Ik ben een paar dagen bij een vriend in München geweest, die voor een dagje bovenstaand kanon had gehuurd. Wát is dat gaaf zeg. Mijn referentiekader overigens is de nodige ervaring met wat AMG´s op (Nederlands) straatgebruik. Niks geks dus, en daar ben ik de bestuurder ook niet naar. Ballen te klein denk ik.
Opgepikt in München dus, en hup naar het Zuiden ermee. Om en om gereden om rustig aan te wennen aan de auto en hem uitgebreid op te warmen. Hoewel er al 38000 taaie huurkilometers op zaten meenden wij dat het het beste was voor auto en bestuurder om een half uurtje de tijd te nemen. Wat je direct opvalt zijn de gasrespons en de samenhang met het geluid van de motor. Dat dit een OPF-auto is kun je je haast niet voorstellen. Even het gaspedaal aaien en de auto wil gelijk vooruit, en ook het schakelen gaat achterlijk snel. Wat werkt dat goed zeg.
Gedurende de dag zo´n 400km gereden met een mix van 30/70 snelweg/binnendoor. Diverse tolweggetjes gepakt waar op een woensdag niks te doen is, en je behoorlijk onbeschoft hard je hillclimb-skills kan oefenen. Ondanks de winterbanden merkten wij al snel dat de auto heel veel meer kan dan wij, en dat was een geruststellende gedachte. En hoewel de auto heel snel is, is het heel fijn om dergelijke pk´s uit een atmosferische motor te hebben. Zowel voor het geluid als ook voor het gedrag van de auto. Geen nekpijn bij 600 turbo-newtonmeters bij lage toeren en een wat langere aanloop maakt het ook wat veiliger. Aan de andere kant voelde daarmee de auto niet sneller aan dan de Audi RS5 waar wij op dat moment uit kwamen. Hij klonk wel sneller.

Overigens heb ik ook her-bevestigd dat ik geen goede passagier ben in een auto van dit kaliber. Ik heb me na de eerste 20 minuten bergweggetjes voor de rest van de dag misselijk gevoeld. Dat directe aan-uit-gaspedaal is alleen leuk als je zelf rijdt.