Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!
- Knot
Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!
Ach, in de weekenden is het ook wel weer een uitdaging om het volk wat dominant denkt te zijn de wielen onder hun auto vandaan te rijden, dat kan ook gewoon zonder schade en letsel als je je hoofd erbij houdt.
- Enrico
Statistisch gezien niet. Hoe meer rondjes je rijdt hoe groter de kans op ellende. Zelf heb ik 3x eieren voor mijn geld gekozen in situaties waar ik van de baan afgedrukt werd. 1x R8, 1x 997 GT3 RS en 1x RS4. Toen besloot ik een Roll kooi in te bouwen. Daarna na wat olie slides en 2x uit een blinde bocht stilstaande gecrashde wagens tegen te komen besloot ik geen jaarkaart meer te nemen. Daarna sporadisch een rondje gereden en trackdays. Na 2017 maar 2x op gereden. Nu geniet ik van de omgeving rond om en ga af en toe op de parkeerplaats rond kijken en pommes met friet eten bij brunchen met een klapstoel. Af en toe zie ik de ring smurf voorbij komen en herinermij de gouden tijden van vroeger.Knot schreef: 08 okt 2021, 14:07 Ach, in de weekenden is het ook wel weer een uitdaging om het volk wat dominant denkt te zijn de wielen onder hun auto vandaan te rijden, dat kan ook gewoon zonder schade en letsel als je je hoofd erbij houdt.
- Paskal
- Auto: meerdere
Vergeet dat maar mooi Rody. Eén keer een vloeistofspoor en je ligt eraf.
@Enrico: het lijkit alsof je er in tig jaar vele duizenden rondes gereden hebt
. Of jij hebt pech gehad of ik geluk maar alles wat jij beschrijft heb ik in de afgelopen meer dan 20 jr met jaarkaart bij elkaar nog niet meegemaakt. Laatste jaren met de marshalls langs de baan is echt wel een forse verbetering qua veiligheid. De kans om in het weekend onaangekondigd gecrashte auto's na een blinde bocht te trecfen is daardoor sterk verminderd.
@Enrico: het lijkit alsof je er in tig jaar vele duizenden rondes gereden hebt

-
Ik heb 5 jaar een jaarkaart gehad. Ben Paskal en Enrico meerdere keren tegengekomen. Was een geweldige tijd, maar op een gegeven moment ben ik afgehaakt vanwege het risico. Ik ben 1 keer geslipt over olie of koelvloeistof. Ben toen een paar keer in de rondte gegaan en heb gelukkig niets geraakt. Maar ik kan je verzekeren dat het dan niet meer uitmaakt hoe goed je kan sturen. Je raakt hem absoluut kwijt. Alsof je ineens op ijs rijdt. In die 5 jaar heb ik wel heeeel veel ongelukken gezien. Maar wat heb ik er van genoten. Ik mis het nog steeds, maar het risico van onverzekerd zijn en de mogelijke financiële ellende, dat is mij echt te groot. Dat staat nog los van de andere risico's.
- MParallel
- Auto: BMW
Dat is destijds de reden geweest om daar een weekje in een huisje te gaan zitten, om de weekenden te vermijden en de weekdagen te pakken.Karel schreef: 08 okt 2021, 13:45 Als je overweging maakt:
Doe het gewoon niet tijdens het weekend.
Het risico omwille van andere daalt zo al aanzienlijk omwille van pak minder verkeer.
Je eigen risico blijft uiteraard.
Wereld van verschil. Al heeft het me er niet van weerhouden ook de weekenddagen een rondje of twee te doen. De aantrekkingskracht is gewoon groot.
Dat ene weekje is een jaarlijks terugkerend ritueel geworden. Vorige maand was jaar 13 op rij. Zelf gelukkig nooit betrokken geweest , maar dat is vooral door mijn wil voor lijfsbehoud en behoud van de auto.
Al ga ik sinds 3 jaar nooit meer met de M3 de baan op. Ik zou mezelf nooit vergeven als ik die daar total loss rijd. En dan vooral als het komt door toedoen van een ander waar je geen invloed op hebt.
Maar het blijft gewoon een ontzettend gave baan.
