992, G21, 971
-
- Berichten: 55347
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
In de 1M zit ook de N54. Buiten de bekende ook al door Jeroen aangehaalde issues is de N54 ontwikkeld in een hoogconjuncturele tijd: Het mocht wat kosten: Twin turbo setup, duurdere injectoren meen ik me te herinneren etc . Dit tov opvolger N55 die zuiniger en smeuiger , maar ook kariger was qua high mech. De N54 is technisch een mooier blok, maar de N55 heeft minder issues.
Nu heb ik dus twee keer de N54 gehad en drie keer de N55(335i, 535i en M2) en de 335i 2012 was een oliezuiper, en de M2 had last van heat issues en noodloop op de Duitse Autobahn bij 30 graden buitentemp (ook op Assen een keer)
Dus hoewel de N55 bekend staat als een moderner minder turboklap- en smeuiiger blok(ook bovenin de toeren al viel mij dat wat tegen in de praktijk) met minder issues dan de N54, heb ik nooit wat negatiefs gehad met de N54 (in de 335i 2006 en de 1M)
Nu heb ik dus twee keer de N54 gehad en drie keer de N55(335i, 535i en M2) en de 335i 2012 was een oliezuiper, en de M2 had last van heat issues en noodloop op de Duitse Autobahn bij 30 graden buitentemp (ook op Assen een keer)
Dus hoewel de N55 bekend staat als een moderner minder turboklap- en smeuiiger blok(ook bovenin de toeren al viel mij dat wat tegen in de praktijk) met minder issues dan de N54, heb ik nooit wat negatiefs gehad met de N54 (in de 335i 2006 en de 1M)
- Knot
- Berichten: 40285
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Zal ook per exemplaar verschillen natuurlijk. De later n52 lijken beter, in mijn 2009 z4 liep de 2.5 ook goed, oudere auto's hadden meer kwaaltjes.
- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Zo’n drama is de N54 ook weer niet. Zeker aandachtspunten en als je ze allemaal bijlangs moet/gaat ben je indd zo 3k verder. Je moet niet schrikken dat je soms een storing krijgt, maar alles staat over die motor geschreven op internet. Ze hebben vaak wel wat moeite met olietemp op het circuit maar verder zijn ze prima betrouwbaar. N55 wil wel eens olie zuipen en lijken ‘random’ ook vast/stuk te lopen op circuit. Zie voorbeeld Jesper en een M2 met 6dkm op Papenburg. Ik heb dat met een N54 nog nooit gezien.
- Knot
- Berichten: 40285
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Hmmz... heb ik dat gemist dan met de M2 op Papenburg??
-
OnlineFabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Das al paar jaar geleden. Die heb ik nog van de baan gesleept met plankjes onder de achterwielen omdat ie helemaal vast stond


