Beeldscherm van de gasmeter staat bij mij ook uit, om te activeren moet je op het knopje drukken.JP schreef: 23 mar 2022, 09:32 We hebben er zelf al eens op gekeken, maar dat beeldscherm op de meter staat "uit".
Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
-
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
-
Geldt voor zowel gas als elektra dat aanpassen van de tarieven.Knot schreef: 23 mar 2022, 09:25 Goede vraag, ik neem voor het gemak aan dat het alleen opgaat voor de gaslevering gezien we die niet terug kunnen draaien.
- Bert ///M3
Salderen ze dan ook elke keer als je die tarief wijziging hebt? Of gaat dat 1x per jaar?
Als ze ook elke keer salderen bij tafriefwijziging, dan gaan ze dat ook elke keer doen als die tariefwijziging vaker is.
Als ze ook elke keer salderen bij tafriefwijziging, dan gaan ze dat ook elke keer doen als die tariefwijziging vaker is.
- Knot
Ben je lekker mee dan, idd een schatting tov vorige jaren/verbruik.
Ik heb 20 jan meterstanden doorgegeven en 20 feb ging het contract pas over van 1jr vast naar variabel. Die maand doen ze ook op basis van schatting. Heb zelf exact de meterstanden met foto's doorgegeven op 20 feb omdat we vanaf dat moment nog meer zijn gaan bezuinigen op gas. Het moet wel eerlijk blijven natuurlijk.
Ik heb 20 jan meterstanden doorgegeven en 20 feb ging het contract pas over van 1jr vast naar variabel. Die maand doen ze ook op basis van schatting. Heb zelf exact de meterstanden met foto's doorgegeven op 20 feb omdat we vanaf dat moment nog meer zijn gaan bezuinigen op gas. Het moet wel eerlijk blijven natuurlijk.
- Bert ///M3
Bij een slimme meter moeten ze dat zo kunnen zien die standen.
Ik heb via een P1 uitleestool gewoon een volledige live historie.
Ik heb via een P1 uitleestool gewoon een volledige live historie.
-
Ik heb geen ervaring met variabel dus weet ook niet of je dan voorheen bij iedere tariefswijziging halfjaarlijks een tussenrekening kreeg.Bert ///M3 schreef: 23 mar 2022, 10:10 Salderen ze dan ook elke keer als je die tarief wijziging hebt? Of gaat dat 1x per jaar?
Misschien iemand hier die daar ervaring mee heeft? (wel/niet hebben van zonnepanelen maak niet uit).
Mijn eigen ervaring is de volgende:
Ik sloot altijd jaarcontracten af waarvan de looptijd van 1 jan ~ 31 dec was.
Dan kreeg ik altijd rond half december een jaarafrekening met daarop het gesaldeerde stroomverbruik. Dan had ik altijd overschot, laten we zeggen 500Kwh. Als ik dan per 1 jan overstapte naar een andere leverancier, kreeg ik de eindafrekening van half december tot 1 januari. Ook deze was netjes gesaldeerd. Maar in december wek je bijna niks op, maar verbruik je meer. Dus per saldo had ik zeg maar een verbruik van 100Kwh.
Over het hele jaar gezien had ik dus 400Kwh overschot, á 5 cent zou ik op jaarbasis €20 overhouden.
Maar omdat ze 500Kwh afrekenen á 5 cent = €25 minus 100Kwh á 22 cent = €22 is het onder de streep maar €3.
Per saldo kost die rekenwijze van hun mij €17. (Gaat niet om die paar centen, gaat om de rekensom!!!).
Vandaar dat ik enigszins argwanend ben. Want als ze de zomermaanden met flink overschot afrekenen tegen 5cent bij Energiedirect maar de verbruikte stroom uit de wintermaanden gaan afrekenen tegen 70 cent dan snij je jezelf al snel voor 1000+ euro in de vingers!
- Knot
Mijn mogelijke overstap met oude meter doe ik dan ook als ik terug op de 0 stand ben.
-
Ondertussen de bevestiging middels de jaar afrekening van een kennis van mij.
Als je 2 x per jaar (variabel, oude systeem, heb ik het over) een tariefwijziging hebt (bij Energiedirect, maar ik denk dat dit voor alle leveranciers geldt) dan wordt per tariefaanpassing gesaldeerd (1jan ~ 30 jun en 1 jul ~ 31 dec).
Trek ik dit even door naar tariefwijziging per maand of kwartaal, dan is saldering zeer nadeling als je zonnepanelen hebt.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Als je 2 x per jaar (variabel, oude systeem, heb ik het over) een tariefwijziging hebt (bij Energiedirect, maar ik denk dat dit voor alle leveranciers geldt) dan wordt per tariefaanpassing gesaldeerd (1jan ~ 30 jun en 1 jul ~ 31 dec).
Trek ik dit even door naar tariefwijziging per maand of kwartaal, dan is saldering zeer nadeling als je zonnepanelen hebt.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
- Martijn_bmw
Dat is idd wel flink vals zeg!
In de zomer kom je dan gesaldeerd flink in de min per maand en krijg je dus overschot per maand tegen 5cent om vervolgens in de wintermaanden tegen hoge prijzen te moeten kopen…
Met zonnepanelen moet je dus haast wel aan een jaarcontract zeker als partijen nu naar maandelijkse tarieven en daarbij saldering gaan
In de zomer kom je dan gesaldeerd flink in de min per maand en krijg je dus overschot per maand tegen 5cent om vervolgens in de wintermaanden tegen hoge prijzen te moeten kopen…
Met zonnepanelen moet je dus haast wel aan een jaarcontract zeker als partijen nu naar maandelijkse tarieven en daarbij saldering gaan
-
Als ik zo even snel kijk is er geen aanbieder meer van vaste tarieven, alles is variabel.
Vermoed dat als je contract eindigt je ook geen nieuw contract met vaste tarieven aangeboden krijgt en verplicht variabel moet afnemen.
Ondanks de hoge stroomprijzen is de vergoeding voor teruglevering, bij de overgrote meerderheid, bedroevend en niet hoopgevend bij toekomstige afschaffing van de salderingsregeling.
Energiedirect 5 cent
Vrijopnaam 5 cent
Essent 5,5 cent
Pure energie 6 cent
Vattenvall 7 cent
Vandebron 10 cent
Powerpeers 11 cent
Oxxio 50,56 cent
Delta energie 57,90 cent
Vermoed dat als je contract eindigt je ook geen nieuw contract met vaste tarieven aangeboden krijgt en verplicht variabel moet afnemen.
Ondanks de hoge stroomprijzen is de vergoeding voor teruglevering, bij de overgrote meerderheid, bedroevend en niet hoopgevend bij toekomstige afschaffing van de salderingsregeling.
Energiedirect 5 cent
Vrijopnaam 5 cent
Essent 5,5 cent
Pure energie 6 cent
Vattenvall 7 cent
Vandebron 10 cent
Powerpeers 11 cent
Oxxio 50,56 cent
Delta energie 57,90 cent
- Fabian
Zit ik dus even goed bij Delta
maar serieus, dat is wel een issue inderdaad als dat ze gedaan gaat worden per maand.

