Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife <<
Dus even terugkomend op de crash haha.
De auto was net weer klaar na de jaarlijkse winter upgrades. Alles was omgebouwd naar de wielophanging van de Ford Focus RS (Het zogenoemde Revo-Knuckle systeem). Samen met een AP remupgrade en een KW Competition 2-weg onderstel.
Het weekend voor de crash nog een leuk filmpje opgenomen met Dale van BridgetoGantry: https://www.bridgetogantry.com/video-dr ... dschleife/
Het was voor dit jaar de 5e trip naar de ring. De eerste 2 rondes gingen keurig. Na een korte lunchpauze begonnen aan de 3e ronde, toen de crash gebeurde. Helaas stribbelde de GoPro weer eens tegen, waardoor ik alleen de beelden heb van het filmpje een paar posts hierboven. Net toen ik aan het schuiven ging, begon de camera te filmen.. Gelukkig toch nog iets van beelden dus.
Ik denk zelf dat het een combinatie is van koudere banden, auto uit balans door hobbels in het asfalt waardoor de auto ging schuiven. Vermodelijk heeft er ook nog iets van olie/kvs gelegen, getuige het bordje van oliespoor wat je in mijn filmpje ziet staan. Toen de Marshall's er waren gingen ze ook kattengrid strooien op het asfalt waar ik zelf al in het gras zat. Maargoed dat maakt verder dan ook niet zoveel meer uit. Hoort erbij, de auto is gelukkig wel te repareren.
Nagenoeg geen schade aan het chassis, enige wat ik heb kunnen vinden was dat de voorzijde van de dorpel een centimeter of 2 naar binnen was gekomen. Die heb ik gisteren samen met mijn vader weer naar buiten getrokken en de rest is allemaal losse onderdelen wat vervangen moet worden.
Enkele dingetjes zijn wat lastiger te krijgen. Zo worden de ATS velgen bijvoorbeeld niet meer gemaakt, en 5x108 is een beetje een lastige steekmaat. Dus nu heb ik 5 nieuwe Motec velgen besteld (1tje extra besteld voor het geval dat ) Maar de levertijd hierop is ongeveer 12 weken.
De uniball draagarmen die ik op de vooras heb kan ik alleen in set kopen en de beste man die deze maakt vraagt absurd geld hiervoor. Heb hem nu 2x gevraagd of ik niet een losse arm kan kopen (rechts is namelijk nog goed) maar ik krijg simpelweg geen antwoord van hem. Maar gelukkig heb ik nu in Nederland een jongen gevonden die deze ook wel voor mij zou kunnen maken.
De spatbordverbreders idem, die kan ik ook alleen een complete set kopen, vandaar dat ik die nu zelf ga proberen te repareren met glasvezel/epoxy.
''Leuk'' detail waren overigens de kosten aan de ring zelf. Het afslepen was totaal € 377,- en diende gelijk betaald te worden. Geloof dat het € 330,- was voor het slepen zelf en € 47,- voor het reinigen van de vrachtwagen omdat er wat versnellingsbakolie op gelekt was.
Schade aan de Ring zelf was € 2100,-. Volgens hen heb ik 28m vangrail gepakt. Dit lijkt mij zelf zeer onwaarschijlijk, dus ik ben van plan dit nog te gaan controleren hoeveel ze daadwerkelijk vervangen/gerepareerd hebben. Ik heb namelijk maar 1 inslag gehad op de vangrail en daarna ben ik er hooguit langsaf geschoven maar dat denk ik eerlijk gezegd niet eens. Die moest overigens binnen 10 dagen betaald worden.
Tot slot nog even een kleine fotodump. Hopelijk kan ik rond Augustus zo'n beetje weer terug naar de Eifel zodat ik toch nog gebruik kan maken van mijn jaarkaart die ik dit jaar had aangeschaft
Fuseekogel was uit het huis geschoten, dit was nog een hele uitdaging om hem op de trailer te krijgen
De auto was net weer klaar na de jaarlijkse winter upgrades. Alles was omgebouwd naar de wielophanging van de Ford Focus RS (Het zogenoemde Revo-Knuckle systeem). Samen met een AP remupgrade en een KW Competition 2-weg onderstel.
Het weekend voor de crash nog een leuk filmpje opgenomen met Dale van BridgetoGantry: https://www.bridgetogantry.com/video-dr ... dschleife/
Het was voor dit jaar de 5e trip naar de ring. De eerste 2 rondes gingen keurig. Na een korte lunchpauze begonnen aan de 3e ronde, toen de crash gebeurde. Helaas stribbelde de GoPro weer eens tegen, waardoor ik alleen de beelden heb van het filmpje een paar posts hierboven. Net toen ik aan het schuiven ging, begon de camera te filmen.. Gelukkig toch nog iets van beelden dus.