- Knot
- Berichten: 40285
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Oh ja, het dct verhaal....
- bartb
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Locatie: Friesland
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Er is over elke motor wel wat te vinden of het nou N52,N54 of N55 is. In alle gevallen geld gewoon dat je alle pijnpunten moet aanpakken en voor de rest tussendoor gewoon goed onderhouden. Ik ben er ook van overtuigd dat het in veel gevallen te maken heeft met hoe vorige eigenaren er mee om gegaan zijn. Je leest in het geval van een N52 vaak dat het beste olieverbruikers zijn. Die van mij neemt geen drup. Om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb natuurlijk makkelijk praat maar zou er niet al te bang voor zijn.
- frankie
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Het nadeel is natuurlijk dat die motoren in modellen zit die steeds ouder worden, daardoor steeds meer eigenaren hebben gehad, wat de kans op een eigenaar die er minder voorzichtig mee is geweest weer vergroot.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Bijna een maandje verder… hoe is het hier mee? Jou kennende moeten alle omruil plannen al gerealiseerd zijnADV schreef: 15 apr 2022, 09:53 Haha, nee, zeker geen R8
Uiteindelijk is het plan dat zowel de 323ti als de M2 het veld gaan ruimen. Afgelopen zondag op Papenburg geweest en echt genoten, de 323ti is, na een half jaar aan dingen die elke keer weer mis gingen, eindelijk op het punt dat hij zo goed als bulletproof is. De koets is een stuk opgeknapt, de verf die los liet is opnieuw gespoten etc en het ding ging echt super leuk over Papenburg.
Nu heb ik natuurlijk ook de M2 en die zitten dan een beetje in elkaars vaarwater. Hoewel ik niet de M2 pak om op Papenburg te driften, met alle "pro-drifters" die grind spuwen of om even over Zandvoort heen te knallen. Maar ik heb niet de ballen die sommige anderen hebben en de M2 is me te duur voor zoiets. Dus daarvoor heb ik de 323ti. Maar ik ga dus ook niet met de M2 over de ring bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant heb ik geen zin om met de 323ti naar de Eifel te rijden.
Daarnaast zie ik nu dat "post-corona" ik echt wel weer wat meer kilometers maak voor het werk, kilometers die relatief saai zijn en ook kilometers die met de M2 eigenlijk onnodig duur zijn. Dan hebben we nog de Model 3, maar die gebruikt de vrouw eigenlijk 100% van de tijd, daarnaast vind ik het een kut auto als ik er langer dan een uur in moet zitten. Maar, de auto is gewoon best goedkoop, het rijden ermee is goedkoop met 31 panelen op het dak en voor het gebruik van mijn vrouw is hij perfect. En voor kleine stukjes hier in de buurt met het gezin is het ook perfect.
Echter, voor de langere stukken, mijn schoonouders wonen bijvoorbeeld op ruim 200km afstand, is het niet mijn favoriet, of beter gezegd, bevalt hij me gewoon kut. In de winter halen we heen en weer niet zonder te laden. In de zomer net. Willen we laden, dan moeten we ook nog eens 30min omrijden, want op de weg tussen mijn schoonouders en ons zit geen Tesla supercharger station. Daarnaast hadden we thuis laatst een voorval dat mijn zoontje met spoed naar het ziekenhuis moest en wij niet thuis waren, dan wil je gewoon met spoed terug kunnen rijden en niet eerst op je gemakje 30 min omrijden en nog 20 min moeten laden. Gelukkig waren we toen met de M2 en kon ik snel naar huis rijden en waren we uiteindelijk eerder in het ziekenhuis dan de ambulance, maar toch.
Het zet je wel even aan het denken, ik wil dus niet meer met de Tesla als we mijn zoontje achter laten, en tuurlijk, dit is een pril gevoel en ondertussen gaan we straks ook een week op vakantie zonder hem. Maar het zet je wel aan het denken. Een elektrische auto is top, maar niet als je haast hebt of je lange stukken moet rijden met haast. Dit in combinatie met het feit dat ik steeds vaker weer voor werk op verschillende plekken in het land moet zijn, en zelfs af en toe naar Zwitserland moet, doet me dan denken wat dan wel?
Een nieuwe auto in de zaak gaan we niet doen, kost me teveel bijtelling, en een met de kop eraf koop ik dan prive. Dus eigenlijk wil ik fijne daily, luxe auto, die ook lekker is voor de lange afstand. Een speeltje voor het weekend, maar die "goedkoop" genoeg is om ermee over Papenburg, Zandvoort en bijvoorbeeld de Ring te rijden, maar die ook snel en comfortabel genoeg is om ermee van het noorden van ons land mee naar de Eifel te rijden of lekker dijkwegen mee te pakken in ons landje.
Dus het idee is nu:
- De TM3 blijft, de vrouw rijdt daarin en dat is prima en we gebruiken die voor gezin dingen hier in de buurt
- De M2 Comp gaat eruit en wordt vervangen door een G31, dit wordt mijn eigen daily
- De 323ti gaat er op termijn uit en wordt vervangen door een speeltje waar ik ook lange afstanden mee kan rijden en waarbij het liefst een youngtimer is. Voor nu is mijn oog gevallen op een e82 135i uit 2007. Het mooie is dat dit dan wat leuke upgrades kan gebruiken, maar dat ik die allemaal in de zaak kan drukken.

- ADV
- Berichten: 3317
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Ik zit nogal in dubio Martijn en weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil, en in plaats van maar weer heel snel een beslissing te nemen en potentieel veel geld weg te flikkeren, maak ik maar even een pas op de plaats en ga ik maar eens wat beter overdenken wat ik wil. Afschrijving op de eerste 2 Porsches was goed te doen, maar op de GT4 had je makkelijk 2 x een 130i van kunnen kopen, en dat in 4 maanden tijd, oopsMartijn_bmw schreef: 07 mei 2022, 08:22Bijna een maandje verder… hoe is het hier mee? Jou kennende moeten alle omruil plannen al gerealiseerd zijn![]()

