E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 27456
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Absoluut mooie wagens!
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Te vroeg victorie gekraaid: motor lekt opnieuw. Ik heb wat rondgebeld naar bedrijven om het blok te laten brazeren/lassen.
Niemand gevonden die het kon, uiteindelijk terecht gekomen bij een firma die motoren reviseert die het volgende zei: Boor dat gaatje uit en schroef er iets in, als je dat gaat warmstoken loop je het risico om stress in het blok te introduceren en dan heb je potentieel meer miserie.
Dat lijkt me inderdaad een plausibel verhaal. De moeilijkheid gaat nu zijn om te zien wat de wanddikte is en vooral om te zien waar het gaatje is, want dat lekt enkel als het blok warm staat. Eerst al die belzona er weer afdoen met de staalborstel...
En dan boren in mijn motorblok
Niemand gevonden die het kon, uiteindelijk terecht gekomen bij een firma die motoren reviseert die het volgende zei: Boor dat gaatje uit en schroef er iets in, als je dat gaat warmstoken loop je het risico om stress in het blok te introduceren en dan heb je potentieel meer miserie.
Dat lijkt me inderdaad een plausibel verhaal. De moeilijkheid gaat nu zijn om te zien wat de wanddikte is en vooral om te zien waar het gaatje is, want dat lekt enkel als het blok warm staat. Eerst al die belzona er weer afdoen met de staalborstel...
En dan boren in mijn motorblok
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
fleetupdate:
E38: op naar de 230k kms
Het blijft een heerlijke auto, ik blijf de looks geweldig vinden.
Eindelijk aan het sleutelen geraakt
Dit weekend heb ik een marathonsleutelsessie gehouden waar ik eindelijk alle brol van Meyle heb gedemonteerd en vervangen door vers spul van Lemforder en TRW, ik heb het over alle draagarmen/stuurstangen / rubbers en droplinks... van de vooras , verder nog nieuwe motorsteunen gestoken, een versie carterpakking ( gekozen om het subframe niet te laten zakken en daardoor serieus aan het kloten geweest ) een lekkende servoleiding vervangen ( lekte op de motorsteun aan de inlaatzijde) en uiteraard olie en filters gewisseld. Alles ziet er vanonder weer heel netjes uit Ook in het Oliecarter viel het reuze mee qua sludge, ik heb de moer van de oliepomp nog zo hard aangetrokken als ik kon ( durfde) volgens het boekje zou die maar op 25 NM moeten aangedraaid worden, daar zit ik wel ruimschoots over nu denk ik. Verder ook geen stukjes kettinggeleider gevonden of dergelijke
Bij de uitlijning was ik een lastige klant omdat ik vroeg dat de bouten vanachter op moment werden aangetrokken, de regelbout voor camber moet 236 NM hebben bvb.
Ik wou dat ik zelf een uitlijnbank had, want van het werk in gemiddelde garage achter de hoek ben ik niet onder de indruk.
De Remmen vanvoor zijn echt strontgaar, ik wou dit weekend nog schijven en blokken wisselen maar daar ben ik niet aan toe geraakt. Lang zal ik er niet mee moeten wachten althans.
Volgende ding op de planning is de radio/ stereo terug op niveau krijgen. Die kraakt al sinds dat ik hem heb vrij snel. Ik moet achterhalen of dat aan de luidsprekers of versterker ligt denk ik. Ik ken daar wel letterlijk niets van, hopelijk geraak ik eraan uit
E36
Dit weekend heeft die een nachtje buiten geslapen, na dat nachtje werkte de airco en de snelheidsmeter niet meer, ook blijft het interieurlampje voortdurend branden. Vreemde toestanden, ik vrees dat er iets aan de kabels heeft geknaagd die nacht...
Als ik mijn luiheid overwin moet ik ook eens aan de slag gaan met de E36, ik heb hier een arsenaal aan nieuwe onderdelen klaarliggen: een volledig nieuw koelsysteem van A tot Z , alles slangetjes / dichtingen/ sensoren/ radiator/waterpomp/thermostaat , alle rubbertjes van de achteras, schijven en blokken ( EBC blauw) voor de vooras, nieuwe lagering voor het schakelmechanisme en een M3 schakelstang, de laatste M3 3.2 toplagers op de planeet aarde, etc etc...
