Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
frankie

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door frankie » 29 okt 2021, 11:34

Forza schreef: 29 okt 2021, 11:11
frankie schreef: 29 okt 2021, 10:59
Forza schreef: 29 okt 2021, 10:28 Die mensen krijgen niet spontaan corona, het is een virus dat wordt verspreid. Die verspreiding gaat factoren langzamer als je gevaccineerd bent. Ook als je niet ziek bent/wordt of symptomen hebt ben je zonder vaccin veel besmettelijker als met vaccin. Door ook de jongere mensen te vaccineren worden die stukken minder besmettelijk en besmetten ze hun opa/oma/oom/tante etc minder snel.

Edit, dit dus:

Afbeelding

Dit is natuurlijk theorie, als de vaccins ook 100% zouden helpen tegen het doorgeven van het virus. De praktijk blijkt weerbarstiger.

Maar goed, laten we er van uitgaan dat het inderdaad zo werkt, vaccinatiegraad bij 70+ ligt boven de 90%, dan zou het toch veel logischer zijn om juist die 8 a 9% ongevaccineerden 70 plussers te bereiken en proberen alsnog een vaccin te laten halen?? Dat heeft toch dan veel meer effect?
Nee, juist omdat een vaccin nooit 100% effectief is moet je juist de verspreiding tegengaan. Voor hetzelfde geld was het een virus dat juist jongeren treft, dat maakt niks uit. Verspreiding moet je voorkomen, daar helpen de vaccins. Je ziet nu al een flinke vermindering van het aantal gevallen vergeleken met vorige winter. Toen zaten we met zn allen thuis en konden we niks en waren de cijfers alsnog hoger. Nu is alles open en kan je doen wat je wil met wie je wil en verlopen de besmettingen wat gecontroleerder.
Ik hoor het RIVM en de overheid toch vaak genoeg zeggen dat er gestuurd wordt of zou moeten worden op ziekenhuisopnames en dat verspreiding en aantal positieve gevallen minder relevant (aan het worden) zijn mede door alle vaccinaties.

Luco

Bericht door Luco » 29 okt 2021, 11:46

Het is te hopen dat er snel een medicijn gevonden wordt, de polarisatie gaat steeds sneller en wordt steeds feller, gezellig.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 29 okt 2021, 11:47

Als je tegen vaccineren bent, ga je dan wel een medicijn nemen?

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 29 okt 2021, 11:51

Die krijg je dan neem ik aan pas als je half dood in het ziekenhuis ligt. 😁

Luco

Bericht door Luco » 29 okt 2021, 11:52

Eric Z schreef: 29 okt 2021, 11:47 Als je tegen vaccineren bent, ga je dan wel een medicijn nemen?
Ik denk dat de meeste mensen die geen vaccin willen, bezwaar hebben op de snelle ontwikkeling (of dat nu waar is of niet) en tegen de afwijzing van ook maar enige verantwoordelijkheid van de fabrikanten.
Ik hoop dat ze dat bij een medicijn beter zullen doen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 okt 2021, 11:54

Luco schreef: 29 okt 2021, 11:52
Eric Z schreef: 29 okt 2021, 11:47 Als je tegen vaccineren bent, ga je dan wel een medicijn nemen?
Ik denk dat de meeste mensen die geen vaccin willen, bezwaar hebben op de snelle ontwikkeling (of dat nu waar is of niet) en tegen de afwijzing van ook maar enige verantwoordelijkheid van de fabrikanten.
Vergeet niet de 'dwang' en vingerwijzen....

frankie

Bericht door frankie » 29 okt 2021, 12:00

Luco schreef: 29 okt 2021, 11:52
Misschien dat de ethische discussie over het vaccineren van gezonde mensen die weinig tot geen risico lopen in combinatie met natuurlijk immuniteit die vermoedelijk beter is dan een vaccin ook nog wel meespeelt.