- Enrico
Denk +/- 1300 ronden. Heb zelf meegemaakt dat Elvis voor mij van zijn motor afviel bij AF en dat was iemand met heel veel ervaring. Hij stopte uiteindelijk meen ik na dat een kennis van hem daar overleed.Paskal schreef: 08 okt 2021, 20:17 @Enrico: het lijkit alsof je er in tig jaar vele duizenden rondes gereden hebt.
Met jou weet ik nog dat ik op de autobahn achter jou 205GTI rij toen een hert besloot precies voor jou over te steken. Hartslag 190 momentje buiten de ring.
Denk idd jij heel veel geluk hebt mocht je nooit iets meegemaakt hebben op de ring. Kan het bijna niet geloven. Heb zelf parkeer plek ruzies meegemaakt met mensen die boos op anderen waren omdat ze niet snel aan de kant gingen. Ergens anno 2006/07 was dat vaak een ding.
Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Ferrari’s en Porsche’s die mij gewoon niet voorbij lieten…. De luxe van een jaarkaart was dat ik mij daar niet boos liet maken en kon lachen dat iemand koste wat het koste mij niet voorbij liet. Af en toe hadden ze daardoor een momentje en ging gelijk daarna de knipperlicht aan. Je kan het niet zo gek bedenken. Hoofdstuk Engelsen zou ook lang zijn
-
Dan is het lang nog niet zo gek die Swift Sports te huren daar.
- JP
Ook dat kan je nog wel wat kosten, buiten de vangrail...en hoe ziet het dan uit als je een ander raakt ?
https://www.rent4ring.de/en/rentals-for ... leife.htmlDamage excess (your liability): €6000, insured: €3000,-
- Enrico
Vangrail was bij mijn weten 500 euro per meter, sleepwagen 300 euro. Er zijn andere kosten posten idd maar die weet ik niet. Baan sluiting?
- Enrico
Oops double click
-
Nog steeds goedkoper dan je huis kwijtraken omdat door jou geplofte motor/radiator er 2 GT3's afduiken.JP schreef: 09 okt 2021, 13:54 Ook dat kan je nog wel wat kosten, buiten de vangrail...en hoe ziet het dan uit als je een ander raakt ?
https://www.rent4ring.de/en/rentals-for ... leife.htmlDamage excess (your liability): €6000, insured: €3000,-
- MParallel
Zal vast wel ergens in dit topic staan, rekening van iemand die een flinke crash maakte met een gehuurde GT3. Was ergens in de 30k meen ik me te herinneren.
- JP
Maar als ik met een huurauto een GT3 er-vanaf-kegel, dan ben ik de huurmaatschappij die liability schuldig, maar daar komt de tegenpartij toch nog bij of hoe zit dat ?
-
Van wat ik uit Misha's clips begrepen heb is dat de WA gedekt is in de huurprijs van een auto. Dat zal wel exclusief schade aan de vangrails zijn maar schade aan andere auto's door tedoen van jouw huurauto zijn dan gedekt.
-
Wat ik me ook wel eens afvraag. Vlogger Misha rijdt ook met auto's van gasten op de ring. Wat zijn dan de afspraken bij ongelukken?
Ooit is er een auto van mij gebruikt om een leuk item mee te schieten. Ik was er zelf niet bij maar in het filmpje rijdt de vlogger toch wel behoorlijk hard op een landweg. Hoort erbij natuurlijk maar dat zette mij wel aan het denken. Ik had namelijk helemaal niks ondertekend. Achteraf gezien vond ik dat behoorlijk onprofessioneel en ook dom van mijzelf.
Ooit is er een auto van mij gebruikt om een leuk item mee te schieten. Ik was er zelf niet bij maar in het filmpje rijdt de vlogger toch wel behoorlijk hard op een landweg. Hoort erbij natuurlijk maar dat zette mij wel aan het denken. Ik had namelijk helemaal niks ondertekend. Achteraf gezien vond ik dat behoorlijk onprofessioneel en ook dom van mijzelf.
