Ik heb het eens een beetje bij gehouden voor een weekje en volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer. Als je overdag minder stookt moet je s'nachts bijstoken enz. Ik zie meer variatie van het weer. Bijvoorbeeld met die storm gisteren staat de wind op je huis te blazen en dan zie je de tempertuur in je slaapkamer enz zo in elkaar zakken, omdat die aan de kant zit waar de wind staat. Staat er een zonnetje op je huis dan valt je gasgebruik ook zo inelkaar omdat je huis van buiten verwarmd word enz.
Als je er iets mee wilt dan is die oplossing van Joost Schouten met IR panelen waarschijnlijk nog wel de mooiste, gewoon je verwarming op 15 graden houden oid end dan per ruimte bijverwarmen, welke weer gratis zou moeten zijn uit je zonnepanelen. Alleen bij dit soort constructies moet je weer oppassen dat je geen duizenden euro's aan het weg gooien bent om tientjes te besparen.
Het is ook grotendeels marketing natuurlijk. 10-15 jaar geleden moesten we allemaal van de plasma TV's en gloeilampen af want dan kon je energie besparen. Dat spul werd loeiheet en als je dus 12 gloeilampen + Plasma TV + computer in je kamer had staan merkte je dat het warmer werd. Dat moest allemaal weg voor energie zuinig spul. Nu is gas duur en moeten we zogenaamd gas besparen en komen er elektrische oplossingen. Maar eigenlijk ben je dus niks opgeschoten in al die jaren.