Bericht
door scuderia » 01 mar 2021, 15:01
Ik heb erin gereden op uitnodiging van Kroymans een paar maanden geleden. Het was een evenement dat door Ferrari zelf was georganiseerd, dus je kreeg een testpiloot van Ferrari als bijrijder. Keurig georganiseerd, dat moet ik ze nageven.
Er stonden een stuk of 20 F8 Tributo's op een rij, en iedereen kon ongeveer een halfuur / drie kwartier rijden. Genoeg om een goede indruk te krijgen.
De auto die ik mocht rijden was een blauwe F8 spider. Voor de rit begon, kregen we een technische briefing waarin alle innovaties en verbeteringen t.o.v de 488 werden uitgelegd.
Het rijden was gaaf. Snel. Ongelooflijk snel, veel koppel en nauwelijks turbo lag. Dat hadden ze knap gedaan. Het geluid vond ik erg tegenvallen. Van buiten klonken ze aardig, maar rijdend vond je er niets van terug. Misschien dat ze zelfs het geluid een beetje versterkten door de speakers, wat natuurlijk een gotspe zou zijn.
Opvallend was dat je de auto ook goed rustig kan rijden, iets dat wat minder bij een F430 past. Eenmaal op het gas, maakt hij grote stappen. De vermogensopbouw is wat onnatuurlijk, waarschijnlijk ook door de turbo. Zo erg, dat je soms het gevoel hebt dat de auto wat licht in de neus wordt.
Alle gadgets aan boord maken het een hypermoderne sportauto, maar de beleving is daarmee wel naar de achtergrond verbannen.
Ik houd het lekker bij een atmosferische V8 voorlopig.