Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Eric Z » 26 jan 2022, 12:18

Het is maar net wat je wil lezen. Na een maand of 2 à 3 al een groot probleem is iets anders dan na 2jaar hè… Was corona maar bij 3maanden gebleven maar helaas.

Overigens hoor ik nog steeds weinig over omvallende bedrijven, nou ken ik ook weinig horeca. In de IT merk je er in ieder geval helemaal niks van.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jan 2022, 12:21

In de IT is het volgens mij alleen maar beter gegaan sinds Corona.

frankie

Bericht door frankie » 26 jan 2022, 12:25

IT is ook niet één van de getroffen sectoren natuurlijk, die hebben lekker door kunnen gaan. Maar bij sectoren met gedwongen sluitingen van minimaal 2 of 3 maanden, € 0 omzet maar wel kosten die doorlopen gedurende die tijd, kan dat er best aardig inhakken. Dat omvallen gaat ook nog wel gebeuren, als de uitstel van betalingen bij de belastingdienst gaan aflopen.

Elise

Bericht door Elise » 26 jan 2022, 12:31

Robin schreef: 26 jan 2022, 10:04 Maar wel belasting blijven betalen.
Als je belasting moet betalen wordt er in ieder geval geld verdiend.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 26 jan 2022, 12:34

frankie schreef: 26 jan 2022, 12:25 IT is ook niet één van de getroffen sectoren natuurlijk, die hebben lekker door kunnen gaan. Maar bij sectoren met gedwongen sluitingen van minimaal 2 of 3 maanden, € 0 omzet maar wel kosten die doorlopen gedurende die tijd, kan dat er best aardig inhakken. Dat omvallen gaat ook nog wel gebeuren, als de uitstel van betalingen bij de belastingdienst gaan aflopen.
Dat snap ik.
Maar vanuit de wel getroffen sectoren krijg ik weinig mee. Desondanks verbaasd het mij dat je daar nog zo weinig van hoort en ziet in het straatbeeld. Dus ligt dat aan mijn kennisenkring of is het zoals jij zegt stilte voor de storm?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 jan 2022, 12:44

HSR schreef: 26 jan 2022, 11:35
Robin schreef: 26 jan 2022, 10:04
Fasteddie2 schreef: 26 jan 2022, 10:00 https://www.telegraaf.nl/financieel/100 ... mzetschade

"MKB-voorzitter Jacco Vonhof maakt zich grote zorgen over ondernemers die onvoldoende gecompenseerd zijn: „De ondernemer die de rekening betaalt voor deze lockdown komt er wel heel slecht vanaf.”"

...je verwacht het niet he...

Ik treed niet in details, maar mijn bedrijf/ik we komen er vanaf met een totale aalmoes. Al deze twee jaar. En ik loop kleine vermogens achter door de lockdowns. Maar wel belasting blijven betalen.

Dus mede vandaar mijn lichtelijke irritatie inzake dit beleid......

Ach Robin. Ik kan me de oh zo wijze woorden van enkele DF'ers (vanzelfsprekend niet ondernemers) van 2 jaar geleden nog wel herinneren. Als je de coronacrisis niet op eigen kracht kon overbruggen was je een slechte ondernemer. Dan had je maar meer kasreserves moeten aanhouden. Een ander pareltje was de opmerking dat veel ondernemers zieke bedrijven runnen want ze geven liever geld uit aan een dikke auto. En ga zo maar door.

Ondertussen is de overheid ok al 2 jaar lang oneerlijke concurrentie aan het leveren door overal jong en laagopgeleid personeel weg te klauwen en te laten werken voor de corona testcentra, bel centrales enzovoorts. Ook dat werkt markt ontwrichtend.
Zoiets was dat inderdaad:)

Maar die lulpraatjes heb ik altijd al met een korrel zout genomen. Maar was ik niet blij mee natuurlijk. Maar het is praten tegen een muur. Dat hou je toch, die Verdedigers van het Groot Ongelijk:)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 jan 2022, 12:54

Ze zullen toch echt iet moeten doen want als ze de rekening uiteindelijk bij MKB leggen vermoord je uitgesteld de economie. Duivels dilemma want waar leg je de rekening wel neer. Er worden nu bedrijven in stand gehouden die al niet levensvatbaar waren maar wie gaat dat dan uitzoeken als er kwijtgescholden wordt. Dusdanig maatwerk kan de overheid totaal niet aan. Komt er een totle kwijtschelding dan staan we over paar jaar te gillen dat de bedrijven die er misbruik van hebben gemaakt keihard aangepakt moeten worden. Toeslagen affaire anyone? Maar nu MKB aan semi honger infuus leggen om later te vermoorden lijkt me niet handig...

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2022, 12:57

Het is ook moeilijk. Ik denk dat er heel veel bedrijven MKB levensvatbaarder waren dan wat door iedereen en msm(want slecht nieuws leest zo lekker weg) werd gesuggereerd, maar we zijn nu 2 jaar verder plus een lockdown van de één op andere dag in de beste tijd (voor ons) van het jaar , 19 december, net voor Kerst. Dat zal ik tot aan 'mijn dood' de heer Rutte en consorten altijd zwaar kwalijk blijven nemen.

