Grote verschillen in tankbonnetjes bij peperdure adviesprijzen
Er is een klein lichtpuntje voor automobilisten in de energiecrisis. De adviestarieven voor een liter benzine en diesel staan weliswaar op recordhoogte, de daadwerkelijke prijzen die je afrekent gaan minder hard omhoog.
„Sterker, alleen de dieselprijs piekt ten opzichte van vorig jaar”, zegt directeur Patrick Roozeman van MultiTankcard, een aanbieder van tankpassen. Andere brandstoffen bleven er in januari onder. „De actuele, reëele pompprijzen blijven achter. De adviesprijs wordt lang niet overal doorberekend aan klanten.”
Dit verschil lijkt interessant, nu automobilisten ook afgelopen weken voor E95-benzine, diesel en E5-brandstof een alsmaar oplopende prijs aflezen op het pompscherm. Deze week bereikte E95 een record van €2,151 per liter. Waarvan de overheid, via accijns en btw, zo’n 60% per liter incasseert.
Lokaal rondkijken loont voor automobilisten. Oliebedrijven veranderen zo’n drie keer per week hun prijzen, pomphouders passen dan hun tarieven aan. De minst dure tankstations staan, zoals al jaren, in Groningen (€1,9540) met Oude Pekela bij €1,8384 weer aan kop, Friesland (€1,9668), Overijssel (€1,9731) en Drenthe (€1,9747).
In de top 10 van goedkoopste stations staan er, bij gemiddelde prijzen over januari, opvallend genoeg drie in het Noord-Brabantse Steenbergen. De felle prijsconcurrentie leidt er tot €1,8527 per liter.
Wie even 16 kilometer doorrijdt vanaf Bunnik, één van duurste gemeenten met een pomp die €2,2038 literprijs op de kassabon tikt, tankt in Maarsbergen voor €1,8997 per liter. „Ruim dertig eurocent verschil, op een tank van vijftig liter toch een voordeel van €15”, aldus Roozeman.
Dat prijsverschil zien automobilisten veel vaker als ze van de hoofdroutes rijden. Het verschil tussen die adviesprijs van bijvoorbeeld E95, nu alweer rond €2,152 per liter, en wat pomphouders lokaal vragen, is gemiddeld €0,15 minder met uitschieters naar €0,30, blijkt uit nieuwe cijfers van MultiTankcard.
Die prijsdruk houdt aan. „Olieprijzen bewegen in 2022 zijwaarts”, zegt ABN Amro-econoom Hans van Cleef. En daar blijft het niet bij. „De situatie van krapte zoals nu in de gasmarkt is voor de oliemarkten op termijn niet ondenkbaar”, stelt Van Cleef.
Deels komt dat door een gebrek aan investeringen in oliewinning, terwijl de vraag oploopt. Dat stuwt de groothandelsprijzen, de basis voor benzine- en dieselsoorten aan de pomp.
Grote beleggers leggen nu al contracten vast voor levering van olie voor eind 2022, waarbij ze prijzen van $100 en zelfs $125 per vat (158,99 liter) voorzien. Nu is de prijs $92, maar die zal in hun ogen nog fors stijgen.
Het CBS zag, vooral vanwege die energieprijzen, de meest actuele prijzen met 5,7% oplopen. De enorm hoge gas- en olieprijzen op de wereldmarkt dringen via raffinage en verwerking in artikelen overal ook nog eens door in de prijzen online en in de winkelstraat.