Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
tomgtr

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door tomgtr » 01 sep 2021, 09:14

Is lastig. Rutte is wel beetje klaar, Kaag heeft drammerig haar zin proberen door te drijven en zal ook niet winnen, CDA heeft net het Omzicht drama achter zich, GL/PVDA konden geen potten breken, PvD schitterd door afwezigheid. Ik denk dat alleen de PVV en SP behoorlijk zouden winnen als er nu verkiezingen zouden komen. Ons kiesstelsel werkt niet meer.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 01 sep 2021, 09:55

tomgtr schreef: 01 sep 2021, 09:14 Is lastig. Rutte is wel beetje klaar, Kaag heeft drammerig haar zin proberen door te drijven en zal ook niet winnen, CDA heeft net het Omzicht drama achter zich, GL/PVDA konden geen potten breken, PvD schitterd door afwezigheid. Ik denk dat alleen de PVV en SP behoorlijk zouden winnen als er nu verkiezingen zouden komen. Ons kiesstelsel werkt niet meer.
Tsja..... Bedenk maar een betere variant.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 sep 2021, 10:07

Niet te hopen dat Kaag veel vrouwelijke stemmen krijgt?

JP

Bericht door JP » 01 sep 2021, 10:16

Je kan wel blijven stemmen maar elke formatie loopt toch weer vast.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 sep 2021, 10:21

Caroline van der Plas van de BBB dan maar?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2021, 10:25

Sommige mensen zijn prima geschikt om luis in de pels te zijn. Is toch iets anders dan een regering leiden en in Europa het 1 en het ander voor elkaar te krijgen. Daar moet je redelijk glad voor zijn. Liefhebber of niet, Rutte is daar meester in.

Elise

Bericht door Elise » 01 sep 2021, 10:33

tomgtr schreef: 01 sep 2021, 09:14 Ons kiesstelsel werkt niet meer.
Het is mooi dat je in een vrije democratie je eigen politieke partij kan/mag oprichten, maar de enorme versplintering die het teweeg brengt komt het besturen van die vrije democratie niet ten goede.
Je zou dit kunnen ondervangen door iedere partij die aan de verkiezingen meedoet te verplichten een andere partij aan te wijzen waar hun stemmen heen moeten in het geval ze zelf niet voldoende stemmen halen. Nadat de stemmen geteld zijn, begin je met de partij die de minste stemmen heeft en telt die op bij de aangewezen partij. En zo ga je door tot je zeg 10 fracties van enige omvang hebt en die gaan dan naar de 2e kamer. Al die partijen die afvallen mogen het 4 jaar later weer proberen :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 sep 2021, 10:46

Edit: Mwoah @ Elise, niet eens zo'n slecht idee inderdaad.
tomgtr schreef: 01 sep 2021, 10:25 Sommige mensen zijn prima geschikt om luis in de pels te zijn. Is toch iets anders dan een regering leiden en in Europa het 1 en het ander voor elkaar te krijgen. Daar moet je redelijk glad voor zijn. Liefhebber of niet, Rutte is daar meester in.
Mee eens. Nu nog een nog zwier naar rechts, meer voor bijv mkb en automobilistjes en de middenklasse opkomen en nog meer de waanzinnige klimaatreligie etc afremmen/blokkeren inclusief stopzetten massaimmigratie:)

Robin

Bericht door Robin » 01 sep 2021, 10:52

Arthur schreef: 01 sep 2021, 10:21 Caroline van der Plas van de BBB dan maar?

Als je sec kijkt waar ze theoretisch voor staan, why not?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2021, 10:57

Daar ben ik het mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat als Rutte de kans had gehad om met een rechts kabinet te kunnen regeren hij een andere toon had gehad dan nu. Aan andere kant zelfs in een rechts kabinet krijg je dat niet voor elkaar als je in EU zit. Hoe rechts je ook bent, de EU schrijft veel te veel linkse zaken voor. Maar uit de Eau zou zeker voor een handels/transito land als NL een drama zijn, en dat wil een rechts kabinet ook niet.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2021, 12:07

tomgtr schreef: 01 sep 2021, 10:57 Daar ben ik het mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat als Rutte de kans had gehad om met een rechts kabinet te kunnen regeren hij een andere toon had gehad dan nu. Aan andere kant zelfs in een rechts kabinet krijg je dat niet voor elkaar als je in EU zit. Hoe rechts je ook bent, de EU schrijft veel te veel linkse zaken voor. Maar uit de Eau zou zeker voor een handels/transito land als NL een drama zijn, en dat wil een rechts kabinet ook niet.
Dit idd helemaal mee eens!
Volgens mij kunnen wij economische als land niet zonder EU (althans niet zonder enorm terug te gaan in welvaart) en als je wel lid blijft van EU dan kan je niet anders dan meedoen met de linkse milieu gedachte…enige wat je als land wel kan doen is niet vervolgens ook nog eens voorop willen lopen als EU land
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 01 sep 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 01 sep 2021, 12:08

