Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 10 feb 2022, 09:57

ErikS schreef: 10 feb 2022, 09:16 Die Kuipers, ik weet niet wat ik er van moet denken.

Overigens stemt het bericht van die MAFSketel van de vorige pagina me echt heel blij.
Open de bende, het is nu 'nog maar een griepje'.
Dit!

Trouwens, bijna 4 weken geleden feestje en m'n ene schoonzus heen bij ons in de auto, we aten wat koekjes bij een tankstation, we dansen en omhelsten. Zij dagen later positief getest ivm grieperig voelen.
Wij(mdv en ik) niet. Niks nul.
Schoonzus grieperig, kids(13 en 5) later ook en zwager dus ook positief, maar 'nul klachten'

Nu naar begin vorige week. Junior(22), twee prikken en zomer'21 Corona gehad met z'n GF, meldt dat hij en GF bij ons gaan slapen de komende dagen (ipv om en om dan bij schoonfamilie dan bij ons etc) , want GF's zusje heeft Corona.
OK dan.

Meldt junior vanochtend via de telefoon(we hebben een redelijk ruim huis zegmaar) dat hij keelpijn had en nu positief is getest.
MdV en ik testen 45min terug. Geen klachten. En negatief....
Dan nog maar eens testen binnen zoveel dagen.... Ik heb de booster, MdV twee prikken....

De logistiek ontgaat mij even, maar een 3x geboosterde hoeft toch niet in Q?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 feb 2022, 10:00

k33z schreef: 10 feb 2022, 09:40 We got Covid done is inderdaad een prima uitspraak, vraag me alleen wel heel erg af of dat komt door mass vaccination zoals hij stelt. Zie op dit moment in mijn omgeving eigenlijk geen enkel verschil tussen geboosterden, 2x gevaccineerden en ongevaccineerden. Zelfde aantal mensen die Covid krijgen en gelijk mild verloop van het virus.
Dochterlief werkt voor GGD. Bijna alleen maar gevaccineerden met klachten en positief......

Tom

Bericht door Tom » 10 feb 2022, 10:08

Martijn M schreef: 10 feb 2022, 09:48 Dit. Ik dacht eerst "He een arts als minister van volksgezondheid, dat kan wel wat worden"

Nou, schiet mij maar lek. :blackeye:
Inderdaad.
Zijn oud collega's moeten hier ook met een dubbel gevoel naar kijken.

k33z

Bericht door k33z » 10 feb 2022, 10:12

Robin schreef: 10 feb 2022, 10:00
k33z schreef: 10 feb 2022, 09:40 We got Covid done is inderdaad een prima uitspraak, vraag me alleen wel heel erg af of dat komt door mass vaccination zoals hij stelt. Zie op dit moment in mijn omgeving eigenlijk geen enkel verschil tussen geboosterden, 2x gevaccineerden en ongevaccineerden. Zelfde aantal mensen die Covid krijgen en gelijk mild verloop van het virus.
Dochterlief werkt voor GGD. Bijna alleen maar gevaccineerden met klachten en positief......
Wat opzich niet raar is aangezien de meesten van ons gevaccineerd zijn. Geeft alleen nogmaals aan dat dit vaccin niet de heilige graal is die we misschien gehoopt hadden dat het was. En daarom is beleid maken op basis van vaccinatie status ook volledig absurd.

Volgens mij is er een hele simpele oplossing om morgen van deze pandemie af te zijn (zeker met deze variant). Stop met testen en we zijn klaar, dat is de enige oplossing mijns inziens.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2022, 10:12

Het is geboosterd of niet, alleen vaccinaties vorig jaar, dat is allang uitgewerkt, die tank is leeg, die apk is afgelopen.
Toch zie ik wel verschil in het ziektebeeld. Zelf 5 weken geleden heel fanatiek laten boost(er)en, nu toch 3 dagen corona. Wat snotteren, hoofd -en keelpijn, maar geen enkele dag koorts gehad. Dat heette voorheen gewoon griep, toen lagen ic's ook vol, alleen geen ziekenhuis die daar de media mee lastig viel.
Vriendin hier, non-vax, loopt inmiddels toch al bijna 3 weken te sukkelen met temperaturen die oplopen boven de 40'...
Krijg ik toch een beetje het rolo-effect.....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JP op 10 feb 2022, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 10 feb 2022, 10:15

