bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
wat een build dit.
- jos_br
- Berichten: 2274
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik heb natuurlijk weer iets te zeuren. Zit er nog genoeg beweging in de koppelstukken/leidingen naar de intercooler. Ik heb zelf een motor die behoorlijk beweeglijk is, dus moet er wel voor zorgen dat er genoeg flex is. Verder niets dan lof voor deze build!!
Jos.
Jos.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Wat een waanzinnig mooie auto is dit toch
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Op die koppeling die op de turbo gelast is zit nog best wat speling op, en op de intercooler zelf zitten siliconen koppelstukken.
Thankss
- jos_br
- Berichten: 2274
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ja klopt zijn 2 losse flensen die door een klemband bij elkaar gehouden worden maar er zit wel beweging in gelukkig.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Afgelopen week lekker wat kunnen doen en er zijn heel wat punten afgestreept.
Downpipe vastgezet
Water/methanol systeem afgebouwd, de nozzles nog een andere plaats gegeven en aangesloten. Slangklemmen vernieuwd.
Toen het systeem getest met een luchtspuitje en het werkt mooi, de kleine nozzles begint geleidelijk in te spuiten en de powernozzle klapt er gewoon in 1x erin.
Tankje afgevuld met 50/50 mengsel.
Kleppendeksel eraf gehaald en alles zag er nog netjes uit.
Nokkenastiming staat nog perfect, klepspeling klein beetje bijgesteld en de tuimelaarlocks en kopbouten na getrokken.
Nu alles weer dicht bouwen, bobines aansluiten en olie + filter verversen.
Downpipe vastgezet
Water/methanol systeem afgebouwd, de nozzles nog een andere plaats gegeven en aangesloten. Slangklemmen vernieuwd.
Toen het systeem getest met een luchtspuitje en het werkt mooi, de kleine nozzles begint geleidelijk in te spuiten en de powernozzle klapt er gewoon in 1x erin.
Tankje afgevuld met 50/50 mengsel.
Kleppendeksel eraf gehaald en alles zag er nog netjes uit.
Nokkenastiming staat nog perfect, klepspeling klein beetje bijgesteld en de tuimelaarlocks en kopbouten na getrokken.
Nu alles weer dicht bouwen, bobines aansluiten en olie + filter verversen.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooie vorderingen! Blijft een enorm gaaf project.
Zou willen dat ik zelf zo handig was
Zou willen dat ik zelf zo handig was
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Inderdaad wat je zegt naamgenoot
Waanzinnig wat een project, precisie en kennis
Waanzinnig wat een project, precisie en kennis
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Hij is dyno klaar.!!
Alles is weer dicht gebouwd, olie + filter ververst en verse 98 in de tank.
Heel de week de accu aan de lader gehangen om er zeker van te zijn dat hij start bij de dyno, wilde ik hem vandaag starten accu plat mocht ook wel omdat hij 5jaar geleden uit een sloopauto kwam.
Gelijk om een nieuwe gereden, maar wat een werk om die te wisselen had ik mijn inlaat maar nooit zo groot gemaakt..
Maar mijn startmotor heeft nog nooit zo hard rond gedraaid met die nieuwe accu.
Nu wachten tot donderdag
Alles is weer dicht gebouwd, olie + filter ververst en verse 98 in de tank.
Heel de week de accu aan de lader gehangen om er zeker van te zijn dat hij start bij de dyno, wilde ik hem vandaag starten accu plat mocht ook wel omdat hij 5jaar geleden uit een sloopauto kwam.
Gelijk om een nieuwe gereden, maar wat een werk om die te wisselen had ik mijn inlaat maar nooit zo groot gemaakt..
Maar mijn startmotor heeft nog nooit zo hard rond gedraaid met die nieuwe accu.
Nu wachten tot donderdag
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Heb je een verwachtig wat het vermogen en koppel ongeveer zal zijn?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Haha lekker plekje idd die accu
Ben benieuwd naar de dyno zullen vast waanzinnige waarden zijn met deze enorm mooi bouw
Ben benieuwd naar de dyno zullen vast waanzinnige waarden zijn met deze enorm mooi bouw
- jos_br
- Berichten: 2274
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Gaaf, dat moet hard gaan. Wij hadden hier een RS6 met 770pk/1060nm, dat gaat hard, maar deze BMW is waarschijnlijk veel lichter!
Jos.
- 328Ti
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Gaaf zeg! Niet bang dat je het maximale aantikt en alles aan gort trekt? (Motor/aandrijving/carros)
Ben benieuwd met de nieuwe mods!
Ben benieuwd met de nieuwe mods!
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Motor is gebouwd voor deze vermogen, cardanas is al een keer aangepast hooguit breken keer de steekassen. Het is natuurlijk geen daily dus als er wat kapot gaat heb ik de tijd om het weer te fixen.
