Misschien druk ik me niet helemaal duidelijk uit. Maar zoals ik altijd heb begrepen (natuurkunde middelbare schoolmatthyssie schreef: 20 jan 2022, 13:29 Hoe bedoel je krachten komen er dwars op? Een stabilisatorstang tordeert.

Misschien druk ik me niet helemaal duidelijk uit. Maar zoals ik altijd heb begrepen (natuurkunde middelbare schoolmatthyssie schreef: 20 jan 2022, 13:29 Hoe bedoel je krachten komen er dwars op? Een stabilisatorstang tordeert.
Str8Six schreef: 20 jan 2022, 20:16matthyssie schreef: 20 jan 2022, 13:29 Hoe bedoel je krachten komen er dwars op? Een stabilisatorstang tordeert.
Misschien druk ik me niet helemaal duidelijk uit. Maar zoals ik altijd heb begrepen (natuurkunde middelbare school) dat de diameter veel meer invloed heeft op de sterkte, dan de keuze voor massief/hol.
Voor zover ik weet hebben alle basismodellen de 26.5 mm stabi aan de voorkant. Alleen echte M modellen (dus geen M-sport) hebben dikkere stabilisatorstangen op de vooras.bartb schreef: 10 feb 2022, 10:50 Ik ben ook voornemens om nog HR stabi's te bestellen voor mijn auto. (E87 130i) Ik heb Lci en CO2 pack, dus dat betekend automatisch elektrische stuurbekrachtiging. Ik kan in de optielijst het woordje Servotronic niet terugvinden. Maar ik zal proberen om binnenkort even te kijken hoe mijn stabi loopt. Als ik de gegevens op Realoem mag geloven is een stabiele bij Lci met M sport package en CO2 package al 26.5 mm dik....
Wat bedoel je met variabele stuurbekrachtiging? Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging schijnt ook een optie te zijn, maar waarom dat verschil zou maken voor een stabilisatorstang weet ik niet. De elektrische stuurbekrachtiging is wel logisch, want er zit een elektromotor aan de voorkant van het stuurhuis die dichtbij/in de weg zit voor een rechte stabilisatorstang. Mijn auto heeft dus ook geen rechte stabilisatorstang, de vraag is alleen of een rechte wel zou passen.BartMS schreef: 10 feb 2022, 11:13 Servotronic is de variabele stuurbekrachtegings optie. Dus als die niet op je optielijst staat van je VIN kan je vrij zeker zijn dat dit gewoon past![]()
Ik heb even nagevraagd in de 130i whatsapp groep.Marc Sierra schreef: 10 feb 2022, 12:14 Maar het zou toch fijn zijn als iemand 100% zeker wist dat het zou passen. Ik blijf het raar vinden dat BMW een speciale stabilisatorstang met een extra knik gemaakt zou hebben als dat eigenlijk niet nodig was.
Ik heb het hem ff gevraagd: hij heeft de "E40-20-013-01-11" en meldt dat 325/330 zelfde zouden moeten zijn (335 juist weer anders, coupe ook). Dan heb je 28 millimeter voor, 15 millimeter achter, met als tip dat je ook nog eerst alleen áchter zou kunnen doen om te testen of dat bevalt.Marc Sierra schreef: 10 feb 2022, 12:14 Maar ik heb het vermoeden dat het eigenlijk wel moet passen, maar wil het graag zeker weten voor ik ze bestel. De reden dat ik denk dat het wel moet passen is omdat Willem van Autoblog een 325d heeft/had met dezelfde motor als de mijne, en dus ook met elektrische stuurbekrachtiging. Volgens de blog (https://www.autoblog.nl/nieuws/updates- ... age-885962) heeft hij er een set van Eibach onder gezet. En voor zover ik kan vinden lijkt er maar 1 versie van Eibach te zijn (de AS41-20-013-01-VA) en dat is gewoon een rechte stang, zoals op onderstaande foto.
Ik kon enkel voor de E87 enkel die met knik vinden. Artikel NR: E40-20-013-01-11Marc Sierra schreef: 10 feb 2022, 13:21 Bedankt voor het navraag doen! De 130i LCI heeft ook altijd elektrische stuurbekrachtiging? Op die foto lijkt een rechte stang idd wel te passen. Maar ik ben wel verbaasd dat er blijkbaar een Eibach versie met een knik is. Enig idee welk dat dan is? Of is dat gewoon de standaard versie van Eibach?
Bedankt voor het checken! De Eibach set is uiteindelijk niet degene die ik wil hebben, maar het geeft wel een idee van wat er zou passen en wat niet. De Eibach set van 28/15 mm houdt denk ik het onderstuurde karakter van de auto in stand en dat is juist waar ik vanaf wil. H&R heeft een set met 27 en 20 mm, waarbij de stijvere stabilisator op de achteras het onderstuur flink moet verminderen.MartijnGizmo schreef: 10 feb 2022, 13:23 Ik heb het hem ff gevraagd: hij heeft de "E40-20-013-01-11" en meldt dat 325/330 zelfde zouden moeten zijn (335 juist weer anders, coupe ook). Dan heb je 28 millimeter voor, 15 millimeter achter, met als tip dat je ook nog eerst alleen áchter zou kunnen doen om te testen of dat bevalt.