- Enrico
Bij alle gevallen zou ik eerst goed, erg goed, de kleine letters lezen. Ook bij Apex of waar Mischa dan ook werkt tegenwoordig. Zelf heb ik enkel bij RSR gehuurd. Because Dutch owned 
en Ron heeft mij meerdere malen geholpen met remblokken wisselen etc. Hij begon als een van de eerste verhuurders denk ik, met Alfa’s en heeft nu een mooi bedrijf met alles en nog wat. Daar ook is vrij duidelijk wat wel en niet gedekt is in de kleine letters.
- MParallel
Nooit geweten dat RSR NL owned was.
- Enrico
Was dit minuten voor de fatale crash? Lijkt toen al shitfest te zijn qua schade.
- MParallel
- JP
Deze foto is net door Martin op FB gezet, met tekst en uitleg.Dan had je gelezen dat die 30sec voor het fatale ongeluk was. Hoe kom jij aan die foto ?Enrico schreef: 10 okt 2021, 17:34 11D7933F-FCA4-43F2-B224-067036492F01.jpeg
Was dit minuten voor de fatale crash? Lijkt toen al shitfest te zijn qua schade.
- MParallel
- KW
Hoewel ik je reactie begrijp slaat het nergens op. Het is een circuit, en als je met je snelle auto (Porsche, BMW, Aston Martin, Ferrari, Lambo, etc) zelfs op een circuit aan een (zielige) snelheidslimiet gaat zitten is het hek van de dam. Op de openbare weg mag je niet racen, maar op een circuit dan ook niet meer? Lol. Zoals al vaker gezegd worden dit soort ongevallen daar nog steeds niet mee voorkomen. Met 100 achterop een stilstaande vrachtwagen klappen ben je nog steeds morsdood hoor, daar hoef je echt geen snelheidslimiet van 150 voor te hebben. Je hoeft ook geen dure auto te hebben om de 180 te halen. Veel verzekeraars sluiten de Ring al uit specifiek bij naam dus het is al jaren zo dat effectief de aansprakelijkheid bij jezelf ligt.Jan Terwolde schreef: 07 okt 2021, 09:33 In het weekend is dat zeker zo. Maar ook als je met een langzamere auto de baan goed kent valt is het wel te doen.
Dit ongeluk is doordeweeks gebeurt, over het algemeen zijn het dan veel minder snelle auto's en meer locals wat het rijden zeker fijner maakt.
Het is wel jammer dat het gehalte aan verschrikkelijk snelle auto's zo hoog is. En er zitten genoeg auto's tussen die eigenlijk niet in een ''touristenfahrt'' zouden moeten zitten maar beter kunnen gaan racen. Rondetijden onder de 7 (of 7.30) minuten passen eigenlijk echt niet in tf.
Beter loslaten dat het een tolweg is zodat er niemand meer aansprakelijk gesteld kan worden en alsnog vanuit de ring regels opleggen qua aanpassingen om de snelheden te beperken. Ben benieuwd of dan iedereen nog met zijn 200k gt3rs de ring op gaat of toch met iets goedkopers circuit gaat rijden. Het is ook stom aangezien het niet per se leuker wordt als je met een snellere auto gaat.
Of iedereen die sneller geklokt wordt als 7.30 een ban geven voor de dag ofzo![]()
Ik denk dat het meer een mentaliteitsprobleem is. En dat mentaliteitsprobleem is ook exact hetzelfde als de oorzaak van vele ongevallen op de openbare wegen in heel de wereld. Auto's zijn sneller en veiliger geworden, maar rijopleidingen zijn niet streng genoeg en ik denk dat de limiet allang bereikt is waar mensen met snelle dure auto's om kunnen gaan. Daar kun je de Nurburgring of welk circuit dan ook niet van betichten.
Touristenfarhten zijn in het leven gekomen om als niet-coureur toch es mee te maken wat legendarische coureurs van vroeger deden. Fantastisch idee en daarom zijn ook de regelementen van de openbare weg van toepassing, want die kent iedereen. Er kan wel gesteld worden dat er niet meer gereden mag worden met rolkooien, helmen, (semi)slicks, enz, maar standaard af-fabriek zijn moderne auto's al zoveel sneller en strakker dan vroeger dat de net genoemde dingen uitsluiten niet veel zal bijdragen aan de veiligheid. Aangezien het 'Touristen'fahrten is ben ik overigens wel van mening dat rolkooien, helmen, (semi)slicks etc verbannen mogen worden zodat het weer enigeszins terug kan naar het toeristische gevoel van vroeger.
