In een ander topic ging het laatst over de snelheidsmeter en of het bereik goed matcht met de snelheid die de auto kan halen. Voordat mijn auto gechipt was moest deze 250 km/u halen, dus de 260 km/u meter voldeed daarmee net. Alhoewel de meter ook altijd te veel aangeeft, dus zal het nog steeds op het randje geweest zijn.
Na het chippen zou de begrenzer op 250 km/u ook verwijderd moeten zijn en met het extra vermogen zou hij zo'n 270 km/u moeten kunnen halen verwacht ik. In dat geval is de teller tot 260 toch een beetje jammer. Gelukkig zijn er makkelijk tellers te vinden die tot 280 lopen, dus via Onderdelenlijn.nl heb ik een tellerunit van een 335d gescoord.
Helaas kan je zo'n teller er niet gewoon in zetten. Het chassisnummer en tellerstand van de auto staan namelijk in de teller opgeslagen, maar ook in een andere module in de auto. Als het chassisnummer van de tellerunit niet overeenkomt met het chassisnummer in de rest van de auto krijg je een stip tussen de km-stand en de dagteller wat aangeeft dat ermee geknoeid is. Ook schijnt de hoogste km-stand van de auto of tellerunit op het display gezet te worden als deze afwijken van elkaar.
Dus dan maar op een andere manier, de 'nieuwe' tellerunit uit elkaar slopen om het wijzerplaatje van de snelheidsmeter over te zetten naar mijn eigen teller.
Eerst de kap er af
Daarna de naalden verwijderd
En de printplaat van de achterkant afgehaald, aangezien de tellerplaat van de achterkant los gehaald moet worden
En dan eindelijk de tellerplaat los
Daarna met m'n oude tellerunit precies hetzelfde gedaan en de tellerplaten omgewisseld en de units weer in elkaar gezet. De naalden weer netjes terug gezet zodat ze allemaal op 0 stonden. Toen de unit weer in de auto gezet. En voila, alle meters staan een stukje verkeerd nadat het contact aangaat.
Tellerunit er weer uit en opnieuw de naalden eraf en er weer op, tot ze allemaal netjes op 0 staan als het contact aangaat.
Maar daarmee klopt de snelheidsmeter en de indicator voor de cruise control natuurlijk nog niet, want die denken nog steeds dat de schaal maar tot 260 loopt. Gelukkig is er een handig programmatje waarmee je de tellerunit kan calibreren, genaamd Perfect Toolbox.
Bij het uitlezen van de unit kreeg ik ook te zien waarom de meter altijd een te hoge snelheid aangeeft. Bij 116 echte km's geeft hij 120 aan op de teller. Mijn vorige E90 deed precies hetzelfde, iets waar ik me altijd aan geergerd heb. Zeker als je de digitale snelheidsmeter ingeschakeld hebt en die de werkelijke snelheid aan laat geven ziet het er erg knullig uit.
Dus nu naast het calibreren van de meter naar 280 km/u ook meteen de afwijking er uit gehaald.
Eventjes getest met de cruise control op 120 om te zien of de snelheidsmeter en de cruise control indicator de goede snelheid aangeven.
Toch niet helemaal, blijkbaar zijn de stappenmotortjes niet helemaal lineair. Dus nog een kleine aanpassing gedaan en daarna klopt het netjes.