Zoals menig allicht al gelezen heeft in het algemene motortopic kan ik morgen ein-de-lijk mijn nieuwe motor ophalen. Maar eerst even terug. Na in 2020 mijn rijbewijs behaald te hebben en dat jaar en 2021 lekker gereden te hebben op allerhande motoren, begin 2021 al besloten dat er iets anders bij moest komen. Ik had eerst mijn zinnen gezet op een Yamaha MT07, maar uiteindelijk vond ik dit toch teveel op de Kawasaki Er-6n lijken die ik al heb staan, is wat kleiner en ook qua vermogen toch een beetje saai.
De logische volgende in de linie is dan een MT09 van Yamaha. Maar in die categorie heb je heel veel vette motoren. Om maar iets te noemen: een Kawasaki Z900, Triumph Streettriple of een KTM 890 Duke R (ietwat duurder) waren allemaal goede opties. Uiteindelijk was ik er wel snel achter dat ik het liefst een drie cillinder wilde. M.i. de perfecte match tussen het koppel van een 2 cillinder en de top/geluid van de vier. Daarmee kwam je dus bij de street triple of de MT09 uit.
De Street Triple gereden, maar ik merkte dat ik toch weer naar Yamaha neigde. Toen viel mijn oog op de MT09 SP. Voor diegene die dat niet weet, dat is eigenlijk gewoon een MT09 maar dan met ge-upgrade vering, iets andere kleurenschema en cruisecontrol. Voor een prijsverschil van ik meen 1600 euro vond ik dat wel het overwegen waard, en wat exclusiever. Verder heeft de MT09 in 2021 een update gehad met aanzienlijk beter vering, een complete softwarematige R1 upgrade pakket en -smaken verschillen- mi. een gave look.
Zo gezegd zo gedaan en proefgereden op een MT09. De reguliere dan, want de SP was in geen velden of wegen te bekennen. Uiteindelijk toch besloten, ondanks de langere levertijd, een SP te bestellen. En zo geschiedde, besteld op 28-08-21 is uiteindelijk levering morgen 26-03-22. Een aardige wachttijd, maar met de winter ook wel te overzien. Ik heb de motor uiteindelijk ook gelijk voorzien van wat accesoires. In mijn ogen de must haves: sport windschermpje, de korte kentekenplaathouder en een andere balhoofdmoer (niet zo'n chromen glimding). Qua veiligheid wat bescherming voor de assen, frame en radiator genomen en uiteindelijk afgemaakt met de paddock stand bobbins en Rizoma bar-end spiegels. In ieder geval alvast twee dealer foto's:


Wat zijn dan nog de plannen? Vooral lekker rijden eerst, +- 1500 km inrijden. Ik zit nog met een schuin oog te kijken naar een andere uitlaat, maar heb nog geen mooie uitlaten gevonden welke ook nog eens (grotendeels) legaal zijn. En mogelijk een keer bij een specialist de dempers op mij laten afstellen.
Ik zit in ieder geval klaar voor morgen, pak, papieren en slot ligt klaar om morgen gelijk een mooie rit van 250km te doen door Brabant en Zeeland. Foto's volgen!