Wat ik ook nog zie als mogelijkheid om de veiligheid te vergroten is is het aantal laps per persoon of per kenteken voor een heel jaar beperken, dus ook geen jaarkaarten meer, enz. Bv 50. Dat zal zorgen voor een aanzienlijk minder druk veld op de baan terwijl toch iedereen de mogelijkheid blijft houden om er van te genieten. Wil je meer rijden, ga naar trackdays of doe mee met echte races. Immers, als je meer dan 50 laps in een jaar wil rijden kun je het geen 'touristen'fahrten meer noemen, dan ben je gewoon aan het racen.
Zelf heb ik in totaal 40 laps op m'n naam staan, verspreid over een jaar of 10 gereden. 35 met m'n Vectra, 3 met m'n Starlet en 2 met m'n TransAm. De laatste keer is in 2011 geweest. Ook vroeger heb ik nooit meer dan 4 laps in een heel weekend gedaan. Kost al genoeg geld en energie en ook het heen en weer rijden en bij kijkplekken staan kost genoeg tijd om je mee te vermaken. Met de genoemde limiet van bv 50 laps in een jaar kun je nog steeds elke week een rondje doen op de toeristische manier, of je rijdt ze op in 2 weekenden, kan ook.
Dit zal wel tegen het zere been zijn van verslaafden, maar da's precies net waar het mij om gaat.
Bedenk me net dat dit ook nog een ander positief effect kan hebben. Minder auto's op de baan is minder uitstoot en vervuiling, en meer kans dat we hier meer jaren van kunnen genieten nu de 'groenlinksers' in Duitsland aan de macht komen.
Eens. Het is niet de eerste keer dat de Nurburgring GmbH dergelijke fouten maakt.Hielke schreef: 07 okt 2021, 10:38 Vanuit het hypocriete gedachtengoed van de huidige Nürburgring GmbH zou dat inderdaad de normale procedure zijn.
En daarom moet er nu ook een normale strafrechtelijke of civiele procedure worden gestart waarbij de GmbH zwaar gaat bloeden. Ik bedoel maar, anno 2021 nog geen werkend camera/waarschuwingslampen systeem hebben draaien zou op zich al strafbaar moeten zijn.
Dat herinner ik me ook nog ja, was dat niet net voor Kesselchen?JP schreef: 07 okt 2021, 09:53 Enkele jaren geleden was er toch ook een pijlwagen van Nett die na een onoverzichtelijke bocht op de baan stond omdat ze de vangrail stonden te repareren. Toen ontstond er eenzelfde pile-up, met meerdere auto's.
Dat heb ik in mijn tijd ook al vaker gezien, en meer dan teveel op filmpjes in de afgelopen 15 jaar. Als je daar staat lijkt het dat 50 meter terug lopen veel is, maar zeker op plekken waar de snelheid niet zeldzaam boven de 200 komt is dat veel te weinig.Zed240 schreef: 06 okt 2021, 22:06 Normaal gesproken (in dit geval ook gewoon lijkt mij) rijdt er ook gewoon zo'n Streckensicherungsauto mee (meestal vooruit want sneller), en die tweede persoon loopt dan even een eindje terug en gaat vlaggen. Maar ik heb al meermaals gezien dat die dan slechts een klein stuk terugloopt, of zelfs vlak na een blinde bocht gaat staan, waardoor iedereen ineens vol in de remmen moet/uitwijken etc.
Daar zouden gewoon strakke protocollen voor moeten zijn, minstens x meter van het ongeval, voor ipv na een bocht staan etc. Kan mij haast niet voorstellen dat dat er niet is, maar er staan genoeg video's op YT waarbij de streckensicherung best een paar meter vroeger had mogen vlaggen.
Wat ik ook teveel zie is dat er gevlagd wordt op plekken die gewoon geen uitzicht hebben, vanuit de rijrichting gezien net voorbij een bocht of heuvel bv ipv net er voor!

Als je gaat vlaggen, ga staan waar je zelf van zover mogelijk auto's al kan zien aankomen! Als jij hun kan zien, zien hun jou ook.
