Column: Stop Bos of start een BMW
Gepubliceerd op dinsdag 25 september 2007
Door Thomas Bangma
Gezien, die paginagrote advertentie waarin BMW maar liefst 123 modellen met een groen energielabel opsomt? Een heerlijke provocatie met een kopregel die iedereen ter harte kan nemen.
Groen denken gaat niet over ideologie. Groen denken gaat over technologie. Zo, die zit. Daaronder een indrukwekkend lange lijst van BMW-modellen die in het kader van ons discutabele labellabyrint het predikaat groen tot lichtgroen (A,B en C) verdienen. In die lijst valt het op dat BMW uiteraard alle mogelijke varianten van een model noemt om de lijst met groene BMW’s zo lang mogelijk te maken, maar ook dat een forse auto als een 520i nota bene en A-label heeft. En de 730Li verdient door z’n extra lengte ten opzichte van een 730i nog net een C-label...
Wie vindt dat ‘ie in een limousine met extra beenruimte vervoerd dient te worden, maar daarbij het milieu zo min mogelijk wenst te belasten omdat gewetensnood op de loer ligt, kiest dus deze BMW. En hoe krom de redenering ook moge zijn, er is wat voor te zeggen om mensen met behulp van de labels te helpen bij het kiezen van de zuinigste auto in een bepaalde klasse of categorie.
BMW hoor je in elk geval niet klagen over de criteria die momenteel worden toegepast. Doordat niet alleen naar de absolute zuinigheid van auto’s wordt gekeken, kunnen ze goede sier maken met een prachtige groene lijst. Toch zouden we BMW daarmee te kort doen, want het is wel degelijk ook de fraaie techniek die van BMW’s relatief zuinige auto’s maakt.
Ze noemen het EfficientDynamics. Een geweldige vondst. Want het suggereert dat je als vanouds dynamisch (‘sportief’) kunt rijden met een BMW, maar dat je daarbij wel uiterst efficiënt (zuinig) met energie omgaat. Dit dankzij direct ingespoten HPI-motoren, regeneratie van remenergie (eigenlijk kinetische energie waarmee de accu wordt bijgeladen) en de automatische StartStop-functie die nodeloos stationair draaien van de motor voorkomt.
Zelfs met een M3 kun je probleemloos 1 op 10 rijden kan ik u eigener ervaring mededelen. BMW pareert de politiek dus op de enig juiste manier: door Den Haag de argumenten uit handen te nemen.
BMW geeft gewoon gas. Anderen proberen Bos te stoppen, terwijl daarbij een enorme hoeveelheid (rem)energie verloren gaat.
kort citaat uit "SportAuto"
-
- Berichten: 55095
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Bron :planet.nl, vond 'm hier wel passen:
- Joop
- Berichten: 9059
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
"Moderne auto's zijn te zwaar"...
Daar is wel wat aan te doen als het aan onze regeringsleiders in de Europa ligt:
Maximale snelheid naar 162km/h, ofwel minder zware motoren nodig, minder grote remmen, minder veiligheidsvoorzieningen etc.: Zo kan de auto wel lichter gemaakt worden...
Zitten we daar dan wel op te wachten? Hebben we lichte auto's mogen we er niets mee doen (althans de fun houdt op bij 160 in 't uur).
Als dat definitief doorgaat kunnen de sportwagenmerken hun toko wel opdoeken, incluis alle merken die zich toch als sportief merk profileren.
Daar is wel wat aan te doen als het aan onze regeringsleiders in de Europa ligt:
Maximale snelheid naar 162km/h, ofwel minder zware motoren nodig, minder grote remmen, minder veiligheidsvoorzieningen etc.: Zo kan de auto wel lichter gemaakt worden...
Zitten we daar dan wel op te wachten? Hebben we lichte auto's mogen we er niets mee doen (althans de fun houdt op bij 160 in 't uur).