Afbeelding

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 feb 2022, 10:16

k33z schreef: 10 feb 2022, 10:12
Robin schreef: 10 feb 2022, 10:00
Wat opzich niet raar is aangezien de meesten van ons gevaccineerd zijn. Geeft alleen nogmaals aan dat dit vaccin niet de heilige graal is die we misschien gehoopt hadden dat het was. En daarom is beleid maken op basis van vaccinatie status ook volledig absurd.

Volgens mij is er een hele simpele oplossing om morgen van deze pandemie af te zijn (zeker met deze variant). Stop met testen en we zijn klaar, dat is de enige oplossing mijns inziens.

+1

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 10 feb 2022, 10:20

Mijn vriendin, dochter van 1 en ik hebben ook net corona gehad. Het is dat we gingen testen omdat er contact was geweest maar anders hadden we het nooit geweten. Een snotneus en dat was het.

Collega van mij niet gevaccineerd wel echt koorts en zijn vriendin zelfs benauwd en echt goed ziek.

Al zegt 1 geval niet zoveel natuurlijk.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 feb 2022, 10:21

Robin schreef: 10 feb 2022, 09:57 De logistiek ontgaat mij even, maar een 3x geboosterde hoeft toch niet in Q?
Bij geen klachten idd niet in quarantaine.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2022, 10:25

Ik vond het gebrek aan koffie in de teststraat ook een klacht waard.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 10 feb 2022, 10:25

Deze variant is milder. Dus hiervoor is vaccineren in minder mate belangrijk voor het ziekte verloop.
Het verloop van het virus zorgt ervoor dat we zijn waar we nu zijn.
Een besmettelijkere variant die net zo heftig zou zijn als versie 1.0 dan zou het onderscheid wel en niet gevaccineerd wel weer uitmaken.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2022, 10:29

Stoppen met testen zou zeker een beter beeld geven, maar dan moet ook iedereen wel de discipline hebben, 'bij klachten, blijf je thuis'. Toch zijn er dan ook weer mensen die er misbruik van maken, die niet durven ziek te melden, danwel werkgevers die blijven pushen, kom maar gewoon werken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 feb 2022, 10:29

JP schreef: 10 feb 2022, 10:25 Ik vond het gebrek aan koffie in de teststraat ook een klacht waard.
Ga jij eens slapen ofzo ;)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 feb 2022, 10:32

Mee eens. Maar eens, tot de Delta variant was vaccinatie wel degelijk belangrijk. Nu mwoh. Het help nog steeds hoor maar echt nodig is het niet meer. Mensen die zeggen dat nu niet meer nodig is ben ik mee eens. Mensen die zeggen, zie je wel het was helemaal niet nodig ben ik pertinent mee oneens.

Hebben maatregelen geholpen? Ik weet het echt niet maar begrijp de keuzes die toen gemaakt zijn. Nu lijken we overdreven bang om maatregelen af te schaffen. Snap ik ook maar de cijfers liegen niet. Even nog doormodderen met wat veel verzuim en dan door (hopend op een niet heftigere mutatie).

k33z

Bericht door k33z » 10 feb 2022, 10:36

Gijzert schreef: 10 feb 2022, 10:25
Deze variant is milder. Dus hiervoor is vaccineren in minder mate belangrijk voor het ziekte verloop.
Een besmettelijkere variant die net zo heftig zou zijn als versie 1.0 dan zou het onderscheid wel en niet gevaccineerd wel weer uitmaken.
Denk ook dat het vaccin bij versie 1.0 inderdaad helpt om ziekenhuisopnames bij kwetsbaren te verminderen. Waar ik bij versie 1 ook niet in geloof:
- iedereen (met drang) vaccineren, ook degene die amper wat te vrezen hebben voor Corona (en dat is een hele grote groep)
- vaccineren doe je om een ander te beschermen in plaats van puur jezelf
- of onze maatregelen nu echt hebben bijgedragen aan het terugdringen van het ziekteverloop (per maatregel te beoordelen)

