Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HarryC

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HarryC » 06 feb 2022, 16:37

Maar stel:
Er komen niet meer huizen beschikbaar, dus vraag en aanbod blijft gelijk, de belangrijkste meter als het gaat om prijs, toch?
Dus die 17% belasting gaat de huizenprijzen toch gewoon nog verder omhoog jagen omdat de koper/consument uiteindelijk altijd betaald?
Vraag en aanbod blijft toch belangrijkste marktwerking dus daar zal iets in moeten veranderen. Kan ook indirect zijn, hoeft niet perse meer woningen te betekenen. Afremmen van investeerders / huisjesmelkers heeft ook tot werking dat er meer aanbod overblijft. En zo zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden te bedenken. Maar die belasting zie ik niet als goede maatregel.

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2022, 16:50

tomgtr schreef: 06 feb 2022, 15:37 Studente in huis. Inspiratie. 😂
Op die 700m2 kun je wel 3 studentes kwijt :kikker:

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2022, 16:52

martll schreef: 06 feb 2022, 14:48 Collega van mij is druk zoekende naar een woning (al een jaar).
Inmiddels meerdere gesprekken gehad met aankoopmakelaars. Allemaal zeggen ze: in deze tijden moet je overbieden. Sommige zeggen zelfs bij het eerste gesprek: hoeveel kan je lenen bij familie en hoeveel spaargeld kan je zelf nog meenemen.
Lekker prijsopdrijvend terwijl er genoeg verkopers (de huiseigenaren, niet de makelaar) meer dan tevreden zouden zijn met een huis verkocht rond of onder de vraagprijs.
Maar tegenwoordig is een huis dat niet binnen 2 dagen wordt verkocht al een bijzonderheid.
En er is niemand die die collega adviseert om gewoon eens te af te wachten met kopen tot er een correctie komt en voorlopig eens te kijken naar huur?

ADV

Bericht door ADV » 06 feb 2022, 17:12

Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 15:07 Ik weet ook niet direct wat ik er van vind.

Maar ergens zou ik wel voorstander zijn het belasten van die gratis overwaarde winst als dat dan bijvoorbeeld ten gunste komt van lagere loonbelasting. Want dat je van elke verdiende euro 55,5% moet inleveren boven de 60k dat vind ik pas idioot veel, zeker omdat je daarvoor daadwerkelijk een prestatie moet leveren terwijl overwaarde komt aanwaaien.

Maar die overwaarde belasting on top off de rest zou ik dan weer tegen zijn.
Dat is inmiddels nog maar 49,5 hè boven de 69k :)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... w-leeftijd

ADV

Bericht door ADV » 06 feb 2022, 17:18

HarryC schreef: 06 feb 2022, 16:37 Maar stel:
Er komen niet meer huizen beschikbaar, dus vraag en aanbod blijft gelijk, de belangrijkste meter als het gaat om prijs, toch?
Dus die 17% belasting gaat de huizenprijzen toch gewoon nog verder omhoog jagen omdat de koper/consument uiteindelijk altijd betaald?
Vraag en aanbod blijft toch belangrijkste marktwerking dus daar zal iets in moeten veranderen. Kan ook indirect zijn, hoeft niet perse meer woningen te betekenen. Afremmen van investeerders / huisjesmelkers heeft ook tot werking dat er meer aanbod overblijft. En zo zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden te bedenken. Maar die belasting zie ik niet als goede maatregel.
In bovenstaande voorbeelden gingen Elise en Martijn er toch van uit dat er helemaal geen woningtekort is?

Ik denk zelf nog steeds van wel, of in ieder geval in bepaalde segmenten. Vroeger, woonden we veel kleiner, mijn opa en oma woonden met 11 kinderen in het huis waar nu mijn tante woont. Mooi vrijstaand, dat wel, op veel grond, maar wellicht 140m2 woon oppervlak. Nu moet een beetje rijtjeshuis dat al hebben. Onze rijtjeswoning in Ede, gebouwd in 2016 was 138m2… de rijtjes woning waar ik met m’n moeder en broertje woonde nadat ze gescheiden was, was 88m2…

Iedereen wil nu een ruime tussenwoning met een tuin en minimaal 3 slaapkamers. Dat segment is idd qua vraag aanbod naar de klote. En dat werkt door op de rest..

