BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dat ziet er netjes uit voor een eerste keer, lekker bezig!
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi man!
- PeterM
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi geworden!
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Bedankt allen voor de goede reacties! Ik heb vanmiddag de 1e downpipe afgemaakt tot aan de V-band. Na de V-band zal ik nog een flink deel naar de katalysator moeten maken, maar eerst ga ik binnenkort aan de andere manifold beginnen.
Dit keer met iets meer backinggas/formeergas gebruikt, en met resultaat: een mooie afgevlakte doorlassing.
Voordat er vragen komen over de hitte en dat het dicht bij koppelingsslang/stuurstang en draagarm-oor zit, ik zit overal minimaal 15mm vanaf, en ga zeker nog dingen aanpassen als in omleiden en hittewering aanbrengen. De uitlaat ga ik tot de katalysators in de heatwrap zetten, de stuurstang en het oor met hittewerende stickerfolie beplakken, en de leidingen nog omleggen zodat deze niet in de buurt kunnen komen van de uitlaat. Ik ben er nog lang niet.
Dit keer met iets meer backinggas/formeergas gebruikt, en met resultaat: een mooie afgevlakte doorlassing.
Voordat er vragen komen over de hitte en dat het dicht bij koppelingsslang/stuurstang en draagarm-oor zit, ik zit overal minimaal 15mm vanaf, en ga zeker nog dingen aanpassen als in omleiden en hittewering aanbrengen. De uitlaat ga ik tot de katalysators in de heatwrap zetten, de stuurstang en het oor met hittewerende stickerfolie beplakken, en de leidingen nog omleggen zodat deze niet in de buurt kunnen komen van de uitlaat. Ik ben er nog lang niet.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Netjes hoor, ziet er prima uit! Wel grappig zijn jou spruitstuk flenzen. Al jaren geleden heb ik zelf flenzen laten snijden voor een M60 project, had toen zelf de CAD tekening gemaakt daarvoor. De jouwe lijken wel een kopie!
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik kan je verzekeren dat het geen kopie is, maar het zal ongetwijfeld aardig overeenkomen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 mei 2021, 19:17
- Auto: bmw 328 e46 , Skyline R33
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
erg gaaf project ! heb me aangemeld zodat ik het kan volgen
-
- Berichten: 5039
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Welkom.ArnovanMelis schreef: ↑07 mei 2021, 19:19 erg gaaf project ! heb me aangemeld zodat ik het kan volgen
We zijn ook benieuwd naar je eigen auto's. Mag je gerust wat meer over vertellen.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Het is weer even geleden sinds ik weer een update heb geplaatst, en dat helaas ook niet zonder reden. In de tussentijd heb ik een pittig auto-ongeluk gehad met mijn 'nieuwe' S15. Wonder boven wonder mankeert mijn passagier en ik niets, mede dankzij de airbags en gordels. Auto is total-loss. Maar dat is een ander verhaal.
Ik heb sinds de laatste update eerst nog het andere spruitstuk gemaakt. Ik ben er niet trots op omdat de vorm en flow mij niet erg aanstaat, maar hier had ik nog minder ruimte dan als aan de andere kant. Mede omdat de aircoleidingen en de startmotor in de weg zitten, en ik heel veel rekening moest houden met de manier van monteren en de bevestigingsmoeren. Zoals te zien is staat de rechter uitlaatpijp meer naar onderen gericht. Dit is puur omdat ik anders niet de moer op de draadeindje kreeg of uberhaubt aangedraaid. De passing overal was zo nauw dat ik telkens de motor 1cm omhoog moest tillen van de motorsteun om het spruitstuk op zijn plek te kunnen manuvreren. De downpipes en uitmeten waar ze samen komen. 1 pijp verlaagt zodat deze de draagarm niet raakt als de auto maximaal is uitgeveerd. Verhoging gemaakt naar de racekats zodat deze niet onder de bodem uitsteken. Ik heb gekozen voor een H-pipe om deze redenen:
X-pipe = meer vermogen, harder en scheller geluid.
