Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 28 feb 2022, 17:14

https://twitter.com/AmichaiStein1/statu ... 7644138504
"President Zelensky signed an application of Ukraine to EU membership"

Lekker dan

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 28 feb 2022, 17:19

Dat is een interessante zet op het schaakbord :hmmm:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 feb 2022, 17:19

Die gaan er echt niet zomaar in komen. En terecht, daar gaan wel wat procedures aan vooraf.

Rutte zei dat vandaag ook al. Beetje paniekvoetbal dit.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 28 feb 2022, 17:24

Bram schreef: 28 feb 2022, 17:19 Die gaan er echt niet zomaar in komen. En terecht, daar gaan wel wat procedures aan vooraf.

Rutte zei dat vandaag ook al. Beetje paniekvoetbal dit.
Of tactische zet voor de vredesonderhandelingen...

Bram

Bericht door Bram » 28 feb 2022, 17:33

Ik denk dat Putin dat alleen maar minder voor rede vatbaar maakt.

Volgens mij heeft hij schromelijk overschat hoe hard dit in zijn gezicht ontploft. Al zal het weigeren van Baudet om dit te veroordelen hem heel erg goed doen natuurlijk :tooth:

EDIT:Shell volledig uit Rusland, niet meer international voetballen, Zwitserland dat zich aansluit bij de sancties, geen Russische schepen meer aanleggen in havens van de UK. Zal Putin al inzien dat dit misschien niet zo heel erg handig was?

Tom

Bericht door Tom » 28 feb 2022, 19:43

Bram schreef: 28 feb 2022, 17:33 Volgens mij heeft hij schromelijk overschat hoe hard dit in zijn gezicht ontploft.
Het gevaar is dat beide partijen zichzelf overschatten. Rusland dacht dat het makkelijker zou gaan, net als bij de Krim. Aan de andere kant heeft Rusland een langere adem (dan Oekraïne), dus er is geen reden om nu al te juichen. Het blijft een wereldmacht met kernwapens en een hoop trots dat niet gekrenkt mag worden, dus de EU speelt een gevaarlijk spel door inmenging met mogelijk een derde wereldoorlog als gevolg.

Europa doet nu voor de bühne alsof ze eensgezind zijn maar iedereen weet dat het in de praktijk wel meevalt. De huidige sancties zijn leuk maar het is vooral symboolpolitiek. Elke misgelopen euro rekent Putin weer door in de gasprijs, dus de rekening volgt vanzelf. Dat de gaskraan nog open staat zegt mij genoeg. Honderden miljoenen worden ondertussen overgemaakt naar Putin. Gelukkig hebben we geel-blauwe vlaggetjes in de namen van onze Twitter-accounts.

Ik gok dat die provincies waarin veel verdeeldheid heerst straks gewoon naar Rusland gaan en dat de rest van Oekraïne het proces om bij de EU te komen (versneld) in gang zet. Met daarbij harde afspraken om uitbreiding van de NAVO tegen te gaan. De bevolking in die grensprovincies zijn verdeeld en blijven dus in de ellende zitten. Wij op termijn een deel van Oekraine erbij. Voor de grondstoffen leuk, maar qua bevolking en corruptie vind ik het geen toevoeging als ik het puur zakelijk bekijk. Verder heeft de EU gelijk de reden voor een Europees leger en om klimaatplannen versneld door te drukken. Nu ben ik geen eurofiel maar meer geld naar defensie lijkt mij nog het meest positieve van dit hele verhaal.

Putin is een gigantische eikel, laat dat duidelijk zijn, maar Europa heeft zich ook lopen opdringen met dit smerige spelletje als gevolg. Uiteindelijk staan wij zelf letterlijk en figuurlijk vanaf de zijlijn toe te kijken hoe daar slachtoffers vallen (mits Putin niet uit pure wanhoop de raketten op ons gaat richten). Feitelijk zitten we nu te wachten tot Oekraïne naar ons komt. Alsof dat land het tegen een wereldmacht kan opnemen. Iedereen die nog over "soverein" begint terwijl wij én Rusland ze in deze positie hebben gemaneuvreerd kan ik niet serieus nemen. Ik vind het niet echt iets om trots op te zijn als westerling. Met gelijk de kanttekening dat als we EU/democratie niet hadden opgedrongen (en Rusland waarschijnlijk niet was binnengevallen) de onrust in die grensregio's (waar ook slachtoffers vallen) ook jaren was gebleven, ook niet ideaal maar misschien minder erg als deze oorlog waarvan we het gevolg nog niet weten.

JP

Bericht door JP » 28 feb 2022, 19:45

Kan ik nu nog ergens een nieuwe Lada kopen ?

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 feb 2022, 19:50

Bij de EU gaat zo maar niet, daar zorgt Rutte zijn inlegvelletje wel voor! :bag:
Berichten over toetreding zijn als een rode lap voor een stier, snap niet waarom ze dit naar buiten brengen.

