Iedereen nog bedankt voor de opties! Tot nu toe niets meer van enig schudden of trillen gemerkt, dus dat is mooi. Wel gemerkt dat het inderdaad langer duurt voordat hij in de lockup gaat, maar als dat normaal is met lagere temperaturen geloof ik het verder wel. De automaat spoelen ga ik nog wel een keertje laten doen, maar met ~110.000 km op de teller is het denk ik niet iets dat met spoed moet gebeuren, zeker gezien de auto op het moment ook maar weinig nieuwe km's maakt.
Verder nog wel wat geknutseld ermee. Vanaf de aankoop gaf Carly altijd al een foutmelding die ik niet erg thuis kon brengen. Maar verder was er niets raars te merken, dus daarom was ik het een beetje uit het oog verloren. Maar nou wilde ik er een tijdje geleden een keertje een aanhangwagen achter hangen en toen kwam ik er achter dat de contactdoos van de trekhaak niets deed. En daar bleek dus uiteindelijk ook de foutmelding van te zijn. Kort voordat ik de auto kocht was deze nog bij de Duitse BMW garage geweest waar een hoop papierwerk van was. Nou is mijn Duits niet al te best, maar ik kon er uiteindelijk uit op maken dat de trailer module defect zou zijn en destijds afgesproken was met de vorige eigenaar dat hij deze zelf zou vervangen aangezien het een aftermarket trekhaak is. Maar dat lijkt dus nooit gedaan te zijn.
Dus de desbetreffende module eens opgezocht op internet. Kost ~110 euro, toch best prijzig voor zo'n kastje dat eigenlijk maar weinig voorstelt. En eenmaal gekocht wordt retourneren door de fabrikant niet geaccepteerd. Dan heb ik eigenlijk liever een originele BMW trailer module, maar om nou uit te gaan zoeken wat er dan weer allemaal aangepast moet worden had ik toch geen zin in. Dus toch maar gewoon eentje besteld.
Sindsdien heb ik er nog geen aanhanger achter gehad, dus testen of het nu wel werkt is nog niet gelukt. Maar in ieder geval is de foutmelding in Carly eindelijk verdwenen, dus dat geeft goede hoop!
Wat me verder ook eerder is opgevallen, ook bij mijn vorige E90, is dat de demping van de achteras soms wat te wensen overlaat. Zeker bij die 'golfjes' in het asfalt bij verkeerslichten slippen de wielen erg snel door bij het wegrijden. Met de Sierra heb ik dat vroeger nooit gehad, dus ik heb me een tijd afgevraagd waardoor dat nou veroorzaakt wordt. De BMW staat op een Bilstein B12 set, dus de Bilstein dempers zouden toch het probleem niet mogen zijn lijkt me. Na wat lezen op forums kwam ik er achter dat de top mounts van de schokdempers van een super zacht soort schuimrubber zijn dat je gewoon kan zien bewegen:
Dat zorgt er voor dat de schokdemper over een slag van een halve cm zijn werk dus eigenlijk niet kan doen. En aangezien de dempers een kleinere slag maken dan de wielen zit er bij de wielen dus iets van 0.5 a 1 cm ongedempte beweging, wat zeker niet helpt om de wielen netjes aan de grond te houden. Dus hoog tijd om die eens te vervangen voor iets fatsoenlijks, een setje Strongflex PU bussen.
Zoals eerder gezegd, de auto maakt weinig km's op het moment, dus ik heb nog amper gereden om een verschil te merken.