn ervaring behandelt de overheid de mensen hier als mens. En niet als potentieel crimineel (Toeslagenaffaire)
Nee, Duitsland is echt een heilstaat...
Net als NL heeft het voor- en nadelen.
Overigens : cost of living is in D veel lager.
KDV 200-250€ per kind per maand full-time! Supermarkten/uit eten kost vaak de helft van NL. Auto's etc. etc.