Elise

Bericht door Elise » 29 okt 2021, 12:09

BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 11:23
Elise schreef: 29 okt 2021, 11:09
BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 11:03 Het valt me trouwens op dat veel mensen, niet persé hier, maar over het algemeen, al heel snel roepen, "weiger die ongevaccineerden maar een IC plek!" of iets in die richting. Moet zeggen dat ik dat best lafjes vind en een makkelijke inhumane oplossing. Zeker als je, bij even nadenken, tot de conclusie kan komem dat er zat andere opties zijn.
Ik vind het "best lafjes" dat mensen wel willen dat we de vaccinatiegraad halen, maar zichzelf niet willen laten vaccineren.
Daar valt wat voor te zeggen, echter zou je dan ook moeten weten om wat voor redenen mensen zich niet laten vaccineren. Ik heb eerder al opgesomd welke groepen ongevaccineerden er zijn. Niemand die daar overigens op in is gegaan, maar wel heel erg relevant is om te begrijpen waarom we nooit een 100% vaccinatiegraad gaan halen.

De jonge wijst steeds met zijn vingertje via de tv naar de ongevaccineerden, maar zo makkelijk is het allemaal niet.
Die redenen van niet vaccineren doen helemaal niet ter zake als je wel wilt dat we de vaccinatiegraad halen.
Simpel gezegd, als jij wel wilt dat een ander iets doet (want je wilt wel die vaccinatiegraad halen) maar je wil het zelf niet (in dit geval vaccineren) ben je gewoon een egoïst.

Robin

Bericht door Robin » 29 okt 2021, 12:12

Alles wijken voor corona om een groep ouder, zwak, ziek en misselijken(de kwetsbaren) al 1.5 jaar zogenaamd te beschermen. OK... En wat ligt er op de IC's nu nog steeds voor 't grootste deel? Juist. Dat kan natuurlijk nooit aan die ongevaccineerden liggen.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 29 okt 2021, 12:40

Elise schreef: 29 okt 2021, 12:09
BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 11:23
Elise schreef: 29 okt 2021, 11:09

Ik vind het "best lafjes" dat mensen wel willen dat we de vaccinatiegraad halen, maar zichzelf niet willen laten vaccineren.
Daar valt wat voor te zeggen, echter zou je dan ook moeten weten om wat voor redenen mensen zich niet laten vaccineren. Ik heb eerder al opgesomd welke groepen ongevaccineerden er zijn. Niemand die daar overigens op in is gegaan, maar wel heel erg relevant is om te begrijpen waarom we nooit een 100% vaccinatiegraad gaan halen.

De jonge wijst steeds met zijn vingertje via de tv naar de ongevaccineerden, maar zo makkelijk is het allemaal niet.
Die redenen van niet vaccineren doen helemaal niet ter zake als je wel wilt dat we de vaccinatiegraad halen.
Simpel gezegd, als jij wel wilt dat een ander iets doet (want je wilt wel die vaccinatiegraad halen) maar je wil het zelf niet (in dit geval vaccineren) ben je gewoon een egoïst.
Bedoel je nu dat ik wil dat we een bepaalde vaccinatiegraad halen? Want dat heb ik geloof ik nergens gezegd. Die vaccinatiegraad is al meermaals verlegd van dacht ik 60% naar over de 90% nu. En als het straks 90% is wil men 100%..

Als jij stelt dat mensen wel een bepaalde vaccinatiegraad willen zien, maar geen vaccin nemen, dat vervolgens lafjes vindt, neem ik aan dat je ook cijfers hebt waarom deze mensen zich niet laten vaccineren.
Iemand die bijvoorbeeld allergisch is voor dit soort prikjes, laat zich niet vaccineren, maar ziet waarschijnlijk wel graag een hoge vaccinatiegraad. Lafjes?

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 29 okt 2021, 13:01

Waar het in het kort op neerkomt. Prima verwoord:

https://twitter.com/MaartenHijink/statu ... 15213?s=20

Forza

Bericht door Forza » 29 okt 2021, 13:13

BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 13:01 Waar het in het kort op neerkomt. Prima verwoord:

Prima verwoord inderdaad. Volledig eens met meneer. Maar wat kan/moet er nog meer gedaan worden om mensen te overtuigen? Wordt het te ingewikkeld uitgelegd? Moeite met cijfertjes?