Maar daar moeten wij weer verandering in gaan /willen brengen^^^^

Even wat anders.
https://www.brainycloud-marketing.com/b ... m7GJ2ve5YI

Tom

Bericht door Tom » 01 sep 2021, 12:18

Van mij hoeft het allemaal niet heel rechts te zijn. Maar bij links zijn de idealen soms ongeremd en daar heb ik problemen mee. We kunnen niet iedereen die aan de poort staat een huis geven. Ik zie liever dat het COA een limiet krijgt op het aantal personen dat opgevangen kan worden en ze zelf een afweging maken of ze iemand in nood (uit een oorlogsgebied) plaatsen op de plek van een persoon die eigenlijk op zoek is naar meer geluk. De gelukszoeker moet dan terug. Alleen moeten we dan van die ouderwetse verdragen af. En minder braaf zijn en landen aanspreken op het terugnemen van onderdanen, en dubbele paspoorten niet langer toestaan. Het huidige systeem piept en kraakt, zeker met de woningnood. Idem voor klimaat. Ik denk dat we (met name rechts) inderdaad wat (te) lang de boel genegeerd hebben, maar van het gas af, biomassa, zonne-energie, dat noem ik ook geen oplossing en 180 graden de andere kant op. Dat terwijl je nog tig industrieën met bijbehorende werkgelegenheid hebt die niet van de een op de andere dag groen zijn. Binnen de EU mogen we ook harder zijn als daar weer eens een land aanklopt voor steun, het gaat om miljarden en dat wordt dan binnen twee weken weggegeven omdat er zogenaamd nood aan de man is (zie ook coronasteun Italië; volgens mij had elk land het zwaar tijdens de pandemie, die toen nog niet eens over was). Het voor de bühne 'moeilijk doen' ligt er zo dik bovenop.

Wat mij betreft moeten we af van allerhande vage maar goedbedoelde verdragen te tekenen die nooit heel concreet zijn en voor lange termijn. Dat wordt gedaan door hoge politici die goed in het nieuws willen willen komen, maar zadel je politici een laag eronder op met de praktische uitvoerbaarheid. Dat zie bij EU waarbij je op die manier bijna verplicht wordt om anderen te helpen. Aan klimaat waarbij verdragen amper te vertalen zijn in de praktijk. En aan mensenrechten die door de tijd ingehaald worden... ooit in de jaren 50 een goed idee toen mensen uit oorlogsgebieden een veilig onderkomen zochten, nu met internet en mensensmokkelaars schiet het z'n doel voorbij omdat ze in Limbabwestan weten dat we hier uitkeringen en Miele's hebben.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 01 sep 2021, 14:47

De grootste 2, 3 of 4 (tot er minimaal 76 zetels bij elkaar zijn) partijen moeten verplicht binnen een half jaar met een werkbaar regeerakkoord komen. Zo niet, moeten er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden waarbij zij dan niet meer mee mogen doen. Eens kijken hoe snel VVD, D66, PVV en het CDA het eens kunnen worden...

350 Z

Bericht door 350 Z » 01 sep 2021, 15:02

China bouwt 400 kolencentrales erbij ofwel alles wat wij hier doen is echt nutteloos.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 sep 2021, 15:25

SlowCo schreef: 01 sep 2021, 14:47 De grootste 2, 3 of 4 (tot er minimaal 76 zetels bij elkaar zijn) partijen moeten verplicht binnen een half jaar met een werkbaar regeerakkoord komen. Zo niet, moeten er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden waarbij zij dan niet meer mee mogen doen. Eens kijken hoe snel VVD, D66, PVV en het CDA het eens kunnen worden...
Helemaal mee eens, het volk heeft gekozen en die draaikonten daar in Den Haag proberen er hun eigen draai aan te geven, gewoon de grootste partijen samen en geen gelul!

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 01 sep 2021, 15:34

Dat lijkt meer op en democratie als nu. Dan komen de belangen van zoveel mogelijk mensen aan bod.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2021, 15:45

Jan Terwolde schreef: 01 sep 2021, 15:34 Dat lijkt meer op en democratie als nu. Dan komen de belangen van zoveel mogelijk mensen aan bod.
Dan nu :tooth:

Klinkt super tof maar als VVD, PVV, D66 en CDA een regeeraccoord moeten maken dat werkt niet. Met zo fundamenteel andere principes en inzichten is een regeeraccoord een utopie. Dan kan je ook gaan regeren zonder regeeraccoord en alles ad hoc voorstellen en laten goed of afkeuren door de kamer. Maar wie komt er dan op wel departement te zitten. PVV wil immigratie en ontwikkelingssamenwerking. Daar gaan CDA en D66 nooit mee accoord. CDA wil londbouw, dat wil D66 niet etc etc.