De standaard verkeersregels zorgen er wel voor dat het hek niet van de dam is wbt tuning. Dat is precies waar trackdays voor zijn. Als ik met m'n standaard '97 Starlet 1.3 op all-season-banden naar een trackday zou gaan, dat is pas gevaarlijk tussen de circuit-geprepte snelle dure wagens.Hielke schreef: 07 okt 2021, 11:39 Ik herhaal mezelf maar vooruit. De Nordschleife tot openbare weg verklaren staat gelijk aan de Joden voorliegen met de 'Arbeit macht Frei' spreuk bij binnenkomst Auswitch. Zo de Joden daar niet kwamen om middels hun arbeid vrijheid te verkrijgen, zo rond je De Ring niet om van A naar B te komen. Het is een circuit en wordt bereden als een circuit. Stop aub met die hypocrisie van 'openbare weg'.
Laat het verschil tussen Touristenfahrten en trackdays ajb enorm groot zijn en blijven.
Ik kijk nog steeds vaak ringfilmpjes (statesidesupercars, AutoAddiction, etc) en zou daar heel graag zelf weer eens naar toe gaan, maar behalve persoonlijke situaties die het niet toelieten de afgelopen 10 jaar te gaan, is dit zeker een van de redenen die jij aanhaalt hier. Met m'n Vectra ben ik in die 35 laps 2x gecrashed. Beide keren maar lichte schade maar toch vervelend. 2e keer wel een rekening van de vangrail gekregen. Kostte ook destijds in 2006 al moeite om die 6000 euro verzekerd te krijgen, denk niet dat dat tegenwoordig gaat lukken.Mark 320iS schreef: 07 okt 2021, 11:47 Nou ja, die vergelijking zou mijn keuze niet zijn maar goed. En hier heb je in praktische zin wel gelijk, maar juridisch is het gewoon openbare weg in Duitsland. Waarom heb je anders een auto met kenteken, verzekering en geldige 'apk' nodig tijdens de TF? Die eisen gelden bij trackdays op de Nordschleife (en andere circuits) niet. Tijdens TF kun je aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade door de tegenpartij, tijdens een trackday niet. Ik herhaal mezelf dan ook maar vooruit, dáárom dus geen TF meer voor mij. Dáár zit hem nu juist het onderscheid... als je dat niet begrijpen wilt...
Mezelf heb ik wel in de hand, maar als er koelwater of olie de boosdoener is doe je daar bijna niks tegen, en da's nou precies waar ik de grootste angst voor heb. En aangezien ik niet naar de Ring zou gaan om als een opa rondjes te slenteren blijven de gevolgen van dat gevaar erg groot.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Het is een circuit. Openbare weg of niet. Veel naar trackdays verbannen heeft geen enkele zin.
Bewustwording bij de snelle jongens dat er ook minder snelle auto’s zijn zou al helpen. Dus even wachten tot na de bocht etc. in plaats van voor dat gat te gaan.
Maar goed, dat heeft allemaal 0 effect en betrekking op wat er daadwerkelijk gebeurt is laatst.
Stilstaande vrachtwagen niet kunnen zien is dodelijk hoe je het ook wendt of keert. Dan moet je mijn inziens eerder denken aan bredere uitloop, hiermee gaat een vangrail en begroeing verder van de baan en heb je mogelijk eerder zicht. Maar ook dat is niet overal mogelijk en met het hoogteverschil aldaar is zicht creeren ook niet overal mogelijk.
Je kan er alles aan doen om het veilig te krijgen, maar vrij van doden ga je een circuit helaas nooit krijgen.
Persoonlijk vind ik 2x crashen in 35ronden best veel. Kan pure pech zijn en buiten eigenschuld, maar ook de typische toerist die net even te veel wil… Die zijn er helaas ook genoeg.
Zelf niet veel gereden daar. Exacte getallen niet bijgehouden maar altijd alleen gegaan als ik het rustig genoeg vond. Niet het “ja ik ben er dus ik moet nu” type rijder dus. Vind ik dat ze kneiterhard voorbij komen, jazeker. Vind ik dat ik het zelf foutloos doe dan, nee zeker ook niet. Ben ik veel bezig met spiegelen en ruimte maken, ja dat ook. Maar eind van het rondje heb ik wel lekker door kunnen rijden waar ik dat verantwoord vond zonder ander verkeer.
