[19-09-07]DF @ Zandvoort; regels, tips & tricks

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gesloten
Peter Tunissen

[19-09-07]DF @ Zandvoort; regels, tips & tricks

Bericht door Peter Tunissen » 15 sep 2007, 21:47

Topic-recycling! :lol:

Op woensdag 19 september van 13:00 tot 17:00 hebben we de beschikking over het (grote) Grand Prix Circuit van Zandvoort.
Om deze dag zo goed mogelijk te laten verlopen volgen hieronder wat regels, tips en richtlijnen.
Om die vier uur zo optimaal te benutten het vriendelijk verzoek namens de feestcommissie om (uiterlijk) om 12:30 aanwezig te zijn (geldt uiteraard niet voor de mensen die aangegeven hebben pas later aanwezig te kunnen zijn). Je auto kun je dan parkeren op de Bavaria Paddock (zie het plaatje hieronder waar dat precies is).

[img:1500:856]http://img247.imageshack.us/img247/8045/cpzdf4.jpg[/img]

Je ontvangt dan van één van de aanwezige mods (Dexter, Rico en Peter denk ik) een rijdersverklaring die je moet ondertekenen; zonder ondertekende rijdersverklaring kun je ook niet het circuit op, dus mochten we iemand vergeten, gelieve je dan zelf even te melden.
Die rijdersverklaring kun je afgeven op het moment dat je vanuit de paddock de pits in rijdt.
Ook passagiers moeten zo'n verklaring invullen (omdat die ook mogen rijden en het voor ons anders niet te controleren is of iedereen wel zo'n papiertje ingeleverd heeft).
Verder gelden er op deze dag een aantal veiligheidseisen:
1) De allerbelangrijkste regel meteen maar als eerste: neem die dag je gezond verstand mee. Het is geen race en iedereen wil op het eind van de dag weer naar huis met zijn eigen auto in één stuk, dus hou gewoon wat marge, zowel voor jezelf als zeker in de buurt van anderen. Dit geldt uiteraard ook in de pits. Daar lopen mensen rond, dus rij daar s.v.p. langzaam (heel verleidelijk om als je net van een circuit af komt daar veel te hard te rijden, 50km/u voelt dan aan als stapvoets) en dingen als burn-outs of wegrijden met wheelspin willen we daar al helemaal niet zien.
2) Een gordel is uiteraard verplicht, ook voor eventuele bijrijders. Deze moeten ook in een goede (werkende) staat zijn en dit kan eventueel worden gecontroleerd.
3) Bijrijders zijn dus inderdaad toegestaan (maximaal één bijrijder per auto).
4) Een helm is niet verplicht, maar wordt wel ten zeerste aangeraden, zowel voor rijders als bijrijders.
5) Langs de baan staan een aantal marshalls met gele en blauwe vlaggen. Voor alle duidelijkheid, blauw betekent dat een snellere auto je in wil halen en geel betekent langzamer rijden/gevaar. Zwaait iemand met een blauwe vlag, ga dan zo snel mogelijk, maar wel op een moment dat je dit kunt doen zonder jezelf in gevaar te brengen, aan de kant. Zwaait iemand met een gele vlag, ga dan s.v.p. zo rustig rijden dat je je auto altijd nog tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je de weg kunt overzien. Kijk eerst wel even goed in je spiegels voordat je op je rem gaat staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
6) In de pits zullen dit keer ook mensen met rode vlaggen staan (inhoudende dat de sessie tijdelijk afgebroken wordt) en bij de pits ingang zal iemand staan met een bord waar heel groot 'PIT' op staan. Als dat bord opgehouden wordt, gelieve dan ook meteen de pits in te gaan, waarschijnlijk staat er dan een auto op een onveilige plaats langs de baan die even weggehaald moet worden. Mocht je de pits toch missen (bijv. omdat je vlak achter iemand reed) maak dan gewoon heel rustig je rondje af. Ga dus s.v.p. niet keren op het circuit, maar hou er wel rekening mee dat er overal mensen op de baan kunnen staan of lopen.
7) Inhalen is in principe de verantwoordelijkheid van de inhalende auto, maar dit gaat ook in samenwerking met de ingehaalde auto. De snellere auto moet alleen maar inhalen als hij zeker weet dat de auto voor hem hem gezien heeft; de langzamere auto moet goed in zijn spiegels kijken en ruimte maken voor de inhalende auto. Dit kan (maar hoeft niet) ook aangegeven worden d.m.v. knipperlichten (let op dat het de bedoeling is als je je knipperlicht naar links aan zet je zelf ook naar links gaat en als je je knipperlicht naar rechts aan zet je zelf ook naar rechts gaat).
8 ) Een dokter zal ook weer aanwezig zijn (bedankt Tommy), dus mocht er onverhoopts iets mis gaan, dan zullen die er zijn voor jullie welzijn. Hou er s.v.p. ook rekening mee dat een zwarte BMW E30 Sjonnie editie of blauwe E46 M3 CS rond 15:00 ingezet zullen worden om de marshalls af te lossen en die moeten dus bij iedere baanpost stoppen. We hebben alarmlichten en zwaailichten, maar die auto's kunnen dus op onlogische punten remmen of stil gaan staan naast het circuit.
9) Ten slotte: iedere rijder is zelf verantwoordelijk voor door hem toegerichte schade aan de baan. Dit is op Zandvoort niet goedkoop, dus alweer een reden om geen schade te rijden. Ter informatie: vangrailplaten kosten €200 per stuk; een bandenpakket €150 per stuk, dit alles exclusief BTW.

