Wat doen remmen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Wat doen remmen?

Bericht door Peter Tunissen » 24 apr 2006, 11:17

Goed, het onderstel gehad, nu de volgende stap naar een betere auto, de remmen.
Je moet volgens mij twee dingen onderscheiden, de remkracht en de bestendigheid tegen fading.

1) remkracht
Is dit nog afhankelijk van de remmen of wordt dit voornamelijk door de grip van de banden bepaald?
M.a.w., als het je lukt om je wielen te blokkeren, zit er dan geen winst meer in je remsysteem op dat moment?
Dat is het standaard verhaal, maar toch klopt het volgens mij niet helemaal.
Als het wel zou kloppen, waarom rijden ze dan in F1 bijvoorbeeld niet met (lichtere) kwalificatieremmen die het maar 1 of 2 rondjes zonder fading volhouden in plaats van de gewone raceremmen die het 60 ronden vol moeten kunnen houden.
In principe moet daar toch in gewicht toch behoorlijk wat winst te behalen zijn en dat ook nog eens op een supergunstige plaats, ik kan me niet voorstellen dat ze die kilo's niet zouden willen pakken als het niet ook nadelige neveneffecten heeft? :?:

2) Anti-fading
Wat speelt hier allemaal aan factoren mee?
Grootte van de remschijf?
Grootte en type blokken?
Aantal klauwen?
Soort remvloeistof?
Koeling van wat eigenlijk, wat probeer je bij een racer zo goed mogelijk te koelen? De schijf, de klauw, de blokken, van alles een beetje?
Helpen stalen remleidingen nog mee om fading tegen te gaan of is dat vooral een veiligheids-upgrade (staal kan niet scheuren als je eens door een grondbak o.i.d. gaat)?

En wat is nou belastender voor een remsysteem, in bijv. 100 meter voorzicht van 150km/u naar 120km/u remmen voor een bocht of hetzelfde doen door vol op dat middelste pedaal te stampen en de snelheid in maar 50 meter van je af te schudden?
Meestal lees je dat kort hard remmen een minder grote belasting is voor de remmen, maar hoe spoort dit dan met races waarin ze op het eind soms op het eind rustig aan gaan rijden/remmen als hun remmen het bijna gehad hebben; is dat dan meer het voorkomen van het echte schades als gebroken remschijven i.p.v. het qua temperatuur ontzien van het remsysteem?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 apr 2006, 16:32

Wacht even, helder moment, op lagere snelheid is het makkelijker om je wielen te blokkeren dan op hogere snelheid (hence het beeld dat je vaak ziet van auto's op een circuit, die remmen-remmen-remmen en dan net op het eind voor of aan het begin van het insturen nog even een (binnen)wiel blokkeren.
Probeer het anders maar, met 200km/u kun je best vol op je rempedaal trappen, met 20km/u blokkeert het dan vrijwel meteen of zit je in de ABS als je het maar lomp genoeg doet.
Lijkt ook logisch want als je een wiel blokkeert zet je het dus stil (nee, is het echt? ja, het is echt :lol:). Een wiel dat sneller ronddraait zal zich moeilijker laten blokkeren dan een wiel dat minder snel ronddraait, de krachten zijn in het eerste geval veel groter.

Zit daar dan dus de winst van betere remmen, dat je 'eerder' (m.a.w. op hogere snelheid al) je wielen kunt blokkeren en je dus van bijv. 250 naar 0 al eerder optimaal gebruik kunt maken van de grip van je banden om sneller stil te staan?

Lulverhaal of waar, wie weet het? :?:

Elmar

Bericht door Elmar » 24 apr 2006, 20:59

Ik heb helaas niet alle wijsheid in pacht.

Remkracht kan je verbeteren door de v/a rembalans te veranderen. Bij mij is na het toepassen van StopTech remklauwen de balans meer naar achteren gegaan. Standaard zatten er al 4 zuiger klauwen op, de Stoptechs hebben echter kleinere zuigers waardoor de auto achter harder gaat remmen. De auto had in het begin snel last van blokkerende voorwielen, na de upgrade is dat veel minder geworden.

Joy

Bericht door Joy » 24 apr 2006, 21:20

Denk dat in 1e instantie de banden de beperkende factor zijn. Mijn vorige set 15 inch wielen kon ik bij 150 direct in het ABS trappen. Nu kan ik dat vergeten. Dus in principe zou ik daar nu winst kunnen pakken met remmen die meer vertraging geven.

Het rijtje wat je noemt met middelen die fading uitstellen komt eigenlijk maar op 1 ding neer, koeling. Grotere schijven, meer oppervlak om hitte te geleiden. Remvloeistof, hogere DOT minder snel aan de kook. Remblokken die niet wegsmelten, koelducts, velgen die meer open zijn etc. etc.
Stalen remleidingen zijn vooral voor constante pedaalgevoel en precisie.

Naar mijn idee slijten remmen het meest van hard remmen. Maar dat is iets anders als hitteontwikkeling. Met langdurig slepen worden de remmen alsmaar heter. Met kort remmen heb je meer snelheidsverlies en kunnen de remmen weer los gelaten worden om te koelen. Dat is ook de reden dat je bij het afdalen kort maar krachtig moet remmen anders kun je in het extreemste geval terecht komen op 1 van die mooie uitloopstukken met felgekleurde kussens.