E36/8
Er zit een gloednieuwe cardanas onder nu, inclusief nieuwe flector en centerlager, en daarmee is heel de aandrijflijn vervangen en toch blijft er nog speling opzitten. Het geklop blijft van vanachter komen dus ik vermoed toch dat de speling tussen pignon en kroonwiel niet goed zit. Ik denk dat ik ga proberen een reservediff op de kop te tikken, of toch eens de speling laten nakijken deze winter.
Het "porositeitslek" zit er nog altijd, voorlopig rij ik er nog mee rond maar dat vreet aan mij. Ik heb de epoxy terug verwijderd. Als de planning het toelaat boor ik volgende week een gat in het blok op de plek van het lek, tap ik er draad in en gaat er een M6 boutje in.
Ik denk dat ik ondertussen wel het wereldrecord S50 inlaat demonteren op mijn naam heb...
Verder hoor ik dat er iets niet meer 100% vlot draait, een versleten spanrol of alternator, of misschien de servopomp, geen drama maar ik ben er graag vroeg bij
Dus dat gaan we ook eens nader moeten diagnoseren. Tezamen met een lek ter hoogte van de aircopomp ( die zet ik voorlopig ook niet meer aan het werk)
E38: op naar de 230k kms
Het blijft een heerlijke auto, ik blijf de looks geweldig vinden.
Eindelijk aan het sleutelen geraakt
Dit weekend heb ik een marathonsleutelsessie gehouden waar ik eindelijk alle brol van Meyle heb gedemonteerd en vervangen door vers spul van Lemforder en TRW, ik heb het over alle draagarmen/stuurstangen / rubbers en droplinks... van de vooras , verder nog nieuwe motorsteunen gestoken, een versie carterpakking ( gekozen om het subframe niet te laten zakken en daardoor serieus aan het kloten geweest ) een lekkende servoleiding vervangen ( lekte op de motorsteun aan de inlaatzijde) en uiteraard olie en filters gewisseld. Alles ziet er vanonder weer heel netjes uit Ook in het Oliecarter viel het reuze mee qua sludge, ik heb de moer van de oliepomp nog zo hard aangetrokken als ik kon ( durfde) volgens het boekje zou die maar op 25 NM moeten aangedraaid worden, daar zit ik wel ruimschoots over nu denk ik. Verder ook geen stukjes kettinggeleider gevonden of dergelijke
Bij de uitlijning was ik een lastige klant omdat ik vroeg dat de bouten vanachter op moment werden aangetrokken, de regelbout voor camber moet 236 NM hebben bvb.
Ik wou dat ik zelf een uitlijnbank had, want van het werk in gemiddelde garage achter de hoek ben ik niet onder de indruk.
De Remmen vanvoor zijn echt strontgaar, ik wou dit weekend nog schijven en blokken wisselen maar daar ben ik niet aan toe geraakt. Lang zal ik er niet mee moeten wachten althans.
Volgende ding op de planning is de radio/ stereo terug op niveau krijgen. Die kraakt al sinds dat ik hem heb vrij snel. Ik moet achterhalen of dat aan de luidsprekers of versterker ligt denk ik. Ik ken daar wel letterlijk niets van, hopelijk geraak ik eraan uit
E36
Dit weekend heeft die een nachtje buiten geslapen, na dat nachtje werkte de airco en de snelheidsmeter niet meer, ook blijft het interieurlampje voortdurend branden. Vreemde toestanden, ik vrees dat er iets aan de kabels heeft geknaagd die nacht...
Als ik mijn luiheid overwin moet ik ook eens aan de slag gaan met de E36, ik heb hier een arsenaal aan nieuwe onderdelen klaarliggen: een volledig nieuw koelsysteem van A tot Z , alles slangetjes / dichtingen/ sensoren/ radiator/waterpomp/thermostaat , alle rubbertjes van de achteras, schijven en blokken ( EBC blauw) voor de vooras, nieuwe lagering voor het schakelmechanisme en een M3 schakelstang, de laatste M3 3.2 toplagers op de planeet aarde, etc etc...