Robin

Bericht door Robin » 29 okt 2021, 13:14

BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 13:01 Waar het in het kort op neerkomt. Prima verwoord:

Dat ik ooit nog eens een 'like' aan iemand van de SP zou geven. Heel goed verhaal inderdaad.

Het probleem ligt/is de overheid die NUL aan de IC capaciteit doet, maar nu wel verdeel & heers toepast.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 29 okt 2021, 13:27

Forza schreef: 29 okt 2021, 13:13

Prima verwoord inderdaad. Volledig eens met meneer. Maar wat kan/moet er nog meer gedaan worden om mensen te overtuigen? Wordt het te ingewikkeld uitgelegd? Moeite met cijfertjes?
Voorlichting via de Turkse staats tv?

Elise

Bericht door Elise » 29 okt 2021, 13:33

BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 12:40
Elise schreef: 29 okt 2021, 12:09 Die redenen van niet vaccineren doen helemaal niet ter zake als je wel wilt dat we de vaccinatiegraad halen.
Bedoel je nu dat ik wil dat we een bepaalde vaccinatiegraad halen? Want dat heb ik geloof ik nergens gezegd. Die vaccinatiegraad is al meermaals verlegd van dacht ik 60% naar over de 90% nu. En als het straks 90% is wil men 100%..

Als jij stelt dat mensen wel een bepaalde vaccinatiegraad willen zien, maar geen vaccin nemen, dat vervolgens lafjes vindt, neem ik aan dat je ook cijfers hebt waarom deze mensen zich niet laten vaccineren.
Iemand die bijvoorbeeld allergisch is voor dit soort prikjes, laat zich niet vaccineren, maar ziet waarschijnlijk wel graag een hoge vaccinatiegraad. Lafjes?
Geen idee wat jij wilt, ik bedoelde het in het algemeen.
En uiteraard is het logisch dat mensen die om medische redenen een vaccinatie niet kunnen nemen niet onder de egoïsten vallen. Maar dat zijn er niet zoveel hoor, de overgrote meerderheid kan een vaccinatie prima verdragen maar verschuilt zich achter lulsmoesjes.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 29 okt 2021, 13:35

Forza schreef: 29 okt 2021, 13:13

Jij zegt het. Misschien inderdaad betere voorlichting voor mensen die ook echt risico lopen i.p.v. veel geld steken in campagnes om jongeren te overtuigen die niet tot de risicogroep behoren. En zoals te lezen valt is overdragen net so makkelijk voor gevaccineerden. Dus het argument dat de jongeren het moeten doen voor de ouderen gaat ook niet geheel meer op.

Dus dan komen we toch uit op de zorg. Campagnes om oudmedewerkers en nieuw personeel aan te trekken.. Oja, daar hebben ze twee jaar de tijd voor gehad, maar niks mee gedaan. Er was allang bekend dat er een heksenjacht moest komen op de ongevaccineerden, dit is namelijk goedkoper. Maar het effect valt te betwijfelen.

Robin

Bericht door Robin » 29 okt 2021, 13:38

Elise schreef: 29 okt 2021, 13:33 de overgrote meerderheid kan het Coronavirus prima verdragen maar verschuilt zich achter lulsmoesjes.
Even verbeterd:)

waaronder ikzelf. :bag:

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 29 okt 2021, 13:42

Elise schreef: 29 okt 2021, 13:33
BamiesGTA schreef: 29 okt 2021, 12:40
Elise schreef: 29 okt 2021, 12:09 Die redenen van niet vaccineren doen helemaal niet ter zake als je wel wilt dat we de vaccinatiegraad halen.