Verder gaan we er met zijn allen gewoon een erg leuke middag van maken. Tot de 19e alvast!
Mocht je nog vragen hebben, mail of PB me dan. Bellen kan ook op 06-50212847.

Rudie Kawa
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 16 sep 2007, 20:49

Ik was er zelf niet bij de vorige keer, maar op basis van de verhalen heb ik nog wel een tip: het is eenrichtingsverkeer op het circuit. :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2007, 01:09

Hier heb ik het artikeltje neergezet dat ik Peter had beloofd:
Trackday Tips
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=6618

Tot woensdag!

RVV

Bericht door RVV » 18 sep 2007, 12:51

Nog een belangrijk advies, op het moment dat ik met de blauwe M3 CS rondrij MET DE ALARMLICHTEN AAN EN EVENTUEEL EEN ZWAAILAMP, dan dien je van het gas te gaan langzaam te rijden en mij te volgen tot aan de PIT waar je naar binnen rijd. Mij inhalen is op dat moment NIET toegestaan omdat er dan sprake is van een "gevaarlijke" stuatie op of naast de baan.

Als ik STIL STA met alarmlichten en een zwaailamp mag je me paseren, maar ga vooraf WEL van het gas af.

Als ik GEEN alarmlichten/zwaailamp aan heb mag je me ten alle tijden voorbij rijden.

Ik zal GEEN fotowagen functie meer hebben, dus ik rijd uitsluitend met ALARMLICHTEN AAN ALS ER SPRAKE IS VAN EEN GEVAARLIJKE OF POTENTIEEL GEVAARLIJKE SITUATIE.

INDIEN JE VIND DAT DEZE REGEL NIET VOOR JOU GELD EN MIJ TOCH DENKT IN TE MOETEN HALEN MET ALARMLICHTEN AAN, DAN KUN JE GELIJK JE LAATSTE RONDJE RIJDEN EN DE BAAN VERLATEN. Dit klinkt een beetje zeikerig maar veiligheid gaat echt boven alles.

Verder wil ik IEDEREEN met KLEM adviseren, ook de ervaren, mischien wel juist de ervaren Zandvoort rijders om NIET in te gaan halen of inhaalpogingen te doen vlak voor het scheivlak waar de marge klein is en de snelheden tegen de 200 km/h kunnen lopen.

Vorige keer ging het daar 2 keer verkeerd, en we willen NU graag alles ongevalvrij houden.

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2007, 22:38

Gesloten