Voltage lamdasonde

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis320I
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Voltage lamdasonde

Bericht door Dennis320I » 11 mei 2022, 19:58

Nadat ik ongeveer 30 km heb gereden provinciale en auto wegen dan begint het motor storingslampje te branden.
Als ik mijn auto uitlees krijg ik vaak de volgende errors.

e3 fuel trim bank 2 permissible range exceeded
e4 fuel trim bank 2 permissible range exceeded

Nu heb ik begrepen en nagekeken dat het aardig veel voorkomt bij de e46.
Ik las dat je hem moet uitlezen met een koude en warme motor en dat de lambdas een bepaalde voltage moet hebben :hmmm:
Op mijn obd scanner kan ik ook de voltages aflezen(ook rijdend).
Hoeveel volt moeten ze hebben als ze nog ok zijn?
En onder welke voltage kunnen ze de oorzaak van die errorcode zijn?

De lmm is goed en mooi schoon en de intake heb ik laatst bespoten toen de motor stationair liep met remreiniger.
Ik hoorde geen verschil in toeren of een ander geluid vergeleken met normaal.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9105
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2022, 22:36

Wat nog wel eens kan is dat ze omgedraaid zitten. Dan gaan ze tegen elkaar in regelen en dan heb je dus beide banken out of range.

Hij probeert dan 1 bank armer en 1 bank rijker te zetten zeg maar.

Lambda moet schakelen tussen 0.1V (arm) en 0.9V (rijk)

Dennis320I
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Dennis320I » 11 mei 2022, 22:49

Bert ///M3 schreef: ↑11 mei 2022, 22:36 Wat nog wel eens kan is dat ze omgedraaid zitten. Dan gaan ze tegen elkaar in regelen en dan heb je dus beide banken out of range.

Hij probeert dan 1 bank armer en 1 bank rijker te zetten zeg maar.

Lambda moet schakelen tussen 0.1V (arm) en 0.9V (rijk)
Thx Bertđź‘Ś

Hoe bedoel jij precies met omgedraaid zitten,voor en na de cat?
Ik ga morgen ff uitlezen wat de voltage en waardes zijn en post het ook ff

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9105
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2022, 23:13

Nee Cyl 1-3 en Cyl 4-6 verwisseld.

Als je dat hebt dan meet lambda 1 dat Cyl 4-6 te rijk staat, maar hij verarmt cyl 1-3. Vervolgens begint lambda 2 dan te arm aan te geven en verrijkt 4-6 verder. Zo kom je dus buiten de fuel trim ranges.

Dennis320I
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Dennis320I » 12 mei 2022, 09:45

Bert ///M3 schreef: ↑11 mei 2022, 23:13 Nee Cyl 1-3 en Cyl 4-6 verwisseld.

Als je dat hebt dan meet lambda 1 dat Cyl 4-6 te rijk staat, maar hij verarmt cyl 1-3. Vervolgens begint lambda 2 dan te arm aan te geven en verrijkt 4-6 verder. Zo kom je dus buiten de fuel trim ranges.

Bedankt Bert voor de info :thumbup:

Heb hem net ff nagekeken en gescant en dit kwam er uit(koude motor)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9105
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2022, 00:23

Je moet dat scannen met warme motor doen. Als je koud start dan loopt DME nog in open loop mode en dan doen je short term fuel trims het niet.

Dennis320I
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Dennis320I » 13 mei 2022, 06:02

Bert ///M3 schreef: ↑13 mei 2022, 00:23 Je moet dat scannen met warme motor doen. Als je koud start dan loopt DME nog in open loop mode en dan doen je short term fuel trims het niet.
Thx :thumbup:
Ahaa,is dat waarschijnlijk waarom ik die errors pas krijg na ongeveer 30km :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 22151
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2022, 06:55

30km is wel lang hoor na een paar km moet de motor wel op bedrijfstemp zijn en de lamba regeling gaan werken. Maar idd wat Bert zegt je moet dat testen wel op bedrijfstemp doen

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8396
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 mei 2022, 20:48

Paar kilometer is wel erg snel hoor. Dan geeft de meter misschien wel bedrijfstemp aan maar dan is het spul echt nog niet goed warm.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9105
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2022, 21:21

Dan doen je lambda sensoren het wel al en dan draait het spul al closed loop. Zelfs stationair duurt dat maar 5 minuten of zo. Lamda's zijn normaal ook verwarmd om ze zo snel mogelijk op temperatuur te brengen.

De achterste lambda's na de kat (B1-S2 en B2-S2) geven beiden 0.425V, dat kan een teken zijn dat ze stuk zijn. Alleen worden die volgens mij maar minimaal gebruikt om het mengsel bij te regelen, die zijn er alleen om te kijken of de kats functioneren.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 22151
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Voltage lamdasonde

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2022, 23:40

Bert ///M3 schreef: ↑13 mei 2022, 21:21 Dan doen je lambda sensoren het wel al en dan draait het spul al closed loop. Zelfs stationair duurt dat maar 5 minuten of zo. Lamda's zijn normaal ook verwarmd om ze zo snel mogelijk op temperatuur te brengen.

De achterste lambda's na de kat (B1-S2 en B2-S2) geven beiden 0.425V, dat kan een teken zijn dat ze stuk zijn. Alleen worden die volgens mij maar minimaal gebruikt om het mengsel bij te regelen, die zijn er alleen om te kijken of de kats functioneren.
+1 je olie is nog niet op temp maar je lambda regeling werkt dan echt al wel. (Als alles goed is)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jesper, looney16v en 6 gasten