Maar ok, zoals voorgesteld, de coalitie van min 76 zetels heeft geen regeeraccoord kunnen produceren, dan mogen de andere partijen het doen? Dat is dus een minderheidskabinet per definitie met max 74 zetels. Dit jaar verdeeld over 16 partijen. Waaronder Ja21, PvD, partij voor de dieren, GL, SP en PVDA. Die gaan wel een regeeraccoord eruit krijgen en het eens zijn over de poppetjes? Klinkt super tof, het kan echter niet werken.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 01 sep 2021, 16:29

tomgtr schreef: 01 sep 2021, 15:45
Jan Terwolde schreef: 01 sep 2021, 15:34 Dat lijkt meer op en democratie als nu. Dan komen de belangen van zoveel mogelijk mensen aan bod.
Dan nu :tooth:

Klinkt super tof maar als VVD, PVV, D66 en CDA een regeeraccoord moeten maken dat werkt niet. Met zo fundamenteel andere principes en inzichten is een regeeraccoord een utopie. Dan kan je ook gaan regeren zonder regeeraccoord en alles ad hoc voorstellen en laten goed of afkeuren door de kamer. Maar wie komt er dan op wel departement te zitten. PVV wil immigratie en ontwikkelingssamenwerking. Daar gaan CDA en D66 nooit mee accoord. CDA wil londbouw, dat wil D66 niet etc etc.

Maar ok, zoals voorgesteld, de coalitie van min 76 zetels heeft geen regeeraccoord kunnen produceren, dan mogen de andere partijen het doen? Dat is dus een minderheidskabinet per definitie met max 74 zetels. Dit jaar verdeeld over 16 partijen. Waaronder Ja21, PvD, partij voor de dieren, GL, SP en PVDA. Die gaan wel een regeeraccoord eruit krijgen en het eens zijn over de poppetjes? Klinkt super tof, het kan echter niet werken.
Regeerakkoord :tooth:

Als de grootste partijen, met samen meer dan 76 zetels, niet tot een regeerakkoord komen binnen een half jaar dan moeten er nieuwe verkiezingen gehouden worden waarbij die partijen niet meer verkiesbaar zijn. Dus dan kunnen andere partijen de grootste worden. Met deze spelregel in het smerige politieke spel, zullen ze een heel stuk vlotter tot een compromis komen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2021, 16:57

Ok, dan mogen ze niet meer mee doen met nieuwe verkiezingen. Ik moet er echt niet aan denken dat de overige 16 partijen alleen over zijn om uit te kiezen. En hoe zouden die dan wel een regeerakkoord (met dubbel k idd) moeten sluiten. Als de voorgenoemde 4 partijen eruit liggen worden dus GL, PVDA, PVD, Ja21 en CU onwijs groot relatief. Die gaan wel een akkoord krijgen. En jij ziet die partijen al ministers leveren. Of zijn de tegenstellingen daar nog groter (want nog meer links en rechts) dus gaan we dan na 6 maanden weer naar nieuwe verkiezingen? Tof, na 4 verkiezingen mogen BBB, Denk, Silvana en SGP een colaitie vormen? Komt helemaal goed.

Overigens is zelfs dit scenario een utopie want 4 verkiezingen levert nog wel wat ruzietjes op en bovendien moeten Van Haga en Omzicht nog hun partijen presenteren. Dus er komen nog wel 2 rondes bij. En mocht na 1 ronde uitsluiting de volgende ronde de itgesloten partijen weer mogen meedoen dan gaan we terug naar af.

Robin

Bericht door Robin » 01 sep 2021, 17:18

Jezus ik schreef altijd accoord!

Elise

Bericht door Elise » 01 sep 2021, 17:21

Ik hoop op nieuwe verkiezingen, zonder een dansende Kaag op tafel :tong:

Elise

Bericht door Elise » 01 sep 2021, 17:22

Robin schreef: 01 sep 2021, 17:18 Jezus ik schreef altijd accoord!
En nu schrijf je akkoord!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 sep 2021, 17:35

Generatiedingetje dan en in mijn geval meer engels typen dan Nederlands.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 sep 2021, 17:57

tomgtr schreef: 01 sep 2021, 17:35
Generatiedingetje dan en in mijn geval meer engels typen dan Nederlands.
In het Engels is het nog altijd agreement. :tooth:

Plaats reactie