H-pipte = meer koppel, zachter en zwaarder geluid.
Aangezien het een daily wordt en alleen de OEM M3 demper wil gebruiken heb ik wat berekend:
S54B32 (e46 M3) heeft 6 cilinders, 3,2L inhoud. 3,2/6 = 0,53L per cilinder.
M60B40 (E38 740i) heeft 8 cilinders, 4,0L inhoud. 4,0/8 = 0,5L per cilinder.
Meer inhoud per cilinder is grotere boem, dus meer geluid.
De OEM demper dempt dus meer dan genoeg voor de V8. Aangezien ik hem toch liever nét iets stiller wil hebben dan een stock M3 heb ik voor de zekerheid gekozen voor de H-pipe, omdat de auto toch bij Lelystad gekeurd gaat worden. En hier een overzicht van de complete (2x) 2,5'' RVS uitlaatlijn. Gemakkelijk te demonteren d.m.v. de V-bands. Ik hoop dit weekend de remmen te kunnen ontluchten en lekvrij te maken, dan kan ik daarna de auto voor het eerst naar buiten rijden en mij zorgen gaan maken over de motorkoeling.
Ik heb sinds de laatste update eerst nog het andere spruitstuk gemaakt. Ik ben er niet trots op omdat de vorm en flow mij niet erg aanstaat, maar hier had ik nog minder ruimte dan als aan de andere kant. Mede omdat de aircoleidingen en de startmotor in de weg zitten, en ik heel veel rekening moest houden met de manier van monteren en de bevestigingsmoeren. Zoals te zien is staat de rechter uitlaatpijp meer naar onderen gericht. Dit is puur omdat ik anders niet de moer op de draadeindje kreeg of uberhaubt aangedraaid. De passing overal was zo nauw dat ik telkens de motor 1cm omhoog moest tillen van de motorsteun om het spruitstuk op zijn plek te kunnen manuvreren. De downpipes en uitmeten waar ze samen komen. 1 pijp verlaagt zodat deze de draagarm niet raakt als de auto maximaal is uitgeveerd. Verhoging gemaakt naar de racekats zodat deze niet onder de bodem uitsteken. Ik heb gekozen voor een H-pipe om deze redenen:
X-pipe = meer vermogen, harder en scheller geluid.
H-pipte = meer koppel, zachter en zwaarder geluid.
Aangezien het een daily wordt en alleen de OEM M3 demper wil gebruiken heb ik wat berekend:
S54B32 (e46 M3) heeft 6 cilinders, 3,2L inhoud. 3,2/6 = 0,53L per cilinder.
M60B40 (E38 740i) heeft 8 cilinders, 4,0L inhoud. 4,0/8 = 0,5L per cilinder.
Meer inhoud per cilinder is grotere boem, dus meer geluid.
De OEM demper dempt dus meer dan genoeg voor de V8. Aangezien ik hem toch liever nét iets stiller wil hebben dan een stock M3 heb ik voor de zekerheid gekozen voor de H-pipe, omdat de auto toch bij Lelystad gekeurd gaat worden. En hier een overzicht van de complete (2x) 2,5'' RVS uitlaatlijn. Gemakkelijk te demonteren d.m.v. de V-bands. Ik hoop dit weekend de remmen te kunnen ontluchten en lekvrij te maken, dan kan ik daarna de auto voor het eerst naar buiten rijden en mij zorgen gaan maken over de motorkoeling.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Tijd voor weer wat updates, want dat heb ik weer laten verslonzen. Als eerst de iets meer technische dingetjes: Ik ben al flink bezig geweest om de kabelboom netjes te maken zodat binnenkort de motorkap dicht kan en eventueel indien nodig de auto weer buiten kan staan. In een van de vorige posts is de kabelboom te zien toen deze tijdelijk was aangesloten. Deze heb ik nu al iets meer gefatsoeneerd. uiteraard moet ik er ook nog een mooie ECU box voor maken / zoeken. Ik zat te denken aan die van de E34, heeft iemand daar ervaring mee of nog iets in de aanbieding?