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 28 feb 2022, 20:05

Wat heb je aan een land als je het plat gooit al dan niet met kernwapens…

Bram

Bericht door Bram » 28 feb 2022, 20:36

Europees leger ben ik al jaren voorstander van trouwens. Het scheelt gewoon serieus geld en samenwerken gebeurt toch al heel veel.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 28 feb 2022, 21:04

Nou, zo’n Europees leger lijkt me niet echt “je van het’ Ik moet er niet aan denken dat het zooitje in Brussel één van de grootste legers ter wereld gaat aansturen. Vind de NAVO wel prima eigenlijk. Ben ook bang dat wij dan 10% tot 20% van ons BNP aan defensie mogen gaan uitgeven…….. dan betalen we 2% voor de Grieken, Italianen, Spanjaarden, Portugezen en nog wat aan de Fransen. Na dit fantastische EU optreden rondom de Oekraïne van de laatste 10 jaar zou ik ff wachten.

Gr Ron

Martin*

Bericht door Martin* » 28 feb 2022, 21:28

Poetin heeft waarschijnlijk al rekening gehouden met sancties, want Rusland heeft 600 miljard in de oorlogskas. Schijnen ze 1,5 jaar alles te kunnen betalen. Valt me tegen trouwens die looptijd.
Poetin krijgt ook hulp uit onverwachte hoek. Tsjetsjenië stuurt 10000 man om Poetin te helpen. Ze willen jacht maken op Zelensky en zijn aanhangers. Dit loopt zo compleet uit de hand volgens mij.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 feb 2022, 21:59

Een Europees leger is na het importeren van Russisch gas het meest stupide dat je kunt wensen. We denken samen met vele andere Europese landen al jaren Atlantisch. Zonder Amerikaanse leiding wordt een eventueel verzet helemaal niks.

JP

Bericht door JP » 28 feb 2022, 23:19

Gas gewoon uit eigen land halen, die mensen die daar last van hebben uitkopen, dan kun je daar ook meteen een schiettestterrein van maken…

Tom

Bericht door Tom » 28 feb 2022, 23:38

Toegeven dat dit er natuurlijk wel inhakt:
https://twitter.com/reutersjamie/status ... 33926?s=21

Hielke

Bericht door Hielke » 01 mar 2022, 01:13

JP schreef: 28 feb 2022, 23:19 Gas gewoon uit eigen land halen, die mensen die daar last van hebben uitkopen, dan kun je daar ook meteen een schiettestterrein van maken…
Extra circuit. Er zit nog voor 750 miljard euro gas onder Grunn. Minimaal 10 jaar energie onafhankelijkheid. In die tijd bouw je state of the art kerncentrales. Wel nu beginnen.

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2022, 07:37

Hielke schreef: 01 mar 2022, 01:13 Er zit nog voor 750 miljard euro gas onder Grunn.
Met de huidige gasprijzen is dat net genoeg om tot de zomer te kunnen stoken, dan is het opperdepop :tong:

Kadett

Bericht door Kadett » 01 mar 2022, 07:55

:zwijntje:
Hielke schreef: 01 mar 2022, 01:13
JP schreef: 28 feb 2022, 23:19 Gas gewoon uit eigen land halen, die mensen die daar last van hebben uitkopen, dan kun je daar ook meteen een schiettestterrein van maken…
Extra circuit. Er zit nog voor 750 miljard euro gas onder Grunn. Minimaal 10 jaar energie onafhankelijkheid. In die tijd bouw je state of the art kerncentrales. Wel nu beginnen.
En dan nog wat onder de waddenzee ligt. Scheelt ook weer met stijging van zeepsiegel als dat gebied een paar cm zakt :tooth:

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2022, 09:21

2EFCCB74-81DC-406A-8177-0D93633B7E9C.jpeg
2EFCCB74-81DC-406A-8177-0D93633B7E9C.jpeg (254.13 KiB) 978 keer bekeken

350 Z

Bericht door 350 Z » 01 mar 2022, 09:23

Kadett schreef: 01 mar 2022, 07:55 :zwijntje:
Hielke schreef: 01 mar 2022, 01:13
En dan nog wat onder de waddenzee ligt. Scheelt ook weer met stijging van zeepsiegel als dat gebied een paar cm zakt :tooth:
Eens, dus luister naar het volk ons dus en de problemen zijn zo opgelost, maar ja nu komt het we luisteren naar ambtenaren..........

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 mar 2022, 10:21

Zegt het voort!
:bignews:

JP

Bericht door JP » 01 mar 2022, 10:26

4B11B085-780B-47A9-AA51-C1FFA136B06C.jpeg
4B11B085-780B-47A9-AA51-C1FFA136B06C.jpeg (342.35 KiB) 932 keer bekeken

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 01 mar 2022, 10:58

Bram schreef: 28 feb 2022, 20:36 Europees leger ben ik al jaren voorstander van trouwens. Het scheelt gewoon serieus geld en samenwerken gebeurt toch al heel veel.
Wat willen we nu eigenlijk nog bereiken met een Europees leger als we ook de NAVO hebben? Dat doet toch in principe hetzelfde als een land van de EU wordt aangevallen? Begrijp die wens vanuit de EU oprecht niet zo goed, wie kan dit duiden :tooth:

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 01 mar 2022, 11:08

Tom schreef: 28 feb 2022, 19:43
Bram schreef: 28 feb 2022, 17:33 Volgens mij heeft hij schromelijk overschat hoe hard dit in zijn gezicht ontploft.
Het gevaar is dat beide partijen zichzelf overschatten. Rusland dacht dat het makkelijker zou gaan, net als bij de Krim. Aan de andere kant heeft Rusland een langere adem (dan Oekraïne), dus er is geen reden om nu al te juichen. Het blijft een wereldmacht met kernwapens en een hoop trots dat niet gekrenkt mag worden, dus de EU speelt een gevaarlijk spel door inmenging met mogelijk een derde wereldoorlog als gevolg.

