Ik ben er na enkele weekenden Ring achter dat de BMW display op het dashboard (doorlopend?) verkeerde metingen heeft aangegeven inzake het oliepeil van de motor.
Ik weet dat mijn motor bij het intensieve - maximale - gebruik van mijn getunde motor door het hoge vermogen en hoge toeren op het circuit flink meer olie dan bij normaal straat verkeer verbruikt.
Daarom heb ik in het begin braaf olie bijgevuld op basis van de metingen op het display.
De metingen op het display vertoonden echter een steeds hoger olieverbruik tot wel 2 tot 3 liter per 15-20 maximale rondjes. Hoewel moeilijk te geloven voerde ik het bijvullen van de olie toch uit conform het BMW display omdat ik ook zag dat er veel olie uit de overloop van het oliecarter in de oilcatch can werd opgevangen.
Echter afgelopen weekend bleef op enig moment de aanduiding van het olieniveau op en onder het minimum level staan, ook nadat ik eerst een halve liter en nadien nog eens een extra liter had bijgevuld.

Om bij een volgende oliemeting op het display wel volledig max. oliepeil aan te geven.
Dit duidt dus op een malfunction van de oliepeil sensor. En nadat ik ook op internet verhalen had gelezen van falende olie level sensors is voor mij het kwartje gevallen na afgelopen weken dus met een vervelend onderbuik gevoel de metingen van de BMW display te hebben gevolgd.
Zoals bekende is de oliepeil stok is inmiddels door BMW afgeschreven. Daardoor was ik ondanks mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de olie peil sensor helaas wel alleen daarop aangewezen.
Te weinig olie is slecht voor de motor, maar evenzeer te veel olie. Wat zonder twijfel wel een of meer keren zal hebben plaatsgevonden.
Gelukkig kan ik vast stellen dat de motor dat niet alleen heeft overleefd, maar eigenlijk totaal geen negatief effect van heeft ondervonden.
Olie en koelwater helemaal schoon en niet vervuild en geen olie, brandstof uit uitlaat maar ook helemaal schoon. De motor presteert op en buiten het circuit zelfs beter dan ooit tevoren.
Over 10 dagen heb ik gelukkig olie vv en pomp vv en dan laat ik de hoeveelheid olie meten wat er uit komt om te kijken hoeveel er teveel in is gevuld. Tevens laat ik dan de nieuwe olie in stappen vullen om op het dashboard display te markeren bij hoeveel olie de meting op min en max. staat.
Blijft staan wat met betrekking tot de oil level sensor te doen. De mal function kan liggen aan de sensor zelf, maar kan ook liggen aan de software die heeft gemeten. Het kan zo zijn dat de software een meting van idd ooit te laag oliepeil heeft gestored en niet gecleared oid.
Ik heb geen software kennis maar kan het gebeuren dat deze waarde als het ware wordt vast gehouden bij olie peil metingen ongeacht wat je er aan olie bijvult. Soms gebeurt de her calibratie spontaan en andere keer is er een programma nodig. Op dit moment kan ik alleen vaststellen dat de calibratie iets van spontaan is gebeurt, getuige de nu terechte max. olie peil meting.
Enfin long story short, is er een geschikte OBD diagnostic app die mbt deze specifieke functie een juiste diagnose kan stellen.
En/of heeft iemand dergelijke ervaring en weet wat te doen.
Theo