Vervolgens nog gekeken of ik wat meuk zou installeren om de stuuruitslag te kunnen vergroten, aangezien ik ook wel eens wat bochtjes zou willen pakken, maar ik zou ze dan eerst iets moeten bijwerken. Daarnaast denk ik ook niet dat het bevorderlijk is voor de RDW keuring, en zal het stuurgedrag wat nerveuzer worden gok ik zo. Ik wacht er dus nog maar even mee. Projectje om te proberen voor later na de keuring.
Vervolgens nog gekeken of ik wat meuk zou installeren om de stuuruitslag te kunnen vergroten, aangezien ik ook wel eens wat bochtjes zou willen pakken, maar ik zou ze dan eerst iets moeten bijwerken. Daarnaast denk ik ook niet dat het bevorderlijk is voor de RDW keuring, en zal het stuurgedrag wat nerveuzer worden gok ik zo. Ik wacht er dus nog maar even mee. Projectje om te proberen voor later na de keuring.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Daarna ook al wat meer aan de optische dingen begonnen. Dit waren kleine klusjes die ik op een avondje makkelijk kon doen, dus wisselde hier de grotere klussen mee af. Als eerst EINDELIJK het rotte zijscherm vervangen. Dat was best wel nodig...
Voorbumper ook weer gemonteerd, al moet ik nog wel wat extra binnenkappen vastzetten en een onderplaat maken.
Kofferbak ook weer in elkaar gezet, lip er af gehaald, want een nieuwe spoiler is onderweg. Helaas weer een levertijd van 3-4 weken dus dat wordt weer wachten...
Pookje vervangen, helaas zonder M-logo, maar dan matcht het in ieder geval netjes met de versnellingsbak
En als kers op de taart heb ik dan ook eindelijk een prachtig M3 stuur kunnen bemachtigen voor een mooie prijs. Leder verkeerd nagenoeg in nieuwstaat, dus heeel erg blij mee.
Voorbumper ook weer gemonteerd, al moet ik nog wel wat extra binnenkappen vastzetten en een onderplaat maken.
Kofferbak ook weer in elkaar gezet, lip er af gehaald, want een nieuwe spoiler is onderweg. Helaas weer een levertijd van 3-4 weken dus dat wordt weer wachten...
Pookje vervangen, helaas zonder M-logo, maar dan matcht het in ieder geval netjes met de versnellingsbak
En als kers op de taart heb ik dan ook eindelijk een prachtig M3 stuur kunnen bemachtigen voor een mooie prijs. Leder verkeerd nagenoeg in nieuwstaat, dus heeel erg blij mee.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
En als laatste update van vandaag; Ik heb vandaag de motorkapsluitingen gemaakt en de kap er (tijdelijk) op gezet. Ik heb de Aerocatch imi gebruikt omdat ik deze polyster M3 motorkap wil gaan gebruiken. De M3 motorkap heeft een bolling in het midden van de kap, welke ook erg goed uitkomt met mijn motorblok. Daarnaast vind ik het optisch ook erg mooi. Ik heb gekozen voor de polyster variant vanwege het budget dat ik aan deze build wilde spenderen. €260,- polyster nieuw vs. €800,- 2e hands alu. beide zonder overspuiten. Uiteraard is de pasvorm daar ook naar, maar ach. misschien komt dat later nog als er budget over is.
Zoals te zien is moet ik hem nog aan alle kanten bijwerken en bijstellen, maar dat komt binnenkort wel. Het begint in ieder geval weer een beetje op een auto te lijken
Zoals te zien is moet ik hem nog aan alle kanten bijwerken en bijstellen, maar dat komt binnenkort wel. Het begint in ieder geval weer een beetje op een auto te lijken
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Flink bezig geweest..!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Gaaf hoor, erg knap dat je echt alles zelf er in bouwt, dus ook de kabelboom en dergelijke. Dat zijn toch dingen waar ik me liever niet aan brand.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hoi allemaal, eindelijk weer een update! Helaas kwam ik er door prive-omstandigeheden niet aan toe, maar ik heb nu lekker 3 weken vakantie, dus ik kan weer aan de bak!
