Eeuwe's Renault Twingo II Initiale Paris 1.2-16v Heysteria Run beuker
Deze parel, voorzien in de kleur Noir Nacre Métallique zag haar eerste levenslicht in 2011, en was bestemd voor de Nederlandse markt. Normaliters moet dit voor auto's een geruststelling zijn (vlakke wegen, mooi asfalt, wordt relatief redelijke afstanden gereden en een beter land op gebied van onderhoud en keuring), ware het niet dat deze auto in het bezit van familie van mij werd. Niemand in mijn familie geeft om auto's, het moet wel mooi spul zijn (anders was het wel een Authentique of Dynamic geworden ipv. een Initiale Paris), maar verder is het een gebruiksvoorwerp pur sang.
Voorafgaand, persoonlijke situatie. Begin dit jaar, winter net wat voorbij. Net 'n paar week vrijgezel, ex nam twee auto's mee, ik ging de dagelijkse kilometers voorlopig doen met een oude Audi A3 uit 2004 op LPG die nog ergens in de hoek stond (ooit iets veel te enthousiast gekocht had voor het vervoeren voor oude smerige brut). Maar eigenlijk reed ik niet zoveel dus LPG was zonde, Was niet helemaal mijn auto, en (omdat ik misschien nog wel de grootste lomperik uit de familie ben) was dat ding ook binnen de kortste keren stuk. Geen idee wat er nou uiteindelijk echt stuk aan was, bij mijn idee was de motor opgeblazen ofzo. Kon er geen traan te veel om laten en wou er ook geen minuut diagnose aan spenderen, vond het toch een k*t auto en ik haat Audi, dus met tranen van blijdschap deze auto meteen naar de sloop gesleept.
Iets eerder had m'n moeder al eens gezegd dat ze overwoog om haar Twingo van de hand te doen. Ze gebruikte 'm al een paar maand niet meer, maar ik heb tegen haar gezegd "joh wat vreet dat ding nou eigenlijk, houd 'm toch gewoon voor 't geval je 'm wel eens nodig bent". Was ook wel zo, dus auto gehouden. Was ik ergens ook wel blij om, want ik vond het een leuke auto als Initiale Paris, maar kon 'm toen zelf niet gebruiken. En met nog geen 60dkm en dealeronderhouden historie was het ook echt wel een soort van pareltje. Totdat de Audi mij liet staan dus. Dus zelfde middag nog wandelend naar m'n ouders gegaan, aangekondigd dat ik de Twingo van ze over nam en (na het banden oppompen) weer rijdend weer naar huis gegaan. De Twingo stond namelijk mooi te rusten in een hoekje van de woonboerderij, onder een laag stof en vogelstront, tank vol met verouderde E10, en twee platte banden. Die rust is 'm heel snel verstoord natuurlijk..
Na een (uiteraard machinaal, want lui) wasje, volgepompte banden en vol gas leeggefikte tank oude E10 en schone E5 V-Power (god wat stotterde dat ding daarvoor) zag de Twingo er zo uit:



Het verschil tussen mij en de rest van mijn familie is dat ik een auto frequenter schoonmaak (binnen als buiten), het warmrijden wat serieuzer neem en ook het onderhoud iets kritischer uitvoer/laat uitvoeren. Dat ik tov. de familie louter plankgas rijd, met veel plezier burnoutjes trek en iedere maand wel een paar keer check of de auto alweer een paar kilometer per uur harder wil als vorige keer laat ik gemakshalve even buiten beschouwing.
Een paar maand deze Twingo in bezit levert dat een aantal opmerkelijkheden op. De linker buitenspiegel is eerste week in bezit al vernieuwd na een eerder echte mannen-duel met een Tesla (wie het langst op z'n eigen weghelft blijft en niet de berm in gaat) is eigenlijk de eerste. Inmiddels heb ik een originele Initale Paris hoogpolig velours mattenset weten te bemachtigen (bedankt Ilija) maar ligt nog niet in de auto. De voorbanden zijn inmiddels echt spiegelglad, maar rij nu tijdelijk even op de winterset. Laat de velgen even opknappen (beetje stoeprandschade, slaglood buitenzijde velg

Tot zover deze parel Twingo. Verdere updates post ik hier, mits andere DF'ers haar Twingoparels' updates ook bijhouden op DF.
Eeuwe