http://www.wheelweights.net/

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2007, 00:16

Ik weet niet of deze al eens voorbij is gekomen ? Toch voor de zekerheid nog maar even posten.

Joop

Bericht door Joop » 19 sep 2007, 08:23

Dan kunnen nu de wielgewicht discussies losbarsten (americanstyle... :wink: ).

SteV6

Bericht door SteV6 » 19 sep 2007, 10:06

Joop schreef:Dan kunnen nu de wielgewicht discussies losbarsten (americanstyle... :wink: ).
Wat wil je ter discussie stellen dan?

SteV6

Tom V

Bericht door Tom V » 19 sep 2007, 10:23

SteV6 schreef:
Joop schreef:Dan kunnen nu de wielgewicht discussies losbarsten (americanstyle... :wink: ).

SteV6
Veel velgen zijn te zwaar.

:roll: Lekker vaag en relatief.

VLA

Bericht door VLA » 19 sep 2007, 10:38

15 inch Volks TE37 :twisted:

SteV6

Bericht door SteV6 » 19 sep 2007, 19:56

Oh, ik dacht dat we lekker gingen discussieren over het wel of niet nuttig zijn van lichtere wielen :roll: :mrgreen:

Want dat verschil (en dus de effecten) ken ik uit eigen ervaring. Het onafgeveerd is per definitie altijd te hoog. Dus alles wat je daar kan besparen vertaalt zich direct een beter rijgevoel.

Die lijsten heb ik overigens niet doorgespit hoor ;)

SteV6

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2007, 11:22

SteV6 schreef:Oh, ik dacht dat we lekker gingen discussieren over het wel of niet nuttig zijn van lichtere wielen :roll: :mrgreen:

Want dat verschil (en dus de effecten) ken ik uit eigen ervaring. Het onafgeveerd is per definitie altijd te hoog. Dus alles wat je daar kan besparen vertaalt zich direct een beter rijgevoel.

Die lijsten heb ik overigens niet doorgespit hoor ;)

SteV6

Dit vond ik in het CSL.net linkje over lichtere wielen..
Technik | Räder
Allgemeines

Konsequenter Leichtbau findet sich auch in diesem Bereich.

Die speziell für den M3 CSL von BBS angefertigten Leichtmetall-Felgen aus Aluminium reduzieren die ungefederten Massen um 11 Kg gegenüber dem Basis-M3. Jedes Kilogramm ungefederter Masse entspricht ~7 Kg gefederter Masse.

Im konkreten Fall wirken sich also die an den Felgen eingesparten 11 Kg fahrdynamisch wie ~77 Kg eingespartes Gewicht an der Karossie aus.

Ein Wehrmutstropfen besteht allerdings darin, dass die CSL Felgen - im Gegensatz zur M3 19" Rad - nicht geschmiedet sind. Dieses Verfahren erhöht die Stabilität einer Leichtmetall-Felge erheblich - bei gleichbleibendem oder gar reduziertem Gewicht.

Optional konnte der CSL mit M3 19"-Rädern (Strassenbereifung!) geordert werden, was aber weder aus Gewichts- noch Optikgründen Sinn macht. Dennoch dürften ca. 10% aller CSL so ausgeliefert worden sein.

Exklusives CSL Rad von BBS

Technische Daten Räder

Material Aluminium
Hersteller BBS
Dimension VA 8.5x19" ET 44
Dimension HA 9.5x19" ET 27
Gewicht Felge VA ~10.6 Kg
Gewicht Felge HA ~10.8 Kg
Betekent dit nou dat mijn M3 CS met CSL velgen theoretisch 77 kilo lichter is dan een standaard M3 ?

kris

Bericht door kris » 21 sep 2007, 12:51

vrees ervoor rico :)

had je een echte CSL gekocht wel :P

maar de CS-velgen zijn niet dezelfde als die van de CSL...

heb wel geen gewichten bij de hand...

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 sep 2007, 14:35

Theoretisch wel Rico. In de praktijk ... geen idee.