Europa doet nu voor de bühne alsof ze eensgezind zijn maar iedereen weet dat het in de praktijk wel meevalt. De huidige sancties zijn leuk maar het is vooral symboolpolitiek. Elke misgelopen euro rekent Putin weer door in de gasprijs, dus de rekening volgt vanzelf. Dat de gaskraan nog open staat zegt mij genoeg. Honderden miljoenen worden ondertussen overgemaakt naar Putin. Gelukkig hebben we geel-blauwe vlaggetjes in de namen van onze Twitter-accounts.

Ik gok dat die provincies waarin veel verdeeldheid heerst straks gewoon naar Rusland gaan en dat de rest van Oekraïne het proces om bij de EU te komen (versneld) in gang zet. Met daarbij harde afspraken om uitbreiding van de NAVO tegen te gaan. De bevolking in die grensprovincies zijn verdeeld en blijven dus in de ellende zitten. Wij op termijn een deel van Oekraine erbij. Voor de grondstoffen leuk, maar qua bevolking en corruptie vind ik het geen toevoeging als ik het puur zakelijk bekijk. Verder heeft de EU gelijk de reden voor een Europees leger en om klimaatplannen versneld door te drukken. Nu ben ik geen eurofiel maar meer geld naar defensie lijkt mij nog het meest positieve van dit hele verhaal.

Putin is een gigantische eikel, laat dat duidelijk zijn, maar Europa heeft zich ook lopen opdringen met dit smerige spelletje als gevolg. Uiteindelijk staan wij zelf letterlijk en figuurlijk vanaf de zijlijn toe te kijken hoe daar slachtoffers vallen (mits Putin niet uit pure wanhoop de raketten op ons gaat richten). Feitelijk zitten we nu te wachten tot Oekraïne naar ons komt. Alsof dat land het tegen een wereldmacht kan opnemen. Iedereen die nog over "soverein" begint terwijl wij én Rusland ze in deze positie hebben gemaneuvreerd kan ik niet serieus nemen. Ik vind het niet echt iets om trots op te zijn als westerling. Met gelijk de kanttekening dat als we EU/democratie niet hadden opgedrongen (en Rusland waarschijnlijk niet was binnengevallen) de onrust in die grensregio's (waar ook slachtoffers vallen) ook jaren was gebleven, ook niet ideaal maar misschien minder erg als deze oorlog waarvan we het gevolg nog niet weten.
Helemaal mee eens!
Ik denk dat Putin de weerstand behoorlijk onderschat heeft. En nu de hele wereld zich qua sancties tegen zich keert wordt hij flink in een hoek gedrukt.
Maar jongens toch - we weten waar hij toe in staat is inmiddels - en de EU blijft maar provoceren met grote woorden en sancties, terwijl als puntje bij paaltje komt zijn we compleet kansloos qua leger. Wie weet wat hij kan/gaat doen als hij helemaal klem wordt gezet... We moeten juist als de donder de-escaleren om WOIII te voorkomen. Zitten daar in Brussel honderden mensen voor heel veel geld te wauwelen en uitgerekend nu gaan ze niet doen waar ze zo goed in zijn - onderhandelen en compromissen sluiten. :stom:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2022, 11:11

PimV schreef: 01 mar 2022, 11:08
Tom schreef: 28 feb 2022, 19:43

Helemaal mee eens!
Ik denk dat Putin de weerstand behoorlijk onderschat heeft. En nu de hele wereld zich qua sancties tegen zich keert wordt hij flink in een hoek gedrukt.
Maar jongens toch - we weten waar hij toe in staat is inmiddels - en de EU blijft maar provoceren met grote woorden en sancties, terwijl als puntje bij paaltje komt zijn we compleet kansloos qua leger. Wie weet wat hij kan/gaat doen als hij helemaal klem wordt gezet... We moeten juist als de donder de-escaleren om WOIII te voorkomen. Zitten daar in Brussel honderden mensen voor heel veel geld te wauwelen en uitgerekend nu gaan ze niet doen waar ze zo goed in zijn - onderhandelen en compromissen sluiten. :stom:
Dit gevoel heb ik idd ook wel, je kan hem wel helemaal in de hoek drukken... maar een kat in het nauw maakt vreemde sprongen.
Straks drukt ie echt "op de rode knop" en zijn we in een WOIII / kernoorlog gekomen. Dan zijn er echt alleen maar verliezers. :bag:

Plaats reactie