- JdBn
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Hoe krijg je dat vermogen op de weg eigenlijk...? Neem aan dat je sowieso pas het volle vermogen in de hogere versnellingen pas beschikbaar krijgt dmv boost-by-gear/speed ofzo?
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6176
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik ben ooit in Limburg geweest bij twee broers die ook turbo's op hun BMW's knutselden. Die gingen over van de E28 op de E24 omdat ze dan de wielkuip aan de binnenkant konden wegslijpen om bredere banden achter te kunnen monteren. Hun E28 had iets van 600 pk.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Volle vermogen heb ik vanaf de 2e versnelling omdat in de 1e versnelling de turbo niet spoelt.
Ik heb er goede zachte semi slicks onder liggen als die warm zijn heb ik zeer weinig wielspin.! Boost by gear heb ik niet.
Daar ben ik ook wel eens geweest, ze hebben een e28 gehad met +- 900pk.! Eventueel kan ik de randen nog laten uitkloppen en de schokdempers iets verder naar binnen zetten zodat ik 255/265 kwijt kan.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6176
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
In hun M535i zat toen een M30B35, de plannen waren een S38 met een Holset van een Volvo vrachtauto. Was ergens in 2013 denk ik.
Zou 265 genoeg zijn voor jou vermogen?
Zou 265 genoeg zijn voor jou vermogen?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Klopt lag idd een m30 blok in, volgens mij ligt er nu een m50 turbo in.
Op den duur zal ik wel grip te kort komen, maar 0-100 tijden interesseren me niet echt, meer 100-200.
- Booooh
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ben wel benieuwd wat die straks doet 100-200, geweldig mooi project zo
- 2226cc
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ging het vandaag gebeuren?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
Vandaag was de grote dag.!
Vanochtend om 9uur waren we bij de dyno van dp engeneering e28 van de trailer af en op de hubs installeren.
Beetje out puts getest, schakelaar gemaakt om nog meer mappen te kunnen switchen en toen zijn we los gegaan.!
Wat maakt die precision een verschil zeg, spoelt 300 toeren eerder en minder pingegevoelig.
Oude setup was 630pk op 1.5 bar op 98 en octaanbooster, en nu op 98 665pk op 1.5bar zonder booster erbij. De motor konden we niet aan het pingelen krijgen.!
Toen heb ik gezegd we stoppen ermee op 98 en we gaan over op de 102 en water/meth.
Dus hop 98 eruit en panta 102 erin.
Eerst paar runnen gemaakt op veerdruk, toen langzaam richting de 1.5bar wat resulteerde in 720pk dus mijn doel was gehaald, tim maatman zei makkelijk wat meer boost erin drukken. Boost in 1x verhoogd naar de 1.9bar wat gelijk resulteerde in 797pk en 1009nm, daarna nog 1 run gemaakt om het koppel klein beetje te temmen, met als resultaat 811pk en 1000nm.!
Er zit nog veel meer in het blok om eruit te halen want heeft maar 1x tegen de pingelgrens aangezeten maar de mapsensor wilde niet meer mee werken boven de 2bar dus ding weer van de dyno af en met de laatste map mee naar huis genomen.!
Vanochtend om 9uur waren we bij de dyno van dp engeneering e28 van de trailer af en op de hubs installeren.
Beetje out puts getest, schakelaar gemaakt om nog meer mappen te kunnen switchen en toen zijn we los gegaan.!
Wat maakt die precision een verschil zeg, spoelt 300 toeren eerder en minder pingegevoelig.
Oude setup was 630pk op 1.5 bar op 98 en octaanbooster, en nu op 98 665pk op 1.5bar zonder booster erbij. De motor konden we niet aan het pingelen krijgen.!
Toen heb ik gezegd we stoppen ermee op 98 en we gaan over op de 102 en water/meth.
Dus hop 98 eruit en panta 102 erin.
Eerst paar runnen gemaakt op veerdruk, toen langzaam richting de 1.5bar wat resulteerde in 720pk dus mijn doel was gehaald, tim maatman zei makkelijk wat meer boost erin drukken. Boost in 1x verhoogd naar de 1.9bar wat gelijk resulteerde in 797pk en 1009nm, daarna nog 1 run gemaakt om het koppel klein beetje te temmen, met als resultaat 811pk en 1000nm.!
Er zit nog veel meer in het blok om eruit te halen want heeft maar 1x tegen de pingelgrens aangezeten maar de mapsensor wilde niet meer mee werken boven de 2bar dus ding weer van de dyno af en met de laatste map mee naar huis genomen.!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Edwin de Haas, Hsp, Tom V, Zed240 en 29 gasten