Hoe weet je of dat artikelnr de knik heeft? Want het plaatje is niet een stabilisatorstang voor een E90/E87, dus waarschijnlijk gewoon een generiek plaatje.BartMS schreef: 10 feb 2022, 13:33 Ik kon enkel voor de E87 enkel die met knik vinden. Artikel NR: E40-20-013-01-11
http://web2.carparts-cat.com/default.as ... 4=4&12=130
De LCI heeft inderdaad altijd EPS![]()
Ik had het artikel nr gegoogled kwam een russisch forum tegen waarbij zo'n set verkocht werdMarc Sierra schreef: 10 feb 2022, 13:45 Hoe weet je of dat artikelnr de knik heeft? Want het plaatje is niet een stabilisatorstang voor een E90/E87, dus waarschijnlijk gewoon een generiek plaatje.
Uitproberen kan toch altijd? Gewoon de eerste keren over de grens heengaan waar je wat ruimte hebt en voelen of het klopt toch.Marc Sierra schreef: 10 feb 2022, 13:45Bedankt voor het checken! De Eibach set is uiteindelijk niet degene die ik wil hebben, maar het geeft wel een idee van wat er zou passen en wat niet. De Eibach set van 28/15 mm houdt denk ik het onderstuurde karakter van de auto in stand en dat is juist waar ik vanaf wil. H&R heeft een set met 27 en 20 mm, waarbij de stijvere stabilisator op de achteras het onderstuur flink moet verminderen.MartijnGizmo schreef: 10 feb 2022, 13:23 Ik heb het hem ff gevraagd: hij heeft de "E40-20-013-01-11" en meldt dat 325/330 zelfde zouden moeten zijn (335 juist weer anders, coupe ook). Dan heb je 28 millimeter voor, 15 millimeter achter, met als tip dat je ook nog eerst alleen áchter zou kunnen doen om te testen of dat bevalt.
Hoe weet je of dat artikelnr de knik heeft? Want het plaatje is niet een stabilisatorstang voor een E90/E87, dus waarschijnlijk gewoon een generiek plaatje.BartMS schreef: 10 feb 2022, 13:33 Ik kon enkel voor de E87 enkel die met knik vinden. Artikel NR: E40-20-013-01-11
http://web2.carparts-cat.com/default.as ... 4=4&12=130
De LCI heeft inderdaad altijd EPS![]()
Maar waarschijnlijk zal het dus wel moeten passen. En anders is het altijd nog een optie om de achterste stabilisator van H&R te combineren met de voorste (geknikte) van Eibach. De H&R stabilisator achter met de standaard stang aan de voorkant durf ik denk ik niet aan. Onderstuur opheffen is goed, maar hij moet niet standaard overstuurd gaan worden.![]()
Ik denk zoiets en ik denk dat de knik toch nodig is bij EPS, net een foto ontvangen van iemand anders uit de 130i groep en daar zit de stekker van de EPS aan de voorkant waardoor je dus die knik nodig hebt.Marc Sierra schreef: 10 feb 2022, 14:16 Die set heb ik nu inderdaad ook gevonden. Maar ik blijf het vreemd vinden hoe het zit met de Eibach stabi's, want ik kan geen verschillende andere artikel nrs vinden dan deze:
- voorste stabi: AS41-20-013-01-VA
- achterste stabi: AS41-20-013-01-HA
- complete set: E40-20-013-01-11
Het nummer AS41-20-013-01-VA lijkt ook op de rechte stabi te staan waar ik de foto van postte, voor zover dat leesbaar is. Misschien dat Eibach de voorste stabi heeft aangepast toen BMW de elektrische stuurbekrachtiging heeft geintroduceerd?
Uitproberen is het probleem niet. Maar de achterste stabilisatorstang vervangen is nogal een ^$&% werk, dus die wil ik er alleen onder zetten als ik vervolgens zeker weet dat ik de balans goed kan krijgen en hij er niet weer onder vandaan zou moeten.Jan Terwolde schreef: 10 feb 2022, 14:48 Uitproberen kan toch altijd? Gewoon de eerste keren over de grens heengaan waar je wat ruimte hebt en voelen of het klopt toch.
Maar ik denk dat ik toch maar een keertje de auto opkrik en de kunststof kap er onder vandaan haal om een inschatting te maken of het gaat passen.BartMS schreef: 10 feb 2022, 14:58 Ik denk zoiets en ik denk dat de knik toch nodig is bij EPS, net een foto ontvangen van iemand anders uit de 130i groep en daar zit de stekker van de EPS aan de voorkant waardoor je dus die knik nodig hebt.
Gebruikers op dit forum: Bakker, bartje325i, Bing [Bot], Fabian en 16 gasten