Ik denk zelf dat het een combinatie is van koudere banden, auto uit balans door hobbels in het asfalt waardoor de auto ging schuiven. Vermodelijk heeft er ook nog iets van olie/kvs gelegen, getuige het bordje van oliespoor wat je in mijn filmpje ziet staan. Toen de Marshall's er waren gingen ze ook kattengrid strooien op het asfalt waar ik zelf al in het gras zat. Maargoed dat maakt verder dan ook niet zoveel meer uit. Hoort erbij, de auto is gelukkig wel te repareren.
Nagenoeg geen schade aan het chassis, enige wat ik heb kunnen vinden was dat de voorzijde van de dorpel een centimeter of 2 naar binnen was gekomen. Die heb ik gisteren samen met mijn vader weer naar buiten getrokken en de rest is allemaal losse onderdelen wat vervangen moet worden.
Enkele dingetjes zijn wat lastiger te krijgen. Zo worden de ATS velgen bijvoorbeeld niet meer gemaakt, en 5x108 is een beetje een lastige steekmaat. Dus nu heb ik 5 nieuwe Motec velgen besteld (1tje extra besteld voor het geval dat ) Maar de levertijd hierop is ongeveer 12 weken.
De uniball draagarmen die ik op de vooras heb kan ik alleen in set kopen en de beste man die deze maakt vraagt absurd geld hiervoor. Heb hem nu 2x gevraagd of ik niet een losse arm kan kopen (rechts is namelijk nog goed) maar ik krijg simpelweg geen antwoord van hem. Maar gelukkig heb ik nu in Nederland een jongen gevonden die deze ook wel voor mij zou kunnen maken.
De spatbordverbreders idem, die kan ik ook alleen een complete set kopen, vandaar dat ik die nu zelf ga proberen te repareren met glasvezel/epoxy.
''Leuk'' detail waren overigens de kosten aan de ring zelf. Het afslepen was totaal € 377,- en diende gelijk betaald te worden. Geloof dat het € 330,- was voor het slepen zelf en € 47,- voor het reinigen van de vrachtwagen omdat er wat versnellingsbakolie op gelekt was.
Schade aan de Ring zelf was € 2100,-. Volgens hen heb ik 28m vangrail gepakt. Dit lijkt mij zelf zeer onwaarschijlijk, dus ik ben van plan dit nog te gaan controleren hoeveel ze daadwerkelijk vervangen/gerepareerd hebben. Ik heb namelijk maar 1 inslag gehad op de vangrail en daarna ben ik er hooguit langsaf geschoven maar dat denk ik eerlijk gezegd niet eens. Die moest overigens binnen 10 dagen betaald worden.
Tot slot nog even een kleine fotodump. Hopelijk kan ik rond Augustus zo'n beetje weer terug naar de Eifel zodat ik toch nog gebruik kan maken van mijn jaarkaart die ik dit jaar had aangeschaft
Fuseekogel was uit het huis geschoten, dit was nog een hele uitdaging om hem op de trailer te krijgen
- veejay
- Berichten: 1836
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Hoop dat je snel weer kan genieten met de auto!
- Opa
- Berichten: 6288
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Balen man, echt zonde.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26877
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Echt zonde idd ook flink geld wat je aan de baan moet betalen
- Ferdi
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Wist dat de kosten van een stuk vangrails daar stevig waren, maar dit is wel heel behoorlijk...
Schade aan de auto lijkt gelukkig mee te vallen en wordt al aardig tempo gemaakt met herstellen
Schade aan de auto lijkt gelukkig mee te vallen en wordt al aardig tempo gemaakt met herstellen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Ja, dat van die vangrail is een beetje raar. Het telt altijd wel snel op omdat er 3 lengtes boven elkaar zitten. En de lengtes zijn standaard 4 meter, dus dan gaat het hard. Op jouw foto's lijken de lengtes echter korter te zijn (28 is ook niet deelbaar door 4), wellicht omdat het een bochtig deel is?
Ook ligt het eraan welke marshall je hebt. De ene telt elk streepje op elke plank mee, ook al schaaft er wat plastic langs. De andere kijkt alleen naar echte deuken in de rails.
Wel mooi dat ie ie alweer een flink stuk in elkaar gebouwd is. Gaat echt hard!
Ook ligt het eraan welke marshall je hebt. De ene telt elk streepje op elke plank mee, ook al schaaft er wat plastic langs. De andere kijkt alleen naar echte deuken in de rails.
Wel mooi dat ie ie alweer een flink stuk in elkaar gebouwd is. Gaat echt hard!
- D20VT
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
-
- Berichten: 3269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Dat dus
7 lengtes van 4 meter
En het loopt hard op.