E36/8
Er zit een gloednieuwe cardanas onder nu, inclusief nieuwe flector en centerlager, en daarmee is heel de aandrijflijn vervangen en toch blijft er nog speling opzitten. Het geklop blijft van vanachter komen dus ik vermoed toch dat de speling tussen pignon en kroonwiel niet goed zit. Ik denk dat ik ga proberen een reservediff op de kop te tikken, of toch eens de speling laten nakijken deze winter.
Het "porositeitslek" zit er nog altijd, voorlopig rij ik er nog mee rond maar dat vreet aan mij. Ik heb de epoxy terug verwijderd. Als de planning het toelaat boor ik volgende week een gat in het blok op de plek van het lek, tap ik er draad in en gaat er een M6 boutje in.
Ik denk dat ik ondertussen wel het wereldrecord S50 inlaat demonteren op mijn naam heb...
Verder hoor ik dat er iets niet meer 100% vlot draait, een versleten spanrol of alternator, of misschien de servopomp, geen drama maar ik ben er graag vroeg bij
Dus dat gaan we ook eens nader moeten diagnoseren. Tezamen met een lek ter hoogte van de aircopomp ( die zet ik voorlopig ook niet meer aan het werk)
- Bijlagen
-
- 239079945_597251824773906_5542304574690215154_n.jpg (461.52 KiB) 3567 keer bekeken
-
- 238859527_360838812412734_1557831607321310155_n.jpg (798.51 KiB) 3567 keer bekeken
-
- 237592497_1008940276529331_3116092534467421494_n.jpg (80.45 KiB) 3567 keer bekeken
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 27456
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Zo lekker bezig geweest weer! En idd zo’n e38 blijft waanzinnig mooie looks houden
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Niet stil gezeten. Goed bezig, Tom.
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
OnlineBram
- Berichten: 16174
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Die kleur van de clown schoen :kwijl:
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Speling op het differentieel zou je al kunnen voelen met de achterwielen in de lucht en in versnelling.
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ja er moet een 1/10mm (uit mn hoofd) backlash tussen. Of je dit met de hand kunt voelen da’s idd wat lastiger. Op mijn e36 zat iets speling voelbaar. Geen bonk oid maar ruimte bij bv naar achter rijden en vv wegrijden in 1e versnelling.
Dat was uiteindelijk verholpen door een ander differentieel met minder speling op de kroon en pinion wiel.
Dat was uiteindelijk verholpen door een ander differentieel met minder speling op de kroon en pinion wiel.
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Na nog eens de inlaat te hebben gedemonteerd om exact te zien waar het lek was en daar in te boren heb ik besloten om voorlopig niet te boren. Waarom ?
Het lek is zo klein, je moet het eerder omschrijven als een zweetplek, je kan het met het blote oog eigenlijk niet precies zien. Je kan we zien waar het begint ongeveer, dat is juist in een kromming in het gietstuk naast de vriesdop, vrijwel onmogelijk om netjes te boren zonder dat je boor ook vast aan het blok is gemonteerd. Ik heb er daarna nog wat epoxy op gesmeerd en besloten om maandag dan toch maar naar de ring te gaan. In totaal is het peil in het KVS reservoir op die trip ongeveer 1 cm gezakt na 800 km rijden waaronder 4 laps en verschillende stukken in toeren aan 200+ , ik heb zelfs nog eens de snelheidsbegrenzer aangetikt.
Ideaal is het dus niet, maar voor hetgeen we aan vaste kosten betalen kunnen we er maar beter mee rijden ipv heel het zomerseizoen achter een paar druppels koelvloeistof te gaan zeker. Het blijft me wel storen en ik wil het linksom of rechtsom wel opgelost zien uiteraard, cuz OCD.