Afgelopen week met de M2 naar Duitsland, Zwitserland en Italie geweest. Dat was echt wel leuk, even zonder zoontje op pad en even lekker er uit, helaas moesten we de vakantie eerder afbreken omdat mijn moeder, die zou oppassen, ziek werd. Maar goed, met de vrouw er naast moet het tempo ook allemaal wat getemperd worden. Heb een keer naar 240 op de autobahn getrokken en toen kreeg ik commentaar dat het zo wel genoeg was. Dat commentaar kreeg ik niet toen we in de 911 270 reden.. lol.
Daarnaast liggen er nog wat veranderingen qua werk op de loer, wellicht dat ik wat vaker lange afstanden moet rijden. Dus ergens was ik in mijn hoofd al uitgekomen op een G3x 530d en een 130i of 135i als YT in de zaak voor het drift, stuur en geklooi op straat werk. Maar twijfel een beetje over diesel en de toekomst.
Voor mn tour ritjes die ik doe is een 130i eigenlijk voldoende snel, maar behalve snelheid en sturen wil het oog en gevoel ook wat..
Kortom, ik ben er nog niet uit

Als budget geen issue was dan had er waarschijnlijk een 530d, 718S en een 130i gestaan, naast de Model 3 die mn vrouw nu eigenlijk altijd gebruikt. Maar iemand hier thuis wil sowieso niet 4 auto's op de oprit

Als ik een 130i tegenkom, voor het juiste bedrag, van 2005,6 of 7 dan koop ik 1 en pleur ik hem lekker in de zaak. De 323ti gaat er dan op termijn uit. Ondanks dat het een leuke auto is, en er inmiddels best wat werk in zit, is het ook eigenlijk alleen een hoon/drift/circuit auto geworden. Ik zal hem niet pakken omdat ik even een praktisch ritje moet doen zeg maar. Met een 130/5i kan dat bijvoorbeeld een stuk beter en zit je echt wel weer een stukje moderner.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Ah bekende dubio’s, was ik ook altijd wel mee bezig en slim om het nu wat rustiger aan te pakken ipv overhaast keuze maken en veel afschrijven…
Moet zeggen dat is wel een voordeel van de zakelijke leaseauto die ik nu heb. Dan hoef/kan je daar niet meer over nadenken want die staat gewoon vast
Blijft over de hobby auto waar ik inmiddels wel over uit ben dat een roadster cabrio voor mijn hobby gebruik het beste past.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt! Diesel zie ik weinig meer in, met zo’n klein prijsverschil aan de pomp en hogere mrb icm (mogelijk) hogere afschrijving zou ik er niet meer voor kiezen. Dan een 530i rijdt ook super fijn en minder risico op (extra) hoge afschrijving
Moet zeggen dat is wel een voordeel van de zakelijke leaseauto die ik nu heb. Dan hoef/kan je daar niet meer over nadenken want die staat gewoon vast

Blijft over de hobby auto waar ik inmiddels wel over uit ben dat een roadster cabrio voor mijn hobby gebruik het beste past.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt! Diesel zie ik weinig meer in, met zo’n klein prijsverschil aan de pomp en hogere mrb icm (mogelijk) hogere afschrijving zou ik er niet meer voor kiezen. Dan een 530i rijdt ook super fijn en minder risico op (extra) hoge afschrijving
- ADV
- Berichten: 3317
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Ja, ik heb zitten rekenen met een 540i of een 530d. Maar met het verbruik van een B58 vs die van een B57 ligt het omslagpunt (puur MRB/brandstof) al bij 900km per maand. Je zit gewoon met een B58 al gauw op 1:10, terwijl je met de B57 bij hetzelfde rijgedrag 1:15/1:16 rijdt. Behalve dat je minder vaak bij de pomp staat, is het ook gewoon fijner rijden in zo'n auto. Als de 530e niet zo'n tyfus kleine tank had gehad dan had ik dat ook nog overwogen.Martijn_bmw schreef: 07 mei 2022, 09:38 Ah bekende dubio’s, was ik ook altijd wel mee bezig en slim om het nu wat rustiger aan te pakken ipv overhaast keuze maken en veel afschrijven…
Moet zeggen dat is wel een voordeel van de zakelijke leaseauto die ik nu heb. Dan hoef/kan je daar niet meer over nadenken want die staat gewoon vast
Blijft over de hobby auto waar ik inmiddels wel over uit ben dat een roadster cabrio voor mijn hobby gebruik het beste past.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt! Diesel zie ik weinig meer in, met zo’n klein prijsverschil aan de pomp en hogere mrb icm (mogelijk) hogere afschrijving zou ik er niet meer voor kiezen. Dan een 530i rijdt ook super fijn en minder risico op (extra) hoge afschrijving
Heb ook nog wel met een schuin oog zitten kijken naar iets als een Panamera ST e-hybrid, maar ook daarop is de afschrijving niet grappig. Nog naar een Alpina B5 of D5 zitten zoeken, maar ook dat is volgens mij qua afschrijving niet grappig.
Enige wat ik denk ik mis bij een 5-serie + 130i of 135i is het "speciale" gevoel dat je wel bij een Porsche of (in mindere mate.. lol) met een M2 hebt. Maar goed, dat zit ook weer tussen de oren