Verder denk ik dat de noodzaak van remaanpassingen voor het grootste deel aan het snelheidspotentiëel van de auto ligt. Een tragere auto heeft nu eenmaal minder snelheid weg te remmen en bereikt minder snel de volgende bocht dus meer afkoeling in de tussentijd. Een standaard E30 316i zal met zijn standaardremmen misschien prima een circuit kunnen ronden. Jouw omgebouwde E30 niet.

MX5T

Re: Wat doen remmen?

Bericht door MX5T » 24 apr 2006, 22:55

[quote="Peter Tunissen"]Goed, het onderstel gehad.

zo zou ik dat niet durven stellen..............het onderwerp is drooggebloed maar uiteindelijk is er geen coherent verhaal uitgerold welk de belangrijkste parameters mbt grip, balans en "comfort" voor wat betreft oorzaak en gevolg weergeeft maar dat is zonder een diepere theoretische benadering met grafieken en plaatjes op een forum ook niet direct binnen een beperkte tijd mogelijk........er is dus meer.

remmen.......hier zou een kort verhaal van de importeur van de movit's wel verheldering kunnen brengen die zich inmiddels wel aardig ingewerkt zal hebben in deze materie.

remmen hebben als doel de bewegingsenergie om te zetten in een andere energie namelijk warmte en dat kan tot het maximum dat de vier banden aan grip kunnen genereren en de hoeveelheid warmte die het remsysteem kan verwerken voordat bepaalde delen van het remsysteem overbelast raken.

overcapaciteit, mits goed doseerbaar, is in ieder geval voor het serieuzere remwerk met "grip"-banden eigenlijk een must en een ombouw naar een "goed" aftermarketsysteem daardoor bijna onontkoombaar

Peter Tunissen

Re: Wat doen remmen?

Bericht door Peter Tunissen » 25 apr 2006, 12:49

Dieseltourist schreef:zo zou ik dat niet durven stellen..............het onderwerp is drooggebloed maar uiteindelijk is er geen coherent verhaal uitgerold welk de belangrijkste parameters mbt grip, balans en "comfort" voor wat betreft oorzaak en gevolg weergeeft maar dat is zonder een diepere theoretische benadering met grafieken en plaatjes op een forum ook niet direct binnen een beperkte tijd mogelijk........er is dus meer.
Ja, dat is waar, maar niks verhindert het natuurlijk om dat topic nog eens een ongelofelijke schop omhoog te geven en de beslissende inzichten op ons los te laten. :lol: :wink:
Dieseltourist schreef:remmen hebben als doel de bewegingsenergie om te zetten in een andere energie namelijk warmte en dat kan tot het maximum dat de vier banden aan grip kunnen genereren en de hoeveelheid warmte die het remsysteem kan verwerken voordat bepaalde delen van het remsysteem overbelast raken.
Ok, dus warmte is de key factor voor remmen?
Hoe meer warmte die aan kunnen en kunnen verwerken, hoe beter het per definitie is?

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 25 apr 2006, 14:54

Eigenlijk moet het zo zijn dat de remmen de warmte goed moeten afvoeren/afgeven en dat je dus helemaal geen extreme temperaturen in je remmen blijft houden. En dat kan alleen maar met een overbemeten reminstallatie welke opgebouwd is uit materialen die op deze taak bemeten zijn. Ik heb eens een goud gespoten remklauw gezien die door de hitte geheel donker bruin geworden was en daarnaast kompleet getordeerd was. Een goede afvoer van de warmte kan komen door genoeg ruimte in de wielkasten, door ervoor te zorgen dat er een goede aanvoer van rijwind is maar ook de vorm en plaats van de remklauw heeft hier mee te maken. Verder natuurlijk ook de schijf. Sommige schijven hebben in het ventilatiesysteem een soort venturi effect waardoor de uitgaande, warme lucht er versneld uit gegooid wordt.
Lees de remmentest welke AMS elk jaar doet op de Gross Glockner er maar eens op na. De auto's met de beste remmen hebben de laagste temperaturen.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 25 apr 2006, 15:11

Even simpeler dan, hoe groter je remmen hoe meer warmte ze kwijtkunnen indien er voldoende ruimte is (meer dissipatie omdat er meer materiaal is, als ik het goed heb).

Hoe weet je dan of je remmen warm te warm worden? In eerste instantie fading denk ik, maar meten is weten. Kijk even onderaan het onderstaande linkje. Die stickers heb je ook voor remmen, zo kan je dus weten wat ze doen tijdens het rijden. Kan je ook op verschillende koelers plakken, handig dus.

http://www.isa-racing.de/20061/Katalogs ... te-214.jpg

Andre

Bericht door Andre » 27 apr 2006, 20:38

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 27 apr 2006, 21:40

Dat is de laatste nieuwe ontwikkeling :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 27 apr 2006, 22:07

Remklauwen die net als spinners continue rond draaien en optioneel uitgerust met neon, zou dat niks zijn?
Waarom springt Movit hier niet op in?
:lol: 8) :lol:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 27 apr 2006, 22:11

JA! Doordat ze koel blijven krijg je ze niet eens aan het gloeien s´nachts. Misschien toch maar Stoptech kopen :roll: :lol:

RVV

Bericht door RVV » 27 apr 2006, 23:34

Velgen?

Plaats reactie