martll

Bericht door martll » 06 feb 2022, 17:30

Elise schreef: 06 feb 2022, 16:52
martll schreef: 06 feb 2022, 14:48 Collega van mij is druk zoekende naar een woning (al een jaar).
Inmiddels meerdere gesprekken gehad met aankoopmakelaars. Allemaal zeggen ze: in deze tijden moet je overbieden. Sommige zeggen zelfs bij het eerste gesprek: hoeveel kan je lenen bij familie en hoeveel spaargeld kan je zelf nog meenemen.
Lekker prijsopdrijvend terwijl er genoeg verkopers (de huiseigenaren, niet de makelaar) meer dan tevreden zouden zijn met een huis verkocht rond of onder de vraagprijs.
Maar tegenwoordig is een huis dat niet binnen 2 dagen wordt verkocht al een bijzonderheid.
En er is niemand die die collega adviseert om gewoon eens te af te wachten met kopen tot er een correctie komt en voorlopig eens te kijken naar huur?
Makelaars niet: huizen worden alleen nog maar duurder. Elk jaar minimaal 10-20%!
Ik: zou even wachten, hij zit namelijk nu in sociale huur voor 500 euro per maand. Maar hij wilt graag kinderen en een studio biedt daar niet veel mogelijkheden in. (deze trend lijkt wel op te vallen trouwens: veel later kinderen ivm geen eigen/geschikte woning)
Maar wie ben ik nou. Studiegenoten kochten appartementjes direct na de studie terwijl ik dacht, ik ben daar nog niet aan toe en ik spaar nog wel even door want wil mijn auto's niet op de straat kwijt en wil flexibel zijn in het werk. Dat appartement is x3 gegaan (prima rendement met geleend geld) en ik ben nog steeds trotse huurder die om de 2 jaar moet verkassen ivm vrije sector tijdelijke huurcontracten. :tooth:

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2022, 18:02

KoenM schreef: 06 feb 2022, 16:24
ErikS schreef: 06 feb 2022, 11:51 Ik zie het toch ook ietwat anders.
Werk hard, vanaf jonge leeftijd. Veel gelaten om mijn eerste huis te kunnen kopen. Dan zit je eenmaal in de markt & dan wordt doorgroei veel makkelijker.

Thuis v/d vrouw was toen echt niet leuk, wilde op kamers, niet gedaan vanwege de centjes. Opleiding versneld gedaan etc etc.

Dan zou nu mijn 4,5 ton overwaarde in eens belast gaan worden? Zucht.
Laatst ook nog n discussie, konden 5 ton lenen maar het overbieden was een probleem. Snap ik, maar ga dan zoeken in de buurt, huizen die na 4/5 weken nog niet verkocht zijn... Hoef je echt niet te overbieden. Kijk verder dan je neus lang is & kijk niet alleen naar wat er allemaal niet lukt.
Hoezo vind jij dat je nu recht op die 4,5e ton overwaarde hebt dan? Ja overwaarde door aflossing en eventueel inflatiecorrectie heb je zelf gerealiseerd door keuzes te maken. Verdere stijging door dalende rentes en de gekke markt heb je zelf geen keuze voor gemaakt/voor gewerkt maar gewoon geluk gehad?

Net als dat Martijn pech had dat nadat hij de eerste keer gekocht had de markt in elkaar stortte.
Ik heb er geen recht op, maar ga er ook geen belasting over betalen. Ik betaal meer rente, verkapt hetzelfde. Of je nou 4 ton voor 1, 5% of 2 ton tegen 5%...

Overigens heb ik mijn eerste huis ook op dat moment gekocht. En toch kon ik in de crisis overstappen omdat ik wél genoeg eigen geld in mn huis had zitten om geen restschuld te hebben.

JP

Bericht door JP » 06 feb 2022, 18:24

De bedoeling is dat er de komende jaren voldoende huizen gebouwd gaan worden, daar gaat Hugo wel voor zorgen….

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 feb 2022, 18:32

ErikS schreef: 06 feb 2022, 18:02
ErikS schreef: 06 feb 2022, 11:51 Ik zie het toch ook ietwat anders.
Werk hard, vanaf jonge leeftijd. Veel gelaten om mijn eerste huis te kunnen kopen. Dan zit je eenmaal in de markt & dan wordt doorgroei veel makkelijker.