Enige wat zeker is, is dat de Tesla voorlopig blijft, dat heeft deels met de leaseconstructie te maken, maar ook gewoon met het feit dat we 31 zonnepanelen op het dak hebben, een warmtepomp en we voor 55€ in de maand aan energie betalen. En daarvan ook de Tesla rond de 15.000km per jaar kunnen rijden. Financieel is het gewoon een no-brainer om dat ding te houden. Ook al vind ik het een relatief mindere auto voor langere stukken, voor alles hier in de buurt is het geniaal.
- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Toch zijn diesels nog wel redelijk in trek. Als ik de garagehouder mag geloven die ik laatst sprak. Juist omdat ze er weinig zijn, met fatsoenlijke motor, leveren ze nog best geld op. Alleen niet nieuw kopen, maar dat geldt ook voor een dikke benzinemotor natuurlijk. Of voor elke auto van 60-70k+ eigenlijk, dat schrijft hard af de 1e twee jaar.
-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Overweeg anders eens een GT4 is dat niet wat?
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
GT4RS voor het speciale gevoel (in meerdere mate)
- ADV
- Berichten: 3317
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
-
Online
- Berichten: 4410
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
- Knot
- Berichten: 40285
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Toch snap ik dat niet, je had een goede 130i, weggedaan en nu ga je daar weer voor kijken.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Ik snap het wel, heb in mijn auto carrière ook wel eens iets terug gekocht nadat ik die eerst wisselde voor iets waarvan ik dacht dat het beter/leuker wasKnot schreef: 07 mei 2022, 13:56 Toch snap ik dat niet, je had een goede 130i, weggedaan en nu ga je daar weer voor kijken.



- Fernando
- Berichten: 5100
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
En iets met kentekenplaten toch? 

- ADV
- Berichten: 3317
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Haha ik weet het ook niet.. heb al 2x m135i gehad.. 2 x R53.. 3 x E87 (118d, 120d en 130i).. tjaKnot schreef: 07 mei 2022, 13:56 Toch snap ik dat niet, je had een goede 130i, weggedaan en nu ga je daar weer voor kijken.

718S zou ik ook zo weer terug nemen haha.. maar wisselen is ook leuk. De zoektocht is misschien wel het leukst. Helaas niet het vermogen om ze allemaal naast elkaar te houden zoals een Joost haha
- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Maar een 718S of een 130i is wel een prijsverschilletje. Dan zou je ook eens een Audi S3/RS3 kunnen proberen. Bevalt het niet kan het snel weer weg 

- ADV
- Berichten: 3317
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
718 komt er ook niet weer voorlopig hoor. Was mee om aan te geven dat er wel meer auto’s zijn die ik prima nog een keer wilde.Arthur schreef: 07 mei 2022, 18:08 Maar een 718S of een 130i is wel een prijsverschilletje. Dan zou je ook eens een Audi S3/RS3 kunnen proberen. Bevalt het niet kan het snel weer weg![]()
Het klopt het wel wat Knot zegt, maar ik heb die 130i destijds verkocht om de 718S (eerste porker) te kunnen doen. In hindsight had ik hem inderdaad beter kunnen houden, zeker voor de centen. Maar dan had ik toen geen porker kunnen kopen.
Maar het is wel een lastige keuze, heb er zelf ook moeite mee…
-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Man je maakt het jezelf te moeilijk.
Gewoon die M2 mee naar papenburg. Enjoy the ride:)
Gewoon die M2 mee naar papenburg. Enjoy the ride:)
- ADV
- Berichten: 3317
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Arjan’s M2 Competition, Model 3 Performance en 323ti
Haha is ook misschien wel zo, maar gaat niet alleen om papenburg. Ik rij ook steeds meer, afgelopen week 740€ aan benzine erdoor heen in die M2 haha.. Sowieso rond de 600€ aan benzine elke maand haha, helpt ook niet als ik gewoon al 2000km aan normale kilometers maak met 1 op 9. En dan nog mn fun ritjes erbij.. Maar goed, maar eens kijken wat ik doe, kan ook gewoon een goedkopere kilometervreter kiezen, maar zeker met diesel zit je straks weer met al die milieuzone bende, helemaal geen zin in..Andre schreef: 07 mei 2022, 20:03 Man je maakt het jezelf te moeilijk.
Gewoon die M2 mee naar papenburg. Enjoy the ride:)