maar serieus, dat is wel een issue inderdaad als dat ze gedaan gaat worden per maand.
- WJ
Lijkt mij ook wel wat in de toekomst, gratis een product krijgen dat je door kan verkopen voor de volle mep.
- Knot
Zullen ze wel snel bij mij aan de deur staan als ik elke maand dezelfde electra stand doorgeef.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ja maar dan zien ze dat bij jou het ijs aan de binnenkant vd ramen staat en geloven ze het wel weer.
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Knot
Heeft weinig zin om nu te investeren in extra panelen dan als ik dit zo lees met de variabele contracten en saldering.
- Bert ///M3
LOL ik zat te denken aan cryptomining. Alleen aanzetten als je panelen overcapaciteit leveren. Alleen is de investering up front nogal hoog en dus ook risicovol omdat crypto waarden fluctueren & hardware afschrijft.
- Martijn_bmw
matthyssie schreef: 24 mar 2022, 11:01 Ja maar dan zien ze dat bij jou het ijs aan de binnenkant vd ramen staat en geloven ze het wel weer.

-
Overheid moet aanbieders gewoon verplichten saldering jaarlijks te verrekenen met startpunt ingang van je contract.
- RS-Ron
Heb ik weer……Knot schreef: 24 mar 2022, 11:46 Heeft weinig zin om nu te investeren in extra panelen dan als ik dit zo lees met de variabele contracten en saldering.

Gr Ron
-
Online328Ti
Ik vind het overigens weg vreemd dat ook de kwh prijs gigantisch de lucht in vliegt. Dit terwijl er een elektra overschot is in EU
-
Daarnaast de verplichting om een redelijke verhouding te hanteren tussen de te betalen kwh prijs en de te ontvangen kwh prijs.Kadett schreef: 24 mar 2022, 13:13 Overheid moet aanbieders gewoon verplichten saldering jaarlijks te verrekenen met startpunt ingang van je contract.
Koste voorheen een kwh 22 cent, waarvan 15 cent belastingen, dan was het verschil tussen betalen/ontvangen 7-5 = 2 cent.
Ondertussen is de kwh prijs al in de buurt van de 70 cent. Met 15 cent belasting eraf en slechts 5 cent voor teruglevering is die 2 cent ineens 50 cent geworden

Das gewoon kei goeien handel

- JP
Nu pas thuis en eens kunnen kijken…worden we ook niet vrolijk van. Ding doet het nu wel.
Sept 2020 tot sept 2021 hadden we een verbruik van 1600m3.
Week erna werd de slimme (?) digitale meter geplaatst.
Nu vinden we in de app een meetmoment op 1 januari (dus na 3.5maanden) van 750m3 en vandaag op 1550m3.
We hebben dus sinds de nieuwe meter en een slechte winter net zoveel verbruikt in een half jaar dan voorheen op een vol jaar met de oude meter. Dan de komende 6 maanden maar niet meer aanzetten of warm douchen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Komt de app overeen met de meter? Want uiteindelijk betaal je wat de meter aangeeft en niet wat de app aangeeft.
- JP
De app had alleen meetmoment 1januari. Een huidig meetmoment doet die niet. Die 1550 is van op de meter zelf