Daar mag het is een beetje te simpel, uiteindelijk is wat op de “openbare weg” van je verwacht word je aanpassen aan de omstandigheden. Als dat betekend dat je (gedeeltelijk) als een oud opa’tje rond moet dan is dat maar zo.
Bewustwording bij de snelle jongens dat er ook minder snelle auto’s zijn zou al helpen. Dus even wachten tot na de bocht etc. in plaats van voor dat gat te gaan.
Maar goed, dat heeft allemaal 0 effect en betrekking op wat er daadwerkelijk gebeurt is laatst.
Stilstaande vrachtwagen niet kunnen zien is dodelijk hoe je het ook wendt of keert. Dan moet je mijn inziens eerder denken aan bredere uitloop, hiermee gaat een vangrail en begroeing verder van de baan en heb je mogelijk eerder zicht. Maar ook dat is niet overal mogelijk en met het hoogteverschil aldaar is zicht creeren ook niet overal mogelijk.
Je kan er alles aan doen om het veilig te krijgen, maar vrij van doden ga je een circuit helaas nooit krijgen.
Persoonlijk vind ik 2x crashen in 35ronden best veel. Kan pure pech zijn en buiten eigenschuld, maar ook de typische toerist die net even te veel wil… Die zijn er helaas ook genoeg.
Zelf niet veel gereden daar. Exacte getallen niet bijgehouden maar altijd alleen gegaan als ik het rustig genoeg vond. Niet het “ja ik ben er dus ik moet nu” type rijder dus. Vind ik dat ze kneiterhard voorbij komen, jazeker. Vind ik dat ik het zelf foutloos doe dan, nee zeker ook niet. Ben ik veel bezig met spiegelen en ruimte maken, ja dat ook. Maar eind van het rondje heb ik wel lekker door kunnen rijden waar ik dat verantwoord vond zonder ander verkeer.
Daar mag het is een beetje te simpel, uiteindelijk is wat op de “openbare weg” van je verwacht word je aanpassen aan de omstandigheden. Als dat betekend dat je (gedeeltelijk) als een oud opa’tje rond moet dan is dat maar zo.
-
OnlineJan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Wel een goed voorbeeld van iemand die eigenlijk niet tussen touristenfahrten past omdat het al verschrikkelijk hard gaat. zag al iets van 7.30 bij een outlap..Enrico schreef: 10 okt 2021, 17:34 11D7933F-FCA4-43F2-B224-067036492F01.jpeg
-
OnlineJan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
KW schreef: 10 okt 2021, 23:52Hoewel ik je reactie begrijp slaat het nergens op. Het is een circuit, en als je met je snelle auto (Porsche, BMW, Aston Martin, Ferrari, Lambo, etc) zelfs op een circuit aan een (zielige) snelheidslimiet gaat zitten is het hek van de dam. Op de openbare weg mag je niet racen, maar op een circuit dan ook niet meer? Lol. Zoals al vaker gezegd worden dit soort ongevallen daar nog steeds niet mee voorkomen. Met 100 achterop een stilstaande vrachtwagen klappen ben je nog steeds morsdood hoor, daar hoef je echt geen snelheidslimiet van 150 voor te hebben. Je hoeft ook geen dure auto te hebben om de 180 te halen. Veel verzekeraars sluiten de Ring al uit specifiek bij naam dus het is al jaren zo dat effectief de aansprakelijkheid bij jezelf ligt.Jan Terwolde schreef: 07 okt 2021, 09:33 In het weekend is dat zeker zo. Maar ook als je met een langzamere auto de baan goed kent valt is het wel te doen.
Dit ongeluk is doordeweeks gebeurt, over het algemeen zijn het dan veel minder snelle auto's en meer locals wat het rijden zeker fijner maakt.
Het is wel jammer dat het gehalte aan verschrikkelijk snelle auto's zo hoog is. En er zitten genoeg auto's tussen die eigenlijk niet in een ''touristenfahrt'' zouden moeten zitten maar beter kunnen gaan racen. Rondetijden onder de 7 (of 7.30) minuten passen eigenlijk echt niet in tf.