Thuis v/d vrouw was toen echt niet leuk, wilde op kamers, niet gedaan vanwege de centjes. Opleiding versneld gedaan etc etc.

Dan zou nu mijn 4,5 ton overwaarde in eens belast gaan worden? Zucht.
Laatst ook nog n discussie, konden 5 ton lenen maar het overbieden was een probleem. Snap ik, maar ga dan zoeken in de buurt, huizen die na 4/5 weken nog niet verkocht zijn... Hoef je echt niet te overbieden. Kijk verder dan je neus lang is & kijk niet alleen naar wat er allemaal niet lukt.
Hoezo vind jij dat je nu recht op die 4,5e ton overwaarde hebt dan? Ja overwaarde door aflossing en eventueel inflatiecorrectie heb je zelf gerealiseerd door keuzes te maken. Verdere stijging door dalende rentes en de gekke markt heb je zelf geen keuze voor gemaakt/voor gewerkt maar gewoon geluk gehad?

Net als dat Martijn pech had dat nadat hij de eerste keer gekocht had de markt in elkaar stortte.
Ik heb er geen recht op, maar ga er ook geen belasting over betalen. Ik betaal meer rente, verkapt hetzelfde. Of je nou 4 ton voor 1, 5% of 2 ton tegen 5%...

Overigens heb ik mijn eerste huis ook op dat moment gekocht. En toch kon ik in de crisis overstappen omdat ik wél genoeg eigen geld in mn huis had zitten om geen restschuld te hebben.
Ik vind dat je daar nú wel recht op hebt, als je verkoopt. Maar het is een fictieve waarde die kan fluctueren. Denk je dat de overheid je compenseert als je over 10 jaar toevallig onder water staat, of dat je belastingteruggave krijgt?
Of dat KoenM het tekort aanvult elke maand? ;)

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2022, 19:12

JP schreef: 06 feb 2022, 18:24 De bedoeling is dat er de komende jaren voldoende huizen gebouwd gaan worden, daar gaat Hugo wel voor zorgen….
Voor al die Afghaanse tolken zeker.

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2022, 19:14

Nu de Hoge Raad de spaartaks heeft afgeschoten zal het mij niets verbazen dat de regering de spaartaks verruilt met een eigen woning in box3 :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2022, 19:19

ADV schreef: 06 feb 2022, 17:12
Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 15:07 Ik weet ook niet direct wat ik er van vind.

Maar ergens zou ik wel voorstander zijn het belasten van die gratis overwaarde winst als dat dan bijvoorbeeld ten gunste komt van lagere loonbelasting. Want dat je van elke verdiende euro 55,5% moet inleveren boven de 60k dat vind ik pas idioot veel, zeker omdat je daarvoor daadwerkelijk een prestatie moet leveren terwijl overwaarde komt aanwaaien.

Nope want heel geniepig wordt in hetzelfde tempo ook je arbeidskorting recht met 6% afgebouwd. Dus totaal ben je 55,5% kwijt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2022, 19:25

HarryC schreef: 06 feb 2022, 16:37 Maar stel:
Vraag en aanbod is idd de drijver maar vraag qua prijs wordt gestuurd door wat men kan betalen.
Dus hogere rente, strengere leennormen noem het op zullen echt effect hebben op de prijs.
Als iedereen morgen 100k minder kan lenen dan vandaag zakt de prijs vanzelf. (Zie vorige woon crisis, toen was er net zoveel aanbod en schaarste als nu. Alleen de banken hadden geen geld, de rente was hoger en de leennormen strenger dus zakt daarmee direct ook de verkoopprijs)

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2022, 19:43

Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 19:19

Nope want heel geniepig wordt in hetzelfde tempo ook je arbeidskorting recht met 6% afgebouwd. Dus totaal ben je 55,5% kwijt.
Geld dat ook voor ondernemers?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2022, 19:48

ErikS schreef: 06 feb 2022, 19:43

Je eigen salaris wat je betaald vanuit de BV aan jezelf bedoel je?
Ik denk het wel… duurt tm 115k jaarsalaris dacht ik, daarna is alle arbeidskorting afgebouwd en is alles daarboven alleen nog de 49,5%. (Maar daar ben ik nog niet aangeland :kikker: )

KoenM

Bericht door KoenM » 06 feb 2022, 19:48

Arthur schreef: 06 feb 2022, 18:32
ErikS schreef: 06 feb 2022, 18:02

Ik vind dat je daar nú wel recht op hebt, als je verkoopt. Maar het is een fictieve waarde die kan fluctueren. Denk je dat de overheid je compenseert als je over 10 jaar toevallig onder water staat, of dat je belastingteruggave krijgt?
Of dat KoenM het tekort aanvult elke maand? ;)
Tja ik zou het zelf niet zo gek vinden als je een deel van de overwaarde (na aftrek investeringen, inflatie correctie etc) aan belasting zou moeten betalen. Alleen qua uitvoering gaat dit er denk ik nooit komen.