Als dat definitief doorgaat kunnen de sportwagenmerken hun toko wel opdoeken, incluis alle merken die zich toch als sportief merk profileren.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Eigenlijk heb ik nog geen inhoudelijke reacties gezien op Dick zijn oorspronkelijke bijdrage. Ik poogde gisteren het blad te kopen, maar bij de Bruna waar ik keek was deze niet op voorraad. M.a.w, ik kan (nog) niet inhoudelijk ingaan op die reactie, maar ik kan mij er veel bij voorstellen. Wel weet ik dat Horst von Saurma en zijn redactie team het begrip driving-fun voorop heeft staan en dat het citaat wat Dick aanhaalde juist hier over gaat en niet over allerlei technologische ontwikkelingen die hetzij DF inperken al dan niet met veiligheid of milieu als achtergrond. In dat laatste geval zoud DF beter het Prius forum kunnen gaan heten, een auto die over zijn gehele economische levensduur meer vervuilt dan een Cayenne turbo. Niet alleen heeft deze laatste een veel langere technische en economische levensduur, ook is het productie proces veel efficienter en milieu vriendelijker. Het gehele logistieke en productietechnische traject wat voor de accu's van de Prius noodzakelijk is is al genoeg om het meerverbruik van een Cayenne turbo te rechtvaardigen.
De door Sport Auto aangehaalde E34S, overigens wel voorzien van een katalysator welke met een kleine technische aanpassing aan de Euro 2 norm kan voldoen, staat wars van allerlei onzinnige elektronische waakhonden die de eigenaar kunnen overrulen. Wat is het begrip DF? Voor de ene is dat het plezier aan rijden, voor de ander is dat lekker blazen op de autobahn. Weer een ander vindt de autobahn niks aan en prefereert liever de bochtige binnenwegen of dan toch maar direct het circuit. Juist deze laatste twee groepen zijn de wat meer dynamische rijders die de aanwezigheid van elektronische waakhonden als een belemmering ervaren.
Als purist wil je een zijn met je machine en niet verrast willen worden door ingrepen die je of niet verwacht, maar zeker niet wilt. Dat ze voor dagelijks gebruik de veiligheid vergroten is een feit, maar DF haal ik niet uit het dagelijks gebruik van een auto, maar meer uit het zo af en toe een rondje Nordschleife of even een tripje naar de Alpen.
Met mijn E34S welke volgens sommigen vervuilend is en daarom maar beter gesloopt kan worden leg ik daarmee jaarlijks tussen de 5k en 8k km af. De CO2 uitstoot is onbekend, immers deze is nooit gespecificeerd, maar laten we de huidige S85 motor van de E60S (M5) als uitgangspunt nemen. BMW specificeerd daarvoor een CO2 uitstoot van 357gr/km. Omgerekend voor mijn S38B36 zijn dat dan afgerond 257gr/km. Als we hetzelfde uitgangspunt nemen voor mijn dagelijkse auto, een MB W203 C180 mag deze maar afgerond 148gr/km verbruiken. En toch geeft MB een uitstoot van 203gr/km op. Als we mijn MB W203 C180 weer als referentie nemen, dan mag de S85 motor van BMW ongeveer 500gr/km uitstoten en dat doet deze echt niet. Juist deze vergelijking is relatief en staat open voor discussie, reden waarom ik vermoed dat de politiek deze niet wil en daarom absolute eisen wil stellen (de 120gr/km limiet).
Als we dan toch absoluut denken vergelijk ik een reguliere typische 'otto-normaal' benzine auto met een uitstoot van 180gr/km en een jaar kilometrage van 20000km. Deze stoot gedurende dat jaar 3,6ton aan broeikas gassen uit. Met mijn fahrspass machine pur sang zijn dit slechts maximaal 2,08 ton (bij mijn gebruik). Dan heb ik het niet eens over mijn E28S welke bij maximaal 1k km per jaar nog geen 250kg per jaar uitstoot. Mijn W203 C180 legt per jaar ruim 12k km af. Bij 203gr/km betekend dit afgerond 2,45ton CO2 uitstoot per jaar. Tel ik mijn totale uitstoot bij elkaar op dan kom ik op 4,78ton per jaar. M.a.w, een schamele 1,18ton meer dan modaal met max 20k km per jaar en een auto per gezin.
En dan heb ik het helemaal niet over de zakelijke rijder met zijn lease Laguna of Passat met 50k km per jaar en weer 180gr/km. Dit staat dan meteen gelijk aan negen ton per jaar aan prive en zakelijk gebruik. Nou heb ik de pech dat mijn (onze) hobby vanuit een klimaat standpunt op een weegschaal wordt gelegd terwijl er genoeg andere hobbies zijn die een dergelijk vergelijkbare uitstoot hebben, maar niet gewogen worden omdat dit niet belastbaar is.
