De perfecte ronde..

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

De perfecte ronde..

Bericht door Hans R » 19 sep 2007, 23:53

Die bestaat volgens mij niet.. heb vandaag een heerlijk dag gehad op zandvoort met DF, maar als ik terug denk wat was de mooiste ronde?! :?
Ik had helemaal geen perfecte ronde.. er is altijd wat, rem te vroeg, rem te laat, mist de apex, onderstuur, overstuur in elke ronde is het wel wat, het is ook heel moeilijk om je voor de volle 100% te concenteren een ronde lang misschien ligt het erg aan dat je nu voor de lol rijd en dat het tijdens een wedstrijd het wel lukt.. Ben misschien te snel afgeleid.

hebben jullie dit nou ook?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 sep 2007, 00:00

Als je dat wel zou beheersen zou je er redelijk geld mee verdienen denk ik :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2007, 09:17

Voor een perfecte ronde heb je inderdaad meer dan 100% concentratie nodig. En een berg ervaring. Het feit dat jij al merkt wat je fout doet, is al heel wat! Veel mensen missen dat en doen dus maar wat en hebben op hun manier ook plezier. Het perfectioneren van je lijnen doe je door te oefenen, thuis de ronden in te beelden, video's kijken, met mensen meerijden en vooral veel rondjes rijden (op verschillende circuits, in verschillende auto's).

Als je gaat perfectioneren is in de racerij het meten van rondetijden en een datalogger erg aan te raden. Daar haal je veel uit. Senna was zo goed, omdat hij al die aspecten gebruikte om zichzelf continu te verbeteren.

Zoals je zegt: de perfecte ronde bestaat bijna niet. Er is altijd wel wat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2007, 09:19

Met Simracen op de pc kun je trouwens al heel goed oefenen. En ook daar is het moeilijk om een perfecte ronde te rijden op de limiet. Zeker omdat je iedere ronde de limiet wat probeert te verhogen.

Andre

Bericht door Andre » 20 sep 2007, 10:41

Als je continu dezelfde rondetijden rijdt dus met max 2 tiente verschil dan zit je redelijk tegen jou 100% perfecte rondje aan.

Tom V

Bericht door Tom V » 20 sep 2007, 11:17

Dennis Cavallino schreef:Voor een perfecte ronde heb je inderdaad meer dan 100% concentratie nodig. En een berg ervaring. Het feit dat jij al merkt wat je fout doet, is al heel wat! Veel mensen missen dat en doen dus maar wat en hebben op hun manier ook plezier. Het perfectioneren van je lijnen doe je door te oefenen, thuis de ronden in te beelden, video's kijken, met mensen meerijden en vooral veel rondjes rijden (op verschillende circuits, in verschillende auto's).

Als je gaat perfectioneren is in de racerij het meten van rondetijden en een datalogger erg aan te raden. Daar haal je veel uit. Senna was zo goed, omdat hij al die aspecten gebruikte om zichzelf continu te verbeteren.

Zoals je zegt: de perfecte ronde bestaat bijna niet. Er is altijd wel wat.
Dat is zo lastig. Er is altijd inderdaad wel iets te vinden alleen zou je in theorie dan 0.00.000 moeten kunnen rijden ( wat me nog niet gelukt is :lol: ). Er moet een perfect rondje bestaan denk ik?

Henk Ooms

Bericht door Henk Ooms » 20 sep 2007, 13:13

Ik /wij hadden er graag bij geweest !

Zijn er nog mensern die opnames hebben gemaakt ?
De Ultima is nog niet klaar ( motor moest er uit ) , morgen komen de
onderdelen pas binnen .
( en zelf moest ik ook even 2 dagen weg )
Ik hoop dat jullie allen genoten hebben ! :D

Groetjes 8) Henk

Sander S.

Bericht door Sander S. » 20 sep 2007, 13:33

Ik denk dat Henk nog geen toegang heeft tot het afgesloten forum Heren Mods ??