Op die 800 km brakken heeft hij wel geen druppel olie verbruikt
Het was misschien zelfs de beste ringtrip tot nu toe, perfect weer, op tijd open, niet teveel volk, geen baansluitingen of gele vlaggen en de auto voelde ook goed aan, juist die speling in de aandrijflijn nog, als dat nog weggewerkt was zou het mijn groundhog day mogen zijn
Het beviel me zo goed dat ik nu gewoon terug vertrek
Het lek is zo klein, je moet het eerder omschrijven als een zweetplek, je kan het met het blote oog eigenlijk niet precies zien. Je kan we zien waar het begint ongeveer, dat is juist in een kromming in het gietstuk naast de vriesdop, vrijwel onmogelijk om netjes te boren zonder dat je boor ook vast aan het blok is gemonteerd. Ik heb er daarna nog wat epoxy op gesmeerd en besloten om maandag dan toch maar naar de ring te gaan. In totaal is het peil in het KVS reservoir op die trip ongeveer 1 cm gezakt na 800 km rijden waaronder 4 laps en verschillende stukken in toeren aan 200+ , ik heb zelfs nog eens de snelheidsbegrenzer aangetikt.
Ideaal is het dus niet, maar voor hetgeen we aan vaste kosten betalen kunnen we er maar beter mee rijden ipv heel het zomerseizoen achter een paar druppels koelvloeistof te gaan zeker. Het blijft me wel storen en ik wil het linksom of rechtsom wel opgelost zien uiteraard, cuz OCD.
Op die 800 km brakken heeft hij wel geen druppel olie verbruikt
Het was misschien zelfs de beste ringtrip tot nu toe, perfect weer, op tijd open, niet teveel volk, geen baansluitingen of gele vlaggen en de auto voelde ook goed aan, juist die speling in de aandrijflijn nog, als dat nog weggewerkt was zou het mijn groundhog day mogen zijn
Het beviel me zo goed dat ik nu gewoon terug vertrek
- Bijlagen
-
- rsz_racetracker_14440334_215434.jpg (1006.13 KiB) 3110 keer bekeken
- matthyssie
- Berichten: 6104
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 27456
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Hele gave auto, en mooi tripje naar de ring zo te zien
- e30touring1990
- Berichten: 2827
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
lekker tripje zo! kar staat er knap bij
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Lekker Tom! Zit die baankennis er nog steeds in?
- Dimitri
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Een van de weinige kleur auto's waar zo'n Belgische plaat best goed bij smoelt!
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Om nog even door te bomen over mijn KVS lek
Dit is hoe ik het eruit zag de laatste keer dat ik heb gedemonteerd met het blok blank om het lek op te sporen.
Je kan nauwelijks het spoor zien en dat stopt vaag aan de boven/zijkant van de vriesplug. Ik heb nu vanalles langs buiten geprobeerd, ik vraag me af of ik misschien niet meer succes ga hebben als ik de vriesplug eruit haal en de binnenkant een laag belzona geef, mijn vrees is wel dat die belzona dan zou kunnen loskomen en problemen veroorzaken.
Dit is hoe ik het eruit zag de laatste keer dat ik heb gedemonteerd met het blok blank om het lek op te sporen.
Je kan nauwelijks het spoor zien en dat stopt vaag aan de boven/zijkant van de vriesplug. Ik heb nu vanalles langs buiten geprobeerd, ik vraag me af of ik misschien niet meer succes ga hebben als ik de vriesplug eruit haal en de binnenkant een laag belzona geef, mijn vrees is wel dat die belzona dan zou kunnen loskomen en problemen veroorzaken.
- 328Ti
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dat is een nasty lekkage…
Hoe oud is de m52? Verder mooi apparaat, zelf ook weer een gekocht voor paps en mij
Hoe oud is de m52? Verder mooi apparaat, zelf ook weer een gekocht voor paps en mij
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Wat ik mij al een tijd afvraag. Waarom laat je de Belzona niet aanbrengen door een professioneel bedrijf? Ik weet zeker dat er een bedrijf zit in van de zeehavens die dit kan.
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Omdat de instructies van Belzona heel helder zijn, het oppervlak moet brandschoon zijn en goed opgeruwd. Dat kan ik zelf ook
De eerste laag epoxy is ook aangebracht door een professioneel bedrijf en liet ook snel los.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
- Locatie: W-Vl
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dikke foto van de Z in actie!
