@Hielke: daarom heb ik ook de link geplaatst. Mensen die het wíllen leren krijgen daar de kans toe. Ik heb zelf 4 auto's gehad waarbij terugschakelen zonder heel&toe gepaard ging met 'shiftlock' als je op volle snelheid aan het rijden bent. Maar los daarvan, blijf ik van mening dat het erbij hoort als je zo soepel mogelijk wilt rijden en je materiaal wilt sparen. Rijd je net iets onder je kunnen/de limiet, dan heb je het vrijwel nooit nodig nee.
De dikke bakken parade die we hier hebben op DF komt echter in de regen wel in de problemen als je niet weet hoe je shiftlock wilt voorkomen. Of ze gaan onnodig voorzichtig rijden, dat is ook nergens voor nodig. Daar ben ik in ieder geval een beetje bang voor.
Elmar weet als geen ander uit te leggen hoe tricky zijn Viper kan zijn. In mijn ogen moet je dan zo clean mogelijk willen rijden. Hij wil dat graag leren volgens mij, althans, als ik zie hoe hij zich door de jaren heeft ontwikkeld...
Dan is terugschakelen met tussengas/revmatchen om shift lock te voorkomen mooie rijtechniek om aan hem uit te leggen, voor zover hij dat nog niet beheerst. Zo moeilijk is het namelijk niet (mits je pedalen goed staan). En dan is het misschien handig om te leren in een auto waarbij het mogelijk niet nodig is.
Maar kijk nu naar de Japanse filmpjes. Daar doen ze het allemaal.
Zijn wij Nederlanders nu allemaal van die boeren die zeggen: 'waarom zou ik dat nou leren, veels te moeilijk joh, nergens voor nodig?'
Ik vind dat een rare mentaliteit. Ik wil zelf zo goed kunnen rijden als die japanners. En dan heb ik het niet over driften, want tijdens een race doen ze het ook (ook in 4wd's, al is het maar om de turbo draaiend te houden). Kijk maar naar al die Best Motoring filmpjes. Rallyrijders doen het ook, de meeste vrienden van mij die in de autosport rijden ook. Alleen hier zijn een paar mensen die het niet doen. Dat verbaast mij echt.
@Dennis: Tnx!

In het draadje over Zandvoort hebben we het er al over gehad dat je altijd, zeker bij de Rob Slotemaker/Scheivlak, je gaspedaal in een bocht ingedrukt moet houden. Al is het een millimeter. Bedankt voor je aanvulling, is absoluut waar.