Puur theoretisch zit er een vermenigvuldigend effect in verandering van massa in draaiende delen. Bijvoorbeeld in balansassen in de motor, het vliegwiel, de cardanas en dus ook de wielen. Het komt er simpel op neer dat het verminderen van het gewicht van een draaiend onderdeel met bijvoorbeeld 1 kg dezelfde winst oplevert als het verwijderen van 7 kg (zomaar een getal!) gewicht van niet draaiende onderdelen. Hier een leuk artikel dat er vrij diep op ingaat: http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
Daarin spreken ze ook heel kort even over velgen en komen tot een heel ander getal, namelijk een factor 1,75. Dus een velg van 1 kg lichter komt overeen met 1,75 kg aan niet draaiende delen.

Wat ik veel belangrijker vind bij gewichtsbesparing in de onafgeveerde massa is de positieve verandering van het weggedrag. Dat is niet eens in kilo's uit te drukken :wink:

SteV6

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2007, 14:44

kris schreef:vrees ervoor rico :)

had je een echte CSL gekocht wel :P

maar de CS-velgen zijn niet dezelfde als die van de CSL...

heb wel geen gewichten bij de hand...

Kris volgens hele discussies op BM3W forum hebben de achtervelgen CS en CSL indentiek dezelfde serienummers ze zijn ook door een eigenaar op de weegschaal gezet die beide heeft, foto's gemaakt kortom exact hetzelfde.

De voorvelgen zijn van de CS een halve inch smaller dan de CSL velgen maar ook wederom van hetzelfde materiaal als de achtervelgen. in theorie is de CS voorvelg zelfs iets lichter..

Maik

Bericht door Maik » 21 sep 2007, 16:34

Jedes Kilogramm ungefederter Masse entspricht ~7 Kg gefederter Masse.
Ze hebben het over een effect van puur onafgeveerde massa, dus niet over het roterende effect van het wiel IMO.
Hoe ze dat vergelijk hebben gemaakt van 1 op 7 weet ik niet. Ik denk dat het met meer grip te maken heeft en dus bv winst op een "rondetijd".
Het zal voor elke auto wel anders zijn, en ze zullen het wel getest hebben op een circuit: 1 auto met standaard zware velgen had dezelfde rondetijd als dezelfde auto met de lichte velgen en 77kg extra gewicht? Zoiets denk ik. Zoals Steve al aangeeft is de ratio van 1 op 7 veelste optimistisch voor alleen het verschil in rotaterende massa's.

Joop

Bericht door Joop » 21 sep 2007, 23:51

SteV6 schreef:

SteV6
Je hoeft maar één amerikaans autoforum te bezoeken en je weet wat ik bedoel. Er wordt veel te veel geluld over een paar grammetjes door mensen die verder niets doen ter verbetering van de dynamiek van een auto (door het onafgeveerde gewicht te verlagen met lichtere wielen). Ik kan me voorstellen dat het in de racerij van grote invloed kan zijn; maar zeker niet op straatauto's: hooguit dat de ophangingsonderdelen iets minder hard slijten.

Tom(944) geeft eigenlijk het antwoord al. :wink:

Maik

Bericht door Maik » 22 sep 2007, 10:20

Joop, dan heb jij nog nooit een auto vergeleken met "zware" en "lichte" velgen erop, dat maakt dus echt voelbaar verschil, al is het alleen maar het lichtere (direktere) insturen van een bocht...

Joop

Bericht door Joop » 22 sep 2007, 21:10

Maik schreef:Joop, dan heb jij nog nooit een auto vergeleken met "zware" en "lichte" velgen erop, dat maakt dus echt voelbaar verschil, al is het alleen maar het lichtere (direktere) insturen van een bocht...
Dat verschil is idd wel degelijk voelbaar; maar het ging mij om het feit dat die Amerikanen er een sport van maken om elkaar af te troeven met de lichtst mogelijke velg (en vaak ook nog onder een gigantisch zware bak).

Overigens bij normaal gebruik zal het gros van de NL bevolking het verschil geen eens merken tussen een lichte en zware velg.

Maik

Bericht door Maik » 22 sep 2007, 21:13

Maar wij zijn toch niet "normaal" en behoren ook niet tot "het gros van de bevolking"? Integendeel!!! :wink:

Joop

Bericht door Joop » 22 sep 2007, 21:14

Maik schreef:Maar wij zijn toch niet "normaal" en behoren ook niet tot "het gros van de bevolking"? Integendeel!!! :wink:

OK.... :oops:

:lol: :lol:

Plaats reactie