Jammer dat het probleem zo blijft aanslepen. Zou bij mij ook constant in mijn gedachten zitten
Jammer dat het probleem zo blijft aanslepen. Zou bij mij ook constant in mijn gedachten zitten
- Tomj
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Nog eens een update:
De Z3M hebben we nog eens een onderhoud gegeven en een andere soort belzona ( 1212 => voor hechting op vervuilde oppervlakken) aangebracht op het onderblok. Volgende week weer platen erop en wat rijden.
De E38 blijft gewoon doen wat die moet doen, we zitten nu aan 250 000 km.
Blijft een heerlijke wagen, geen klagen van buiten dat die misschien wat veel verbruikt in vergelijking met moderne auto's.
Op de E36 staan ondertussen ook een bak meer Km's op, in februari heb ik nog een roadtrip van 7000 km door Scandinavië gedaan ermee. Langs Denemarken, Noorwegen door tot boven de poolcirckel en dan Zweeds lapland door, een stukje fins lapland en dan terug langs Zweden huiswaarts
Die deed het ook voortreffelijk, bijna 2000 km op puur ijs en sneeuw gereden op winterbanden. Toen ik terug thuiskwam hing er echt een dikke gore laag zout met fijn slijk op. Maar goed dat E36's een top reputatie hebben op het vlak van roestbestendigheid Het enige minpunt is dat mijn benzine en koeltemperatuur meter ineens rare kuren vertonen. De benzinemeter staat altijd op reserve en de kvstemperatuur staat bij een koudstart al direct in het rood en daar blijft die ook. Best vervelend, ik heb zekering 46 al nagekeken, ik gok/hoop op een eenvoudig massa probleem. Binnenkort moet ik het klokkenspel eens demonteren. Deze zomer zou ik de achteras ook van verse ophangingslagers voorzien, hopelijk vind ik daar tijd voor tegen dat het "driftseizoen" weer daar is .
Altijd wat met oude BMW's , maar ik vind het nog steeds leuk
De Z3M hebben we nog eens een onderhoud gegeven en een andere soort belzona ( 1212 => voor hechting op vervuilde oppervlakken) aangebracht op het onderblok. Volgende week weer platen erop en wat rijden.
De E38 blijft gewoon doen wat die moet doen, we zitten nu aan 250 000 km.
Blijft een heerlijke wagen, geen klagen van buiten dat die misschien wat veel verbruikt in vergelijking met moderne auto's.
Op de E36 staan ondertussen ook een bak meer Km's op, in februari heb ik nog een roadtrip van 7000 km door Scandinavië gedaan ermee. Langs Denemarken, Noorwegen door tot boven de poolcirckel en dan Zweeds lapland door, een stukje fins lapland en dan terug langs Zweden huiswaarts
Die deed het ook voortreffelijk, bijna 2000 km op puur ijs en sneeuw gereden op winterbanden. Toen ik terug thuiskwam hing er echt een dikke gore laag zout met fijn slijk op. Maar goed dat E36's een top reputatie hebben op het vlak van roestbestendigheid Het enige minpunt is dat mijn benzine en koeltemperatuur meter ineens rare kuren vertonen. De benzinemeter staat altijd op reserve en de kvstemperatuur staat bij een koudstart al direct in het rood en daar blijft die ook. Best vervelend, ik heb zekering 46 al nagekeken, ik gok/hoop op een eenvoudig massa probleem. Binnenkort moet ik het klokkenspel eens demonteren. Deze zomer zou ik de achteras ook van verse ophangingslagers voorzien, hopelijk vind ik daar tijd voor tegen dat het "driftseizoen" weer daar is .
Altijd wat met oude BMW's , maar ik vind het nog steeds leuk
- yorick
- Berichten: 988
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Mooie wagens! Met name de z3m coupe.
Wat betreft het gaatje lassen, kan ik beamen dat er een risico is op koudscheuren. Ooit zelf een m52 op die manier afgeschreven. Maar een klein gaatje met de juiste voorbereiding (voorverwarmen) moet wel lukken.
Wat betreft het gaatje lassen, kan ik beamen dat er een risico is op koudscheuren. Ooit zelf een m52 op die manier afgeschreven. Maar een klein gaatje met de juiste voorbereiding (voorverwarmen) moet wel lukken.