Zelf heb ik overigens ook een koophuis (met beperkte overwaarde) dus wat dat betreft sta ik aan dezelfde kant.

In het programma ‘de kloof’ komt dit ook wel goed naar voren vind ik. Wat hebben de mensen die 10 jaar geleden afstudeerden nou zoveel beter gedaan dan de huidige generatie, waardoor zij gigantische overwaarde hebben gerealiseerd? Als je daar dan 80% van kunt houden is dat alsnog een bonus.

Al snap ik best dat je de papieren waarde ook al als je eigen vermogen ziet, maar zelf vind ik niet dat je dit echt ‘verdient’ hebt.

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2022, 19:50

Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 19:48

Ik denk het wel… duurt tm 115k jaarsalaris dacht ik, daarna is alle arbeidskorting afgebouwd en is alles daarboven alleen nog de 49,5%. (Maar daar ben ik nog niet aangeland :kikker: )
Moet je wel n BV zijn.
😝

Ik zal wel gek zijn, maar een BV constructie vind ik niks. Al zou ik serieus minder geld moeten aftikken dan. 🙈

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2022, 19:52

ErikS schreef: 06 feb 2022, 19:50
Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 19:48

Moet je wel n BV zijn.
😝

Ik zal wel gek zijn, maar een BV constructie vind ik niks. Al zou ik serieus minder geld moeten aftikken dan. 🙈
:tooth: :tooth: Dan heb ik er geen idee bij.
Kwam er zelf achter toen ik erin ging duiken nadat er zo weinig over bleef voor mijn gevoel van een loonsverhoging :lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2022, 20:02

BV is vanaf ongeveer 150k per jaar gunstiger. Tov eenmanszaak.👍

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 feb 2022, 20:13

Omzet, of winst?

WJ

Bericht door WJ » 06 feb 2022, 20:26

Winst, maar het is al minder tegenwoordig.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 06 feb 2022, 20:29

Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 15:22 Maar ergens voelt het vreemd dat overwinst gratis is, vennootschapsbelasting “maar” 25% belast en loonbelasting in de hogere schaal 55,5%
Als daar wat meer balans in komt met de gedachte dat werken moet lonen zou ik daar niet tegen zijn.
De winst wordt eerst ook nog belast uiteraard waardoor er niet zo'n groot verschil is tussen de te heffen belastingbedragen van zeg een netto salaris en een dividend uitkering zoals je nu schetst, vanaf bepaalde bedragen is er wel enig voordeel voor de ondernemer maar zeker niet 31,5% ...

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2022, 20:44

WJ schreef: 06 feb 2022, 20:26 Winst, maar het is al minder tegenwoordig.
Iets minder, ja.
Maar vanaf 150k scheelt het je netto 8-12k aan belasting.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2022, 20:45

Gezien de vragen / mijn eigen aannames was ik zelf ook even benieuwd dus ff kwartje in Google:

150k winst /inkomen als eenmanszaak of BV is om het even en netto per jaar 93/94k > boven de 150k wordt BV belastingtechnisch beter
150k in loondienst is 12 x 7.031 = 84k netto.

Afbeelding

Afbeelding

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 06 feb 2022, 20:54

Helemaal waar en is bij deze bedragen zo'n 10%-12% in het voordeel van de BV/VOF , bij bijvoorbeeld 50K is het weer precies andersom ;) ...
Schermafbeelding 2022-02-06 om 20.55.59.png
Schermafbeelding 2022-02-06 om 20.55.59.png (51.37 KiB) 1390 keer bekeken
Schermafbeelding 2022-02-06 om 20.55.33.png
Schermafbeelding 2022-02-06 om 20.55.33.png (67.39 KiB) 1390 keer bekeken

Plaats reactie