Juist ontspanning is van wezenlijk economisch belang. Als dat niet meer mag, kunnen we gelijk gaan stoppen met voetballen (al die ritjes naar uit wedstrijden), stoppen met de sportschool (energie moet ook opgewekt worden) of wat al niet meer. Voor mij is dat zo af en toe autorijden waarbij voor mij het begrip DF voorop staat. Dat dit 2ton aan CO2 uitstoot per jaar kost? Het zij zo!
Hier ga ik geen andere zogenaamd milieuvriendelijk product voor kopen waarvan ik weet dat het gehele productie proces meer kost dan het gehele gebruik ervan gedurende de technische levensduur welke voor mijn E34S nu inmiddels ruim 17 jaar bedraagt(!) en nog lang niet geeindigd is. Vergelijk dat maar eens met die lease Laguna die na 4jaar op 150k km staat. Bij zes jaar is die afgeschreven en rijp voor de export of erger nog sloop. Export is in dit geval verschuiven van het probleem en sloop kost ook weer energie.
Nee, ik kan het gebruik en het onderhouden van mijn z.g zeer vervuilende E28S en 'klimaatonvriendelijke' E34S zeer goed verantwoorden. De afwezigheid van electronische waakhonden geeft mij het gevoel dat ik de machine controleer. Driving fun pur sang.
Mvrgr,
Raymond
De door Sport Auto aangehaalde E34S, overigens wel voorzien van een katalysator welke met een kleine technische aanpassing aan de Euro 2 norm kan voldoen, staat wars van allerlei onzinnige elektronische waakhonden die de eigenaar kunnen overrulen. Wat is het begrip DF? Voor de ene is dat het plezier aan rijden, voor de ander is dat lekker blazen op de autobahn. Weer een ander vindt de autobahn niks aan en prefereert liever de bochtige binnenwegen of dan toch maar direct het circuit. Juist deze laatste twee groepen zijn de wat meer dynamische rijders die de aanwezigheid van elektronische waakhonden als een belemmering ervaren.
Als purist wil je een zijn met je machine en niet verrast willen worden door ingrepen die je of niet verwacht, maar zeker niet wilt. Dat ze voor dagelijks gebruik de veiligheid vergroten is een feit, maar DF haal ik niet uit het dagelijks gebruik van een auto, maar meer uit het zo af en toe een rondje Nordschleife of even een tripje naar de Alpen.
Met mijn E34S welke volgens sommigen vervuilend is en daarom maar beter gesloopt kan worden leg ik daarmee jaarlijks tussen de 5k en 8k km af. De CO2 uitstoot is onbekend, immers deze is nooit gespecificeerd, maar laten we de huidige S85 motor van de E60S (M5) als uitgangspunt nemen. BMW specificeerd daarvoor een CO2 uitstoot van 357gr/km. Omgerekend voor mijn S38B36 zijn dat dan afgerond 257gr/km. Als we hetzelfde uitgangspunt nemen voor mijn dagelijkse auto, een MB W203 C180 mag deze maar afgerond 148gr/km verbruiken. En toch geeft MB een uitstoot van 203gr/km op. Als we mijn MB W203 C180 weer als referentie nemen, dan mag de S85 motor van BMW ongeveer 500gr/km uitstoten en dat doet deze echt niet. Juist deze vergelijking is relatief en staat open voor discussie, reden waarom ik vermoed dat de politiek deze niet wil en daarom absolute eisen wil stellen (de 120gr/km limiet).
Als we dan toch absoluut denken vergelijk ik een reguliere typische 'otto-normaal' benzine auto met een uitstoot van 180gr/km en een jaar kilometrage van 20000km. Deze stoot gedurende dat jaar 3,6ton aan broeikas gassen uit. Met mijn fahrspass machine pur sang zijn dit slechts maximaal 2,08 ton (bij mijn gebruik). Dan heb ik het niet eens over mijn E28S welke bij maximaal 1k km per jaar nog geen 250kg per jaar uitstoot. Mijn W203 C180 legt per jaar ruim 12k km af. Bij 203gr/km betekend dit afgerond 2,45ton CO2 uitstoot per jaar. Tel ik mijn totale uitstoot bij elkaar op dan kom ik op 4,78ton per jaar. M.a.w, een schamele 1,18ton meer dan modaal met max 20k km per jaar en een auto per gezin.