Dus net als bij andere virussen, als je een goed vaccin hebt is dat top vooral gebruiken. Maar altijd vrijwillig en vooral een campagne starten dat de kwetsbare doelgroep het neemt. En niet te vergeten campagnes starten om anders te leven om het gevaar van ziekenhuisopnames te verminderen (gezond eten, sporten, etc). Hoe wij met deze massa hysterie zijn omgegaan... damn dat gaat een leuke evaluatie worden.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2022, 10:46

Het was snel duidelijk dat omikron veel besmettelijker was. Dan moet je wat en dat werd de booster die al op de plank lag. Niet de beste keuze maar ze moesten wat, de besmettingen schoten omhoog. Dat omi qua ziektebeeld meeviel is ons geluk, maar misschien daarom dat die wel onder de radar de mensen grieperig maakt.
Achteraf is het mooi wonen en makkelijk lullen. Met de ic’s vol, de uitvaarten tot midden in de nacht, en het ontelbare verdriet, was ook “lastig” om te gaan evalueren.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2022, 10:47

Arthur schreef: 10 feb 2022, 10:29
JP schreef: 10 feb 2022, 10:25 Ik vond het gebrek aan koffie in de teststraat ook een klacht waard.
Ga jij eens slapen ofzo ;)
Ik werd vroeg wakker op de bank door een poes in mijn gezicht….(een britse korthaar, you perverts!)

Gijzert

Bericht door Gijzert » 10 feb 2022, 10:49

k33z schreef: 10 feb 2022, 10:36
Gijzert schreef: 10 feb 2022, 10:25
Denk ook dat het vaccin bij versie 1.0 inderdaad helpt om ziekenhuisopnames bij kwetsbaren te verminderen. Waar ik bij versie 1 ook niet in geloof:
- iedereen (met drang) vaccineren, ook degene die amper wat te vrezen hebben voor Corona (en dat is een hele grote groep)
- of onze maatregelen nu echt hebben bijgedragen aan het terugdringen van het ziekteverloop (per maatregel te beoordelen)

Dus net als bij andere virussen, als je een goed vaccin hebt is dat top vooral gebruiken. Maar altijd vrijwillig en vooral een campagne starten dat de kwetsbare doelgroep het neemt. En niet te vergeten campagnes starten om anders te leven om het gevaar van ziekenhuisopnames te verminderen (gezond eten, sporten, etc). Hoe wij met deze massa hysterie zijn omgegaan... damn dat gaat een leuke evaluatie worden.

Dit was de verwachting maar blijkt achteraf niet te zijn omdat je nog steeds besmet wordt en het gewoon doorgeeft.
Dus puur voor jezelf en om de zorg niet over te belasten mocht je toch niet zo goed tegen corona te kunnen als je wel dacht.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 feb 2022, 10:50

JP schreef: 10 feb 2022, 10:46 Het was snel duidelijk dat omikron veel besmettelijker was. Dan moet je wat en dat werd de booster die al op de plank lag. Niet de beste keuze maar ze moesten wat, de besmettingen schoten omhoog. Dat omi qua ziektebeeld meeviel is ons geluk, maar misschien daarom dat die wel onder de radar de mensen grieperig maakt.
Achteraf is het mooi wonen en makkelijk lullen. Met de ic’s vol, de uitvaarten tot midden in de nacht, en het ontelbare verdriet, was ook “lastig” om te gaan evalueren.