Ik neem aan dat wij hem daar graag willen hebben met zijn Ultima 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 sep 2007, 14:06

@Hans: Ik herken wat jij zegt. Gisteren sowieso te weinig kunnen rijden. Maar ik merk wel dat als je het iets rustiger aan doet je zuiverder rijdt. Wat dat betreft is de Ring dan helemaal een uitdaging, want dat is nog een stuk langer en moeilijker ;)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 sep 2007, 15:09

De perfecte ronde bestaat wel.. alleen doe ik er dan 10 minuten over, per rondje :lol: Ik vind het ook wel een uitdaging, ik denk als je iedere keer perfect en foutloos rijd dat de lol er snel af zal zijn.. vooral het leren vind ik gaaf! Dus eigenlijk moet ik niet zeiken en gewoon rijden en oefenen!
Grens iedere keer verleggen.. dat tailbreaken das lastig.. goede timing en concentratie scheelt een hoop richting de perfecte ronde! (moet een keer lukken)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 sep 2007, 15:24

Wat je daar trouwens aanhaalt vind ik zelf het leukste aan circuit rijden. Ik ben niet zo bezig met inhalen en/of sneller zijn dan anderen, ik vind het zelf het leukste om gewoon het gevoel te hebben dat het goed gereden ronde/rondje is. Dan gewoon lekker uit de auto te halen wat er in zit, het liefst met zo min mogelijk fouten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2007, 15:24

@Stefan: ik ben misschien een beetje raar hoor, maar ik denk dat de ring makkelijker is om perfect te leren rijden. De bochten zijn er langer en vloeiender. Je hebt er geen typische circuitbochten zoals op Zandvoort en Assen (of de GP Strecke). Tijdens de rondjes die ik daar meereed zag ik mensen veel sneller richting ideale lijn rijden. Ook de lengte heeft misschien wel een voordeel, doordat ze niet snel de baan leren kennen en daardoor luisteren naar wat je als instructeur zegt. Ben benieuwd hoe Dick dat ervaart nu hij ook veel op andere circuits instructies geeft.

Mijn mening is dus: Ring is niet zo moeilijk als veel mensen denken. Wel 'enger' voor je gevoel, omdat veel stukken op Slotemaker-Scheivlak lijken.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 sep 2007, 15:25

@Dennis: Ik denk dat je je dan toch vergist (2x trouwens ;))

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2007, 15:26

Edit: nee, want het is mijn gevoel. Dat jouw gevoel anders is dan de mijne, daar twijfel ik niet aan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2007, 15:30

Ik heb het trouwens puur over het leren rijden van een perfect rondje met een instructeur naast je. Als je autodidact los gaat op beide circuits zal dat op Zandvoort beter gaan.

Maar op de Ring heb je veel meer rechte stukken, waardoor je veel langer de tijd hebt om uitleg te geven voor een bocht. Tijdens het stuk Tarzan-Hugenholtz kom je gewoon tijd te kort. Zelfde geldt voor Master-Vodafone. Dat gaat zo snel, dat er per gereden km teveel informatie op een cursist af komt. Dat je ruim 21 km over een rondje doet maakt niet uit dat scheelt je gewoon tijd. Maar wat ik al zei: ik denk daar nogal afwijkend in vergelijking met de massa. Ik zeg ook weleens: tijdens een rondje Ring kan ik een hele racecursus geven. Tijdens een rondje Zandvoort lukt me dat nooit.

Edit: Die stippen schelen ook veel. Op Zandvoort zouden stippen wel handig zijn als je instructies geeft. Dan sturen mensen niet al 50 meter te vroeg in (zonder te remmen) :lol:

Knot

Bericht door Knot » 20 sep 2007, 16:11

Ik vergelijk de perfecte ronde met een rondje Nordschleife... een ronde zonder in de weg rijdende figuren gaat redelijk naar een perfecte ronde 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 sep 2007, 17:30

Dennis Cavallino schreef:Op Zandvoort zouden stippen wel handig zijn als je instructies geeft. Dan sturen mensen niet al 50 meter te vroeg in (zonder te remmen) :lol:
Goed kijken dan, Dennis. Er staan gele kruizen op het asfalt bij de instuurpunten en de apex :P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2007, 17:59

IK WIL WITTE STIPPEN! :twisted: :lol:

Die gele verweerde kruizen zie je echt niet goed uit een snel rijdende auto. Die zijn ook bedoeld om de pyonnen op te zetten. Meer een handigheidje voor instructeurs tijdens het uitzetten.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 sep 2007, 18:29

Dennis Cavallino schreef:IK WIL WITTE STIPPEN! :twisted: :lol:

Die gele verweerde kruizen zie je echt niet goed uit een snel rijdende auto. Die zijn ook bedoeld om de pyonnen op te zetten. Meer een handigheidje voor instructeurs tijdens het uitzetten.
En de kunst voor de leerlingen is dan om zoveel mogelijk pylonnen te scheppen?! :lol: :wink:

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 20 sep 2007, 22:56

Dennis Cavallino schreef:
Die pylonnen stonden er een andere keer wel.
Ik heb ze wel gemist want het is best prettig om je op te richten.

Plaats reactie