En dan heb ik het helemaal niet over de zakelijke rijder met zijn lease Laguna of Passat met 50k km per jaar en weer 180gr/km. Dit staat dan meteen gelijk aan negen ton per jaar aan prive en zakelijk gebruik. Nou heb ik de pech dat mijn (onze) hobby vanuit een klimaat standpunt op een weegschaal wordt gelegd terwijl er genoeg andere hobbies zijn die een dergelijk vergelijkbare uitstoot hebben, maar niet gewogen worden omdat dit niet belastbaar is.
Juist ontspanning is van wezenlijk economisch belang. Als dat niet meer mag, kunnen we gelijk gaan stoppen met voetballen (al die ritjes naar uit wedstrijden), stoppen met de sportschool (energie moet ook opgewekt worden) of wat al niet meer. Voor mij is dat zo af en toe autorijden waarbij voor mij het begrip DF voorop staat. Dat dit 2ton aan CO2 uitstoot per jaar kost? Het zij zo!
Hier ga ik geen andere zogenaamd milieuvriendelijk product voor kopen waarvan ik weet dat het gehele productie proces meer kost dan het gehele gebruik ervan gedurende de technische levensduur welke voor mijn E34S nu inmiddels ruim 17 jaar bedraagt(!) en nog lang niet geeindigd is. Vergelijk dat maar eens met die lease Laguna die na 4jaar op 150k km staat. Bij zes jaar is die afgeschreven en rijp voor de export of erger nog sloop. Export is in dit geval verschuiven van het probleem en sloop kost ook weer energie.
Nee, ik kan het gebruik en het onderhouden van mijn z.g zeer vervuilende E28S en 'klimaatonvriendelijke' E34S zeer goed verantwoorden. De afwezigheid van electronische waakhonden geeft mij het gevoel dat ik de machine controleer. Driving fun pur sang.
Mvrgr,
Raymond
Laatst gewijzigd door raymondw op 26 sep 2007, 09:32, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Opzich zou ik nog wel kunnen leven met een auto die max. 162 kan met een kleine zuinige en schone turbomotor. Maar dan wel 1 die van 0 tot 162 accelereert in minder dan 10 secondes, slechts 800 kilo weegt en een wegligging als een kart bezit. Dan wordt het nog leuk ook. 8)Joop schreef:"Moderne auto's zijn te zwaar"...
Daar is wel wat aan te doen als het aan onze regeringsleiders in de Europa ligt:
Maximale snelheid naar 162km/h, ofwel minder zware motoren nodig, minder grote remmen, minder veiligheidsvoorzieningen etc.: Zo kan de auto wel lichter gemaakt worden...
Zitten we daar dan wel op te wachten? Hebben we lichte auto's mogen we er niets mee doen (althans de fun houdt op bij 160 in 't uur).
Als dat definitief doorgaat kunnen de sportwagenmerken hun toko wel opdoeken, incluis alle merken die zich toch als sportief merk profileren.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
+1Wouter81 schreef:Opzich zou ik nog wel kunnen leven met een auto die max. 162 kan met een kleine zuinige en schone turbomotor. Maar dan wel 1 die van 0 tot 162 accelereert in minder dan 10 secondes, slechts 800 kilo weegt en een wegligging als een kart bezit. Dan wordt het nog leuk ook. 8)Joop schreef:"Moderne auto's zijn te zwaar"...
Daar is wel wat aan te doen als het aan onze regeringsleiders in de Europa ligt:
Maximale snelheid naar 162km/h, ofwel minder zware motoren nodig, minder grote remmen, minder veiligheidsvoorzieningen etc.: Zo kan de auto wel lichter gemaakt worden...
Zitten we daar dan wel op te wachten? Hebben we lichte auto's mogen we er niets mee doen (althans de fun houdt op bij 160 in 't uur).
Als dat definitief doorgaat kunnen de sportwagenmerken hun toko wel opdoeken, incluis alle merken die zich toch als sportief merk profileren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten