Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Ik vermoed dat je auto een constante stroom nodig heeft die de lader zelf kan regelen. Op het moment dat je de zonnepanelen "rechtstreeks" op je auto zet dan heb je een transformator nodig die van 18 volt (zonnepanelen) je laadspanning maakt. Ik vermoed dat dit niet het grootste probleem is, ik denk alleen dat het vermogen wat je panelen leveren niet constant is en ik heb geen flauw idee of je auto dat leuk vind. Ik verwacht van niet namelijk.
Maar dat is een vermoeden en hoeft niet de waarheid te zijn.
Maar dat is een vermoeden en hoeft niet de waarheid te zijn.
-
Dat is geen 18volt hé.
Een gemiddeld standaard paneel geeft zeg 30V~40V en dan een heel zwikje in serie kom je zomaar op 500v á 600v (meeste omvormers maximale input 1000V). Vandaar ook dat gelijkstroom van zonnepanelen zo gevaarlijk is, je kunt er een mooie vlamboog mee maken
@Alt
Omprakken met zoveel verlies zou ik eens denken aan een omvormer met een beter rendement
Een gemiddeld standaard paneel geeft zeg 30V~40V en dan een heel zwikje in serie kom je zomaar op 500v á 600v (meeste omvormers maximale input 1000V). Vandaar ook dat gelijkstroom van zonnepanelen zo gevaarlijk is, je kunt er een mooie vlamboog mee maken

@Alt
Omprakken met zoveel verlies zou ik eens denken aan een omvormer met een beter rendement

Laatst gewijzigd door Elise op 08 nov 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Zoiets zat ik ook aan te denken, een omvormer met een koppeling voor een Mennekes 2 stekker, alles wat uit de panelen komt de auto in en als die vol zit of niet aangesloten is dan als AC naar de meterkast / het net terug.
- Luco
Tuurlijk, even flink investeren voor bijna niks.
Wat is het rendement van een omvormer. In een omvormer treden verliezen op die worden veroorzaakt door de omzetting van gelijkstroom naar wisselstroom. Hierdoor is het rendement altijd lager dan 100%. Moderne omvormers hebben een rendement van 96% tot wel 99%.
- Knot
Ook in het achterhoofd als de saldering straks gaat afbouwen dat alleen in de auto gaat wat van het dak komt, dat ie niet extra uit het net trekt natuurlijk.
- alt
Ja, ook ergens gelezen dat rechtstreeks van zonnepanelen naar de batterij de wisselende spanning een probleem kan zijn.
Zijn er omvormers met een ac ingang en een dc uitgang en een ac uitgang, schakelaar met 3 maak en 3 breekcontacten er tussen, dan is het te proberen.
Zijn er omvormers met een ac ingang en een dc uitgang en een ac uitgang, schakelaar met 3 maak en 3 breekcontacten er tussen, dan is het te proberen.
- Luco
Ja leuk bedacht, maar je auto vraagt veel meer dan je met je panelen aankan, dus als je hem eraan hangt (kan hangen) als de panelen opbrengen is het winst, maar dat is meestal niet haalbaar, meestal ben je overdag werken.Knot schreef: 08 nov 2021, 12:43 Ook in het achterhoofd als de saldering straks gaat afbouwen dat alleen in de auto gaat wat van het dak komt, dat ie niet extra uit het net trekt natuurlijk.
-
Iets als een powerwall zou een mooie oplossing zijn, maar veel te duur om rendabel te zijn.
- Knot
Als het regent neem ik de auto mee, die laad dan toch niet echt op.
Schijnt de zon pak ik de motor of motorscooter en kan de EV mooi opladen, althans zo had ik het bedacht.
Leg ik 6 panelen bij op de garage dan kan ik totaal ongeveer 4kwh draaien, da's nogsteeds niks tenzij je een normale 230V lader aansluit die 3680w/16a trekt.
Schijnt de zon pak ik de motor of motorscooter en kan de EV mooi opladen, althans zo had ik het bedacht.
Leg ik 6 panelen bij op de garage dan kan ik totaal ongeveer 4kwh draaien, da's nogsteeds niks tenzij je een normale 230V lader aansluit die 3680w/16a trekt.
- Luco
Als je daarmee je auto op wil laden heb je er wel een paar nodig.Elise schreef: 08 nov 2021, 13:12 Iets als een powerwall zou een mooie oplossing zijn, maar veel te duur om rendabel te zijn.
Denk dat het voor de meeste mensen nutteloos is.
Als ik naar mezelf kijk dan kan ik op een goede dag genoeg opwekken om een ev volledig te laden, maar hoe vaak komt dat voor?
100 dagen per jaar max, en dan heb ik bovengemiddeld veel panelen liggen.
Dus de winst is voor de meeste mensen verwaarloosbaar.
Als de saldering verdwijnt wordt het gewoon weer duurder, je kan wel wat spelen met je stroomverbruik, maar de periodes dat je het minste opwekt, verbruik je juist het meeste.
- Luco
Ja ik krijg een lader die je in kan stellen, dus die kan je dan instellen op max 4kw per uur laden, als je je auto niet dagelijks gebruikt is dat wel wat winst.Knot schreef: 08 nov 2021, 13:14 Als het regent neem ik de auto mee, die laad dan toch niet echt op.
Zo ga ik het in de weekenden wel doen als de saldering eraf gaat, laden wat de panelen leveren, is het niet genoeg dan de laatste nacht de rest.
-
Als het betaalbaar zou zijn en je thuis je eigen supercharger zou kunnen hebben....
- Luco
Helemaal met je eens hoor, maar juist als je veel stroom gebruikt is de opbrengst van je panelen het minste, dus of dat uberhaupt rendabel gaat worden?Elise schreef: 08 nov 2021, 17:47Als het betaalbaar zou zijn en je thuis je eigen supercharger zou kunnen hebben....
-
Accu's zijn dermate duur dat ik niet zie dat zoiets ooit rendabel kan worden.
Maar als de netbeheerders het netwerk gaan afknijpen vanwege capaciteitsproblemen, zou zo'n powerwall achtige oplossing wel een mooie aanvulling kunnen zijn. Maar zover zijn we nog niet, misschien valt het allemaal wel mee met de capaciteit.
Het hele DC naar DC is wel een heel groot pluspunt.
Maar als de netbeheerders het netwerk gaan afknijpen vanwege capaciteitsproblemen, zou zo'n powerwall achtige oplossing wel een mooie aanvulling kunnen zijn. Maar zover zijn we nog niet, misschien valt het allemaal wel mee met de capaciteit.
Het hele DC naar DC is wel een heel groot pluspunt.
- Luco
Ik denk dat er een aantal coöperatieve organisaties komen waarbij je peer to peer je stroom kan uitwisselen.
-
Snap niet welke kant als je hier op gaat?Luco schreef: 08 nov 2021, 18:11 Ik denk dat er een aantal coöperatieve organisaties komen waarbij je peer to peer je stroom kan uitwisselen.
Peer to peer als in geen gebruik meer maken van het door netbeheerders gebruikte netwerk, maar directe verbindingen?
- Luco
Netwerk ligt er al, maar het zo verdelen in een groep dat de belasting van de centrale en het net minder snel bereikt wordt.Elise schreef: 08 nov 2021, 19:52Snap niet welke kant als je hier op gaat?Luco schreef: 08 nov 2021, 18:11 Ik denk dat er een aantal coöperatieve organisaties komen waarbij je peer to peer je stroom kan uitwisselen.
Peer to peer als in geen gebruik meer maken van het door netbeheerders gebruikte netwerk, maar directe verbindingen?
-
Dat zou nou juist mooi met die powerwall's kunnen. Door die te laden vanaf je zonnepanelen ontzie je het netwerk en anders kun je hem laden op momenten dat het netwerk het aan kan.Luco schreef: 08 nov 2021, 19:59Netwerk ligt er al, maar het zo verdelen in een groep dat de belasting van de centrale en het net minder snel bereikt wordt.Elise schreef: 08 nov 2021, 19:52Snap niet welke kant als je hier op gaat?Luco schreef: 08 nov 2021, 18:11 Ik denk dat er een aantal coöperatieve organisaties komen waarbij je peer to peer je stroom kan uitwisselen.