7 lengtes van 4 meter
En het loopt hard op.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Je weet dat je een dikke rekening krijgt.. zonde maar kan gebeuren. Auto hertellen en weer rustig aan lol maken!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
-
Online
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Tjonge, zullen we met z'n allen een vangrail business opzetten.. wat een knaken rekenen ze daarvoor
Leuk filmpje en dikke kar.. 5 cilinder geluid verveeld nooit
Leuk filmpje en dikke kar.. 5 cilinder geluid verveeld nooit
-
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Wat een geld. Succes met het herstel vd auto. Hopelijk geen lichamelijk herstel nodig geweest?
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Vergeten te vermelden maar idd, zelf niks aan over gehouden. Alleen een klein beurs plekje op mijn bovenbeen wat niet eens blauw werd
Jongen die naast mij zat bleek wat licht gekneusde ribben te hebben gehad maar die reed na 2 weken alweer zelf in zijn Megane RS over de Ring rond
- sitechris
- Berichten: 4486
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Das het belangrijkste. Dat je weer kunt uitstappen. Die schade aan vangrail is zuur maar uiteindelijk kom je daar wel weer overheen. Succes met herstel van Focus. Vijfcilinder blijft pareltje.
- Alexander
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
- Locatie: Nürburgring 1700+ laps
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
balen, weet hoe het voelt.
11 jaar geleden een detour genomen in Füchsrohre.
60 meter vangrail meegepikt. Dat was toen 1800 euro + 220 voor afslepen.
Gelijk betalen meneer, dank u wel en tot ziens. Oh oh oh.
snel vergeten maar en weer door. Deed ik ook
11 jaar geleden een detour genomen in Füchsrohre.
60 meter vangrail meegepikt. Dat was toen 1800 euro + 220 voor afslepen.
Gelijk betalen meneer, dank u wel en tot ziens. Oh oh oh.
snel vergeten maar en weer door. Deed ik ook
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Wel balen inderdaad, gelukkig is de schade nog te overzien.
Zelf 13 jaar geleden ook heel wat meters vangrail geraakt. Alles netjes betaald door de directeur van AC Schnitzer die een oliespoor had achter gelaten.
Zelf 13 jaar geleden ook heel wat meters vangrail geraakt. Alles netjes betaald door de directeur van AC Schnitzer die een oliespoor had achter gelaten.
-
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Zonde maar fijn dat het te herstellen is. Ga bij die Motecs maar uit van een langere levertijd. Zou bij mij ook 12 weken zijn en het zijn er inmiddels 15 en de leverdatum is nog onbekend. Door containertekort/Corona, gedoe...
- Jan Terwolde
- Berichten: 2858
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Steken flink uit die wielen zo, wat is het plan daarmee? Al zijn dit je oude velgen ofzo?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Zaten verbreders op (zie 3e foto)
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Zijn de ''oude'' velgen idd maar hij is een stuk breder geworden door de RS wielophanging Vandaar dat er een spatbord verbrederset op zat. Die ben ik nu aan het repareren en dan komt die er weer terug op. Het spatbord moet ik ook nog een stuk uit slijpen zodat het niet gaat aanlopen met inveren.Jan Terwolde schreef: ↑25 mei 2021, 11:21 Steken flink uit die wielen zo, wat is het plan daarmee? Al zijn dit je oude velgen ofzo?
De nieuwe Motecs heb ik besteld met exact dezelfde maten als de ATS velgen.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Kun je de rand niet uitrollen of geeft dat niet genoeg ruimte?
-
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Zonde van de schade!
Maar top dat je hem weer aan het opbouwen bent, vind dit een van de gaaftse focussen die rond rijdt!
Maar top dat je hem weer aan het opbouwen bent, vind dit een van de gaaftse focussen die rond rijdt!
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Hadden we op het kapotte spatbord wel gedaan maar kom eigenlijk nog een centimeter tekort, dan zou ik 265 banden kwijt kunnen. 265/35-18 is een stuk gangbaarder dan 255/35-18 dus een stuk makkelijker te krijgen. Het glasvezel deel zit namelijk ook nog een randje naar binnen toe aan wat ik eruit zou kunnen slijpen.
255 verkochten ze bij racebanden.nl hooguit 1 of 2 setjes per jaar.
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:12
Re: Mijn Focus ST 225 >> Eerste crash op de Nordschleife: Update <<
Klote van de crash
Niet echt de fijnste plek om te crashen op de Ring, de gang zit er goed in. Schade valt me eerlijk gezegd mee.
Niet echt de fijnste plek om te crashen op de Ring, de gang zit er goed in. Schade valt me eerlijk gezegd mee.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JdvPolo, Marc Sierra, mark323ti en 4 gasten