Beter loslaten dat het een tolweg is zodat er niemand meer aansprakelijk gesteld kan worden en alsnog vanuit de ring regels opleggen qua aanpassingen om de snelheden te beperken. Ben benieuwd of dan iedereen nog met zijn 200k gt3rs de ring op gaat of toch met iets goedkopers circuit gaat rijden. Het is ook stom aangezien het niet per se leuker wordt als je met een snellere auto gaat.
Of iedereen die sneller geklokt wordt als 7.30 een ban geven voor de dag ofzo![]()
Echt een heel vreemde reactie gezien je onderstaande verhaal, jij wil toch juist het racen er af hebben? Hieronder zeg je dat er een mentaliteitsprobleem is en hierboven dat je zelf bij touristenfahrten komt om te racen..
Ik denk dat het meer een mentaliteitsprobleem is. En dat mentaliteitsprobleem is ook exact hetzelfde als de oorzaak van vele ongevallen op de openbare wegen in heel de wereld. Auto's zijn sneller en veiliger geworden, maar rijopleidingen zijn niet streng genoeg en ik denk dat de limiet allang bereikt is waar mensen met snelle dure auto's om kunnen gaan. Daar kun je de Nurburgring of welk circuit dan ook niet van betichten.
Touristenfarhten zijn in het leven gekomen om als niet-coureur toch es mee te maken wat legendarische coureurs van vroeger deden. Fantastisch idee en daarom zijn ook de regelementen van de openbare weg van toepassing, want die kent iedereen. Er kan wel gesteld worden dat er niet meer gereden mag worden met rolkooien, helmen, (semi)slicks, enz, maar standaard af-fabriek zijn moderne auto's al zoveel sneller en strakker dan vroeger dat de net genoemde dingen uitsluiten niet veel zal bijdragen aan de veiligheid. Aangezien het 'Touristen'fahrten is ben ik overigens wel van mening dat rolkooien, helmen, (semi)slicks etc verbannen mogen worden zodat het weer enigeszins terug kan naar het toeristische gevoel van vroeger.
Geen rolkooien en semi slicks zou niet eens zo slecht idee zijn denk ik, maar dan moet je ook de rondentijden in zien te dammen anders vallen er alleen maar meer doden.
Wat ik ook nog zie als mogelijkheid om de veiligheid te vergroten is is het aantal laps per persoon of per kenteken voor een heel jaar beperken, dus ook geen jaarkaarten meer, enz. Bv 50. Dat zal zorgen voor een aanzienlijk minder druk veld op de baan terwijl toch iedereen de mogelijkheid blijft houden om er van te genieten. Wil je meer rijden, ga naar trackdays of doe mee met echte races. Immers, als je meer dan 50 laps in een jaar wil rijden kun je het geen 'touristen'fahrten meer noemen, dan ben je gewoon aan het racen.
Als je wat vaker bent geweest wordt het juist zoveel veiliger, je hebt op een gegeven moment veel meer in de gaten wat er om je heen gebeurt, waar een beginner na een paar auto's en bochten al helemaal overprikkeld is en het moeilijk heeft alle auto's te zien aankomen en goed voor zich te kijken.
Zelf heb ik in totaal 40 laps op m'n naam staan, verspreid over een jaar of 10 gereden. 35 met m'n Vectra, 3 met m'n Starlet en 2 met m'n TransAm. De laatste keer is in 2011 geweest. Ook vroeger heb ik nooit meer dan 4 laps in een heel weekend gedaan. Kost al genoeg geld en energie en ook het heen en weer rijden en bij kijkplekken staan kost genoeg tijd om je mee te vermaken. Met de genoemde limiet van bv 50 laps in een jaar kun je nog steeds elke week een rondje doen op de toeristische manier, of je rijdt ze op in 2 weekenden, kan ook.
Dit zal wel tegen het zere been zijn van verslaafden, maar da's precies net waar het mij om gaat.
Bedenk me net dat dit ook nog een ander positief effect kan hebben. Minder auto's op de baan is minder uitstoot en vervuiling, en meer kans dat we hier meer jaren van kunnen genieten nu de 'groenlinksers' in Duitsland aan de macht komen.