Vorig weekend ben ik weer een flinke stap verder gekomen, ik heb de bevestigingsplaten voor de stabilisatorstangbeugel (leuk voor galgje) op het chassis gelast. Hier zag ik al een tijdje tegenop omdat ik het staal weer moest ontdoen van het tectiel, alles schoonmaken, afdekken, laskar klaarmaken, en maar hopen dat ik een goeie manier / plek heb gevonden om deze plaat te monteren. Geen idee of ik het al eerder heb laten zien, maar ik heb 10mm dik stalen platen laten lasersnijden met de vorm van de beugels. Door deze dikte aan het chassis vast te lassen zal het chassis of de plaat in ieder geval niet zo snel vervormen door de krachten die er op kunnen komen.
Hieronder dan de foto's:
Eerst de 'bult' naar binnen gedrukt zodat deze niet in de weg zit. Ik heb ervoor gekozen om deze bult naar binnen te drukken in plaats van weg te slijpen om de stevigheid in het chassis te houden. De bult zit dus nu gewoon de andere kant op. Het eerste plaatje gelast, helaas met wat randinkarteling. Na opnieuw afstellen ging het al beter. Als laatst in de primer gezet, en inmiddels zit ook de tectiel er weer overheen. Hopelijk komende week weer een update!
Vorig weekend ben ik weer een flinke stap verder gekomen, ik heb de bevestigingsplaten voor de stabilisatorstangbeugel (leuk voor galgje) op het chassis gelast. Hier zag ik al een tijdje tegenop omdat ik het staal weer moest ontdoen van het tectiel, alles schoonmaken, afdekken, laskar klaarmaken, en maar hopen dat ik een goeie manier / plek heb gevonden om deze plaat te monteren. Geen idee of ik het al eerder heb laten zien, maar ik heb 10mm dik stalen platen laten lasersnijden met de vorm van de beugels. Door deze dikte aan het chassis vast te lassen zal het chassis of de plaat in ieder geval niet zo snel vervormen door de krachten die er op kunnen komen.
Hieronder dan de foto's:
Eerst de 'bult' naar binnen gedrukt zodat deze niet in de weg zit. Ik heb ervoor gekozen om deze bult naar binnen te drukken in plaats van weg te slijpen om de stevigheid in het chassis te houden. De bult zit dus nu gewoon de andere kant op. Het eerste plaatje gelast, helaas met wat randinkarteling. Na opnieuw afstellen ging het al beter. Als laatst in de primer gezet, en inmiddels zit ook de tectiel er weer overheen. Hopelijk komende week weer een update!
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi werk weer! Ga je uiteindelijk nog die stabilisatorstang laten maken? En heb je ook een idee wat zo iets eigenlijk kost?
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...Marc Sierra schreef: ↑07 aug 2021, 13:56 Mooi werk weer! Ga je uiteindelijk nog die stabilisatorstang laten maken? En heb je ook een idee wat zo iets eigenlijk kost?
Ik heb weer een paar kleine updates, die volgen hieronder:
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De motorkap wilde ik aan de binnenkant extra verstevigen omdat ik heb gemerkt dat ik de powerdome erg makkelijk kan induwen. Ook als je op verschillende plekken op de motorkap een beetje druk uitoefent duw je deze erg gemakkelijk in. Mijn ervaring is dat als je wat harder rijd dan toegestaan dat de polyester motorkappen kunnen gaan vervormen, wobbelen, klapperen etc. Om dit te voorkomen heb ik wat polyester geshopt, een paar tutorials gekeken, en de kap verstevigd.
De motorkap bestaat uit 2 polyester delen die op elkaar zitten gekit. Dit geeft de kap extra stevigheid. Maar aangezien deze met enkele klodders kit vast zit, heeft dit nog niet de gewenste stijfheid. Daarom heb ik elke rand/holle ruimte afgewerkt met een matje.