Geen idee wat jij wilt, ik bedoelde het in het algemeen.
En uiteraard is het logisch dat mensen die om medische redenen een vaccinatie niet kunnen nemen niet onder de egoïsten vallen. Maar dat zijn er niet zoveel hoor, de overgrote meerderheid kan een vaccinatie prima verdragen maar verschuilt zich achter lulsmoesjes.
Kan zo zijn, maar toch hebben we meerdere groepen waar wellicht wat extra aandacht voor nodig is.
Bijvoorbeeld de gastarbeiders. Er zijn Kamervragen gesteld hierover. Met wat vage antwoorden en terechte afschuiving op bijv. de werkgevers/uitzendbureaus. Van wat ik heb gelezen kwam ik tot de conclusie dat er verder geen toezicht op de vaccinatiegraad bij gastarbeiders is. Dat is opzich al een probleem.

k33z

Bericht door k33z » 29 okt 2021, 14:52

Als we naar de data kijken, kunnen we dan niet langzaam aan zeggen dat de vaccins falen? Het zou enorm spijtig zijn, maar anders kan ik het niet verklaren.

Dezelfde groep mensen komen in het ziekenhuis, voornamelijk ouderen met onderliggend lijden, 80% heeft overgewicht, etc. De jongere mensen, die blijven wederom weg (relatief gezien) van ziekenhuis opnames, terwijl dit de grootste groep is die zich niet laat vaccineren. Met vaccin geef je het virus toch door, gelukkig lijk je als je kwetsbaar bent wel beter beschemd tegen ziekenhuis opnames (zie ook lagere piek op dit moment vergeleken met vorig jaar).

De conclusie, zoals hier eerder gezegd, om alleen maar te hameren op die laatste 15% vaccinatiegraad en het vaccin te zien als de heilige graal lijkt mij dus niet de juiste. Maak in ieder geval een start met mensen te stimuleren gezond te leven (sporten en eten) en verhoog nu eindelijk eens die capaciteit van de ziekenhuizen (een beetje terug naar het niveau van voorheen).

Maar zeker gezien het feit dat je het virus dus gewoon nog doorgeeft (helaas zijn de studies die uitkomen steeds negatiever over het voordeel van overdracht met het vaccin), dan zie ik echt geen reden meer om die drang op te leggen richting de laatste 15%. Focus is energie op andere zaken, stop die miljarden van de controle maatregelen in de zorg en bijvoorbeeld de BTW op gezond eten (en voer dan gelijk een suikertax in).

Ik zie dat vaccin echt niet als de heilige graal in deze pandemie, daarmee bedoel ik vaccinatie van de totale populatie vs het vaccineren van de kwetsbaren. Dat virus zal er blijven en ook de mutaties (in andere delen van de wereld hebben ze helemaal geen vaccin).

Stop met de polarisatie, stop met mensen steeds meer in hokjes te duwen, heb gewoon weer wat meer respect voor elkaar. Samen komen we veel verder dan apart van elkaar, als de overheid dit nu eens in zou zien...

Robin

Bericht door Robin » 29 okt 2021, 15:19

+1 Kees

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2021, 15:47

Volledig mee eens.

JP

Bericht door JP » 29 okt 2021, 15:54

Eens, en dat elke winter de ic’s altijd al vol lagen bij een “normale” griepgolf, dat hoorden we ook nooit.

JP

Bericht door JP » 29 okt 2021, 15:54

C5511551-4CE3-499C-A828-27D5A4826D0E.jpeg
C5511551-4CE3-499C-A828-27D5A4826D0E.jpeg (177.14 KiB) 689 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 29 okt 2021, 15:58

JP schreef: 29 okt 2021, 15:54 Eens, en dat elke winter de ic’s altijd al vol lagen bij een “normale” griepgolf, dat hoorden we ook nooit.
Duizenden doden/oversterfte en daar deden we niet zo heel moeilijk over. Dat hoorde erbij. Ja een paar krantenartikelen.

Enrico

Bericht door Enrico » 29 okt 2021, 16:05

Ik kreeg een griep prik uitnodiging en er stond netjes, met griep prik 40% minder kans op besmetting, 1:10 mensen krijgen griep, door mutaties veranderd de griep virus elk jaar, 2700 mensen gaan elke jaar dood aan griep….

Plaats reactie