En nu, gewoon rustig sinds opening. Her en der een goede klant, maar geen haleluja. Ja januari. Mensen houden de hand op de knip. Dat was de eerste weken tot aan lockdown december totaal anders, we draaiden erg goed(as usual dan) maar hadden daar ook zeer dik op ingekocht....

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 jan 2022, 13:01

Zag je wel toename in online verkoop of is dat een niche waar je het niet echt van moet hebben? De sluiting van winkels was idioot en totale symboolpolitiek dat het menens is.

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2022, 13:07

tomgtr schreef: 26 jan 2022, 13:01 Zag je wel toename in online verkoop of is dat een niche waar je het niet echt van moet hebben? De sluiting van winkels was idioot en totale symboolpolitiek dat het menens is.
Dat was vorige lockdown dec 20-voorjaar 21 beter. Wel wat actie hoor. Maar het is én én.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 jan 2022, 13:16

Nou ja, valentijn komt eraan, als mensen echt zoveel gespaard hebben zullen ze het ooit gaan uitgeven. Hoewel tegen deze inflatie niet aan te sparen is...

JP

Bericht door JP » 26 jan 2022, 14:05

De vaste lasten, energieprijzen en de wekelijkse boodschappen worden ook elke week procenten duurder. Ben al blij als ik haar met valentijn een trui kan breien

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 jan 2022, 14:07

Bruine trui?

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2022, 14:07

Tjas, het was het meest verkeerde moment. Na 1 januari 'een maand in lockdown' was voor 80% van het MKB nog 'plausibel' geweest. Maar we weten na 2 jaar dat geen enkele lockdown meer plausibel is. Want nadien is 't weer raak.....

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 26 jan 2022, 17:21

Robin schreef: 26 jan 2022, 10:10
Gert-jan schreef: 26 jan 2022, 09:20
Enrico schreef: 26 jan 2022, 09:03QR code scheelt 15% besmettingen…. Hou toch op.
BNR kwam inderdaad (zo'n beetje als laatste) met een goede kritische vraag. De 15% berekening was inderdaad als iedereen dit zou gaan handhaven, van supermarkt tot op het werk tot idd de horeca/cultuursector. Dus niet alleen de horeca/cultuursector wat de overheid nu doet, die berekening was slechts 5% in hetzelfde onderzoek. Zo zie je hoe makkelijk er met cijfers gesmeten word en je dan verstoppen achter nee ik zei ook ''tot 15%''.... wat feitelijk natuurlijk wel juist is maar niet in de context van hoe hij het bracht.
DIT! Daar had ik ook al mijn vraagtekens bij. Gegoochel. Hans Kazan in 't kwadraat die Rutte.
Ook trouw heeft het moment opgepikt en er wat over geschreven. De 5(,4)% die ik schreef was blijkbaar ook nog te hoog gegrepen volgens het artikel:

https://www.trouw.nl/binnenland/wat-is- ... ~b13e4636/

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 jan 2022, 17:49

Dit is gevalletje : we hebben er zoveel geld in gestoken om op te tuigen, dat gooien we niet weg. Is ook wel weer dingetje als je een walhalla voor ongevaccineerde toeristen wordt. Maakt dat veel uit, waarschijnlijk niet. Snap ik de angst ervoor. Jawel, dat wel.

JP

Bericht door JP » 26 jan 2022, 17:50

5voudig geprikt, en nog corona krijgen ? Dan heb je SUPER immuniteit.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/25/do ... t-a4083165

JP

Bericht door JP » 26 jan 2022, 18:04

Dankzij de versoepelingen gisteravond, was vandaag weer veel mogelijk :thumbup:

47F5A0BF-B296-4F17-9F41-792ED37A76C5.jpeg
47F5A0BF-B296-4F17-9F41-792ED37A76C5.jpeg (566.83 KiB) 514 keer bekeken

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 27 jan 2022, 08:31

Robin schreef: 26 jan 2022, 10:04
Fasteddie2 schreef: 26 jan 2022, 10:00 https://www.telegraaf.nl/financieel/100 ... mzetschade

"MKB-voorzitter Jacco Vonhof maakt zich grote zorgen over ondernemers die onvoldoende gecompenseerd zijn: „De ondernemer die de rekening betaalt voor deze lockdown komt er wel heel slecht vanaf.”"

...je verwacht het niet he...

Ik treed niet in details, maar mijn bedrijf/ik we komen er vanaf met een totale aalmoes. Al deze twee jaar. En ik loop kleine vermogens achter door de lockdowns. Maar wel belasting blijven betalen.

Dus mede vandaar mijn lichtelijke irritatie inzake dit beleid......
Ik denk dat er maar weinig mensen echt voorstander van dit beleid zijn die direct in eigen portemonnee worden getroffen. Valt mij ook op in mijn vriendenkring. Allemaal een vaste baan met vorstelijk salaris in de techniek. Ja dan is het makkelijk roepen dat het ondernemersrisico is.

Heel NL zou eigenlijk direct salaris moeten inleveren in een potje waar alle compensatie dan direct uit gecompenseerd wordt. Kijken hoelang het dan nog duurt voor alles open zou gaan :mrgreen:
Helaas zullen we dat toch vroeg of laat moeten doen, maar dat voelen we nu nog niet.
frankie schreef: 26 jan 2022, 12:25 IT is ook niet één van de getroffen sectoren natuurlijk, die hebben lekker door kunnen gaan. Maar bij sectoren met gedwongen sluitingen van minimaal 2 of 3 maanden, € 0 omzet maar wel kosten die doorlopen gedurende die tijd, kan dat er best aardig inhakken. Dat omvallen gaat ook nog wel gebeuren, als de uitstel van betalingen bij de belastingdienst gaan aflopen.
Klopt, mijn stiefpa heeft een vrij hoge functie binnen de belastingdienst MKB. Hij geeft ook aan, dat er echt heel coulant wordt opgetreden naar bedrijven in moeilijkheden, die dus op papier niet omvallen. Maar dat houdt een keer op en dan gaat er nog een golf van faillissement komen...

Robin

Bericht door Robin » 27 jan 2022, 08:43

Goed verhaal PimV.

Ik denk als iedere 'ondernemersrisico' en aanverwante nonsense roepend DF lid (naar gelang zijn inkomen) nu even tussen de 10 en 50 mille 'weggeeft' aan een zogenaamd fonds en dat hij/zij dat niet meer terugziet. Zoiets? Die 10 mille is voor echt degenen die amper een inkomen hebben en die 50 voor 'de gemiddelde DF er' :)

k33z

Bericht door k33z » 27 jan 2022, 08:47

https://www.youtube.com/watch?v=PJRo7q1 ... =GeenStijl

Op deze manier is het vertrouwen in onze nieuwe minister toch ook keihard aan het dalen? Bij mij in ieder geval wel. Ik vind dit echt onjuiste informatie verschaffen. Miljoenen mensen kijken naar de persconferentie, bijna niemand kijkt naar de vragen die later gesteld worden.

Dus die 15% blijft hangen bij de mensen en dat is dus gewoon niet juist. En als je dan dit debat bekijkt dan zie ik 0,0 zelfreflectie bij de minister, geeft mij weinig hoop voor de toekomst van het beleid aangaande de CTBs.

Elise

Bericht door Elise » 27 jan 2022, 08:49

PimV schreef: 27 jan 2022, 08:31 Heel NL zou eigenlijk direct salaris moeten inleveren in een potje waar alle compensatie dan direct uit gecompenseerd wordt. Kijken hoelang het dan nog duurt voor alles open zou gaan :mrgreen:
Zo eenvoudig is het allemaal niet.
Op het moment dat je bij de mensen de broekriem aanhaalt door salaris in te moeten leveren hebben die minder te besteden en gaan die bezuinigen. Gevolg is dat het MKB wel open is maar de mensen geen geld hebben om te besteden.

Robin

Bericht door Robin » 27 jan 2022, 08:52

@Kees. Dat is de macht van de(ze) politiek. Grote leugens worden wél geloofd, kleine waarheden niet. Ik vond JUIST die vragen van de pers uiterst interessant en nog 'leerzamer' hoe ongehoord Rutte vooral daar mee omging. Totaal van thema wisselen en afleidingsmanoeuvres. Kuipers lukt dat nog niet zo goed en merk je z'n aarzeling(prikken prikken prikken anders mag je later nergens binnen , indirect), maar je ziet aan z'n ogen de Pfizer dollartekens in het verschiet....

Robin

Bericht door Robin » 27 jan 2022, 08:54

Elise schreef: 27 jan 2022, 08:49
PimV schreef: 27 jan 2022, 08:31 Heel NL zou eigenlijk direct salaris moeten inleveren in een potje waar alle compensatie dan direct uit gecompenseerd wordt. Kijken hoelang het dan nog duurt voor alles open zou gaan :mrgreen:
Zo eenvoudig is het allemaal niet.
Op het moment dat je bij de mensen de broekriem aanhaalt door salaris in te moeten leveren hebben die minder te besteden en gaan die bezuinigen. Gevolg is dat het MKB wel open is maar de mensen geen geld hebben om te besteden.
Dat is dan zo, klopt, in het begin. Maar dan ben je van dat gelul af en gaat de boel wél weer lopen op den duur. PLUS dat de burger denkt: Dit kabinet. Weg ermee. Dus uiteindelijk wel de manier. Even heel zwart/wit. Zal er toch nooit van komen. Het is een idee/theorie.

Robin

Bericht door Robin » 27 jan 2022, 08:59

Denemarken kwam gisteren met prachtig nieuws dat ze alles loslaten.
https://nos.nl/liveblog/2414667-stel-kw ... egelen-los

https://www.ad.nl/buitenland/in-denemar ... ~ae3fddde/

Ik weet niet hoe stevig Denemarken als EU lid zonder Euro aan Brussel vastzit, maar ik heb zo mijn beleving omtrent dit.
Rutte 'rechts' schoothondje van Brussel.
Linkshannes Mette Frederiksen lekker vrij doen en laten waar zij/d'r land zin in heeft.

Plaats reactie