Klopt ook. Mensen gebruiken de huidige milde variant iets te makkelijk om hun keuzes een jaar geleden te verdedigen/verklaren.

frankie

Bericht door frankie » 10 feb 2022, 11:00

JP schreef: 10 feb 2022, 10:46 Het was snel duidelijk dat omikron veel besmettelijker was. Dan moet je wat en dat werd de booster die al op de plank lag. Niet de beste keuze maar ze moesten wat, de besmettingen schoten omhoog. Dat omi qua ziektebeeld meeviel is ons geluk, maar misschien daarom dat die wel onder de radar de mensen grieperig maakt.
Op het moment dat duidelijk was dat omikron veel besmettelijker was, was ook al duidelijk dat het ziektebeeld veel milder zou zijn. Het probleem is alleen dat in de RIVM modellen wél de toegenomen besmettelijkheid werd meegenomen, maar níet het mildere verloop. Dan kun je zeggen, ja maar het mildere verloop was onzeker, misschien, maar dat was dan net zo onzeker als de hogere besmettelijkheid. Het lijkt wel een grabbelton waar je dan maar net uit haalt wat het beste past voor de uitkomsten die je wil.

JP

Bericht door JP » 10 feb 2022, 11:02

Het lijkt me toch dat het monitoren van een ziektebeeld langer duurt dan de besmettelijkheid, #aanname

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 feb 2022, 11:04

frankie schreef: 10 feb 2022, 11:00
Op het moment dat duidelijk was dat omikron veel besmettelijker was, was ook al duidelijk dat het ziektebeeld veel milder zou zijn. Het probleem is alleen dat in de RIVM modellen wél de toegenomen besmettelijkheid werd meegenomen, maar níet het mildere verloop. Dan kun je zeggen, ja maar het mildere verloop was onzeker, misschien, maar dat was dan net zo onzeker als de hogere besmettelijkheid. Het lijkt wel een grabbelton waar je dan maar net uit haalt wat het beste past voor de uitkomsten die je wil.
Achteraf heb je daar gelijk in. Maar met volksgezondheid ga je maar van het meest positieve scenario uit? Je geheugen is dan erg kort. Korter dan een jaar in elk geval. Toen flikkerden ze ook optimistisch alles open en dat kwam ze ook op enige kritiek te staan zeg maar.

k33z

Bericht door k33z » 10 feb 2022, 11:11

Ben het eens met de stelling achteraf is het makkelijk praten, al betekent dat momenteel inderdaad wel dat wij altijd voor het meest negatieve scenario kiezen en daar beleid op voeren.

Rond Omikron denk ik best dat wij al eerder konden leren van andere landen in de wereld, ook rond het ziektebeeld. Zelfs in de modellen van een aantal weken geleden gaf het RIVM aan dat onze IC vol ging lopen, de werkelijkheid zit hier keer op keer 100en %en onder. Ja, dan doe je toch ergens je werk niet helemaal goed :)

frankie

Bericht door frankie » 10 feb 2022, 11:11

@ JP: Je hebt gelijk, ik had het misschien anders moeten verwoorden, op het moment dat die variabelen de computer van het RIVM ingingen was beide al duidelijk.

Je moet ook niet van het meest positieve scenario uitgaan, maar van het meest realistische. Ik heb de indruk dat het RIVM na het dansen met Janssen debacle alleen nog maar van het meest negatieve uit kon gaan. Als we kijken naar Denemarken waar de modelleurs eigenlijk de gehele pandemie cijfers uit hun modellen hebben getoverd die heel dicht bij de werkelijkheid lagen, hoe kan het dan dat de RIVM er zo vaak gigantisch naast zat?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 feb 2022, 11:12

tomgtr schreef: 10 feb 2022, 10:32 Mee eens. Maar eens, tot de Delta variant was vaccinatie wel degelijk belangrijk. Nu mwoh. Het help nog steeds hoor maar echt nodig is het niet meer. Mensen die zeggen dat nu niet meer nodig is ben ik mee eens. Mensen die zeggen, zie je wel het was helemaal niet nodig ben ik pertinent mee oneens.

Hebben maatregelen geholpen? Ik weet het echt niet maar begrijp de keuzes die toen gemaakt zijn. Nu lijken we overdreven bang om maatregelen af te schaffen. Snap ik ook maar de cijfers liegen niet. Even nog doormodderen met wat veel verzuim en dan door (hopend op een niet heftigere mutatie).
100% eens, had zo mijn post kunnen zijn :)

Plaats reactie