Hieronder kan je goed zien wat het verschil is met en zonder mat. Het verschil is stijfheid is echt gigantisch. Ik kan de dome niet meer indrukken, en ook met optillen van de motorkap voel je duidelijk verschil in de stijfheid.
De motorkap bestaat uit 2 polyester delen die op elkaar zitten gekit. Dit geeft de kap extra stevigheid. Maar aangezien deze met enkele klodders kit vast zit, heeft dit nog niet de gewenste stijfheid. Daarom heb ik elke rand/holle ruimte afgewerkt met een matje.
Hieronder kan je goed zien wat het verschil is met en zonder mat. Het verschil is stijfheid is echt gigantisch. Ik kan de dome niet meer indrukken, en ook met optillen van de motorkap voel je duidelijk verschil in de stijfheid.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ook nog bezig geweest aan de kofferbaklip. Hier heb ik een Maxton CSL lip voor gekocht. Prijs is goed te doen en pasvorm is echt perfect! Hier ben ik zeer tevreden over. Deze ga ik er op kitten en daarna de hele klep opnieuw spuiten. Waarom plaklip? Omdat de toekomstige overfenders in dezelfde stijl zullen zijn.
Tevens doe ik dit met een jonge carosseriebewerker zodat hij zijn vakgebied kan beoefenen en ik weer wat extra tips en tricks kan leren. Ik ben immers ook geen specialist.
De spuitplamuur zit er alvast op, helaas is de v-snaar van de compressor versleten, dus konden we niet meer verder met schuren. Dit zal eind deze week weer kunnen.
Tevens doe ik dit met een jonge carosseriebewerker zodat hij zijn vakgebied kan beoefenen en ik weer wat extra tips en tricks kan leren. Ik ben immers ook geen specialist.
De spuitplamuur zit er alvast op, helaas is de v-snaar van de compressor versleten, dus konden we niet meer verder met schuren. Dit zal eind deze week weer kunnen.
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Daarna ook EINDELIJK de mal gemaakt voor de stabilisatorstang! Gemaakt van PVC buis, snel makkelijk en goedkoop. Vervolgens alle verbindingen in elkaar gelijmd. Ik heb toch nog een verstelling er in gemaakt, en ik hoop dat dit werkt. We gaan het zien.
Zometeen het staal ophalen, en als er nog ruimte is, proberen te buigen...
Zometeen het staal ophalen, en als er nog ruimte is, proberen te buigen...
- Jan Terwolde
- Berichten: 2859
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Heerlijk zo'n csl spoiler, graag mooie foto's van het eindresultaat! Overweeg zelf ook wel zo één.
- e30touring1990
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Netjes zo die motorkap versteviging! ja alleen een plaat met een paar klodders lijm oid dat geeft niet zoveel stijfheid.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Slim gedaan met die pvc pijp! En weer mooie updates
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik zou gewoon deze eronder houden, werkt perfect denk ik. Wel echt super gaaf wat je allemaal zelf doet! Ik ben erg benieuwd hoe je die stabilisatorstang denkt te gaan buigen.
Bedoel je hiermee te zeggen dat eentje laten maken rond de 600 euro kost?Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...
- Sideways
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Bedoel je hiermee te zeggen dat eentje laten maken rond de 600 euro kost?Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...
[/quote]
Klopt helemaal, ik heb een offerte opgevraagd bij VIODveren en die kunnen aan de hand van een mal (zoals ik heb gemaakt) of tekening een stang of buis buigen, en de eindstukken plat persen en vervolgens coaten. Als ik het goed heb was het een all-in prijs van ~€650,-
Helaas kon de beste man mij niet vertellen wat de stijfheid van het materiaal of de chemische samenstelling is. Dus feitelijk weet ik dan nog niet hoe stijf dat de stang wordt. (Zie eerdere berekeningen). Vandaar dat ik het nu eerst zelf ga proberen en we zien wel of het werkt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten