vermogens stappen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

vermogens stappen

Bericht door Dickh. » 01 okt 2007, 12:15

Eigenlijk naar aanleiding van Andre's draadje over de grote stap van de 125i naar de 135i bedacht ik me dat de diverse uitvoeringen veel kleinere verschillen hadden. Denk nog eens aan de tijd dat de Opel Rekord leverbaar was met motoren van 75, 90, 100 en 110pk. Is het nu veel makkelijker om grote stappen te zetten of hoe zit dat?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 01 okt 2007, 13:10

Wellicht dat de stappen bij moderne auto's nu groter dienen te zijn, om het ook echt te merken. Denk aan het toegenomen gewicht van de moderne auto.

Michel

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 01 okt 2007, 14:28

Volgens mij is het voor de fabrikant ook niet handig om zoveel motoren naast elkaar te hebben als ze ook daadwerkelijk anders zijn(en niet gedowntuned). Aangezien elke motor toch getest moet worden kan je in mijn ogen dan beter de tussenstap ertussenuit halen en de sterkere motor goedkoper aanbieden. Het zou best kunnen dat de fabrikanten ook inzien dat je met kleine verschillen onnodig(want zo veel blijer wordt de klant niet van de keuze tussen een 90 en 100pk versie als er ook een 95pk versie is)hoge ontwikkelingskosten krijgt.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Ruud Bosch » 01 okt 2007, 19:19

Even inhaken op het opel-verhaal van Dick.

Veel van de motoren waren in de basis hetzelfde.
Alleen de verschillen tussen de N S en E types gaf al een verschil in pk's.

2.0 N = 90 pk (lage compressie, enkeltrapscarb)
2.0 S = 100 pk (hogere compressie, dubbeltrabscarb)
2.0 E = 110 pk (injectie met een wat wildere nokken as)

Natuurlijk heb je ook andere cilinderinhouden maar daar geld hetzelfde plaatje voor. Liggen ook veel dichter bij elkaar dan we nu gewend zijn.
1.6 - 1.9 - 2.0 - 2.2 - 2.4 voor de viercilinders.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Ruud Bosch » 01 okt 2007, 19:26

Nu zijn er trouwens bij aardig wat merken in de middenklasse ook niet zo hele grote verschillen.

Denk maar aan de Golf TDI 90-110-130-150 pk.

Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 01 okt 2007, 22:26

best jammer. de landcruiser is een van de beste off roaders die er te krijgen is. nog ouderweste toyota onverwoestbaarheid waar ze je in het midden oosten nog wat over kunnen vertellen.

een landcruiser die niet een flinke paardentrailer of een boot trekt lijkt me een zinloos apparaat in het straatbeeld net zoals de vele X5'en dergelijken.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 02 okt 2007, 13:02

Waarom is dat volstrekt zinloos??? Ik rij nu een RX300 en had een Landcruiser 120 ruim 600liter kofferruimte lekker op vakantie en ik vindt een SUV lekker hoogzittertje gewoon fijn rijden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eric Z, Martin*, Rob33, vigilante en 15 gasten