Want ik voorzie nog wel wat problemen als iedereen zijn/haar EV aan de prik hangt om een uurtje of 6 's avonds

- Knot
Daarom willen ze toch juist dat een hoop bedrijven zonnepanelen nemen zodat ze de auto's overdag op kunnen laden
-
Voor zover ik heb begrepen zit het grote probleem bij TenneT.
Traditioneel zitten de centrales dicht bij de grote verbruikers (industrie), nu moet de opgewekte energie van ver komen (windmolen- en zonneparken in dunbevolkt gebied) via het netwerk van TenneT. Dat is er niet op berekend en dat moeten ze uitbreiden.
Door bedrijven op industrieterreinen zonnepanelen te laten plaatsen zitten de verbruikers en opwekkers dichter op elkaar zonder het netwerk van TenneT te belasten.
https://www.tennet.eu/nl/elektriciteits ... eitskaart/
Traditioneel zitten de centrales dicht bij de grote verbruikers (industrie), nu moet de opgewekte energie van ver komen (windmolen- en zonneparken in dunbevolkt gebied) via het netwerk van TenneT. Dat is er niet op berekend en dat moeten ze uitbreiden.
Door bedrijven op industrieterreinen zonnepanelen te laten plaatsen zitten de verbruikers en opwekkers dichter op elkaar zonder het netwerk van TenneT te belasten.
https://www.tennet.eu/nl/elektriciteits ... eitskaart/
- JoostSchouten
Twee weken terug sprak ik een Belg die met een aantal buren middenin het bos woonden, een soort boshutjes/bungalows met z'n allen, volledig zelfvoorzienend.
Die hadden allemaal een accu voor opslag van de zonne-energie. Klonk alsof het al een stuk toegankelijker is dan hier.
Ook opvallend, zij kunnen overcapaciteit heel makkelijk doorsturen/verkopen(?) naar familie/buren.
Die hadden allemaal een accu voor opslag van de zonne-energie. Klonk alsof het al een stuk toegankelijker is dan hier.
Ook opvallend, zij kunnen overcapaciteit heel makkelijk doorsturen/verkopen(?) naar familie/buren.
- Knot
Ben wel benieuwd wat voor accu dat is, welke capaciteit etc. We moeten hier ook richting zo een oplossing natuurlijk.
- Luco
Ja wel erg weinig info, als je bv je verlichting en andere elektrische apparaten op 12 volt hebt, heb je veel minder opslag nodig dan met 220 volt.
Dus als die huisjes op 12 volt zijn ontworpen geloof ik het wel.
Is het op 220 geloof ik het een stuk minder,
En misschien kunnen ze ook met heel weinig uit, alternatieve woonvorm.
Dus als die huisjes op 12 volt zijn ontworpen geloof ik het wel.
Is het op 220 geloof ik het een stuk minder,
En misschien kunnen ze ook met heel weinig uit, alternatieve woonvorm.
- JoostSchouten
Ja, geen idee verder, had op dat moment niet doorgevraagd.
Wel is het zo dat Ikea België in samenwerking met een andere partij al batterijen verkoopt:
https://tweakers.net/nieuws/183192/ikea ... kopen.html
https://sveasolar.com/nl-be/batterijen/
Gaat over 5 of 10kWh accu's, maar kan uitgebreid worden tot 30kWh.
Wel is het zo dat Ikea België in samenwerking met een andere partij al batterijen verkoopt:
https://tweakers.net/nieuws/183192/ikea ... kopen.html
https://sveasolar.com/nl-be/batterijen/
Gaat over 5 of 10kWh accu's, maar kan uitgebreid worden tot 30kWh.
- Luco
Ja geloof jij het verhaal in 10 jaar terugverdiend? 6000 euro zonder nieuwe omvormer, ik vraag het me af, al is het geen eenvoudige rekensom.
Met volledige saldering levert het niks op, en die blijft nog 3 jaar voorlopig.
Als je niet op het net zit is het wat anders, maar dan denk ik toch dat je in de winter regelmatig zonder stroom zit.
Met volledige saldering levert het niks op, en die blijft nog 3 jaar voorlopig.
Als je niet op het net zit is het wat anders, maar dan denk ik toch dat je in de winter regelmatig zonder stroom zit.